Zomaar wat vraagjes na anderhalf jaar lpg-bedrijf

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 10-11-2011 21:44:35

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: razorx op 11-11-2011 14:39:39
Over die pomp en de gevolgen van je tank leegrijden:
Wat gaat de pomp zuigen als de LPG op is?
Was bedoeld als retorische vraag. ;)
Mijn vermoeden is dat de pomp dan alles wat er te zuigen valt zuigt dus ook olie.
De pomp creëert immers onderdruk.
Één van de redenen waarom het slecht is je LPG tank leeg te rijden.

-edit- tekst leesbaar gemaakt

MrCain

Citaat van: volvobug op 11-11-2011 23:32:02
Citaat van: Jasper Boven op 11-11-2011 23:16:48
Citaat van: volvobug op 11-11-2011 13:21:08

http://www.scribd.com/doc/53075949/Cursus-LPi-Systeem-Vialle

Heb je dit document ook als PDF?
Yep, maar kreeg het zo snel niet geupload naar mijn website. Zal het nog eens proberen maar kan het ook alvast mailen als je ff je email pb-t.

--edit: hier is de pdf ook te vinden http://kontvlieg.webs.com/school/LPI%20Vialle.pdf (is niet de naam van mijn site  :eusa_shifty:)

Kiek das nou s leuk om te hebben!  :eusa_dance:
Had de oude al (ben jaren geleden nog s op cursus geweest... :eusa_shhh:) maar is weer net iets anders dan de LPE-7 die ik nu in de volvo heb.

Je bent geweldig volvobug! :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Citaat van: R-man T op 11-11-2011 22:57:46
Nou ja, ik zit gewoon met het raadsel waarom die aftakkingen op de draden tussen de lambdasonde en de 'benzine'-ecu zitten. Als die aftakkingen met geen mogelijkheid op de lpi-ecu aan te sluiten zijn (los van de vraag of dat de bedoeling is) , omdat die niets kan met het voorverwarmingssignaal en het lamdaregelsignaal, dan weet ik zeker dat de uiteinden van die twee aftakdraden ook niet uitkomen bij de lpi-ecu.

Waar dan wel is natuurlijk de volgende vraag, het zit nogal ingepakt in de ribbelbuis en tape van de draadboom.

Lekker zaakje heb ik zo ineens weer te pakken ???. Enfin, de rest is ook opgelost, dat gaat met dit natuurlijk ook gebeuren.

Misschien voor een AFR meter/meting?

volvobug

Citaat van: MrCain op 13-11-2011 17:04:26

Yep, maar kreeg het zo snel niet geupload naar mijn website. Zal het nog eens proberen maar kan het ook alvast mailen als je ff je email pb-t.

--edit: hier is de pdf ook te vinden http://kontvlieg.webs.com/school/LPI%20Vialle.pdf (is niet de naam van mijn site  :eusa_shifty:)

Kiek das nou s leuk om te hebben!  :eusa_dance:
Had de oude al (ben jaren geleden nog s op cursus geweest... :eusa_shhh:) maar is weer net iets anders dan de LPE-7 die ik nu in de volvo heb.

Te veel eer MrCain  :laugh:

Aangezien ik zelf op zoek ben naar de oorzaak van een vreemd probleempje met mij LPi loop ik ook nog tegen deze aan (in het Engels), zou die dan ook maar ff downloaden  ;)

http://www.bobi.org/gas/VialleTechnicalHelpGuide.doc
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

MrCain

Citaat van: volvobug op 13-11-2011 17:42:09
Citaat van: MrCain op 13-11-2011 17:04:26

Kiek das nou s leuk om te hebben!  :eusa_dance:

Te veel eer MrCain  :laugh:

Aangezien ik zelf op zoek ben naar de oorzaak van een vreemd probleempje met mij LPi loop ik ook nog tegen deze aan (in het Engels), zou die dan ook maar ff downloaden  ;)

http://www.bobi.org/gas/VialleTechnicalHelpGuide.doc

Is ook handig, maar is het wel het "oude" systeem (met de groene leds boven elkaar)
Maar de klachten blijven wel het zelfde hoor!Hier word de bassis ook uitgelegd Misschien iets voor dit forum voor de "hobbyisten onder ons.....  ;)

Alle info is altijd handig en zeer welkom! zal s ff kieken wat ik er nog van heb liggen.

-D©©©L-

Citaat van: daytonawim op 11-11-2011 12:33:00
Kijk maar eens in de blog van Marco (DCCCL) die heeft dat eens open gemaakt en bekeken.

Citaat van: -D©©©L- op 25-07-2011 21:45:37
Citaat van: -D©©©L- op 14-09-2010 19:45:49
Als je veel rijd, dan moet je ook veel onderhoud doen. Soms omdat er wat defect is, en soms om te voorkomen dat e.e.a. (voortijdig) defect gaat. Met Motorolie, automaatbak olie, rem"olie" en aircocompressor olie zijn de meesten van ons wel bekend. Ik bedoel, men weet van het bestaan en het belang van verversen.

Maar hoe zit dat met de olie van een eventuele LPi pomp ? Jaha, daar zit olie in. En aangezien LPG weinig smerende eigenschappen heeft (lees: weinig wrijvingsweerstand reducerende eigenschappen), is het beetje olie in de pomp letterlijk van levensbelang. Veel zit er niet in, af fabriek zo'n 20 a 25 ml olie. Vooropgesteld dat de tank rechtop gehouden is bij transport en montage. Een ietswat onbenullige vervoerder die een nieuwe tank op de zijkant of op de kop vervoerd, is voor de inbouw al bezig met het omzeep helpen van de pomp. Deze loopt nl. leeg.

Goed. 20 a 25 ml pompolie dus. Een borrelglas vol. Nou heb ik met deze pomp zo'm 75.000 km reden vanaf de vorige olie verversing. Het werd naar mijn idee dus wel tijd. De pomp loopt in vollast toch zo'n 2800 toeren en heeft er zo om en nabij de 10.000 liter LPG doorheen geduwd. En dat is puur verbruik, zonder de retour flow !

Goed, na het overpompen van de resterende LPG in een andere tank (dat duurt even...) en het uitdampen van de tank kon de Multivalve unit verwijderd worden:

(klik voor hi-res)

De MV unit op de kop om de oude olie eruit te laten lopen. Dat was snel klaar, veel meer dan 5 druppels kwamen er na een half uurtje uitlekken niet uit.  :o Nog net niet droog dus. :

(klik voor hi-res)

En het bijvullen van schone olie. Kwestie van lichtjes vacuum trekken en de olie laten inzuigen.:

(klik voor hi-res)

Daarna weer netjes terugbouwen met een nieuwe afdichting en tanken. Na een grondige lektest (LPG snuffelaar) Een tijdje proefdraaien. Ik kan weer een jaar (kortere interval).

Vandaag weer verse olie op de pomp na zo'n 10 maanden en 35000 km waarin in ik echt veel heel erg hard gereden heb en de motor er ook met aanhangwagens goed aan heeft mogen trekken.  De pomp is verwijderd en daarna uit elkaar genomen om het inwendige te kunnen bekijken. En ja hoor.... hij was wederom zo goed als droog.
Ergo: Een LPi pomp heeft onderhoud nodig als je hem maximaal en langdurig belast. (maar dat was al bekend).  ;D

Citaat van: Ludo op 11-11-2011 16:35:46
Citaat van: R-man T op 11-11-2011 14:33:40
Gebruik de installatie het voorverwarmingsignaal soms om om te schakelen van benzine naar gas?

Als je een G3 installatie hebt, is dit zelfs verplicht.
De overschakeling gebeurt wel altijd, ná dat de mengselverrijking afgelopen is.

Citaat van: R-man T op 11-11-2011 14:33:40
Overigens ontkende de inbouwer dat ze een aftakking maken op de kabels van de lambasonde, maar ze zitten er dus echt.

De inbouwer heeft gelijk, dit zit standaard al in de kabelboom.
Gegevens over de lambda, komen dan ook van de benzine ecu.
Als jij een aftakking hebt, zal er dus wel mee gerommeld zijn.  :eusa_doh:

De aftakking op de signaaldraden van de standaard lambda sonde word meestal alleen gebruikt om dit signaal via de vialle interface makkelijk te kunnen meten.
de LPe doet er standaard weinig mee, omschakelen gaat op basis van tijd icm de temperatuur van de LPE en de rij-historie.
Het omschakelen naar LPG bedrijf kan soms wat te vroeg gebeuren, dus voor het einde van de koudstart cyclus. In dat geval zie je (bijvoorbeeld) bij MTE getunde wagens de neiging tot "verzuipen" bij acceleren, omdat de acceleratie verrijking door MTE tamelijk stevig afgesteld staat.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 13-11-2011 18:19:37
Het omschakelen naar LPG bedrijf kan soms wat te vroeg gebeuren, dus voor het einde van de koudstart cyclus. In dat geval zie je (bijvoorbeeld) bij MTE getunde wagens de neiging tot "verzuipen" bij acceleren, omdat de acceleratie verrijking door MTE tamelijk stevig afgesteld staat.

Bij mij staat de (snelle) omschakeling met tijd geprogrammeerd, omdat het weerstandje voor de temperatuur stuk is.
Het "verzuipen" heeft niks met de software te maken, maar puur met de standaard koudstart mengselverrijking.
Ik heb ook MTE en Fasttech software, zowel met beide, als de standaard software doet zich hetzelfde voor, al is dat niet storend.

-D©©©L-

Dat zeg ik, het omschakelen kan wat te vroeg gebeuren. De neiging tot verzuipen onder die condities  heb ik bij standaard wagens met standaard software nog niet waar genomen.

Maar goed. De vraag ging over de aftakking van de lambda signalen.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 13-11-2011 19:37:40

Ja klopt, maar bij een effectief G3 systeem zijn geen aftakkingen nodig.
Die kabel zit in de standaard kabelboom, omdat het lambdasignaal (wettelijk) nodig is met G3.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 13-11-2011 19:45:28
Citaat van: -D©©©L- op 13-11-2011 19:37:40

Ja klopt, maar bij een effectief G3 systeem zijn geen aftakkingen nodig.
Die kabel zit in de standaard kabelboom, omdat het lambdasignaal (wettelijk) nodig is met G3.

Ik denk dat we toch een spraakverwarring hebben in wat we verstaan onder "G3".
Waar vind jij deze wettelijke verplichting ?

Ludo

Nee is geen spraakverwarring, is al onderdeel vanaf de euro 2 norm.
De lambdasonde is gekoppeld aan de katalysator.
Dat maakt sinds begin jaren 90 deel uit om de uitstoot te verminderen.
Een G3 gascomputer is voorzien van software, om zelf de gegevens van de lambdasonde te verwerken, het zogenaamd zelflerend.

Neemt natuurlijk niet weg, dat er vaak mee gerommeld word, bewijzen zijn zelfs hier op het forum te vinden.  :eusa_doh:

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 13-11-2011 20:27:17
Nee is geen spraakverwarring, is al onderdeel vanaf de euro 2 norm.
De lambdasonde is gekoppeld aan de katalysator.
Dat maakt sinds begin jaren 90 deel uit om de uitstoot te verminderen.
Een G3 gascomputer is voorzien van software, om zelf de gegevens van de lambdasonde te verwerken, het zogenaamd zelflerend.

Ik hou het even bij de feiten, de frustraties rondom het rommelen om problemen op te lossen geloof ik allemaal wel.

Je noemt dat de LPG computer zelf de signalen van de lambda sonde moet verwerken. Alleen volgens mij gaat er daar iets mis.
2 closed-loop lamdaregelingen op 1 sonde gaat mis, ze gaan tegen elkaar in staan regelen.

Ludo

Waar komen bij jou dan 2 regelingen vandaan?.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 13-11-2011 20:38:16
Waar komen bij jou dan 2 regelingen vandaan?.

Nou, bij mijn auto hangt de lambda sonde in eerste instantie aan de ECU.
Als de LPe ook met diezelfde sonde moet gaan regelen, dan hebben we regeling nummer twee op dezelfde sonde.

Ludo

Ja álles hangt aan de ECU.
Bij jou worden ook geen 2 brandstoffen ingespoten.

Nee, net zoals met de aanstuurtijden van benzineinjectoren, en nog andere signalen, word het lambdasignaal ook door de gascomputer verder verwerkt, voor de gas injectoren.
Dat is allemaal onderdeel van de euro en milieu normen die opgelegd worden.