Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

MarkoC70T5

Leuk om te lezen. Kan niet wachten om zelf te gaan beginnen.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

Rense850T5

Wouw martijn,

Mooie foto's ga ik volgende maand ook zeker wat aan hebben netals allen aanhaal momenten die je erbij hebt gezet heen handig.
Een je vordert mooi zo, wou dat ik al zover was ga er hopelijk snel aan beginnen,en zal je blog er zo nu en dan nog wel ff bijpakken om ff te kijken hoe het allemaal zit/zat.

Maar ben benieuwd naar hoe die straks gaat lopen ;)

Gr. Rense
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Bouke

Mega interessant en wat een mooi verslag Martijn :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

petrolhead

Mooie cleane montage, lijkt wel F1 omgeving. super :eusa_clap:

Turbobiker

Citaat van: petrolhead op 07-01-2013 20:36:05

Vloertje bij McLaren en Williams ligt er echt beter bij.... :evil:
De Tussenpaus

BenC70ES

Citaat van: Turbobiker op 07-01-2013 20:42:39

Ja, daar lijkt het nog schoner dan in een operatiezaal  ;D

Maar erg leuk op te lezen, en vast nog veel leuker om te doen!   :eusa_clap:

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

grijzev70tdi

Erg leuk om te lezen! Ben vooral benieuwd met de kop hoe je dat gaat doen :)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

elianmars

Citaat van: Turbobiker op 07-01-2013 20:42:39

Wat ben je toch slecht  ;D

Piet

Citaat van: Martijn_B op 07-01-2013 10:39:15
Ik ben denk ik drie maal zoveel tijd kwijt aan het opdoen van kennis (fora lezen, Googlen, haynes lezen) en het onderzoeken en bestellen van de juiste parts, dan aan het sleutelen zelf ;)

Yep, maar het is de enige manier " to do it....wright".
Maar je hebt er goed de vaart in nu, gaat lekker zo.
Uiteindelijk is zo'n blokje opbouwen een soort van mechano, maar dan voor gevorderden.
Straks je dikke turbo er op en de vraag zal niet zijn of maar hoeveel je over de 400pk gaat komen.
Ben zeer benieuwd.
P.S. Je kan de takel nog wel even houden, de swap bij de S90 van mijn kennis gaat voorlopig niet door.

Martijn_B

Wat een leuke reacties allemaal, bedankt! Ik ben een echte opruim-freak, kan het niet helpen dat ik georganiseerd moet werken en al het gereedschap moet direct terug in de kist nadat ik het gebruikt heb.
@Piet: super dat ik hem nog even mag lenen van je, hij gaat waarschijnlijk op zeer kort termijn van pas komen. Ook je andere tool heb ik mogen gebruiken vandaag. (ps: je telefoon staat uit ;) )

Vanavond heb ik samen met Mitchell een hoop stappen kunnen zetten. Bij deze weer wat foto's en een klein verslagje:

Allereerst vanochtend vroeg een paar nieuwe onderdelen besteld. Sommige had ik nog niet, anderen wilde ik toch van Volvo hebben omdat je ze niet zo makkelijk nog een keertje vervangt (krukas keringen bijvoorbeeld). Ideaal is dat ze de zelfde dag nog onderdelen kunnen leveren, dus dat was super.

Oliepomp monteren. Deze is dus gecontroleerd op tolerantie (was prima) en de veer en het zuigertje zijn vervangen voor nieuw. Er zit een nieuwe grote O-ring omheen, en de pakking natuurlijk vernieuwd. Tevens nieuwe krukaskering er gelijkmatig ingedrukt met een beetje montagevet:

Pasvlakken goed ontvet met remmenreiniger en vervolgens de koppakking er op gelegd:

Laatste aanblik van de frisse kop die er op gaat:

De kopbouten zijn rekbouten. Deze kun je dus maar 1 keer gebruiken. Ik wilde zien of je met het oog verschil zag in lengte. dit bleek inderdaad zo te zijn, je ziet links de oude en rechts de nieuwe bout:

Dan was nu het spannende moment aangebroken om de kop op het onderblok te gaan monteren. Een klus waarbij je de bouten eerst 20nm en dan 60nm vastzet. Daarna draai je ze nog eens 130graden door. Het is dus héél belangrijk dat je het juiste gereedschap hebt om dit te doen. Gelukkig had Mitchell een moment sleutel van Snap-on meegenomen, eentje waar je tegenwoordig ook een complete 850 T5 voor koopt. Ding heeft een digitale display waar je zowel moment als graden mee kan stellen. Tevens geeft hij live beeld over het aantal NM's of graden waar je zit tijdens het aandraaien, en een piepje als je zo ver bent. Nu is die 20nm peanuts, die 60nm goed te doen met zo'n lange sleutel... maar bij die extra 130 graden voel en hoor je alles kraken en doen...

Na monteren van de kop waren de klepstoters aan de beurt. Deze had ik al genummerd bij demontage, en gingen nu na een schoonmaakbeurt zo de oven schaal in:

En hier in het blok:

Daarna de nokkenassen er in. Ik heb flink lopen twijfelen tussen de GLT en de gewone nokkenassen. De verhalen zijn erg verschillend en ik heb met beiden gereden. De GLT gaven alleen maar hommeles want je moet deze nog een aantal graden + en - draaien met een speciale tool. Voor nu besloten dat de std nokkenassen er in gaan, kan altijd nog wisselen in de toekomst:

Toen kon de kleppendeksel er op, voorzichtig gelijkmatig aandrukken met behulp van deze tools:

En last but not least, de oliepan met gereinigde pick-up en nieuwe o-ringen:

Resultaat van de avond:

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

elianmars

En alweer  :eusa_clap:

Ik vind het super om te zien hoe zo'n blok nou eigenlijk in elkaar steekt. Dat is op de foto's allemaal goed te zien.

850 R

prachtig werk, een vraagje, ik heb laatst ook de klepstoters vervangen, weliswaar dan wel met het blok nog in de auto ;) maar aangezien mijn onderdelen besteld waren bij een automaterialenzaak kreeg ik gewoon een vloeibare victor reinz pakkingkit mee, alleen na een paar honderd kilometer te hebben gereden, was deze pakking nogsteeds niet uitgehard en kwam er zelfs een beetje olie langs naar buiten persen, word de pakking bij jou wel hard of hoort hij zacht te blijven? en wat zijn dat voor rare klemmen in je bougiegaten?
3e motor, 3e bak, 2e interieur, 2e set deuren, 2e laklaag, 2e frontje, volans zijn aan restauratie toe, maar originele uitlaat :)

Martijn_B

Er wordt aangeraden om alleen de echte volvo pakking te gebruiken, en die is duur (€35). De pakking dien je aan te brengen met een verfroller, en hij stolt pas zodra er geen zuurstof meer bij komt. Alles wat er dus buiten komt zal redelijk zacht blijven, zeker op kort termijn.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

rogerV701998

Vulk

Mooi hoor! Is dit de eerste keer dat je zoiets doet?  :o