Nieuwe bougiekabelset-Labda lampje aan! Oorzaak?

Gestart door marcus77, 14-08-2012 21:40:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcus77

rollenbanktest voor de tuning en erna, wordt tevens eerste keer conservatief getuned om te kijken hoe de auto erop reageert. Als deze dan goed reageert op de rollenbank wordt de software verder aangepast en daarna nog eens op de rollenbank getest. De verhalen over niet tunen want een atmosferische motor is een beetje broodje aap verhaal. De meeste tuners willen gewoon niet beginnen aan een tuning van een motor die 350000km op de teller heeft. Mijn ervaring is dat de auto het soepeler door de versnellingen gaat, de auto wordt sneller en zijn topsnelheid is ook hoger geworden. De auto hoeft minder hard te werken en daardoor verbruikt hij ook minder. Verder heb ik 2 dagen geleden mijn bougiekabels aangepakt. De originele zaten er nog op en die gaven geen goede vonk meer af na zo een lange tijd. Daar win je ook al een paar pk mee. Daarnaast moet ik de bougies zelf nog eens gaan aanpakken. Ik ben van plan denso erin te laten zetten.

Het is eigenlijk vrij eenvoudig om uit een 2.5 20V 30 pk extra te halen. Chippen, k&n filter erin, bougies en bougiekabels vervangen en een ferrita eronder monteren. Ongeveer 30 pk maal 2, dus ongeveer 60 NM extra koppel. Er zijn genoeg volvo gespecialiseerde bedrijven die deze cijfers volstrekt normaal vinden. Deze motoren zijn met een grote marge gebouwd en kunnen dit makkelijk aan en realiseren.

Als mensen denken, mijn volvo heeft na 350000 nog steeds 170 pk omdat ik in een 2.5 20V rijdt of ik heb 225/240 pk want ik heb een T5(R) dan kan ik je snel uit je droom helpen. De motoren leveren pk's in. 10 a 15, tot zo'n 30 pk voor turbo motoren. Laat een rollenbanktest dan en meten is dan gewoon weten. Zelfs een bmw 850 ci met zo'n 300 pk levert makkelijk 30 pk in. Dan te bedenken dat deze auto maar 90000 km op de teller had staan(zie Top Gear uitzending nissan pixo budget supercars).

marcus77


stefanhuijser

En waarom zou een motor met volle compressie en goede ontsteking dan vermogen inleveren?
Ervan uitgaande dat de randapparatuur gewoon goed is..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

stefanhuijser

Om je een voorbeeld te geven..

Ik werk met MAN biogas motoren, deze draaien op de grootste rotzooi die er bestaat (veel zwavel en andere zooi) Deze motoren halen na 60000 draaiuren 9 van de 10 keer nog hun mechanisch rendement.
Als ze dit niet halen komt omdat de kleppen te ver in zijn geslagen door de rotzooi die ze te verwerken. Of door randcomponenten die defect of verlopen zijn zoals bijvoorbeeld lambda sensoren of signaleringen.

Als je 60000 draaiuren vergelijkt met 60km/u dan kom je zo op de 350k

De vergelijking is niet volledig eerlijk omdat dit een kleine vorm van appels met peren vergelijken is maar het feit blijft in mijn ogen dat bij een motor met goede randcomponenten en volle compressie er geen vermogensverlies zou moeten zijn.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Wout309t

Citaat van: marcus77 op 16-08-2012 20:13:47

Het is eigenlijk vrij eenvoudig om uit een 2.5 20V 30 pk extra te halen. Chippen, k&n filter erin, bougies en bougiekabels vervangen en een ferrita eronder monteren. Ongeveer 30 pk maal 2, dus ongeveer 60 NM extra koppel.

Mag ik vragen waar jij je vinger natgemaakt hebt?
Bougies en bougiekabels levert misschien 1 pk op, uitlaat misschien 2. K&N is al helemaal de vraag.
Tsja, en bij het chippen bepaalt de rollenbankbediende hoeveel PK je voor/na hebt.

Jouw 30pk/60nm verhaal wil ik wel eens voor/na zien op een neutrale bank.
2011 V70 2.0T R-Design MT

-D©©©L-

Citaat van: marcus77 op 16-08-2012 20:13:47

Het is eigenlijk vrij eenvoudig om uit een 2.5 20V 30 pk extra te halen. Chippen, k&n filter erin, bougies en bougiekabels vervangen en een ferrita eronder monteren. Ongeveer 30 pk maal 2, dus ongeveer 60 NM extra koppel. Er zijn genoeg volvo gespecialiseerde bedrijven die deze cijfers volstrekt normaal vinden. Deze motoren zijn met een grote marge gebouwd en kunnen dit makkelijk aan en realiseren.

Het wordt toch eens tijd dat je 1 van de blogs van Johann gaat doorlezen.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,16433.0.html

Wout309t

Citaat van: -D©©©L- op 17-08-2012 10:39:40
Citaat van: marcus77 op 16-08-2012 20:13:47

Het is eigenlijk vrij eenvoudig om uit een 2.5 20V 30 pk extra te halen. Chippen, k&n filter erin, bougies en bougiekabels vervangen en een ferrita eronder monteren. Ongeveer 30 pk maal 2, dus ongeveer 60 NM extra koppel. Er zijn genoeg volvo gespecialiseerde bedrijven die deze cijfers volstrekt normaal vinden. Deze motoren zijn met een grote marge gebouwd en kunnen dit makkelijk aan en realiseren.

Het wordt toch eens tijd dat je 1 van de blogs van Johann gaat doorlezen.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,16433.0.html

Die wilde ik ook al posten, maar gezien het feit dat Johan véél verder is gegaan is het niet meer heel relevant. Wel mooi om te zien hoeveel moeite het kost om een paar echte pk's te krijgen.
2011 V70 2.0T R-Design MT

peteRRR

#37
http://www.autoweek.nl/video/2681/op-rollenbank-volvo-v70-25t
De motoren leveren pk's in. 10 a 15, tot zo'n 30 pk voor turbo motoren. Laat een rollenbanktest dan en meten is dan gewoon weten.
Dus. :eusa_whistle:

Groet. :D
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

stefanhuijser

Ik wil ook wel eens een rollenbank resultaat zien.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

stefanhuijser

(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

marcus77

Even tellen, 14 pk chip, plus 10 pk ferrita, plus 3 pk k&n is 27. Plus nieuwe bougies van denso en nieuwe kabels is 30 pk. Iedereen kan deze navraag doen. In een ideale situatie zit je dan op 200 pk, maar omdat motoren vermogen verliezen ga je dat in de praktijk niet halen. Als zelfs een bmw v12 met ongeveer 300 pk inlevert(30 pk) met 80000 km op de teller, waarom zou een volvo motor dan niets inleveren? Turbomotoren leveren het meeste vermogen in.

marcus77

Waarom levert een motor vermogen in, vanwege slijtage. Vermogensverlies geldt voor iedere motor, tenzij hij nog helemaal nieuw is.


jwrtuning

Citaat van: marcus77 op 17-08-2012 13:09:46
Waarom levert een motor vermogen in, vanwege slijtage. Vermogensverlies geldt voor iedere motor, tenzij hij nog helemaal nieuw is.

Maar denk je dat je met een "versleten" motor die 30 pk nog weer terug pakt?  :eusa_whistle:

stefanhuijser

#44
En door welke slijtage dan wel Marcus'?

Lagers krijgen meer speling en hebben daardoor minder wrijving.

Nogmaals, een motor met goede compressie en goede randcomponenten haalt gewoon zijn vermogen.
Anders nodig ik je graag uit om eens te komen kijken naar een MAN motor van 15 jaar oud welke 8000 uur per jaar op gas heeft staan draaien en nog steeds zijn originele opgegeven vermogen haalt..

(er staan er maar 4000 in Nederland te draaien ;) )

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5