Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Zoals ik al zei.... Het maakt waarschijnlijk niet erg uit welke je er onder zet, zolang ie maar op de naaf past (of je moet de naaf meeverwisselen)

louwrens

ik heb 3 jaar geleden 2 nieuwe aandrijfassen besteld bij ET.. orginele volvo assen

ik heb toen de bak en de aandrijfassen vervangen...

had het diff in 2en... en assen versleten...

wat wil je ook met 490 nm aan koppel op een orginele bak en assen bij 300.000 ;D

UserID6342

De diesel en turbo modellen zouden massief moeten zijn, maar zijn ze echt niet allemaal.  Andersom, dus voor de NA modellen, zouden ze hol moeten zijn maar ook kom je daar soms massieve tegen.  Het is maar net zoals Volvo ze in volstrekte willekeur heeft gebruikt.  Ik denk ook  en ben ook van mening dat je ze door elkaar heen kunt gebruiken, met mate en verstand.

Ik bedoel hiermee, een turbo of diesel as gebruiken op een NA is en kan geen enkel probleem geven.  Andersom zou ik zelf een beetje voorzichtig mee zijn, zeker als het een auto van een klant is.  Een hol asje op een zwaar getuned blok, zou ik dus niet doen.  Een holle as op een diesel dus ook niet.  Geloof me, het kunnen net wokkeltjes worden die aandrijfassen.  Heb dat T-shirt al heel erg lang in de kast hangen ;D.

De vertanding in de bak is hetzelfde, de vertanding in het wiellager kan anders zijn.  Dan zul je dus het wiellager mee moeten pakken.

Martijn_B

Bedankt heren voor de tips, er is vandaag een redelijk verse as binnen gekomen (220dkm, dat is -180dkm tov de mijne).

@Dirk: Interessant vwb die vertanding, kan je dat wat verder toelichten en kan ik dat vóór montage nog checken?

Overigens: Ik zit nog te denken aan een hitteschild voor het luchtfilter, of wellicht toch een S60R airbox. Zal wel even kijken.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

peteRRR

Was even aan het zoeken welke aandrijfas ik toen van ET er onder had gezet ( nieuw ) maar kan er niks van vinden,..al goed kwam ik deze info tegen
van SKF voor als het van toepassing is,...http://www.skf.com/binary/tcm:174-70058/Technical/index.html

Groet.

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

UserID6342

Aan de wiellagerzijde heb je 2 type vertandingen opzitten, grove en fijne.  Meestal kun je dit wel zien als je de moer er even vanaf draait.

Piet

Voor de 850 is er anders toch maar 1 soort (5-gats) naafkit verkrijgbaar.
Die  verschillende type vertandingen is dat niet alleen verschillend tussen de types met bout en de types met moer, of verschillend wat betreft 4-en 5- gats naven?

Martijn_B

Vandaag is er door Mitchell, bij mijn afwezigheid vanwege Dance Valley, het volgende gemonteerd:

-Nieuwe aandrijfas rechts
-Nieuwe reactiestangen L+R
-Nieuwe airco droger, OEM Volvo (bedankt BenB)
-Andere aircopomp met 160dkm ervaring (bedankt Koen S)

De droger zat verschrikkelijk vast, maar alles schijnt weer gelukt te zijn. De airco wordt weer ijskoud, alleen schakelt de pomp niet uit. Denken dat de hogedrukschakelaar kapot is en de pomp daardoor blijft draaien.

Zijn er nog tips hoe dit na te meten is? Of wellicht uit voorzorg gewoon zowel de hoge als lage drukschakelaars vervangen? Als ik ze dan vervangen heb: na hoeveel tijd hoort de pomp weer uit te schakelen? (Richt tijd).

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

fearless

Zag de auto gisteren nog staan. Staat er echt netjes bij zo, wielen staan er ook heel goed onder.
Ow ja en vrijdag om +- 17.30 zag ik je nog rijden over de paletsingel. Klinkt goed.

KIM

Drukschakelaar (of eigenlijk: sensor) moet altijd los getest worden.
Volgens mij kun je dan net zo goed gelijk een nieuwe monteren.

Julian

Citaat van: KIM op 04-08-2013 11:34:29
Drukschakelaar (of eigenlijk: sensor) moet altijd los getest worden.
Volgens mij kun je dan net zo goed gelijk een nieuwe monteren.

Klopt, wij hebben enkele jaren met kapotte airco gereden, vorig jaar naar laten kijken door TVK en bleek het de druksensor te zijn, sindsdien die vervangen is werkt de airco weer perfect.
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 04-08-2013 00:47:57
Vandaag is er door Mitchell, bij mijn afwezigheid vanwege Dance Valley, het volgende gemonteerd:

-Nieuwe aandrijfas rechts
-Nieuwe reactiestangen L+R
-Nieuwe airco droger, OEM Volvo (bedankt BenB)
-Andere aircopomp met 160dkm ervaring (bedankt Koen S)

De droger zat verschrikkelijk vast, maar alles schijnt weer gelukt te zijn. De airco wordt weer ijskoud, alleen schakelt de pomp niet uit. Denken dat de hogedrukschakelaar kapot is en de pomp daardoor blijft draaien.

Zijn er nog tips hoe dit na te meten is? Of wellicht uit voorzorg gewoon zowel de hoge als lage drukschakelaars vervangen? Als ik ze dan vervangen heb: na hoeveel tijd hoort de pomp weer uit te schakelen? (Richt tijd).

Verstandigste is, net als Kim als schreef, gewoon de switch vervangen. Weet niet of er een ventiel tussen zit  :eusa_think: want dan kan je hem vervangen zonder je systeem leeg te halen.

Tijd van uitschakelen is niet vast => druk gebonden dus scheelt enorm kwa tijd met warm en koud weer.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Thys

Ja, daar zit nog een ventiel onder.

Martijn_B

Het systeem schakelt wel gewoon uit als hij via de ECC paneel bediend wordt, zal 2 nieuwe sensoren bestellen. Zo te horen dus gewoon te vervangen zonder het leeghalen van het systeem.

@Ivo: oh cool, had je gister graag even ontmoet, jammer. Bedankt voor het compliment, er zijn echt nog wel esthetische uitdagingen maar dat gaat echt wel goed komen.

Het geluid vanuit het vooronder is helaas na vervangen van de rechter aandrijfas niet weg. Ik verdenk de bak nu, hij ging wat lastig in z'n 1 vandaag (leek wel of hij net niet helemaal ontkoppelde) en dat was later ook weer weg. Kijk het even aan of er meer symptomen komen die naar de bak wijzen.

Dan ook nog anders nieuws, maar dat komt separaat :)

peteRRR

Om de baklagers te controleren kan je de auto even voor op bokken zetten en dan in z,n derde versnelling en tot 2500 toeren en luisteren hoe of wat.
Weet zelf niet wat voor een geluid het moet zijn dat een nogo moet zijn want dat hoorde ik toen ook niet terwijl ik er boven op stond,Dirk weet dit wel.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla