af en toe motorschokje bij warme motor

Gestart door de Boeing, 09-05-2012 21:10:00

Vorige topic - Volgende topic

850man

Hoi,

Ik heb dat dus ook hetzelfde met een T5R uit 1996 op benzine.
Hij doet het voooral op de cruise control,valt dus heel even weg,om daarna weer vrollijk verder te gaan.
Bij mijn auto is ook alles fris en goed onderhouden en dat soms inhouden doet hij nu sinds een maand of zo.
Het is bij mij begonnen toen ik even lekker in duitsland aan het "vegen "was.
Ik heb het ook nog niet kunnen vinden,dus als iemand een goed idee heeft?

Ikealimo

Het lijkt wel of er ergens een onderdeeltje in het systeem van onze auto's geprogrammeerd de geest geeft
na 16 jaar, want ook mijn 1996 2.0R Aut. (motor B5204T) lijdt sinds kort aan hikklachten.
Het begon een week of 6 geleden met een enkele hik bij zo'n 80 km/u, waarbij het motormanagementlampje
begon te branden. Ging na een dag weer uit en ik dacht in eerste instantie aan een vuiltje in de brandstof.
Injectorreiniger er in, maar euvel kwam terug.

Lang verhaal kort: inmiddels blijft het mm-lampje continue branden, uitlezen geeft storing 121 = luchtmassameter/
sensor absolute druk inlaatspruitstuk (volgens Autodata). Het optreden van het probleem heeft veel te maken met temperatuur:
met het warme weer van de laatste dagen heb ik al last na een paar kilometer, maar een paar weken geleden
tijdens een lange rit met veel koeler weer, geen klap misgeslagen. Alleen toen na die rit de auto 10 minuten had stilgestaan,
begon het hikken weer en sloeg de motor zelfs af bij optrekken.
Ik heb ook het idee dat het stationair toerental iets hoger ligt dan normaal en dat de automaat onregelmatiger schakelt.

Doorploegen van dit forum bracht de volgende mogelijkheden:
-Steker/kabel van de LMM (wat is dat voor een trucje met een tywrap?)
-defecte LMM
-corrosie van grijs koelventilatorrelais onder afdekkap van radiator
-relais 103
-vervuild gasklephuis
-nokkenassensor
-brandstofdrukregelaar

De vraag rijst: waar begin ik, voordat ik voor veel geld een nieuwe LMM laat monteren?
(is zo'n ding trouwens niet zelf weer in orde te brengen, printje doorsolderen bijvoorbeeld?)

Advies wordt zeer op prijs gesteld!
Hans

Ludo

Citaat van: Ikealimo op 29-05-2012 17:36:32
De vraag rijst: waar begin ik, voordat ik voor veel geld een nieuwe LMM laat monteren?

Controleer je intercoolerslangen en de slang op de gasklep.
Als die geen scheuren vertonen, toch best maar een nieuwe LMM?.

Ikealimo

Ik keek eens op zolder in de doos met 850-onderdelen en daar bleek dat ik van de vorige eigenaar een klein wit doosje had meegekregen met daarin.... een LMM! Vervangen was snel gedaan en nu, na meer dan een maand is het probleem van de baan. Mazzeltje dus....

Ludo

Mooi.  :D

Wat zit er nog allemaal in die doos?.  ;D

Lampje

Hoe is het hier allemaal in de ziekenboeg?

Heeft er wel eens iemand aan de BDP halgever gedacht?

Wat zou er gebeuren indien die een paar rondjes van de krukas overslaat?

Waar zit dat ding eigenlijk bij een 2.3T? Aan de luchtfilterzijde of andere kant?

thuur

Citaat van: Lampje op 26-09-2012 21:37:20
Hoe is het hier allemaal in de ziekenboeg?

Heeft er wel eens iemand aan de BDP halgever gedacht?

Wat zou er gebeuren indien die een paar rondjes van de krukas overslaat?

Waar zit dat ding eigenlijk bij een 2.3T? Aan de luchtfilterzijde of andere kant?

Nogmaals, we hebben geen BDP sensor. We hebben een krukas-/vliegwielsensor en het vliegwiel "mist" een paar tandjes (of gaatjes) waaruit de ECU het BDP van cilinder 1 kan destilleren.

Als deze sensor "mist" dan valt de motor direct uit omdat de ECU denkt dat de motor is stilgevallen en er dus geen brandstof of ontsteking meer nodig is :D

Beginnende hikjes, typisch bij warme motor, valt vaak te wijten aan een defecte bobine. Maar dat had je vast al gelezen ergens :)

Gr 8)

de Boeing

Ik heb er sinds mei van dit jaar geen last meer van gehad...?! (ondertussen zo'n 8k km geleden) misschien dat het ook met de buitentemperatuur samenhangt? ik zal uiteraard melden als het terug komt...

Bobine is zowat het enige wat nog niet is vernieuwd in mijn ontstekingsgebeuren (ik voeg hem toe aan het to-do lijstje...)

Lampje

Bobine is 2 jaar geleden vervangen omwille van zelfde klacht, lichte hikjes. Die werden toen minder erg, maar het euvel is altijd gebleven. Ik verdacht toen de lambdasonde, maar estateservices kon me melden dat die absoluuuut niet verdacht was.

Ik zal es een nieuwe Bosch bobine bestellen, je weet maar nooit; het is inmiddels 2 jaar later.

Inmiddels wil ik 'm toch wel eens goed aan een A/F meter hangen of zo om te zien wat er nu echt gebeurt tijdens alle toerentallen en vooral tijdens dat gestotter. Heeft iemand zoiets dat ik een paar dagen kan lenen?

Ludo

Citaat van: Lampje op 26-09-2012 22:01:18
Inmiddels wil ik 'm toch wel eens goed aan een A/F meter hangen of zo om te zien wat er nu echt gebeurt tijdens alle toerentallen en vooral tijdens dat gestotter.

Een afwijkende waarde, niks meer en niks minder.
Wat ga je daar dan mee doen?.

Lampje

In ieder geval meten of hij niet veel te schraal loopt, want dan gaat hij direct op stalling/richting bekwame garagist.

Ik kan dan eens rustig samen met wat Volvovrienden wat onderdelen uitwisselen en zien of het verschil maakt.

Blijven de uitslagen op en neer gaan als een rollercoaster en daarna wordt het na een wisseling van een component ineens stabiel, dan weet ik meer.

Ik voel, of ik denk dat ik voel, dat de Roffel soms ook rauw loopt, maar dan nog nét niet aan het hikken slaat. Er wordt dus wel degelijk iets voor me geregeld, maar op een gegeven moment lijkt het niet meer bij te sturen.

Eerst ga ik terug naar stage 0, alles nieuw en Bosch/Volvo. wat denk je Ludo?

Ludo

Citaat van: Lampje op 26-09-2012 22:33:07
Eerst ga ik terug naar stage 0, alles nieuw en Bosch/Volvo. wat denk je Ludo?

Stage 0 had je toch al uitgevoerd?.
Ik denk nog steeds hetzelfde als gisteren.

Lampje

3 jaar terug wel ja ;D Inmiddels staat er ruim een ton meer op de teller. Tijd vliegt in een roffel :eusa_whistle:

)()()sT

Mijn V70R heeft het nog steeds ::)  >:( Dan dagen niet, dan twee keer per dag.
Wat kan ik nog vervangen....? ;D

UserID6342

Blok lijkt me een goede optie Joost ;D :evil: ;D ;D