Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Johann

In het groene lijkt de cylinder gesleten,

Daar moet je ook de diameter meten net onder de bruine rand want daar moet de compressie gehouden worden.
Denk dat je zo met de vinger of nagel al een rand kunt voelen.

volvobug

Citaat van: Johann op 11-09-2013 17:12:58
In het groene lijkt de cylinder gesleten,

http://www.swededemon.com/images/ext/comp-rand.jpg

Daar moet je ook de diameter meten net onder de bruine rand want daar moet de compressie gehouden worden.
Denk dat je zo met de vinger of nagel al een rand kunt voelen.
Compressie wordt toch gehouden op de plek van de compressieveer, zit die zo hoog dan? of leer ik hier weer wat   :eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Martijn_B

Juist, goed gezien Johann. Heb vandaag laten meten, op mijn verzoek elke cylinder en op 3 punten: vlak onder de rand, in het midden en onderaan.

De resultaten:

Dit geeft weinig optie meer tot het hergebruiken van de zuigers, de slijtage is simpelweg te ver en zeker bovenin buiten specificatie. Je ziet ook aan de hand van de meetgegevens dat de cyl wand eigenlijk in een V vorm loopt qua slijtage \_/

Dus, na wat denken en overwegen wordt de setup als volgt:

Kop
ME7 kop uit 2002 (B5234T3)
6mm klepstelen
vaste klepstoters
3-angle valveseats
nieuwe OEM klepveren
nieuwe OEM klepsear rubbers

Onderblok
B5234T5 2.3l onderblok (originele motorcode bij de auto)
B5234T5 krukas met Toga HP lagers
H-profiel drijfstangen met Toga HP lagers
Wiseco gesmede aluminium zuigers, overmaat 81.5

Turbo
GTX3071r .82

Injectoren
Bosch pink 650cc

Koppeling
Spec stg. III of Kalmar/AP

Overig
3e knocksensor om toe te voegen aan data log
Innovate SD card logger

Nu nog een goed adres vinden voor het opboren en honen. Geen idee of dit met een flexplate moet gebeuren bijvoorbeeld. Twijfel na wat rondneuzen tussen Mannessen in Soest of Dymotrack in Cruquius.

Auto zal ergens van de winter wel klaar zijn.

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Jelmar

Ik durf bijna niks meer te zeggen...

Maar ik zou boren met een Torqueplate.
En niet bij Track in Cruquius.

Geef Dick van Rijn is een belletje..
850R

Johann

Citaat van: Jelmar op 11-09-2013 18:24:50

Maar ik zou boren met een Torqueplate.

Is niet nodig bij de Volvo motor. Is open dek en de vervorming die er is zal buiten het cylinder eiland plaatsvinden.

Piet

Doel is toch ook 400+pk en geen 500+pk?

Jammer, zag er zo hoopvol uit.
Maar zou achteraf toch ook wel erg wonderlijk zijn na 400K km
Maar ja opboren + overmaatse nieuwe zuigers, dan heb je wel weer feitelijk een nieuw blok.

Martijn_B

Het doel is onveranderd, sleeven van het blok is mooi, maar waarom dan geen andere bak? Waarom geen sperdiff? Waarom geen Porsche BBK? Waarom geen spaghetti spruitstuk? Waarom geen standalone ecu? Waarom geen methanol injectie of een tune op E85? Waarom geen rolkooi? Waarom geen.......

Ik ben er van overtuigd dat door het combineren van een sterk onderblok met allerlei nieuwe randapparatuur, lagering, nieuwe gesmede zuigers en een ME7 kop plus de GTX3071 je straks een prachtige, efficiƫnte setup hebt die ook nog eens op straat voortreffelijk rijdt. Mijn doel is geen 450-480-500 pk, maar een mooie street setup met 400.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

scania164

Waarom geen standaard blok met h profiel drijfstangen? ?
Kun je met gemak 400 pk mee draaien. .
Geef liever geld uit aan goeie mapping van bv mte of dergelijke
Wedden dat je dan helemaal klaar bent?
Gewoon standaard fris blok met sterke drijfstangen en gewenste turbo met goeie mapping. ..
Waarom allemaal zo omslachtig?

Groetjes chris

Thys

Omdat het kan. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? ???

Martijn, veel succes met de wederopbouw en het maken van de juiste keuzes.

elianmars

Citaat van: koen.s op 11-09-2013 22:03:42
Citaat van: scania164 op 11-09-2013 21:49:31
Gewoon standaard fris blok met sterke drijfstangen en gewenste turbo met goeie mapping. ..

Groetjes chris

Martijn heeft de kennis en aparatuur om zelf te tunen.
Dan zou ik het ook zelf doen, helaas heb ik dit beide niet.

Vergeet de knaken niet  ;)

Martijn_B

Thanks Koen en Thijs.

Citaat van: scania164 op 11-09-2013 21:49:31

Groetjes chris

Chris, wat is er precies omslachtig dan? Ik merk dat je voor de 2e keer het onderwerp "software" naar boven haalt. Zoals ik eerder heb aangegeven wil ik dit zelf doen. MTE tuned op straat, dat gaat echt niet op het zelfde detailniveau als een load cell dyno. Je geeft aan om een standaard blok te gebruiken met een GTX3071, ik weet er 1 die ook dacht en uiteindelijk bij 370pk bij Fasttech op de bank kapot liep. Daar lees je hier echter natuurlijk niets over. Het verschil in kosten tussen Wiseco en Volvo overmaat is niets, en tevens wil ik geen gebruikt blok meer hebben, gewoon nieuw en klaar. Als ik 1 ding wel geleerd heb dan is het dat je met dit soort projecten gewoon alles nieuw wilt hebben of bewezen goed door meetgegevens.

Ik ben er van overtuigd dat deze setup me een mooie wagen op gaat leveren. Vanaf de zijlijn is het altijd wat makkelijker om direct in de alternatieven te schieten (jij, Ruubje) en de positieve dingen niet te benoemen als het je eigen portemonnee en project niet betreft ;-)

mitchelli

Succes met de wederopbouw Martijn. Die 3071gtx die je gaat monteren wordt je denk heel blij van.  :eusa_dance:
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

scania164

Geloof toch echt meerdere malen positief gereageerd te hebben.  
De software herhaal ik omdat het daar mis gaat bij jou.
Verder zal ik er niet meer op reageren. .
Blijkbaar weet je zelf wat het best werkt...
Daarbij zit mte inderdaad op een ander  niveau. .
Het is inderdaad makkelijk vanaf afstand kritiek te geven. ..positief bedoeld. .
Daar vraag je ook om waneer je dit openbaar op het forum beschrijft.
Verder respect voor je doorzettingsvermogen en netjes werken.
Mvg chris

MrCain

Toch een GTX3071R  :eusa_dance: Maar zou een kleine A/R niet gaan? 0.81A/R is echt erug groot... Maatje kleiner kan ook goed hoor, spoelt hij toch nog wat eerder op  ;)

Maar grootse plannen Martijn  :eusa_clap: :eusa_dance:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Heb voor .82 gekozen om eventuele backpressure op hogere druk te voorkomen. Qua spool blijkt dit vaak niet erg veel uit te maken. Gister avond nog wat kunnen doen:

Vandaag de kop aanpakken en het oude blok demonteren.