The Big Red One

Gestart door Shockwave, 12-04-2012 19:50:52

Vorige topic - Volgende topic

The Volvoboy

Goed bezig geweest! Ik mis alleen nog een foto van na het verlagen, hoe de auto op z'n pootjes staat ;D

Maareeh, ik had de veerpootrubbers en veerpootlagers wel meevervangen. Voor de centen hoef je het niet te laten.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Broabander

ABS probleem nu ook opgelost?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Shockwave

CiteerGoed bezig geweest! Ik mis alleen nog een foto van na het verlagen, hoe de auto op z'n pootjes staat
Nou, dat is om twee redenen: 1) de auto is echt te smerig om op de foto te zetten *shame* en 2) geloof het of niet, maar de auto is gewoon niet lager komen te staan dan de originele veerpoten. En de veerpoten zijn heel erg stug, dus daar ligt het niet aan. Ik heb ondertussen een stuk ermee gereden, en ik moet zeggen dat het een stuk beter rijdt dan wat er in zat. Het is alsof de veerpoten super gevoelige sensoren zijn geworden. Zo'n beetje als je vingertoppen ofzo. Een kluitje modder op het asfalt voel ik al, maar niet op een irritante manier. Je voelt het, maar het schokt niet o.i.d. Alsof je braille leest met je stuur, heel fijngevoelig, maar niet op het irritante af. Verder blijft de auto met snel heen en weer sturen totaal recht hangen, helt amper over. Ik heb dat nog niet getest op grote snelheid, maar ben benieuwd wat het effect is als ik een bocht op (zeer) grote snelheid neem. Verder geen 'klonken' of 'rammels', dus voorlopig ben ik wat technische vooruitgang tevreden. Optisch niet, want ik wil hem idd nog lager hebben, ff kijken hoe dat gefixt kan worden ???

Citeeraareeh, ik had de veerpootrubbers en veerpootlagers wel meevervangen. Voor de centen hoef je het niet te laten.
Tja, als ik de Volvodealer naast de DHZ garage had gehad had ik ze wel even nieuw gekocht vanmorgen. Maar aangezien de rubbers verder nog in prima staat waren (na de schimmel eraf geveegd te hebben) heb ik besloten het maar zo te doen. Anders had ik eerst weer een eind moeten rijden voor onderdelen@geen zin in/tijd voor.

CiteerABS probleem nu ook opgelost?
Nog niet aan toegekomen. Die vastzittende bouten kosten letterlijk een paar uur extra dan gepland. De DHZ garage ging al sluiten, dus het ABS probleem hoop ik donderdag te gaan doen.

RATFINK

Citaat van: Shockwave op 18-03-2013 18:34:41
Optisch niet, want ik wil hem idd nog lager hebben, ff kijken hoe dat gefixt kan worden ???

Nou, dat is toch niet zo moeilijk. Omlaag schroeven die hap. Lodi en ik hebben dezelfde voorpoten en die liggen laag zat dacht ik.

cornelis-b

Mooi deze veerpoten maar als ik kijk rond de metalen bus in het rubber van het veerpoot lager lijkt het dat er links van de metalen bus toch wat barstjes zitten en dat het rubber niet goed meer aan de bus zit gevulkaniseerd.

Het kan ook aan de foto liggen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Shockwave

CiteerNou, dat is toch niet zo moeilijk. Omlaag schroeven die hap. Lodi en ik hebben dezelfde voorpoten en die liggen laag zat dacht ik.
Zoals die bij jouw is, is prachtig! Maar misschien een beetje een noob vraag, maar alles wat ik doe met deze 850 doe ik voor het eerst, ik heb ook in de verste verte geen monteursachtergrond, alleen een goed functionerende rechter- en linkerhand. Mijn vraag: hoe schroef ik die dan verder naar beneden? De veer zelf is nu al erg stug. Die wil ik niet stugger hebben, precies goed zo. Moet ik de centrale bout bovenin de veerpoot (die je ziet in de motorruimte) verder aandraaien? (En dan ter compensatie van de toegenomen stugheid daardoor de veer onderin iets ontspannen?).

CiteerMooi deze veerpoten maar als ik kijk rond de metalen bus in het rubber van het veerpoot lager lijkt het dat er links van de metalen bus toch wat barstjes zitten en dat het rubber niet goed meer aan de bus zit gevulkaniseerd.

Het kan ook aan de foto liggen.
Nadat ik ze goed schoongemaakt had leek het rubber mij prima in orde. Maar aangezien het loshalen nu een fluitje van een cent is zal ik het binnenkort nog wel even loshalen en er naar kijken. Thanks voor het meekijken.

RATFINK

Citaat van: Shockwave op 18-03-2013 23:43:48
Zoals die bij jouw is, is prachtig! Maar misschien een beetje een noob vraag, maar alles wat ik doe met deze 850 doe ik voor het eerst, ik heb ook in de verste verte geen monteursachtergrond, alleen een goed functionerende rechter- en linkerhand. Mijn vraag: hoe schroef ik die dan verder naar beneden? De veer zelf is nu al erg stug. Die wil ik niet stugger hebben, precies goed zo. Moet ik de centrale bout bovenin de veerpoot (die je ziet in de motorruimte) verder aandraaien? (En dan ter compensatie van de toegenomen stugheid daardoor de veer onderin iets ontspannen?).

Nee, de twee onderste stelringen moet naar beneden. Afstand van de onderste stel(borg)ring tot aan de bevestiging van je stabilisatiestang is bij mij 40mm. Zit er een stelsleutel bij jouw set? Daarmee kan je de ringen draaien als ze niet met de hand gaan.

elianmars

Als ik dit zo eens bekijk

begrijp ik echt niet dat je het veerpootlager hebt hergebruikt. Het is één bonk roest  :eusa_think:

En wat betreft de hoogte, het is een schroefset. Dat wil zeggen dat je de wagen naar beneden kunt schroeven. De ringen, waarop de veren rusten, kunnen naar beneden worden gedraaid.
Als jij de set hebt gemonteerd zonder aan de ringen te hebben gedraaid, moet de wagen volgens mij ook scheef hangen nu. Kijk maar eens op de foto naar het verschil tussen de linker en rechter veerpoot:

De sleutel om de boel omlaag te draaien zie ik op de foto tussen de twee veerpoten liggen, dus draaien maar!  8)

Shockwave

Citeerbegrijp ik echt niet dat je het veerpootlager hebt hergebruikt. Het is één bonk roest
De borstel erover deed serieus wonderen! Zo zagen ze eruit toen ik net uit de wielkasten had gehaald. De ergste rotzooi is vooral opgedroogde modder (boomkwekersdorp...), stof, schimmel en spinnenwebben. Roest was er amper toen ze schoon waren gemaakt.

CiteerEn wat betreft de hoogte, het is een schroefset. Dat wil zeggen dat je de wagen naar beneden kunt schroeven. De ringen, waarop de veren rusten, kunnen naar beneden worden gedraaid.
Als jij de set hebt gemonteerd zonder aan de ringen te hebben gedraaid, moet de wagen volgens mij ook scheef hangen nu. Kijk maar eens op de foto naar het verschil tussen de linker en rechter veerpoot:
CiteerNee, de twee onderste stelringen moet naar beneden. Afstand van de onderste stel(borg)ring tot aan de bevestiging van je stabilisatiestang is bij mij 40mm. Zit er een stelsleutel bij jouw set? Daarmee kan je de ringen draaien als ze niet met de hand gaan.
Uiteraard heb ik de ringen, waar de veren op rusten, vastgedraaid met de stelschroef. Zo gek ben ik nou ook weer niet ;) Bovendien heb ik er op gelet dat vóór het monteren de beide schroefpoten identiek waren. De auto staat dan ook op de millimeter precies gelijk aan beide kanten.

Ik heb er aan gedacht die ringen, waar de veren op rusten, naar beneden te schroeven, maar dat heeft mijn inziens de consequentie dat de stugheid van veer afneemt? Je geeft de veer meer ruimte door die ringen naar beneden te doen.
Is dat dan van de bovenkant weer te compenseren?

elianmars

Citaat van: ShockwaveIk heb er aan gedacht die ringen, waar de veren op rusten, naar beneden te schroeven, maar dat heeft mijn inziens de consequentie dat de stugheid van veer afneemt? Je geeft de veer meer ruimte door die ringen naar beneden te doen.
Is dat dan van de bovenkant weer te compenseren?

De combinatie veren/dempers is hier juist voor ontworpen. Gewoon naar beneden draaien. Anders had je ook geen schroefset hoeven monteren ;D

Shockwave

Okay, thanks, ga ik dat even doen :)

LQDI

En als je lang genoeg doordraait aan die schijven dan komt ie er zo bij te liggen  ;)

Shockwave

Zijn er nog autoweek lezers op het forum? Op blz. 56 t/m 59 van nummer 12 (vandaag) staan o.a. mijn zwager en ik erin met een S70, en de 850 van dit blog :)

hendrik32

Citaat van: Shockwave op 20-03-2013 18:45:03
Zijn er nog autoweek lezers op het forum? Op blz. 56 t/m 59 van nummer 12 (vandaag) staan o.a. mijn zwager en ik erin met een S70, en de 850 van dit blog :)

Ja ikke zal morgen direct kijken

The Volvoboy

Ik ook! Valt hier altijd op donderdag op de mat.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km