De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

combinedforces

Doet die van mij ook. Ook mee terug geweest - ik heb banden met lage wang en die zijn nog wat gevoeliger.

Zou een beetje vreemd zijn als je stuurinrichting alles absorbeert. Wet van de laagste weerstand zegt toch dat als je banden de weg volgen dat best met wat gedraai kan zijn maar hij altijd weer zijn nulpunt vindt. Onze Mazda 6 doet het ook maar minder, maar die rijdt op ballonnen.

Vind het prima zo :)

Piet

Als je aan stuur draait draaien de wielen en als je aan de wielen draait draait het stuur.
Lijkt mij daarom  volkomen normaal dat als je over een weg rijdt vol kleine kuilen je stuur heen en weer gaat

Bouke

Over je multiriem, bij mij sloeg de aircopomp een keer vast dat gaf ook wat blauwe rook kan ik je vertellen :eusa_shifty:

Ries van de Zilverschuit

Nou ja, dan ga ik er maar vanuit dat het paniekzaaierij van de uitlijner was.

Bouke: goed om even in de gaten te houden. De pomp is nog maar een paar jaar oud, maar toch...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

elianmars

Stuurkogels of fuseekogels die ral zijn, waardoor het stuur slingert?

Ries van de Zilverschuit

Nee, die zitten allemaal lekker in hun gewrichten. Ik weet vrijwel zeker dat het vals alarm was.

fpede

ik had dit soms ook voor bij het uitwijken naar de rechterkant van de weg(band gaat van weg naar goot). vervangen van de distributiesteun & de veerpootlagers hebben dit fenomeen volledig doen verdwijnen  :eusa_dance:

Ries van de Zilverschuit

Al een poosje kamp ik met een klein rateltje aan het begin, gevolgd door een gierende multiriem bij een koude start. Na een paar honderd meter is het over.

De dynamo is gereviseerd en de aircopomp vervangen een paar jaar terug. Zes jaar en 70.000 km geleden zijn de riemspanner en de meelooprol vernieuwd. In eerste instantie verdacht ik daarom de stuurpomp. Maar na aandachtige bestudering wantrouw ik toch de riemspanner een beetje. Bij een koude start zie ik de arm duidelijk en nerveus heen en weer bewegen. Na een ritje en warme motor is dit over en staat hij echt stil. Bij een dot gas geven zie ik de arm omhoog komen en met twee duidelijke schokjes terugkeren in zijn oude positie.

Is dit normaal gedrag of is de spanner toch voortijdig versleten?

De riem heb ik er al eens af gehad, maar toen kon ik niets bijzonders voelen aan alle poelies.

UserID6342

Ries van de Zilverschuit

Nou, nieuwe Volvospanner erop geschroefd: het geluid is een paar koude starts weggeweest, maar is weer helemaal terug.  :-\

Begint altijd met een rateltje, dat langzaam minder wordt. Als ik wegrij in de auto hoor ik een soort gieren, dat met een paar honderd met er verdwijnt. Het rare is dat ik dat gieren met de motorkap open niet lijkt te horen, bij gas geven. In de auto hoor ik het wel...

Hoe kan ik de overige delen uitsluiten van de multiriem? Alle rollen (behalve de krukaspoelie) heb ik al met de hand rondgedraaid en dat gaat allemaal soepel. Ook de stuurpomp, al hoor ik daar bij linksom draaien een tikje en rechts omdraaien weer een tikje. Tussen die tikjes zit wel een paar millimeter.

Alle onderdelen zit zo dichtbij elkaar dat bij goed luisteren je ze nauwelijks uit elkaar kunt houden.

Ries van de Zilverschuit

Even wat anders: binnenkort gaan we aan de slag met de widebandmod. In het pakketje van Ecotron zit een bung voor de widebandsonde. Ik wil de originele sonde voorlopig laten zitten, als backup, en die bung gebruiken.

Ik moet die bung nu op mijn uitlaat laten lassen, maar wat is de beste plek? Aan de overkant van de bestaande sonde? Daar is weinig ruimte om het gat van 18 mm te boren en de bung te lassen, denk ik.

Bij de inspectie zag ik net voor het flexibele deel van de downpipe en bij de bocht naar de turbo ook nog een soort bung (bijna rechtsopstaand) zitten met schroefdraad en een soort dop erop. Zou die ook te gebruiken zijn, of waar dient die anders voor? (Geen flauw idee of het past trouwens). Of is het daar te heet?

Kortom graag een advies, dan kan ik een garage aan het werk zetten.

Martijn_B

Je wilt de bung voor de cat hebben, maar minimaal 15cm van de turbo icm hitte. Verder onder een hoek tussen 10 en 30 graden. Oftewel..gewoon waar je ruimte hebt verder :-)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Thys

Hier staat nog een mooi document over de plaatsing van de sensor.

Ries van de Zilverschuit

Hebben jullie ook zo 'afgedopte' bung net voor het flexdeel zitten en zou die bruikbaar zijn? Zal ongeveer 15 cm van de turbo zijn. Twijfel wel aan de hoek.

Ries van de Zilverschuit

Dat is dus geen goede plek volgens de pdf: circa een meter vanaf de turbo.

Dan zit je in de buurt van de huidige sonde dus.

Dank voor de pdf!