Magneetkoppeling en vulringetjes

Gestart door Adri, 19-07-2004 22:31:02

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Oh, ja. Voor het vastzetten hou je de boel even tegen door een schroevendraaier te gebruiken tegen de boutkoppen aan.

Ewout Schalkwijk

OK, verschil is dat jij de compressor op je werkbank had liggen... Dan kun je zelfs mooi met een pijpsleutel werken, dat gaat hier niet op. Waar loopt het zo stroef op? Ik neem aan dat WD40 in de koppeling spuiten uit den boze is. Als ik een dikke schroevendraaier tussen de boutjes zet, dan is er geen plaats meer voor m'n ringsleutel, laat staan dat je nog een 'slag' kan maken...

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Neuh, WD40 zou ik niet doen...
Waarschijnlijk loopt de as waar de poelie op zit een beetje stroef. Die kun je er met een beetje vet opzetten. Maar dan moet 'ie eerst wel los zijn geweest.
Anders zou je de magneetkoppeling moeten bekrachtigen; dan houdt de multisnaar 'm wel tegen. Je kunt dat doen door het aircorelais in de voetenbak van de bijrijderskant te activeren. Niet te lang, want de spoel van de magneetkoppeling zal wel warm worden...

Theostek

@Ewout de magkoppeling en as zijn vertand, en dat maakt het moeilijk bij demonteren.
Je kunt proberen door met een flinke dikke schroevedraaier de koppeling eraf te wippen, draai dan telkens iets met de koppeling zodat deze zich niet scheef op de as zet.
Twee houten wigjes er tussen zetten en met beleid er tussen slaan kan ook helpen.

Er is niet veel meer nodig, omdat de koppeling bijna aan het eind is.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Ewout Schalkwijk

Hoi Theostek,

Hoef ik dan niet snel bang te zijn dat die koppeling krom gaat? Hij voelt best flexibel aan, maar ik weet niet hoeveel er voor nodig is om hem echt te verbuigen.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Theostek

Als je met beleid beetje bij beetje kunt wippen, zal er niet veel gaan verbuigen, ofwel werk je met de wig methode ook hier weer met beleid.

Er is geen andere manier mogelijk, omdat je geen trekker kunt monteren die gelijk tijdig werkt/trekt, daar de compressor nog gemonteerd is.
Hetzelfde probleem kun je ook verwachten bij montage, dat die net niet over het laatste stukje gaat.

Edwin08

Ik heb waarschijnlijk pisbakkestalen boutjes gebruikt want 2 van de 3 zijn afgebroken :eusa_wall:

Hoe nu verder ?

Ik heb even links en rechts geinformeerd en te horen gekregen dat de gehele compressor vervangen moet worden a 400euries ex btw incl montage en opnieuw afvullen. Na nog wat speurwerk op internet trof ik ook een nieuwe losse magneetkoppeling te koop a 150euries ex btw. Wat kan ik nu het beste doen ?

Groet, Edwin 

Theostek

Je kunt proberen door ze uit te boren en nieuwe draad te tappen.

Andere mogelijkheid, ik heb nog een tweedehandsje liggen.
Moet je de gegevens van de compressor vermelden of een foto maken van de koppeling.

joebar

Citaat van: Edwin08 op 19-04-2011 22:28:24
Ik heb waarschijnlijk pisbakkestalen boutjes gebruikt want 2 van de 3 zijn afgebroken :eusa_wall:

Hoe nu verder ?

Ik heb even links en rechts geinformeerd en te horen gekregen dat de gehele compressor vervangen moet worden a 400euries ex btw incl montage en opnieuw afvullen. Na nog wat speurwerk op internet trof ik ook een nieuwe losse magneetkoppeling te koop a 150euries ex btw. Wat kan ik nu het beste doen ?

Groet, Edwin 
Is je koppeling er af of niet...
Als hij er af is, idd gewoon uitboren, en nieuwe draad erin tappen...
Zit hij er nog op, dan moet hij er toch af, en dat doe je met wrikken en trekken..
Let goed op de vulplaatjes zitten op de as die nu nog vastzit, zorg dat je die niet kwijtraakt, want als je een andere koppeling er op moet zetten, moet je de maten hebben, en de dikte van de voering, anders moet je de nieuwe koppeling eerst gaan monteren met te veel vulplaatjes, om hem dan weer te kunnen meten in de luchtspleet

Ewout Schalkwijk

Zo, vandaag was dan de grote dag. Eerst nog 4 uurtjes werken voor de baas en dan lekker naar huis. Op de woensdag voor pasen gaat heel Noorwegen virtueel op slot en trekken de meesten de bergen in om voor de laatste keer in het seizoen te skieen. Dit jaar is dit niet mogelijk omdat het al twee weken tot 20 graden is. Heerlijk.

Gewapend met 3x 25mm, 8.8 boutjes de routine van zondag nog een keer herhalen, en als ik 'gvd' niet van die zware onderarmen en grote handen had dan had ik er wellicht beter bij gekund. Volgens mij had mijn moeder het plan om me in de Rotterdamse haven te laten werken ;D

Maar het is wel gelukt. Een ringetje van een halve mm eruit gehaald en nu ziet er nog een hele dunne (0,1mm?) in. Koppeling teruggeplaatst en fotootje gemaakt.

En ook weer een filmpje. Wat me opvalt is dat het in en uitschakelen van de compressor met dichte motorkap altijd sterk hoorbaar was, maar nu vrijwel niet meer. Het loopt als een zonnetje en het wordt retekoud in de auto. Missie geslaagd zou ik zo zeggen.

Foto voor ingreep: (Even de boutjes wegdenken, er is nog niet aangedraaid, spleet is zoals die was op dat moment).

Foto na de ingreep, een veel mooier spleetje... ;)

En weer een filmpje:

http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/aircocompressorbij19graden.m4v

Goeie pasen voor iedereen hier op het forum!

Ewøut

Edwin08

Citaat van: joebar op 20-04-2011 08:50:20
Zit hij er nog op, dan moet hij er toch af, en dat doe je met wrikken en trekken..
Let goed op de vulplaatjes zitten op de as die nu nog vastzit, zorg dat je die niet kwijtraakt, want als je een andere koppeling er op moet zetten, moet je de maten hebben, en de dikte van de voering, anders moet je de nieuwe koppeling eerst gaan monteren met te veel vulplaatjes, om hem dan weer te kunnen meten in de luchtspleet

Nee de koppeling is er nog niet af. Waarmee kan ik dan het beste wrikken zonder dat ik de koppeling misschien beschadig ?

Als ik de koppeling er toch niet af krijg dan moet ik denk ik de gehele compressor er afhalen en dat is volgens mij een klusje wat ik niet zelf mag/kan doen maar door een aircoboer moet laten doen, toch?

Theostek

Als je geen diploma hebt mag je geen werkzaamheden verrichten die betrekking hebben op leeg halen/afvullen van het systeem.
Als het systeem leeg is mag je gerust sleutelen eraan.

volvobug

Citaat van: Edwin08 op 20-04-2011 21:49:38
Citaat van: joebar op 20-04-2011 08:50:20

Nee de koppeling is er nog niet af. Waarmee kan ik dan het beste wrikken zonder dat ik de koppeling misschien beschadig ?

Als ik de koppeling er toch niet af krijg dan moet ik denk ik de gehele compressor er afhalen en dat is volgens mij een klusje wat ik niet zelf mag/kan doen maar door een aircoboer moet laten doen, toch?

Bij mij is destijds 1 boutje afgebroken. Heb multiriemspanner, dynamo en ECU box verwijderd, daarna compressorbevestiging aan blok gedemonteerd maar de leidingen aangesloten gelaten. Hierdoor kon ik de compressor genoeg kantelen om de magneetkoppeling naar boven gericht te laten. En zo van boven af het boutje uitgeboord en nieuwe draad gezet. Moest toen op M6 overgaan, dus die heb ik maar meteen in alle drie de gaten getapt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

niwesa

Morgenochtend wil ik ook even kijken of ik er een ringetje tussenuit kan halen. Vorig jaar zomer heb ik de airco af laten vullen en hebben ze hem gecontroleerd op lekkage. Dat was allemaal in orde. Alleen iets teveel speling. Je hoorde de pomp ook steeds in en uit schakelen.

Maar nu hoor je hem dus niet meer inschakelen. Hij doet dus niets meer, heeft het dan nog wel zin om er ringen tussenuit te halen?
Verkoopt helaas zijn mooie V70

Ewout Schalkwijk

Nou, als die helemaal niets meer doet, moet de speling wel heel erg groot zijn. Of de compressor is anderzins aan z'n eind gekomen.

Ewøut