Te Koop: Project S70RX :-)

Gestart door -D©©©L-, 02-07-2011 23:05:28

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Om de FMIC te laten passen moet er in het midden ca 72 cm tussenuit. Om de radiateur met condensor en fan te laten passen moet ik de oude lasmoeren met wat extra materiaal verwijderen.  Dan blijft er aan elke kant maar een klein hoekje over. Ik denk dat ik de hele voorbalk er maar gewoon uit haal en nieuwe steunen maak van platte strip. eens zien.

-D©©©L-

Dit moet ongeveer de inbouw hoogte worden:

Om dat te laten lukken, moet er een stukje uit het kunststof front en mogelijk een paar buisjes in de bumper lassen om deze meer "open" te maken:

razorx

-D©©©L-

Gisteren nog wat kleine dingen gedaan; cardanas er tussenuit, koelwater eraf. koelmiddel uit de airco etc etc.
Ik ga de radiator en intercooler tijdens de werkzaamheden elk vervangen door een stukje slang. Zo kan ik lekker knutselen aan het nieuwe pakket koelers zonder dat ik hem hoef te duwen als ik de brug voor iets anders nodig heb.

-D©©©L-

Zo, beetje ruimte gemaakt.  ;D

Ik heb een S60 koelerpakket liggen (met lichte schade) om de boel pas te maken, een nieuwe koeler wordt niet echt mooier van 100 keer in en uitbouwen, passen, meten etc. Als de boel mooi op maat is, gaat de definitieve koeler erin.  Hier op de voorgrond het S60 koeler pakket. daarnaast het S70 koelerpakket dat net uitgebouwd is.

16 puntlassen uitgeboord....

viking_in_shorts

Zit je met deze aanpassingen niet in over de "structurele integriteit / veiligheid" ? Of is dit een balkje wat totaal niets te maken heeft met het de kreukelzone en veiligheid?

-D©©©L-

Het oude stuk blik doet niet meer dan de koeler+front vasthouden en is alleen sterk op trekbelasting.
Het idee is om te zorgen dat de structurele sterkte er wel weer in komt, al moet ik zeggen dat de bumperbalk vreselijk veel meer doet dan het stukje blik dat er nu uit is.

Hier het stukje staalstrip wat zometeen de FMIC gaat dragen.

Hier het tussentijds passen van de gedeeltelijk pasgemaakte strip:

passen en meten, beetje buigen, beetje slijpen.... passen, meten...

En nog meer passen....

...en meten...

Tijdelijk even vastgezet met 2 boutjes  (ik ben nog niet klaar met passen & meten) en natuurlijk de kunststof voorbalk aanpassen aan de  nieuwe buurman...

Hier het nieuwe linker ophangpunt voor de alu radiateur en s60 MY2005- condensor.

KIM

Johann

UserID6342

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: Geweldig mooi weer Marco, chapeau !!

de Boeing

Citaat van: -D©©©L- op 21-06-2013 11:56:42
Gisteren in een verloren uurtje even wat stukken uit de neus gepeuterd.   ;D
Voor de auto zie je een radiateur/condensor combi staan die ik ga gebruiken om e.e.a. op maat te maken.

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/RSxcAWD/motorkoeling/02_front_deels_gestript_met_oude_koel_setup_01.JPG

Al eerder gepost, maar toch nog leuk voor de beeldvorming; de 56 mm dikke S60 radiateur in vol-aluminium.
Een standaard radiateur is 40 mm dik.

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/RSxcAWD/motorkoeling/01_56mm_aluminium_radiateur_01.JPG

En de FMIC die nog ergens voorin een plekje moet krijgen:

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/RSxcAWD/motorkoeling/03_FMIC_los_op_front_S70_01.JPG

Nice!

Die alu radiator is ook niet-standaard Volvo neem ik aan, wat is precies het voordeel? betere koelwerking dus minder koelfan, duurzamer of betere geïntegreerde oliekoelers voor automaat (turbo) zodat je geen extra koeler hiervoor dient te monteren?

Martijn_B

Mooi hoor, als het niet past dan maken we het toch passend? :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

-D©©©L-

Citaat van: de Boeing op 30-06-2013 12:45:09
Die alu radiator is ook niet-standaard Volvo neem ik aan, wat is precies het voordeel? betere koelwerking dus minder koelfan, duurzamer of betere geïntegreerde oliekoelers voor automaat (turbo) zodat je geen extra koeler hiervoor dient te monteren?

Het is een after-market radiateur met een hogere koelcapaciteit. Het blok moet straks meer vermogen "maken" dan standaard, logischerwijs komt er dan ook meer warmte vrij (zo'n 30% van het door de ontbranding van de brandstof opgewekte vermogen gaan in warmte verloren). Deze motoren hebben voor de motorolie geen wisselaar meer in de radiateur, maar een losse warmtewisselaar achterop het carter. Deze is op zich voldoende groot, vooropgesteld dat het koelwater de warmte kan opnemen.
Een warmtewisselaar voor de automaat begin ik niet meer aan, het voegt weinig tot niks toe aan een dikke olie/lucht koeler met thermostaat. Geen risico op lekken naar het koelwater en geen waanzinnig opwarmen van de bakolie na een vermogenspiek van de motor (je ziet het koelwater dan echt in temperatuur omhoog schieten). Tel daar de betere flow en extra olieinhoud van een "dikke" losse koeler bijop en je kan misschien inzien waarom ik deze weg bewandel.

wrom ? omdat het kan.  ;D

Arnie82

'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Hans Duiven

Citaat van: -D©©©L- op 30-06-2013 13:45:43
Citaat van: de Boeing op 30-06-2013 12:45:09

Het is een after-market radiateur met een hogere koelcapaciteit. Het blok moet straks meer vermogen "maken" dan standaard, logischerwijs komt er dan ook meer warmte vrij (zo'n 30% van het door de ontbranding van de brandstof opgewekte vermogen gaan in warmte verloren). Deze motoren hebben voor de motorolie geen wisselaar meer in de radiateur, maar een losse warmtewisselaar achterop het carter. Deze is op zich voldoende groot, vooropgesteld dat het koelwater de warmte kan opnemen.
Een warmtewisselaar voor de automaat begin ik niet meer aan, het voegt weinig tot niks toe aan een dikke olie/lucht koeler met thermostaat. Geen risico op lekken naar het koelwater en geen waanzinnig opwarmen van de bakolie na een vermogenspiek van de motor (je ziet het koelwater dan echt in temperatuur omhoog schieten). Tel daar de betere flow en extra olieinhoud van een "dikke" losse koeler bijop en je kan misschien inzien waarom ik deze weg bewandel.

wrom ? omdat het kan.  ;D

Mooie oplossing Marco. Slim bedacht!