Stefan`s S60 T5, de ombouw naar enkel massa vliegwiel

Gestart door stefanhuijser, 17-08-2011 18:55:14

Vorige topic - Volgende topic

stefanhuijser

Zoals sommigen van jullie weten ga ik binnenkort de koppeling van mijn S60 vervangen.

Nu ben ik aan het overwegen om de s60 terug te bouwen naar een single mass vliegwiel van een eerder model in combinatie met een R koppeling.

Met Dirk heb ik al een beetje zitten sparren maar vanavond heb ik Vida er maar eens bijgepakt.

Nu zijn zoals in onderstaande plaatjes te zien is de M56 bakken uitgevoerd met interne en externe koppelingscilinder. 

Wat ik me alleen afvraag, zou dit verschil uitmaken in het indrukken van het diafragma?

De krukas van een 1998 B5234T3 is hetzelfde als in die van mij.

Vliegwiel en drukgroep zijn dus makkelijk te vinden van een "oudere" T5 zonder dual mass.
Alleen ik twijfel over de werking van de koppelingscilinder..

Nu heb ik wel topics gevonden over deze ombouw, echter deze waren altijd naar een SPEC koppeling met lichter vliegwiel..

Is er iemand die hier meer ervaring mee heeft?

Groet Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

leons850

Ik heb dit ook gedaan bij mijn S70.
Maar ik heb ergens begrepen dat een S60 een dikkere price-as heeft dan een 850 waardoor je 850R koppeling weer niet past.
Met de cilinders maakt het niets uit, het gaat om de combi vliegwiel met koppeling.
Bij 850/X70 is het zo dat een dubbel massa vliegwiel met bijbehorende koppeling is even dik als enkel massa koppeling met bijbehorende koppeling. Dus met de interne/externe cilinders etc zal wel goed gaan, maar wel even zeker weten dat je price-as nog het zelfde is.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

stefanhuijser

Kijk dit is informatie waar ik wat aan heb!

Nu nog eens even uitvinden hoe dik die price as is, maar dat kan eventueel ook als de boel gedemonteerd is. Kan dan altijd als nog beslissen om een origineel dubbel massa te monteren.

Merkte je veel verschil met rijden qua koppelen en trillingen?

Groet Stefan

leons850

Geen probleem. ;)
Ik ben zelf van dubbel massa naar enkel gegaan. Ik merkte vooral dat het wat zwaarder ging, maar dat was mede door een sterkere koppeling.
Trillen valt wel mee, het pakt allemaal net wat minder geciviliseerd op.
Paar maanden later draaide m'n bak in puin en ben ik toen ook naar externe koppelings cilinder gegaan.
Alleen dit laatste merk je heel iets, maar ergens vind ik het wel fijn want mocht de cilinder lek gaan, dan kan ik hem zo vervangen.
Daarna bij de motorwissel alle steunen nieuw, bovenste koppeling cilinder ook nieuw en het gaat nu soepeler dan ooit te voren.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

stefanhuijser

Het zal vast beter oppakken dan een koppeling met een klapperend dubbel massa vliegwiel ;)

Had jouw S70 al ME7? Vraag me nog af of de "puls pick-up" op het vliegwiel nog anders is..

Groet Stefan

leons850

Dat doet het zeker, had ik ook. ;)
Verder slipte mijn koppeling ook nog eens dus ik ging alleen maar vooruit.

Nee ik heb nog gewoon een M4.4 S70.
Puls pickup is gelijk van de krukassensor bij mijn auto, hoe dat precies met die van jouw gaat weet ik niet.
Ik vermoed dat jij wel een vliegwiel van een laat type 850 moet hebben, deze heeft dan nokjes ipv gaatjes.
Bij de classic/850 kun je dan de draadjes gewoon omwisselen maar ik vermoed dat dit bij een ME7 auto niet gaat lukken.

stefanhuijser

Even het stof eraf met een korte update..

Afgelopen week zijn we begonnen met de S60 en zo rij ik dus alweer 1,5 week in een gebakje van een skoda fabia rond!

Het grootste deel van de onderdelen is besteld en ligt op de werkbank klaar:

Een hele werkbank vol, want wat gaan we nu allemaal doen?

-vervangen draagarmen
-vervangen fuseekogels
-vervangen keerringen oliekoeler
-vervangen thermostaat
-vervangen stabilisatorstangen
-ombouw van dubbelmassa naar enkelmassa vliegwiel
-vervangen krukas en bakkeering

Afgelopen week stond in het kader van demontage en het bestellen/uitzoeken van de juiste onderdelen.
Dit moet allemaal na werktijd gebeuren, dus echt tempo zit er niet in, want er moet natuurlijk ook een biertje en een sigaretje gedaan worden op zijn tijd.

Hier was het eerste begin gemaakt. De assteunen staan erg ver naar achter omdat het subframe omlaag zal moeten.

De draagarmen hadden hun beste tijd wel gehad..

Een boel ruimte gemaakt in het vooronder..

Soms moet je creatief zijn ;)

Het blok in de takel, gereed om het subframe te laten zakken.
Deze motortakel komt bij HBM vandaan en is sterk genoeg. Helaas is hij te smal om strak op de schermkasten te plaatsen. Hierdoor hebben we gedurende de uitbouw besloten om alsnog het subframe aan één kant te laten hangen.

Hier hangt het subframe omlaag om ruimte te maken voor de bak.
Het hele stuurhuis is losgehaald waardoor de kruiskoppeling naar het stuur kon blijven zitten.
Met behulp van een kleine potkrik aan de linkerzijde is nét dat kleine beetje extra ruimte te creeeren.
Wel met beleid natuurlijk..

Bak er vanaf en het dubbel massa vliegwiel met drukgroep duidelijk te zien.

En de bak uiteindelijk op de vloer.. aan de pakking te zien is deze bak al eens open geweest..
De prise as is (gelukkig) 19 tands en 41mm, dit komt dus overeen met de classics.
Hierdoor kan dus een 850R vliegwiel gebruikt worden.

Naar dit vliegwiel ben ik dus nog op zoek, samen met de bijbehorende BDP sensor.
Heeft er iemand nog wat liggen?

To be continued..

Stefan

elianmars

Waarom wil je ombouwen naar enkelmassa vliegwiel?

stefanhuijser

Citaat van: elianmars op 01-01-2017 20:57:43
Waarom wil je ombouwen naar enkelmassa vliegwiel?

Eigenlijk om drie redenen, allereerst omdat dit bij de oude blokken bewezen kwaliteit is.
De dubbelmassa vliegwielen gaan ergens tussen de 80.000 en 200.000 kapot, zeker bij getunede auto's.
Bij deze S60 is het al de tweede keer dat hij kapot is.
Daarnaast een stukje prijs, een DMF kost rond de €700 excl drukgroep.
En dan als laatste omdat ik misschien nog wat meer vermogen uit de auto wil halen in de toekomst en deze combinatie dat redelijk goed aankan.

Groet Stefan

jellejas

Hoeveel uur heeft het geduurd? Lijkt me toch een stevige klus.
BRAAAAAAAP STUTUTU

stefanhuijser

Citaat van: jellejas op 02-01-2017 00:51:04
Hoeveel uur heeft het geduurd? Lijkt me toch een stevige klus.

Voor de demontage zijn we 10 uur kwijt geweest, maar dit komt omdat we rustig aan gedaan hebben en er wat dingen tegenzaten. (Waaronder een kapotte compressor)

stefanhuijser

Eindelijk rustig op de bank om het vervolg te tikken.

Vandaag de eerste proef meters gemaakt met de nieuwe koppeling/vliegwiel.
Qua trillingen is er geen verschil te merken, alhoewel nu ook alle motorsteunen nieuw zijn.
De koppeling zit nog wat onderin, maar verder ontluchten gaat niet, dus ik neem aan dat deze nog iets beter wordt.

Het vervolg van de plaatjes:

Oud en nieuw naast elkaar.

Nieuwe keerring en druklager op zijn plek.

Krukaskeerring eruit en even schoonmaken met (bevroren) dasty.

Nieuwe motorsteun.

Handige special tool gemaakt om het vliegwiel te borgen.

Alles weer gecentreerd op zijn plek.

Nieuwe draagarmen, fusees en end links gemonteerd.

Uiteindelijk zit alles in elkaar!

Punten die nog moeten:

-voorwielen lopen nu nóg erger aan in de wielkasten, misschien dat uitlijnen dit deels verhelpt.
Wielmaat is 225/45/17 dus dit zou normaal moeten kunnen toch?
-uitlijnen
-voorbanden vervangen ivm trillingen, maar eerst even uitlijnen afwachten
-interieur strips vervangen.

Groet Stefan

MikeyQR

In je verhaal lees ik dat de wielen nu nog erger aanlopen in de wielkasten, nu zie ik ook dat je nieuwe draagarmen hebt gemonteerd, maar heb je ook nieuwe of de oude stuuruitslag begrenzers weer gemonteerd op de draagarmen?

Mocht je dat wel gedaan hebben kan je er ook ringentjes achter plaatsen zodat ze iets meer naar buiten komen en zo de wielen niet meer aanlopen, dit heb ik ook gedaan bij mijn V70N.

stefanhuijser

We hebben de oude stuuruitslag begrenzers omgedraaid, waardoor de "goede" kant weer boven zit.
Ringetjes kunnen we nog wel even proberen, maar eerst even uitlijnen van de week.

Bedankt voor de tip!

stefanhuijser

Vergeet nog even te vermelden:

Vliegwiel S70 T5
Drukgroep 850R
Koppelingsplaten 850R
Druklager S60 T5

Alles orgineel Volvo en het werkt dus!

Dirk, bedankt voor de telefonische hulplijn!

Groet Stefan