Stefan`s S60 T5, de ombouw naar enkel massa vliegwiel

Gestart door stefanhuijser, 17-08-2011 18:55:14

Vorige topic - Volgende topic

Marty__Mouse

Mooie klus zo! Goed bezig!

Waaraan merk je dat je DualMass vliegwiel op z'n einde zit?
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

leons850

Ik had het laatste stuk helemaal nog niet gelezen.  :eusa_wall:

Mooi bezig geweest Stefan, ik begrijp dat bij jouw S60 de ombouw er het zelfde uitziet als dat het bij mijn S70 er uit zag.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

stefanhuijser

Citaat van: Marty__Mouse op 13-01-2017 08:16:23
Mooie klus zo! Goed bezig!

Waaraan merk je dat je DualMass vliegwiel op z'n einde zit?

In mijn geval aan "bokken" op de koppeling en geluid bij stationairloop.
Dit geluid was weg zodra ik mijn koppeling intrapte
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

stefanhuijser

Citaat van: leons850 op 13-01-2017 09:41:27
Ik had het laatste stuk helemaal nog niet gelezen.  :eusa_wall:

Mooi bezig geweest Stefan, ik begrijp dat bij jouw S60 de ombouw er het zelfde uitziet als dat het bij mijn S70 er uit zag.

Thanks!

stefanhuijser

Ondertussen alweer 1600 km gereden en de koppeling houdt zich goed!
Helaas blijken beide aandrijfassen toch ook de nodige klappen te verwerken te hebben gehad van het defecte vliegwiel.

Nu dus maar twee nieuwe assen besteld die we de komende weken gaan monteren.

Vanavond op weg geweest om weer een leuke update op te halen!

Setje Heico 18 inch om de zomerbanden op te leggen!

Groet Stefan

elianmars

Ah, jij hebt ze gekocht. Ik vroeg me al af van wie de dikke S60 zou zijn, waar Bas het over had ;D

stefanhuijser

stefanhuijser

Heb ook al even een apart topic aangemaakt, maar ook maar even hier..

Goedemiddag allemaal,

Ik weet dat het niet helemaal 850 gerelateerd is, maar het betreft wel een B5234T3 motor..

Mijn S60 T5 heeft sinds kort een tikkende klep, maar het ontbreekt me aan de tools/kennis om hier mee verder te gaan.

Het begon met een licht tikkende klep op de laatste cilinder bij een goed warme motor. Een beetje het geluid van een hydraulische stoter die niet helemaal lekker meer werkt, alleen heeft mijn auto vaste stoters..

Om die reden gisteravond de "oliedruk herstel operatie" uitgevoerd, dus de carterpan eronder vandaan en alle o-ringen vervangen.  Nu heb ik helaas, met nieuwe olie, nog steeds hetzelfde geluid.

Aangezien ik niet het gereedschap heb om de VVT te controleren/op tijd te zetten én ook het gereedschap om de distributie op tijd te zetten niet heb ben ik op zoek naar enige hulp.
Het lijkt ook of ik met starten de VVT hoor "ratelen", of is dit omdat de solenoid zichzelf test?

Ik vertrouw het niet om langdurig met een tikkende klep te rijden, zeker omdat mijn auto op LPG loopt én dus vaste stoters heeft. Ook al heeft de auto wel een flashlube systeem.

Wat is er al gedaan aan de auto?

- nieuwe distributie (15k geleden) en hierbij is ook de VVT gecontroleerd (door Dirk)
- nieuwe bobines
- alle o-ringen in het carter
- nieuwe koppeling
- nieuwe motorsteunen
- nieuwe banden 4x
- nieuwe draagarmen + fuseekogels
- nieuwe stabistangen
- nieuwe aandrijfassen

Ik baal dus ontzettend dat dit nu gebeurd, er zit al genoeg tijd, liefde en geld in Sad

Huidige KM stand is 316000 km

Wie o wie weet raad?
Verwijder berichten

elianmars

Heb je het zeefje in de pakking van de vvt solenoid al gecontroleerd? Bij mijn C zat deze volledig dicht, waardoor de motor op een gegeven moment zo hard ging tikken, dat het als een diesel ging klinken.

stefanhuijser

Nee heb nog niks van de VVT gecontroleerd.
Het dieselende geluid dat je noemt kan ik wel plaatsen, hij gaat steeds rauwer lopen lijkt het wel.

Maar dat kan dus daadwerkelijk tikkende kleppen veroorzaken?

Bedankt voor de reacties alvast!

Groet Stefan

dielie850

Hier precies hetzelfde probleem met de 2.4t die ik met mijn broertje op aan het knappen ben.
We verdenken ook de vvt die het klapperen/tikken veroorzaakt.
Geeft namelijk ook foutcode met uitlezen.
Heeft er iemand toevallig een onderdeelnummer van de pakking van de vvt? ;D

de Boeing

CarismaMSX

http://www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/30731212/12.31212

Meen dat het zeefje niet standaard was, en dat dit pas later is toegevoegd. Pakking wordt ook poreus, olie lekt dan weg. Is bij deze modellen iets wat je heel makkelijk kunt vervangen, en elke 100.000 km kunt doen.

Bij modellen vanaf 2002 kun je de VVT valve zelf demonteren, en reinigen. Kan ook helpen.

stefanhuijser

Als ik jullie verhalen zo lees ga ik dus maar eens met de VVT aan de gang.

Bedankt voor jullie reacties, ik hou jullie op de hoogte!

dielie850