Auto detailing (poetsen dus!) - Topic

Gestart door Martijn_B, 08-09-2012 22:32:59

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Ik ben er achter gekomen dat we een aantal poetsfanaten hier op het forum hebben zitten. Om die reden lijkt het mij leuk om een centraal detailing topic te starten waar we resultaten kunnen delen en tips gegeven kunnen worden. Tevens hebben we een forumsponsor die detailer is, hopelijk kan hij ook regelmatig aanschuiven en zijn advies met ons delen.

Voor diegene die nieuw zijn met de term: Detailing is eigenlijk een soort verzamelnaam voor het uitvoerig onderhouden en verbeteren van het in-en exterieur van de auto. Wassen, waxen, kleien, polijsten, etc. Het gaat vaak gepaard met oog voor detail en een hele, hele, hele hoop tijd  :eusa_wall: ;D

Zelf ben ik wel regelmatig aan de slag, zal straks een paar plaatjes posten. Allereerst een korte uitleg die ik ooit eens geschreven heb:

1. Wassen
De basis van het detailen begint bij de eerste en meest voorkomende stap: het ééns per 7 à 14 dagen wassen van de auto. Niet volgens de juiste methode wassen zorgt voor krassen en kan de lak beschadigen. Probeer de auto voor het wassen eerst goed af te spoelen, hierdoor verwijder je alvast al het losliggende vuil van de lak. Voor het wassen zelf gebruik je een dikke washandschoen, deze kan veel sop vasthouden en heeft een diepe structuur die vuil opneemt in plaats van het vuil over de lak te wrijven. Als shampoo gebruike je shampoo die goed glijdt en geen zuren bevat. Zuren zijn goedkoop en maken makkelijk schoon, maar werken ook ontvettend en verwijderen daarmee de waxlaag! Gebruik voldoende water en werk met 2 emmers: 1 met schoon sop en 1 waar de handschoen continue in uitgespoeld kan worden. Zo blijft het vuil en het sop zo goed mogelijk gescheiden en verminderd de kans op krassen aanzienlijk. Spoel de auto naderhand weer af.

2. Kleien

De tweede stap is de lak reinigen d.m.v. het gebruik van een blokje klei. Klei heeft een 'plakkende' eigenschap waardoor het hardnekkig vuil zoals teerspatten, boomhars en industrieel vuil van de lak verwijderd. De meeste auto's die buiten staan moeten elke 6 maanden opnieuw gekleid worden. Begin met het stukje klei te kneden tot een platte schijf. Spray een oppervlakte van maximaal 50x50cm in met detailer spray als smeermiddel en beweeg in horizontale en verticale banen over het oppervlak, oefen weinig/geen druk uit. Wrijf uiteindelijk uit met een zachte microvezeldoek. Na het kleien is de lak compleet schoon en gereinigd, waardoor ook een wax veel beter zal hechten en langer zal blijven zitten door de schone ondergrond.

3. Polijsten
De derde stap is polijsten, een stap waarmee je een minuscuul laagje lak verwijderd waardoor kleine krasjes en ronde "spinnenwebben" verdwijnen of verminderen. Deze stap is de meest tijdsintensieve en risicovolle, maar zeker weten ook de meest dankbare!. Met handmatig polijsten kun je met de juiste producten een aardig resultaat behalen door met een polijstpad en polijstmiddel over de lak te wrijven. Maak ronde bewegingen en oefen aardige druk uit, 3-4 druppels polijstmiddel zijn voldoende voor een oppervlak van 50x50 cm. De meest oppervlakkige waskrassen zijn hiermee redelijk tot goed aan te pakken, beetje afhankelijk van de lakhardheid. Wil je een perfecte correctie dan is machinaal polijsten de beste optie. Voor een leuk bedrag kun je met een excentrische machine veilig aan de slag om een professioneel resultaat te behalen. De machine bouwt amper hitte op waardoor lakschade bijna onmogelijk is: de meest onervaren detailer kan er veilig mee aan de slag zonder risico op lakschade. Voor gevorderden zijn er roterende machines die met meer correctiekracht in kortere tijd een mooie correctie kunnen behalen, maar wel met veel meer risico op lakschade

4. Waxen
Met de vierde stap breng je een beschermlaag aan voor extra glans en tegen alle invloeden van buitenaf. Er zijn twee verschillende types wax: Synthetische en Carnauba. Synthetische wax is gevormd uit minuscule moleculen die een beschermend schild op de laklaag vormen. De glans is vaak 'koud' maar de standtijd en het gebruikersgemak hoog. De Carnauba wax is gemaakt uit Carnauba, een stof uit Braziliaanse palmbomen die de bladeren beschermen tegen alle invloeden van het tropische regenseizoen. De Carnauba wax geeft een dieppe, 'natte' glans en is vooral mooi op donkere lakkleuren door zijn warme effect. Moderne carnauba waxen hebben tegenwoordig een vergelijkbare standtijd als synthetische waxen. Beiden waxen breng je dun aan met een foampad, die neemt weinig product op en zorgt ervoor dat je zuinig kunt werken. 3-4 druppels zijn vaak genoeg voor een complete motorkap. Uitwrijven na een paar minuten met een zachte microvezeldoek!

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

850 T5 Freak

Duidelijk inderdaad!

Ik had laatst dan de CY gewassen gepoetst, en als laatste van poorboys dat groene spul ( Spray and gloss ) als finishing touch gebruikt en was er erg tevreden over. De shampoo vond ik niks van poorboys... Schuimde voor geen meter, en waste matig  :eusa_snooty:
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

The Volvoboy

Citaat van: 850 T5 Freak op 08-09-2012 23:13:02
Duidelijk inderdaad!

Ik had laatst dan de CY gewassen gepoetst, en als laatste van poorboys dat groene spul ( Spray and gloss ) als finishing touch gebruikt en was er erg tevreden over. De shampoo vond ik niks van poorboys... Schuimde voor geen meter, en waste matig  :eusa_snooty:

Probeer dan eens de Dodo Juice Born To Be Mild. Gebruik ik ook en ben er zeer tevreden over!!
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km

Blackfox

Mooie uitleg  :P

Niet aan mij besteed ;D.eens in de 3 maanden door de wasstraat is voldoende voor mij ;D
Km,s maken met die roffel is wat telt voor mij :P

The Volvoboy

Citaat van: bassieS70 op 08-09-2012 23:17:43
Mooie uitleg  :P

Niet aan mij besteed ;D.eens in de 3 maanden door de wasstraat is voldoende voor mij ;D

Uche uche krasstraat uche uche

;D

850 T5 Freak

Ga ik de volgende keer proberen  :)
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Blackfox

Citaat van: The Volvoboy op 08-09-2012 23:20:06

;D

Welnee joh is allemaal zo overdreven met krassen in die wasstraat ;D

Julian

Citaat van: bassieS70 op 08-09-2012 23:24:21
Citaat van: The Volvoboy op 08-09-2012 23:20:06

;D

Welnee joh is allemaal zo overdreven met krassen in die wasstraat ;D

Koen heeft echt wel gelijk en het is zeker niet overdreven met krassen in de krasstraat! Is zelfs bewezen met officiele tests dat wasstraat gewoon swirls/krasjes oplevert. Als je echt je auto mooi wilt houden moet je hem gewoon eens in de 14 dagen met de hand wassen, 2 emmer-methode, hogedrukreiniger (goede afstand)goede washandschoenen (een met grove vezels en een met fijne vezels) en een goede shampoo houd je auto gewoon mooi en je krijgt daardoor zo min mogelijk krasjes
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Martijn_B

Julian, + 1!

Ben verder zelf ook geen fan van de shampoo van de Poorboys, vind Born to be Mild is gewoon een topper. Super zuinig, ruikt lekker, schuimt goed, reinigt prima. Gebruik nu Monello Lavare, maar ben daar niet zo tevreden over want moet ruim 15 keer pompen voor een goede mix in mijn 15l emmer, zal dus snel op zijn. Wat ik in de winter vaak gebruik is de Mothers Carnauba Car Wash and Wax. Ideaal spul, moet je na het wassen uitwrijven en brengt dan al gelijk een soort quick detailer laag aan.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

rickgriem

Heren,
Wat raden jullie aan ?
Donker grijze s70 vol met swirls! ( waarschijnlijk door de vorige eigenaar vaak door de qwasstraat gehaald!)
Scratch X, commandant nr4 (als me niet vergis),
Tortel wax voor metallic lak, zachte poetspads en uitpoets doeken heb ik staan!
Wat Moet ik erbij kopen voor mooi resultaat?
Hij moet namelijke glimmen voor mijn eerste noord holland polder meeting volgende week :eusa_dance:

Gr Rick

Martijn_B

He Rick, de middelen die je noemt zijn niet ideaal voor het verwijderen van krassen en swirls. Om je niet gelijk richting een pakket van €200 te sturen zou ik lekker handmatig aan de slag gaan met een goede medium polish: Monello Mezzo. Gebruik hierbij een witte lake country handpad zodat je ook daadwerkelijk kan polijsten (doeken of andere padjes werken niet).

Als wax kun je eventueel je Turtle Wax gebruiken, maar stapje beter is een wax tot €20 uit de instap range voor detailers (merken zoals Mothers Wax, Poorboys, Chemical Guys, Collinite, etc). In totaal heb je voor <€45 wel een mooi startpakketje!

Voor wat youtube actie: http://www.youtube.com/watch?v=Y5JwT1tk8ZU
(Met Mezzo heb je maar 1 pad en 1 middel nodig, zie hier: http://www.youtube.com/watch?v=ajRdpDWHl4Y&feature=fvwrel )

Henk855

Was zelf ook een fan van de wasstraat en dan wel met osmose water en zachte borstels met gespleten punten maar nadat Koen de auto heeft gepoetst mag ik niet meer naar de wasstraat ;D ;D

Heb nu een mooie Wash Mitt van Monello aangeschaft en een Microfiber Drying Towel
verder de shampoo van AutoGlym net als de rest van de onderhoudsmiddelen.

Is eigenlijk best wel leuk om de auto te wassen en net als bij je zelf onder de does, je begint van boven en eindigt beneden :D

855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Henk855

Citaat van: rickgriem op 08-09-2012 23:49:19
Heren,
Wat raden jullie aan ?
Donker grijze s70 vol met swirls! ( waarschijnlijk door de vorige eigenaar vaak door de qwasstraat gehaald!)
Scratch X, commandant nr4 (als me niet vergis),
Tortel wax voor metallic lak, zachte poetspads en uitpoets doeken heb ik staan!
Wat Moet ik erbij kopen voor mooi resultaat?
Hij moet namelijke glimmen voor mijn eerste noord holland polder meeting volgende week :eusa_dance:

Gr Rick

Rick hij moet zeker glimmen op de Polder meeting  ;D ;D :eusa_dance:
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

rickgriem

Bedank voor de reactie!
Ga morgen een mooi setje samen stellen en bestellen!
Als het goed is glimt hij zaterdag dan!
bedankt en Tot zaterdag!