Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Kon het toch niet laten :eusa_whistle:

Ff in excel een rekensheet gemaakt en daar komt uit dat je filter een minimaal oppervakte van 5.38 ft2 => 5002.47cm2 moet zijn.

Beter is om deze +/-10 tot 15 procent hoger te houden ivm vervuiling en verschil in luchtdichtheid door temperatuur verschillen.

Dus die "feestmuts" van T5Joost is eigenlijk zo gek nog niet :eusa_think:

PS: Martijn, meet eens de lengte en diepte van de vlakken op en tel de aantal vlakken van je huidige filter => voer ik deze in in de sheet en kan dan gelijk zien of je huidige filter groot genoeg is.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Thanks Michiel, zal ik doen.

Heb even een lijstje gemaakt:

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Broabander

Heb je enige vorm van een kat eronder zitten? Anders zou die ook nog gesmolten kunnen zijn bijv. Wellicht als gevolg van hoge EGT, wellicht andersom.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Martijn_B

@BRoabander: nope, geen catalysator.

@Michiel: airfilter is:  150 mm hoog, diameter 140 mm.

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 20-12-2013 15:45:49
@BRoabander: nope, geen catalysator.

@Michiel: airfilter is:  150 mm hoog, diameter 140 mm

Das mooi maar heb nog meer data nodig :P

de diepte van de plooien en aantal vlakken van de plooien (2x aantal plooien)
dan kan ik de effectieve filter oppervlak uitrekenen

MrCain

Btw: NA spruitstuk met bijbehorende trottlebody nog op het lijstje zetten? Ok, hoort misschien niet direct bij het rootcause onderzoek maar meer bij de planning en vervolg onderzoek als je gaat upgraden Volgens de berekeningen

Martijn_B

Uitgaande van géén plooien even quick and dirty:

met een straal van 7 x 3,141 = omtrek van 43.98 op een circel oppervlakte van 153.94 en daarmee 153 x 7 = 1071 x 7 = 7497 cm2

Afgaand op 5000 cm2 als minimum dus 49% "headroom"

Eens?

En vwb NA spruitstuk: nee, nice to have is out of scope, eerst probleem vinden.

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 20-12-2013 15:59:11
Uitgaande van géén plooien even quick and dirty:

met een straal van 7 x 3,141 = omtrek van 43.98 op een circel oppervlakte van 153.94 en daarmee 153 x 7 = 1071 x 7 = 7497 cm2

Afgaand op 5000 cm2 als minimum dus 49% "headroom"

Eens?

Nee ;D omtrek cirkel = 3,14x14cm (diameter)=43,96cm dus oppervlakte van je filter (zonder de plooien) is dan 43,96cm x 15cm= 43,96 x 15(hoogte)= 659m2

Positief gegokt met de plooien = 656x4= 2637,6m2

Daarom heb je dus echt het aantal vlakken/plooien en de breedte/diepte daarvan nodig om precies te weten wat het effectief oppervlak is van je filter is, ook omdat je een conische filter hebt.

Citaat van: Martijn_B op 20-12-2013 15:59:11
En vwb NA spruitstuk: nee, nice to have is out of scope, eerst probleem vinden.
Mee eens

Maarten-t5

659 vierkante meter? damn :P Anyway, door de plooien wordt denk ik de weerstand van het filter wel minder maar het effectieve oppervlak lijkt mij hetzelfde. Je kunt het filter insluiten in een kegel met de straal van het filter. Door dat oppervlak moet de lucht komen, of je nu plooien hebt of niet. Als dit een plooi is:  \/ dan moet de lucht nog steeds door het 'gaatje' aan de bovenkant van de plooi komen. Of hebben ze het daar specifiek over de oppervlakte van het materiaal van een conisch luchtfilter ivb weerstand? Als je op die manier rekent, heeft een vlak filter van 5000 cm2 een stuk minder weerstand dan een conisch filter van 5000cm2 gehaald door de ribbels. Maar dat alles terzijde, dat filter moet toch ook een bepaalde rating ergens hebben?

Martijn_B

Intercooler piping

Gister avond even de intercooler piping gedemonteerd en gecontroleerd. Er zijn geen scheuren te vinden in de silicone slangen, wel viel het mij op dat de laaste 90graden elbow die naar de gasklep gaat zweterig was van de olie. Dit helemaal rondom de slang. Ik heb dit vaker gehad, en in het verleden 2-3 keer schoon gemaakt. Ik kan echter niet vinden wáár de olie vandaan zou moeten komen. Ik dacht eerst aan het luchtfilter (afblazen van recirc dumpvalve) maar na montage van het hitteschild is hij nog steeds nat. Hitteschild is op de fotos niet te zien, maar deze zit tussen het luchtfilter en de elbow.

Hier een aantal foto's:

Ik had nog een andere elbow liggen, die heb ik nu gemonteerd. Misschien dat de slang poreus is...  ???
Tevens het formaat van de outlet pipe (alu) opgemeten, en die is inderdaad maar 2" (52cm), dus sowieso een upgrade geïdentificeerd voor de volgende keer. Echter heb ik al eens 330pk op de bank gehaald met deze pijp (met stock IC), dus betwijfel of de échte restrictie daar zit.

Overigens mijn timing map ook maar even iets tammer gemaakt, ivm de hoge EGT's even risico terug nemen. Piet, kan jij de jouwe nog eens posten van Augustus?
Off the dyno:

New less aggressive version:

Piet

Aansluitingen idle control valve ook ok?

Martijn_B

Ja, die tussenslang heb ik ook gecontroleerd en laat geen scheuren zien. Ik ga vandaag wel even het systeem op druk zetten met perslucht, gewoon om het uit te sluiten.

Hier nog even de install van mijn IC
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,51078.msg1264497.html#msg1264497

Martijn_B

t5joost

geeft de buis tussen lmm en turbo niet problemen
Sok op de turbo loopt wel naar heel smal toe lijkt het

Martijn_B

Luchtmassameter en aanzuigbuis zijn 76mm.

Acties vandaag:

1) 2,5" demper: Vandaag gereden zonder 2,5" einddemper, maakt een hoop herrie maar het bracht geen verschil in EGT's oid.

2) IC: Ook de intercooler bekeken hij is trouwens 60mm en geen 50mm wat ik dacht. Mitchelli heeft de zelfde met 390pk op de fasttech bank. Heb even flink goed gas gegeven en daarna auto aan de kant gezet. De 2" IC pijp is gewoon koel, terwijl de buis boven het blok bloedheet is. De IC zal dus prima koelen.

3) Airfilter; Tevens met Mitchell zijn luchtfilter gereden, ook geen verschil.

4) Boostleak: met behulp van een speciale dop op de inlaat het systeem onder druk gezet (1 bar), er was nergens iets te horen.

En... toen had ik na een testrit weer een borrelend kvs vaatje... met op de CO meter weer een flink hoge HC waarde (ik dacht 150) terwijl ik de sonde boven het KVS reservoir hield. Morgen maar even compressie meten.