Hoe lang duurt het voordat de initïele cilinder/zuiger wrijving na start weg is?

Gestart door razorx, 28-04-2012 22:06:22

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Een belangrijk element in het verhaal rondom de verrijking is niet smeren (dat doet benzine absoluut niet => vraag maar eens aan dieselboeren...), maar is het zorg dragen voor een ontstekingsgewillig mengsel.
De verrijking vindt plaats bij koude motor omdat een deel van de brandstof zal neerslaan op de koude cilinderwanden en derhalve niet (goed) zal verbranden. Om toch voldoende onstekingsgewillig mengsel te verkrijgen wordt dus verrijkt. Belangrijk, omwille van de milieu eisen, is dat de motor zsm aanslaat.
Andere reden voor het verrijken is het opwarmen van de katalysator. Hoe sneller deze op temperatuur is, des te sneller zal deze een schadelijk uitlaatgas om kunnen zetten naar een (wat) schoner uitlaatgas. Het verbranden van benzine in de kat zal zorgdragen voor deze snellere opwarming.

De redenen om LPG zo laat om te schakelen weet ik niet precies, maar volgens mij wordt KVS meer gebruikt als back-up indien de lambdasensor niet meer naar behoren functioneert.

Indien de motor er goed op wil lopen is er m.i. geen reden voor jou om deze niet sneller te laten overschakelen. Vialle heeft bij de typegoedkeuring rekening moeten houden met de milieunormen die gelden voor een ECE rijcyclus en daarom wellicht gekozen voor deze methode.

pwassink

Mijn Kat wordt onder t starten en of rijden rijden echt niet warm hoor .. nooit ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

NinaPaul

Forum visie?!

Rij lekker op G2 (starten en rijden op lpg geen benzine nodig) als je zo goedkoop wil zijn.
Pak de fiets voor kleine stukken als het te duur is.

Om maar wat van jullie favoriete stempels/vooroordelen te gebruiken "voor een kwartje op de eerste rij" "doe het dan niet"
"prutswerk" "als de 850 te duur is koop een goedkopere/kleine auto"

LET OP! Ik vel dus geen oordeel, ik kopieer enkel de vele dingen die anderen (vooral nieuwe forum genoten) voor hun kiezen krijgen. Vooral wanneer het gaat om geld uitgeven. Er is voor iedereen altijd een aparte afweging waarom je iets wel of niet doet. Hoe de prioriteiten worden gesteld.

On topic:
Een inbouwer kan de tijden aanpassen wanneer deze over schakelt (binnen de geldende marge)
Buiten deze marge, bijvoorbeeld mengsel verrijking, zal je het signaal van de ecu aan moeten passen zodat er niet te veel lpg wordt ingespoten.

Mijn eerste advies zou zijn naar een inbouwer gaan en kijken hoeveel die er "legaal" af kan halen. Nieuwere software kan soms veel schelen.

Veel plezier in ieder geval :D het blijft een hobby ;)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

stefanhuijser

(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

KIM

Citaat van: pwassink op 29-04-2012 12:48:11
Mijn Kat wordt onder t starten en of rijden rijden echt niet warm hoor .. nooit ..

Harder stampen...

pwassink

Citaat van: KIM op 29-04-2012 13:24:19
Citaat van: pwassink op 29-04-2012 12:48:11

Harder stampen...

Of hem weer onder de auto schroeven, hangt al jaren in de schuur, ben d'r heel zuunig mee ..   ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Jack v

Citaat van: NinaPaul op 29-04-2012 13:07:49
Forum visie?!

Rij lekker op G2 (starten en rijden op lpg geen benzine nodig) als je zo goedkoop wil zijn.
Pak de fiets voor kleine stukken als het te duur is.

Om maar wat van jullie favoriete stempels/vooroordelen te gebruiken "voor een kwartje op de eerste rij" "doe het dan niet"
"prutswerk" "als de 850 te duur is koop een goedkopere/kleine auto"

LET OP! Ik vel dus geen oordeel, ik kopieer enkel de vele dingen die anderen (vooral nieuwe forum genoten) voor hun kiezen krijgen. Vooral wanneer het gaat om geld uitgeven. Er is voor iedereen altijd een aparte afweging waarom je iets wel of niet doet. Hoe de prioriteiten worden gesteld.

On topic:
Een inbouwer kan de tijden aanpassen wanneer deze over schakelt (binnen de geldende marge)
Buiten deze marge, bijvoorbeeld mengsel verrijking, zal je het signaal van de ecu aan moeten passen zodat er niet te veel lpg wordt ingespoten.

Mijn eerste advies zou zijn naar een inbouwer gaan en kijken hoeveel die er "legaal" af kan halen. Nieuwere software kan soms veel schelen.

Veel plezier in ieder geval :D het blijft een hobby ;)

denk  niet dat het daarom gaat bij Yits, weet het eigenlijk wel zeker. Het gaat Yits erom net zo als zovelen hier om niet het systeem opnieuw uitvinden maar om voor je zelf uit te zoeken of het te verbeteren valt. En toegegeven dat is hem tot nu toe altijd gelukt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

Tot en met LPE 6 zou het systeem niet dealer programmeerbaar zijn.
Vanaf LPE 7 wel.

KIM maakte de terechte aanvulling over de reden van de verrijking op benzine. Voor LPG geldt dit verhaal gelukkig niet.
Mijn idee is een temperatuur emulator te maken die alleen actief is als de schakelaar voor gas/benzine in de gas stand staat.

Even uitgegaan van mijn LPi installatie, die alleen op de kvs temperatuur lijkt te schakelen.
Het circuit dat ik wil bouwen zal bij een kvs temperatuur van onder de 50 graden toch 50 graden doorgeven aan de benzine ECU en de LPE.

Hierdoor is de benzine ECU al uit de verrijkings fase, waadoor de LPE met normale injectietijden komt en er dus zonder verrijking direct op gas overgeschakeld mag worden.

Zodra de kvs temperatuur boven de 50 graden komt zal mijn schakeling de echte waarde doorgeven.

Om dit mooi te laten lopen zal ik wat moeten spelen met parameters als temperatuur waarden, tijd e.t.c.
Een eventuele optie is om tijdens het starten in de gas stand de temperatuur waarde versneld op te laten lopen naar 50 graden, om bij het berijken van een echte 50 graden weer de werkelijke temperatuur door te geven.

Het is een beetje denken in de vrije tijd, maar ik vind het idee de moeite waard.

Uiteraard blijft het mijn verantwoordelijkheid zo nu en dan op benzine te rijden. Dat gebeurt toch al, doodgewoon omdat de gastank wel eens wat leeg is. ;)
Dus niet meer ongewenst ieder ritje.

Piet

Zo zie dat de hoge benzineprijzen weer tot hele mooie innovaties gaan leiden.
Erg mooi project weer van Razorx!

elmarconi

Citaat van: razorx op 29-04-2012 18:55:51
Even uitgegaan van mijn LPi installatie, die alleen op de kvs temperatuur lijkt te schakelen.

Ik neem aan dat je dit verhaal kent:

CiteerPetrol start and switching time from petrol to LPG
All LPi cars start on petrol. After starting, the engine will run on petrol for some time prior to
switching to LPG.
Starting point of the LPi system is the conversion of the petrol injection time to an LPG injection
time. The result is that injection takes place according to all values calculated by the original petrol
computer, modified for the LPG fuel.
This strategy applies to all operating conditions, including the cold start. When the petrol computer
during idling applies mixture enrichment, this enrichment mainly depends on the temperature.
The main arguments for enrichment are the increased friction resistance and fuel deposition on the
cold cylinder wall and the valves. The latter argument does not apply for LPG, because the low
boiling point ensures effective evaporation, even at low temperatures. Therefore, the injected LPG
quantity is too high, which may cause the engine to stall. Consequently, the switching moment has
been made depend on three factors:

• The LPE surroundings temperature
  • The engine temperature
  • The signal from the lambda-sensor
The LPE surroundings temperature
Beyond software version 205908 the outside air temperature (at the LPE) is measured. This is done
with a NTC resistance inside the LPE.
This extra parameter provides, in combination with the engine temperature and the lambda-signal, a better
determination of the engine temperature,
The engine temperature
Cold engine:
If the engine has been stopped for more than 3 hours, the switching moment only depends on the
outside temperature (LPE) and the delivered signal of the lambda-sensor. The switching time for a cold
engine is longer than for a warm engine.

Example:

Outside temperature
-20°C > time 240 seconds
0°C    > time 120 seconds
20°C  > time 60 seconds
40°C  > time 10  seconds

Warm engine:
If the engine has been stopped for less than half an hour, the engine has fixed switching time. This
time is programmed for each application (±5 seconds, not affected by the lambda-sensor signal)
Partially warmed up engine:
If the engine is partially warmed up, the switching time is variable between 5 seconds and the cold
engine switching time and is influenced by:
• Outside- and/or engine temperature
• Temperature of the lambda-sensor
• Runtime of the engine in the last drive cycle
• Elapsed time since the engine is stopped
• Loan during last drive cycle (e.g. idle in stead of 120 km/h)

The lambda-sensor signal
The lambda-sensor signal provides information on the mixture control under static conditions. When the
signal is changing, it can be assumed that mixture control takes place in closed-loop. This means
that no mixture enrichment takes place under static conditions. Under those circumstances it is
possible to switch to LPG.
When the lambda-sensor signal is of influence (cold start and partial warmed engine), the LPE checks if
the lambda-sensor is regulating. When the LPE has detected 5 cycles, it satisfies the requirement
concerning the item lambda-sensor temperature. When all requirements are met, the LPE switches to LPG.
When no lambda-sensor signal is detected the LPE will switch after 3 to 5 minutes.

Als ik dit zo lees moet je de lambda ook simuleren...
--
Autogas Inside . . .

razorx

Dat verhaal ken ik inderdaad.
Op zijn minst bij mijn roffel klopte het niet -edit- volledig -edit- met de praktijk.

Lambda kan ik het systeem even de tijd voor geven, vandaar mijn opmerking over een kunstmatige versnelde kvs temp waarde.

razorx

Ongeveer zo iets heb ik in gedachten:

De rode curve geeft de gesimuleerde temperatuur op gas.
De temperatuur zal tot het omslagpunt van 50 graden versneld stijgen. Maar langzaam genoeg op de lambda sonde een kans te geven te verwarmen.

razorx

Citaatje uit een Vialle technische handleiding:

Citeer
Vanaf LPE 4 is de
mogelijkheid aanwezig om een draad aan te sluiten op de motortemperatuursensor.
Deze optie wordt gebruikt om de temperatuur te manipuleren in de warmloopfase. De
benzinecomputer berekent dan een kortere benzine-injectietijd. Deze biedt de
mogelijkheid om na de koude start eerder naar LPG over te schakelen, met lagere
emissies en een lager benzineverbruik.

Soms is goed lezen een kunst. ;)
Dit is exact wat ik van plan was, maar het blijkt al ingebouwd in de LPe, alleen niet bij iedereen aangesloten.

Dit verklaart waarom sommigen op Lpi wel een korte omschakeltijd hebben en anderen niet.
Dit betekent geen extra elektronica, als het Vialle verhaal klopt, alleen maar een extra draadje en uiteraard wat controles vooraf.
Niet iedere auto zal het zelfde temp signaal hebben verwacht ik zo.

Uiteraard even uitvinden welke pin dat signaal heeft.

Ludo

Vanaf LPE 7 wel.

Wie kraamt die onzin dan weer uit?.  ::)

Edit, je hebt je antwoord al.  ;D

razorx

Citaat van: Ludo op 29-04-2012 20:57:06
Vanaf LPE 7 wel.

Wie kraamt die onzin dan weer uit?.  ::)

Regelrecht uit de Vialle manual.

edit: