Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

O o o...

De timing van de nokkenassen was dus niet correct. Dat krijg je als je niet uitgerust om 23u nog aan het sleutelen bent... De concentratie is dan ver te zoeken.

Dus, nokkenassen nu op de juiste timing gezet, en bij starten liep hij goed op 5 Cylinders.
Bedankt trouwens Mitchell en Ryan voor jullie tips aan de telefoon!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

R o b

:eusa_clap:

Kan gebeuren lijkt me....! En nu hopen op 0,003 % olieverbruik!

elianmars

Martijn_B

Klopt, ben ik ook blij mee.

Hij loopt nu echter wel niet fantastisch zodra de turbo in komt. Maar, de nokkenassen moeten nog een aantal graden verdraaid worden (fijn asfstelling van de GLT assen). Misschien heeft de mapping (voor een 15G met std nokkenassen) er ook mee te maken dat hij nu wat minder lekker loopt met half/gas. Vol gas gaat gewoon als een raket.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

R o b

Hmmm, bij mijn T4 was er geen enkel merkbaar verschil onderin en middenin de toeren toen de NA-nokkenassen erin zaten.

Martijn_B

Oke, nou ik zal Fasttech eens bellen kijken wat zij zeggen. Misschien dat Mitchell/Ryan er nog wat over kunnen zeggen.
Anders is het *** en heb ik het stuk gemaakt :x

Edit: Fasttech aan de lijn gehad: verwachten een *paar* kromme kleppen op cylinder 5.
Binnenkort maar testen door op BDP te zetten en er 7-8 bar druk op te zetten, kijken of het ergens wegloopt. (in/uitlaat)

Mooi... :-X

mitchelli

Heb je nou nog een 15G ? Dan zullen de nokkenassen niet veel effect hebben. Sowieso moet de software aangepast worden voor de nokkenassen voor optimaal effect.

En zal voor de zekerheid de compressie meten.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Martijn_B

Remeber: het doel was klepsteelrubbers vervangen. Hierbij wilde ik direct de GLT nokkenassen monteren, omdat de boel anders weer open moet als de rest aan de beurt is. Uiteraard ben ik me bewust dat er een andere mapping nodig is, maar daarom staan de rest van de mods nog in de wachtrij (S60R spruitstuk, 19T, 440cc bosch, etc).

Compressie meten heb ik gedaan op cylinder 1 en 5. Beide de zelfde waardes, maar als je met een grote, goed opgeladen accu aan de slag gaat dan draait alles sowieso flink snel rond. Weet dus niet tot in hoeverre dat een goede meting is geweest. Denk dat zuiger nr 5 in BDP, gasklep open, 8 bar druk erop en dan luisteren of er ergens lucht ontsnapt op dit moment de beste meetmethode zal zijn.

UserID6342

Ben ik niet met je eens, als je kromme kleppen oid hebt dan heb je ook geen compressie.  Hoe hoog was de compressie welke je gemeten hebt op cilinder 1 en 5 ?  Ik weet van Ryan dat hij de GLT nokkenassen nog een aantal graden verdraaid (meen 6 graden) heeft om de goede overlap te krijgen.

Martijn_B

Oke Dirk, klopt nokkenassen moeten nog iets draaien. De compressie was met koud blok 7 bar (dat is laag), op zowel cylinder 1 als 5. Dit heb ik gemeten toen cylinder 5 niet mee deed en de nokkenassen er dus niet goed inzaten, reepje boven/onder het midden zat dus omgedraaid. Is dit een verklaring voor de 7 bar? Voorheen was de compressie namelijk een stuk hoger.

Zeg jij, nog een keer compressie meten in huidige setting, dus met de nokkenassen wel juist gemonteerd?

V70geRwin

Citaat van: Martijn_B op 13-12-2011 10:37:31
Oke Dirk, klopt nokkenassen moeten nog iets draaien. De compressie was met koud blok 7 bar (dat is laag), op zowel cylinder 1 als 5. Dit heb ik gemeten toen cylinder 5 niet mee deed en de nokkenassen er dus niet goed inzaten, reepje boven/onder het midden zat dus omgedraaid. Is dit een verklaring voor de 7 bar? Voorheen was de compressie namelijk een stuk hoger.

Zeg jij, nog een keer compressie meten in huidige setting, dus met de nokkenassen wel juist gemonteerd?

tuurlijk, verkeerde timing = lagere druk
maar wel een indicatie dat er nog goed gesloten wordt, anders red je ook de 7 bar niet hoor
dus goed nieuws!

Martijn_B

Hmm, ik doe het volgende:

1) Meet nog een keer compressie
2) doe de test met op druk zetten en kijken of er lucht ontsnapt
3) adhv die resultaten bepalen of ik de nokkenas timing nog iets verander om te kijken of het dan beter is.

V70geRwin

Citaat van: Martijn_B op 13-12-2011 12:37:40
Hmm, ik doe het volgende:

1) Meet nog een keer compressie
2) doe de test met op druk zetten en kijken of er lucht ontsnapt
3) adhv die resultaten bepalen of ik de nokkenas timing nog iets verander om te kijken of het dan beter is.

ik zou eerst eens 1 herhalen en kijken welke waardes je krijgt
goed = 2 niet meer nodig, 2 is meer een herhaling van 1 op een andere manier.
3 zou ik lekker bij Rica laten doen op de bank, kan je veel beter het effect gelijk meten.

Martijn_B

Het is "algemeen" bekend dat de timing nog fijngesteld moet worden, het aantal graden weet ik. Als hij voor afstelling gaat moet ook de 19T er nog op, maar dat wil ik pas doen zodra ik dit euvel heb opgelost.

mitchelli

Ik had een 19T met inlaat nokkenas van een glt. Zonder fijn afstelling te veranderen...360 pk met rica sw.  :eusa_think:

De compressie moet volgens mij gewoon goed zijn met de originele timing...
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....