De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Ik zal nog eens op direct op de dyname meten, op de plus en de massa/dynamohuis. Kijken wat ik dan meet.

Overigens is anderhalf jaar geleden de dynamo gereviseerd (nieuwe lagers en afronden van de loopvlakken) en de spanningsregelaar met de koolborstels leken toen oké en zijn iet vervangen. Sindsdien ben ik circa 15.000 km verder.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: V70geRwin op 19-01-2014 23:05:15
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-01-2014 20:57:07
Nog een poosje aan het stoeien geweest met dit probleem, maar een echte lekstroom heb ik kunnen ontdekken. Wel trad er spanningsverlies op tussen de accu en de dynamo. Even een bypass gemaakt en nu krijg ik met draaiende motor weer circa 13,95 volt op de accu bij verhoogd toerental. Was circa 13,5/6 volt. Een paar korte ritjes, een slecht opladende halflege accu, en achteraf eigenlijk voor ons gebruik te grote accu,  hebben voor het probleem gezorgd, vermoed ik. De tijd zal het leren.

Begin volgende week een post over een gare aandrijfas of versnellingsbak. 

hoe groot is je lekstroom dan?

0,126 Ampere heb ik een keer gemeten, meestal is-ie lager: 0,09 / 0,05.

Ries van de Zilverschuit

Nu een ander verhaal.

Al een tijd kamp ik met wat behoorlijke bijgeluiden van linksonder.

- als ik wat steviger accelereer en rij door mooi glooiende kuil (zoals bij de verzakkingen in de N11, Bodegraven=Leiden) bijvoorbeeld, dat hoor iets zingen en licht dreunen bij inveren.
- als ik in zijn 5 bij circa 2000 toeren plankgas geef en de turbo begint zijn koppel af te geven, dan hoor ik ratelen (zelfde soort geluid als de TRACS in werking treedt, maar dat is het natuurlijk niet) en komt diezelfde lichte dreun naar boven. Gas eraf en het is weer over. (Dit geluid hoor ik ook bij fors acceleren ook wel, maar dan moet ik wel beter mij best doen.)
- ik hoor een metaalachtige, hele lichte fluittoon die bij aandrijving permanent hoorbaar is, bij versnelling sterker wordt en bij gas los verdwijnt.
- bij een koude start hoor ik bij abrupt gas los na acceleren een duidelijke, droge en korte bonk in de aandrijflijn. Bij warme motor is dit een stuk minder en gaat het over in twee korte en vloeiender schokken.  

Drie bronnen lijken mij verdacht: wiellager, aandrijfas en dan met name de homokineten of de versnellingsbak zelf.

Bij maximale stuuruitslag links- en rechtsom versnellen, levert geen bijgeluiden op.

Mitchelli heeft ook al eens meegeluisterd en die acht de bak als het meest verdacht.

Voor een second opinion: herkennen anderen deze geluiden uit ervaring?  

Peultje

Bij zo'n 3000 tpm moet de laadspanning toch echt wel naar de 14,4 V gaan.Bij die spanning is de accu pas echt vol. Proberen voller te gaan (maar dan moet de spanningsregelaar kapot zijn) maakt een hogere spanning nodig maar dan gaat ook je accu kapot.

Bij een lekstroom van 0,1 A en een 70Ah accu die zeg maar voor ongeveer 60% leeggetrokken kan worden zal deze accu die stroom 70/0,1maal 60% is 420 uur kunnen leveren. Er is bij jou dus wat anders aan de hand en het lijkt erop dat ie niet goed laadt
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Ries van de Zilverschuit

Eigenlijk verwacht ik ook dat hier het probleem zit wat betreft de accu, in combinatie met de relatief korte ritjes. En ik vermoed dat het probleem bij de koolborstels ligt. Ga ik onderzoeken.

Bouke

Dat schokken van de bak dat had ik bij het in de achteruit zetten. Na een keer olie wisselen, gewoon de bak leeg laten lopen en weer vullen, daarna was er een aanzienlijke verbetering. Dat zingen heb ik ook gehad links voor, dat was duudelijk het lager. Na het vervangen ging zelfs het verbruik iets naar beneden.

Ries van de Zilverschuit

Er zit net nieuwe olie in dus daaraan zou het niet kunnen leggen en die 'doenk' doet zich voor bij voorwaartse lastwissel. (En misschien ook wel bij achteruit rijden maar dat heb ik nog niet geprobeerd.)

Wiellager zou kunnen, al kan ik geen speling op het wiel traceren en bij het ronddraaien met de hand voel ik ook geen weerstand.

En de rest van de symptomen zijn toch niet terug te voeren op een versleten wiellager?

Verder niemand die de symptomen herkend?

V70geRwin

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 20-01-2014 21:58:17

Al een tijd kamp ik met wat behoorlijke bijgeluiden van linksonder.

1 als ik wat steviger accelereer en rij door mooi glooiende kuil (zoals bij de verzakkingen in de N11, Bodegraven=Leiden) bijvoorbeeld, dat hoor iets zingen en licht dreunen bij inveren.
2 als ik in zijn 5 bij circa 2000 toeren plankgas geef en de turbo begint zijn koppel af te geven, dan hoor ik ratelen (zelfde soort geluid als de TRACS in werking treedt, maar dat is het natuurlijk niet) en komt diezelfde lichte dreun naar boven. Gas eraf en het is weer over. (Dit geluid hoor ik ook bij fors acceleren ook wel, maar dan moet ik wel beter mij best doen.)
3 ik hoor een metaalachtige, hele lichte fluittoon die bij aandrijving permanent hoorbaar is, bij versnelling sterker wordt en bij gas los verdwijnt.
4 bij een koude start hoor ik bij abrupt gas los na acceleren een duidelijke, droge en korte bonk in de aandrijflijn. Bij warme motor is dit een stuk minder en gaat het over in twee korte en vloeiender schokken. 

1 zou ik zeggen lager wat door meer/minder druk gaat zingen
2 bak of as waar meer moment op komt te staan
3 lastige, alles wat draait  ;D
4 speling in aandrijflijn of ontsteking die minder wordt (bougies etc), bak - en of motorrubbers kan ook nog.

Sbv

Vanaf stilstand optrekken hoor je dan een klonk en ook als je dan weer achteruit gaat en weer vooruit ?

Ik had bij mijn 850 zoiets. Draagarmen nagelopen, konden fractioneel vaster. Speling op homokineet kan ook nog, ik heb ook een as vervangen. Momenteel niets meer aan klonk

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: V70geRwin op 21-01-2014 10:47:05

1 zou ik zeggen lager wat door meer/minder druk gaat zingen
2 bak of as waar meer moment op komt te staan
3 lastige, alles wat draait  ;D
4 speling in aandrijflijn of ontsteking die minder wordt (bougies etc), bak - en of motorrubbers kan ook nog.

1, 2 ,3: lijkt mij ook, maar welke lagers en assen? Sowieso is er ergens van speling sprake, dat bij toenemende druk hoorbaar wordt.
4. Ontsteking en en alle rubbers zijn nieuw. Lastwissel wordt ook keurig opgevangen, alleen die 'doenk' is duidelijk hoorbaar bij koude motor/versnellingsbak.

Citaat van: Sbv op 21-01-2014 10:52:04
Vanaf stilstand optrekken hoor je dan een klonk en ook als je dan weer achteruit gaat en weer vooruit ?

Geen idee, ga ik eens uitproberen.

Citaat van: Sbv op 21-01-2014 10:52:04
Ik had bij mijn 850 zoiets. Draagarmen nagelopen, konden fractioneel vaster. Speling op homokineet kan ook nog, ik heb ook een as vervangen. Momenteel niets meer aan klonk

Tjsa, in het vervelendste geval, is het zowel het wiellager, de aandrijfas als de bak. Bak blijft de grootste verdachte, maar hoe sluit je de drie mogelijke oorzaken uit. Bak vervangen is veruit de grootste klus natuurlijk.

V70geRwin

Ook wel eens gelezen dat de bout aan het eind van de aandrijfas los zat en een kloenk gaf.
Dit is eenvoudig te controleren en geldt ook voor de bouten van je subframe.

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, misschien moet ik toch eens een opname van het geluid maken. Heb ik al geprobeerd maar met een opname in de auto in het geluid niet te registeren. Dat moet ik dan in de omgeving van de bak, voorwiel doen.

Ik wil wel een adequate diagnose hebben voordat ik aan een vierde bak in vier jaar ga beginnen.  ;)

UserID6342

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 21-01-2014 14:47:14
Ik wil wel een adequate diagnose hebben voordat ik aan een vierde bak in vier jaar ga beginnen.  ;)
En waarom niet de storing laten zoeken door iemand met verstand van zaken ?  Dan ben je en makkelijker en uiteindelijk goedkoper klaar als dat 'zelfgepruts'.....

En nee, ik heb voorlopig geen tijd tot eind februari ;D

Ries van de Zilverschuit

Dat is fase 3, Dirk. Mitchelli had er dus al naar geluisterd en die acht de bak de grootste verdachte. Ik was even benieuwd of anderen ervaringen hebben met deze geluiden. Maar verder dan dat het een lager is, komen we zo ook niet. Maar welke. Altijd lastig met een geluidje dat je niet kan laten horen.

Binnenkort maar ergens op een brug zetten, denk ik. Aan 'zelf prutsen'' met bakken begin ik niet, dat besteed ik uit aan experts.

Robster480

Wiellager kun je relatief gemakkelijk uitsluiten door een rotonde te pakken en zo de kracht van het linker naar het rechter voorwiel te verplaatsen en andersom :)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>