Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Originele Bosch pomp vervangen door een Walbro 255lph pomp. Dit moet samen met de Champions een beter resultaat gaan geven! Bedankt ET voor de snelle levering.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MrCain

Ben zeer benieuwd Martijn!
Denk wel dat het enigszins wel aardig wat verschil zal zijn ipv de originele pomp  ;)

Bedenk wel dat als je je 3" lmm en siemens injectoren gaat gebruiken icm de TurboTuner dat de resolutie van de map veranderd => deze word kleiner.... het zal dus moeilijker worden om precies "spot on" te kalibreren.
Misschien een idee om de short fuel trim te meten na kalibreren om te zien dat je niet te ver van het  "0" punt zit.

Als je niet "spot on" komt kan je altijd nog met een variabele benzine druk regelaar richting die "0" toe komen => met de druk kan je je inspuithoeveelheid ook goed regelen  ;)

Maar denk dat je met je walbro pompje al een stuk verder komt => de capaciteit van de pomp heb je echt wel nodig icm de hoeveelheid benzine die je wil gaan inspuiten met die siemens benzine afsluiters... ;D

BTW: zullen die Champions nou ook beter gaan presteren icm met LPG? (heb nu soms ook wel eens last van overslaan op LPG met hogere drukken...) Misschien wel het proberen waard... :eusa_think: al ben ik niet echt fan van Champion......
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Thys

Voor de turbo op LPI kan ik je de NGK BKR8EIX van harte aanbevelen. In mijn R zijn ze goed voor zeker 50.000km. Heb nog een setje over evt.

Turbobiker

Citaat van: Thys op 06-04-2013 21:02:47
Voor de turbo op LPI kan ik je de NGK BKR8EIX van harte aanbevelen. In mijn R zijn ze goed voor zeker 50.000km. Heb nog een setje over evt.

Sorry, maar als je al begint over 50.000km, dan is de geloofwaardigheid er echt af... . Natuurlijk doen ze het nog, maar het beste is er echt wel van af!
De Tussenpaus

scania164

Turbo op lpi altijd gasn voor Origineel Volvo!
Is beste keus....

Martijn_B

@MrCain: Klopt wat je zegt, zie ook de vorige pagina's over de verandering van resolutie van de map.

Na de champion bougies sloeg hij nog steeds over. Hij liep ook VEEL te rijk, dus de opbrengst van de Walbro is velen malen beter "on boost". Toen bedacht ik mij ineens dat de bobine, kabels en bougies wel nieuw zijn.. maar dat ik de rotor en verdelerkap nooit heb vervangen :eusa_wall: [EDIT: Zie net in de historie dat het wél vervangen is, 20.000 KM / 1,5 jaar geleden).]

Dus, mede mogelijk gemaakt door Marc en Mark (Super bedankt!):

Was wel nodig ook, de rotor was zeker 1mm gesleten:

Verdelerkap was ook geen feest:

En als resultaat:

Toen ook nog de Bosch Lambda van het datalog systeem vervangen:

En een stukje gereden met de Volvo. Loopt echt stukken beter nu, brandstofpomp maakte al een verschil maar nu zijn de backfires compleet weg. Op 1.0 bar loopt hij echt veul harder dan ik ooit met de 19T/K24 heb gehad.

Toch even laptopje erbij en een rondje rijden. Rond R'dam airport even op de vluchthaven geparkeerd om de brandstofmap aan te passen. Wordt er ineens op mijn raam getikt door iemand met een zaklamp. In mijn spiegel zag ik een busje met "STOP -- POLITIE" staan...

De twee heren vroegen zich af of ik vliegtuigspotter was. Eerlijk als ik ben gezegd dat ik dat niet ben en de laptop gebruikte voor het dataloggen van de ECU. Nou... dat was toch wel erg interessant. Ze wilde toch maar even onder de kap kijken. Relaxte heren, enige tip die ik kreeg was om toch even bij de RDW langs te gaan en e.e.a. opnieuw te laten keuren zodat alles op kenteken zou kloppen (max vermogen).

Eind goed al goed... morgen verder met mappen op weg naar de Elandrun.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Eindelijk vandaag na een week lang kinderziektes genezen in de 850 kunnen rijden en aan de mapping kunnen werken. Er gaat nog veel meer werk in zitten, maar de basis is nu OK. WOT loopt hij veel te rijk:

Dus daar gaan nog wel de nodige uurtjes en liters in zitten.

Tevens lekt de brandstofpomp na montage van de Walbro. Ik denk door de seal die niet goed zit, zal deze bestellen om te vervangen door een nieuwe.

Jalle

Doe je dit mappen allemaal zelf?

RESPECT!

MrCain

Zodan....das best wel erug rijk man! Is je nieuwe sonde toch wel goed gekalibreerd? Ander rookt hij toch wel met vol gas met zo veel benzine  ;D Al moet ik zeggen dat je oude wel zwart zag.....
Rijd je nu weer/nog met de 3" lmm en siemens injectoren?

Gaat eerst ff alles goed krijgen (lekkage en zo) anders blijf je benzine verstoken voor nop => als je lekkage aan je pomp hebt zal de druk ook nu niet optimaal zijn.

Mare, hoe rijd hij nu zonder de lekkage aan de turbo? Moet nu toch wel aardig op een kruisraket gaan lijken lijkt mij  :eusa_whistle:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

@Jalle: Ja, ik schrijf de brandstof en ontstekingsmap zelf.

Sonde is goed gekalibreerd. Moet zeggen dat het verbruik meevalt, vandaag 1:8 gereden. Natuurlijk fix ik dat lek ASAP, maar mijn tijd is schaars dus ik wil graag stappen maken als ik wat uurtjes aan de auto kan besteden. Je merkt ook wel dat dit qua werk wat anders is dan een 19T of K24 mappen.

Ik rij met de 2,5" LMM en al de gehele week blijft de mapping goed. Geen fluctuaties meer, ondanks mijn premature conclusie dat siemens+3'' LMM + Bosch motronic niet lekker werkt.

Hoe rijdt het nu? Idioot hard. Er is ook geen tussenweg meer, het lijkt wel nog meer aan/uit. Ben erg blij met mn semi slicks  ;)

Hopelijk op 23 mei op de rollenbank en kijken wat er dan uitkomt, dat is de eerst volgende keer dat ik thuis ben. Vandaag op de heenweg naar de Elandrun 100-230km/h achter Mitchell aangegaan. Mitch rijdt met 400 pk en liep íets uit, mapping liep toen nóg rijker. Ontsteking is nog tam, dus ik heb er wel vertrouwen in dat die 420 pk die ik voor ogen heb wel een keer gehaald gaan worden  :)

Jalle

Dat vraagt om wat video materiaal natuurlijk.

StefanCJ

Citaat van: Jalle op 07-04-2013 21:15:35
Dat vraagt om wat video materiaal natuurlijk.

Inderdaad... Het zag er wel rete-snel uit moet ik zeggen!

razorx

Even off topic: Wat is dit een ontzettend leuk en interessant topic om te volgen.
De bijdragen van anderen hier, volg ik ook met veel plezier.

maruska

het was echt een turbine woesj die langskwam elke keer.. behalve toen mitch met 4 voeten op de remplank ging staan en de C zijlings ging bewegen :)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Unexist

Citaat van: maruska op 07-04-2013 22:37:56
het was echt een turbine woesj die langskwam elke keer.. behalve toen mitch met 4 voeten op de remplank ging staan en de C zijlings ging bewegen :)

Ik reed er een auto of 3 achter maar een dikke rookwolk en toen zag ik martijn weg sprinten haha. maarja Smoke doesnt mean its broke!.  8)
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)