advies gevraagd om keuze te bepalen trekauto caravan

Gestart door ruspek, 03-02-2012 22:02:50

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

Omslagpunt bij lpg (wanneer de installatie al aanwezig is) ligt rond de 6-7000 km/jr t.o.v benzine.
Ik rijd gem. ~ 1:9 / 1:9,5 met een 2.5 10V
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

R.Bijl

alleen de klank is zijn geld al dubbel en dwars waard.....

antraciet

grijzev70tdi

ach door de dementie ben je waarschijnlijk vergeten hoe de site heet.... ;) geeft niks hoor ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

antraciet

Citaat van: grijzev70tdi op 04-02-2012 00:25:40
ach door de dementie ben je waarschijnlijk vergeten hoe de site heet.... ;) geeft niks hoor ;)

:-*

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

ruspek

omslagpunt had ik ook al berekend. Vandaar dat ik aangaf dat het met 12000 km wel uit kan.
Omslagpunt ligt rond de 10000 km nl. Diesel vind ik persoonlijk lekkerder rijden, lekker op koppel met weinig toeren.

Aangezien je voor een diesel net zo weinig betald als voor een benzine of lpg-g3 maakt het dus in de aanschaf niet uit.
Het lijkt mij dat het onderhoud bij een diesel minder is. (dan ga ikuit van een 940 waarbij elke 10000km een beurt moet plaatsvinden, kleppenstellen elke 20000km, etc.) storingen die je kan krijgen in het lpg systeem na 14 jaar.
Tja dan denk ik dat een goed onderhouden diesel voordeliger is.

Of is deze beredenatie niet helemaal juist???
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Marc O.

Kleppen stellen kost je bij een redblock een Euro of 60, dus daar hoef je het niet voor te laten.
...The Nile isn't just a river in Africa...

wietseschuiling

:)
Ik heb een 740 en 940 estate gehad met de 2,3 136 pk  blokken,
maar die zijn met een caravan erachter niet vooruit te branden.
In Nederland gaat het nog maar bij Luik [belgie] kom je
het vals plat niet op. Moest terug naar de derde versn, Heb nu een
v70 TDI met 510000 km en die heeft geen enkele moeite met
mijn sleurhut die 1400 kg weegt en 5,5 meter opbouw.
Als het je gaat om trekkracht neem een TDI  :)
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

Jan_D.

TDI trekt natuurlijk lekker, maar je kunt ook een turbo kiezen.
Na een 740 2.3 GL estate  AT ben ik ovegestapt op een 850R AT. Dan moet je niet te veel gas geven anders rijd je de helling bij luik met meer dan 100 km/u omhoog.
Caravan 1300 kg beladen.
Je hoeft niet special een R te nemen, maar ik was al wat verwend met airco, alles elektrisch cruise control etc etc.
Sommige T-5 's zijn niet zo rijk bedeeld. Bijkomend voordeel van een R; wegligging!

)()()sT

Citaat van: wietseschuiling op 04-02-2012 17:41:56

:)
Ik heb een 740 en 940 estate gehad met de 2,3 136 pk  blokken,
maar die zijn met een caravan erachter niet vooruit te branden.
In Nederland gaat het nog maar bij Luik [belgie] kom je
het vals plat niet op. Moest terug naar de derde versn, Heb nu een
v70 TDI met 510000 km en die heeft geen enkele moeite met
mijn sleurhut die 1400 kg weegt en 5,5 meter opbouw.
Als het je gaat om trekkracht neem een TDI  :)

Ehhh, met een T-5 moet je ook toeren maken dus zal de 3 soms ook aangesproken moeten worden ???

On-topic: ik heb een V70R en inderdaad denderde ik daar in la France met half gas met 100 de hellingen op. Ik zou dus een 2.5T of T-5 aanraden! M'n verbruik was ~1:8 (1:6 op lpg) maar dat deed m'n eerdere 2.5 20V ook en daar reed ik langzamer mee.

francois

heb zelf een t-5 mijn caravan weeg beladen 1500 kg
geen probleemen in de begen of kopwind
lust wel een slok maar het rijden is perfect

grfr

BBS

Hier ook een sleurhut van 1500 kilo (7 meter lengte) en een 2.5T AWD op benzine ervoor.
Geen probleem met trekken van de caravan. Met onze vorige roffel, een gewone 20V, zijn we ook het zwarte woud in gegaan.
Je moet de roffel -zonder turbo- meer in de toeren houden, maar ook die gaan zonder weinig moeite de bergen omhoog.

M.u.v. een 10 klepper, zijn eigenlijk alle wagens geschikt voor het trekken van een sleurhut... :D

Maar een 2.5T, T-5(R) is natuurlijk subliem daarvoor ;D
Volvoloos....

)()()sT

Ik wil, mede daarvoor, echt niet meer zonder turbo.
Mijn V70 was toen nog automaat, maar enkel van D naar 3 om in de toeren te blijven, naar zonder echt veel gas bij te geven ging ie met ~100 door.

De 20v. deed het ook best maar moest je idd. in de toeren houden. Als je onder de 4000 rpm rijdt (en dat doe je meestal) zal het weinig verschillen t.o.v. een 20v.