Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

triton

Respect Martijn voor je nette aanpak
Professioneel raddraaier

mitchelli

Mooi werk Martijn. Schiet lekker op zo. Alle klepspelingen binnen specs?
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Martijn_B

Bedankt voor de leuke reacties weer. Aan de creativiteit van andere forummers te zien leiden er vele wegen naar Rome :)
De klepspeling is nu allemaal goed binnen spec, ik zal er later nog een overzichtje van maken en deze hier plaatsen  :)

Iemand ervaring met het tappen van draad in de nieuwe type nokkenas voor bevestiging van de rotor?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

fbm

PimR

Allereerst hulde voor de grondige en naukeurige aanpak van dit project!!

Mag ik vragen wat de lagerschalen ( voor krukas en drijfstangen) gekost hebben? (Indicatie mag ook hoor)

Gr. Pim

mitchelli

Martijn. Waren de specs niet wat "strenger" bij meten met losse kleppendeksel?

Martijn_B

@Pim: thanks! Drijfstanglagers zijn €98 bij Flatlander IPP en komen van Toga, type HP (High Performance). Enige nadeel is de levertijd, hij zegt altijd 2 max 3 weken, maar ga in de praktijk maar uit van een goede maand. De krukaslagers zijn origineel Volvo, kom je rond de €200 uit dacht ik (even uit mn hoofd).

@Mitchelli: het PDf bestandje wat we hebben geëxporteerd zei van niet, tevens heeft Piet nog even in Vadis gekeken en heb ik er een Haynes op na geslagen + Schutten geraadpleegd. Ik snap wel wat jij bedoeld, er worden 2 verschillende meet technieken benoemd waaronder het meten zoals ik heb gedaan met de Volvo tool (die vast wordt gezet met 18nm, net zoals de klepdeksel) en de manier met de Volvo voelermaatjes door de boutjes van het kleppendeksel. Mocht jij echter nog iets anders vinden laat het dan even weten, het gaat er mij om dat het goed is. Ik heb met meten wel de nokkenas stevig aangedrukt zodat het voelermaatje de nokkenas niet omhoog lift.

mitchelli

Ik zal het vandaag even checken voor de zekerheid. Heb jij trouwens een voelermaatje met verloop van 0.01 mm? Ik heb ze alleen nog maar gezien met verloop van 0.05 mm.....

mitchelli

Martijn_B

Citaat van: mitchelli op 22-10-2013 07:58:33
Ik zal het vandaag even checken voor de zekerheid. Heb jij trouwens een voelermaatje met verloop van 0.01 mm? Ik heb ze alleen nog maar gezien met verloop van 0.05 mm.....
Moet je niet van die Gamma setjes kopen....  ;D

Vwb de speling: zeer interessant hoe verschrikkelijk onduidelijk Volvo nu precies is.

"Let op, de toleranties zijn lager bij het instellen"

En

"Als u de speling door het klepgat controleert, zijn de toleranties iets groter"

Daar heb je echt wat aan hoor.. "lager" en "iets hoger" zonder duidelijke specificatie.

Piet

Tsja, daar kun je eigenlijk niks mee.

mitchelli

Toch is het logisch dat de afstelwaarde een kleinere tolerantie heeft dan de controle waarde

mitchelli

Maar misschien is het toch wel handig om de speling iets ruimer te houden dan de afstelwaarde ivm de beoogde pk's die je eruit wilt halen....Zou dan wel binnen de controle waarde blijven.