De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Miyel

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 18-12-2019 21:00:11
Ik denk dat mijn vrouw net op tijd de auto op de vluchtstrook heeft gezet toen het olielampje ging branden..

Bestaan ze dus toch? Die van mij zou rustig naar huis rijden..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

arjenT5R

Citaat van: Miyel op 19-12-2019 07:00:00

In ieder geval naar het volgende tankstation 10 km verderop met een motor die aan de kook is  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Miyel op 19-12-2019 07:00:00

Veel mij ook alles mee. Ze zei dat ze de motor ineens hoorde tikken en toen het lampje zag branden.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Toch nog iets positiefs: deze soires hebben wel de oorzaak aan het licht gebracht van iets waar ik al bijna drie jaar naar op zoek ben. Namelijk een gierende motor bij een koude start en het geluid verdwijnt dan langzaam bij het warm worden. Hier het geluid, wel waardeloos sterk vervormd door de telefoon: Hier hoor je het gieren!

En deze forummer bleek het uiteindelijk bij het rechte eind te hebben.

Citaat van: volvos70tdi op 30-10-2017 21:03:16
Zou het niet je oliethermostaat van je oliekoeling kunnen zijn? Dat die met koude motor klein stukje open staat.

Na het vervangen van de oliethermostaat was het geluid dus weg. Ik zag al door de lekkage dat de olie door de thermostaat ging bij een koude start en blijkbaar is dat niet de bedoeling.

Komt blijkbaar weinig voor want al die jaren dat ik hier al zit, heb ik dit nog niet voorbij zien komen.

arjenT5R

Ahhh dus die lekte een klein beetje en daardoor gierend geluid geinig~!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 19-12-2019 10:29:00
Toch nog iets positiefs: deze soires hebben wel de oorzaak aan het licht gebracht van iets waar ik al bijna drie jaar naar op zoek ben. Namelijk een gierende motor bij een koude start en het geluid verdwijnt dan langzaam bij het warm worden. Hier het geluid, wel waardeloos sterk vervormd door de telefoon: Hier hoor je het gieren!

En deze forummer bleek het uiteindelijk bij het rechte eind te hebben.

Na het vervangen van de oliethermostaat was het geluid dus weg. Ik zag al door de lekkage dat de olie door de thermostaat ging bij een koude start en blijkbaar is dat niet de bedoeling.

Komt blijkbaar weinig voor want al die jaren dat ik hier al zit, heb ik dit nog niet voorbij zien komen.

Interessante bevinding, ik heb na de eerste 500 meter ook een gierend geluidje gedurende de volgende 500 meter en dan is het weg. Meen het altijd rechtsvoor te horen, dus dat zou zomaar eens de verklaring kunnen zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Goed te lezen dat het achteraf allemaal meeviel.
Het blijft een prutsconstuctie daar bij die oliethermostaat.

Hoe die leiding langs de bouten van de aucocomressor loopt verdient ook al geen schoonheidsprijs.
Anyway je bent van het gierende geluid af.  :eusa_dance:

Ries van de Zilverschuit

'k Ben er ook erg blij mee dat dat akelige geluid nu wegblijft. Achteraf onschuldig, maar toch.

Binnenkort ook maar even tijd vinden, Yits, om de peakhold-feature van je iwam-meter hier te tonen. Volgende week vakantie, weet wie lukt het even. 

razorx

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 19-12-2019 21:17:44
'k Ben er ook erg blij mee dat dat akelige geluid nu wegblijft. Achteraf onschuldig, maar toch.

Binnenkort ook maar even tijd vinden, Yits, om de peakhold-feature van je iwam-meter hier te tonen. Volgende week vakantie, weet wie lukt het even. 
Jij hebt hem gemaakt die functie op de Iwaw meter. Mag je trots op zijn en toon hem. Is leuk om te zien.

Ries van de Zilverschuit

Even wat anders: mijn Volvo wordt voor ons gezin met zes personen wat aan de krappe kant. Met name tijdens vakanties en op termijn ook voor de reguliere ritten.

Ik denk er momenteel niet aan om de Volvo weg te doen, maar om er wel wat bij te nemen van circa 15 jaar oud vanwege de youngtimerbijtellling waar ik beroep op kan doen.

Op nummer een staat nu een Toyota Previa, de serie vanaf 2004. Die zou dan ergens tussen de 200.000 en 300.000 km op de teller moeten hebben staan. Ik kies bewust voor een Toyota's betrouwbaarheid omdat ik het leuk vind om veel aan de Volvo te sleutelen, maar niet veel aan nog een tweede auto (beetje mag wel). Toyota Avensis Versio vind ik net te klein en spreekt mij minder aan.

Wie heeft er ervaring met deze auto, vrij zeldzame auto? Op welke zwakke punten moet ik letten bij mijn zoektocht? Is de automaat van Toyota een beetje kilometerbestendig? En is er überhaupt van die roemruchte betrouwbaarheid nog wat over na 15 jaar?

JvW

Toyota's zijn naar mijn ervaring (Yaris, Carina II, Carina E, Yaris, Verso-S) erg betrouwbaar, ook na vijftien jaar. De originele onderdelen zijn alleen wel schreeuwend duur, maar meestal omdat er simpelweg weinig vraag naar is. Dat kan bij zo'n zeldzaam model als de Previa nog wel een extra nadeel zijn.
Als er weinig mee gereden wordt wil de remmerij nog weleens vast zitten. Ze zijn wel gevoelig op brandstof: alleen rijden met brandstof van Shell/Total/BP en dergelijke. Ik geloofde er ook niet zo in, maar er zit echt verschil in. Op brandstof van de 'witte pomp'/Tango/enz elke keer uitvallen net na het starten.
Met automaten in Toyota's heb ik geen ervaring.

vincen tdi

Aisin warner is toch toyota ?
Zal met de betrouwbaarheid van de bakken dan niet veel anders zijn dan onze Volvo's.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Sbv

Missichen wat vloeken hier maar is een Renault Espace niets voor je ? je hebt dan ook redleij kde ruimte in zeker in de grand espace uitvoering

Ries van de Zilverschuit

Ruimte zat inderdaad, Sander. Ik zie me dan alleen vaker onder de Renault liggen dan onder mijn Volvo, gezien de reputatie van de Franse autobouwers. Zeker als-ie 15 jaar oud is.

Maestro12

Heb nu voor de tweede keer een Espace 3 en eigenlijk heb ik bij beide auto's geen noemenswaardige problemen.
De eerste heb ik gereden van 220.000 tot een kleine 300.000km, de huidige heb ik aangeschaft met zo'n 250.000 en die staat nu zo'n twee jaar later op bijna 290.000km.
Behoudens het normale onderhoud is het gekste wat ik gehad heb een defecte benzine pomp/vlotter, dat is dan gelijk wel een 'probleem' want daarvoor moet de hele tank er onderuit.
Alleen de Espace 4 phase1 moet je ver vandaan blijven, als je inderdaad de gekste (elektronische) storingen wilt meemaken moet je die nemen.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?