Mijn 850 T-5, er is tóch leven na de 940...

Gestart door Wouter1973, 27-11-2012 10:08:31

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Citaat van: Wouter1973 op 22-07-2020 20:37:47
En dat is dus de grap. Dat vervolgwerk (een olie lekkage verhelpen) halen ze op deze manier niet binnen, omdat ze niet even de moeite nemen te kijken waar de olie vandaan komt: bodemplaatje eraf, lampje op de logische plekken richten, kijken, klaar. Wat ze doen is: de bodemplaat er niet afhalen, dreigen met extra kosten (dat werd echt niet op een aardige manier gebracht), van het ergste uitgaan ("we moeten dan waarschijnlijk onderdelen gaan bestellen") en uit niets laten blijken dat ze het extra werk graag zouden willen uitvoeren.

Het stellen dat de diagnose zo gemaakt is, is gewoonweg onjuist, het is veel vaker meer werk. En als het zo simpel is, doe je het toch even zelf in twee minuten (een minuut om er een krik en steunen onder te zetten).

Ben jij een vaste klant daar dan? Iemand die zijn auto elke beurt binnen doet en regelmatig herstellingen laat doen daar? Ken je de monteur die bezig was? Ik kan het me haast niet voorstellen. Dan kan je niet verwachten dat er dat "beetje meer" gedaan wordt bij een gratis check.

Kan jij iedereen gewoon 30 euro per uur uitbetalen, laten we zeggen, omdat iemand die service verwacht, want hij was netjes op tijd? Geen verantwoording, geen consequenties, gewoon doen.....

Het is een beetje als gratis kaas halen en dan verwachten dat het ook nog gesneden wordt, zelf wetende dat je enkel terug naar de kaasboer gaat, wanneer die weer iets weggeeft.
Het moet van twee kanten komen!?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 22-07-2020 22:31:23
Het stellen dat de diagnose zo gemaakt is, is gewoonweg onjuist, het is veel vaker meer werk. En als het zo simpel is, doe je het toch even zelf in twee minuten (een minuut om er een krik en steunen onder te zetten).

Ben jij een vaste klant daar dan? Iemand die zijn auto elke beurt binnen doet en regelmatig herstellingen laat doen daar? Ken je de monteur die bezig was? Ik kan het me haast niet voorstellen. Dan kan je niet verwachten dat er dat "beetje meer" gedaan wordt bij een gratis check.

Kan jij iedereen gewoon 30 euro per uur uitbetalen, laten we zeggen, omdat iemand die service verwacht, want hij was netjes op tijd? Geen verantwoording, geen consequenties, gewoon doen.....

Het is een beetje als gratis kaas halen en dan verwachten dat het ook nog gesneden wordt, zelf wetende dat je enkel terug naar de kaasboer gaat, wanneer die weer iets weggeeft.
Het moet van twee kanten komen!?
Ik hou het op een wezenlijk verschil van mening. De wereld bestaat naar mijn idee uit meer dan alles terugrekenen naar uren en effort en bedragen en winst. Geen zin om in herhaling te vallen, maar ik denk (en hoop) dat zaken als elkaar iets gunnen, willen helpen, wederkerigheid etc ook een plek verdienen. Prima als je meerdere kanten belicht, ik heb je eerste berichten zeker met open vizier gelezen. Maar nu komen er aannames naar boven (alleen naar de kaasboer als deze iets weggeeft? jij kan je niet voorstellen dat ik verder nooit bij deze dealer kom?) waarvan ik me afvraag hoe je er bij komt.
Anyway, tot zover de dealer. Nog altijd prima voor bepaalde onderdelen. :)

elianmars

Als de olielekkage aan de passagierskant zit, ben ik bang dat het niet de olieretour is  :eusa_shifty:

Sbv

Citaat van: V70geRwin op 22-07-2020 18:42:26
Alleen maar om vervolg werk binnen te halen...
Als ik kijk bij mijn werkgever(Renault organisatie) dan is het hoofddoel werkplaats traffic genereren en werkplaats bezoeken genereren en dan eventueel kijken of er nog extra werk uit gaat komen.

De zomer en ook Winter check stellen derhalve echt niet echt wat voor. Het zijn geen zaken die je zelf niet kunt doen/nagaan als je enigszins technisch aangelegd bent.
De airco check heeft eigenlijk zelfde doel, werkplaats traffic genereren.
Mocht er wat geconstateerd worden dan kan er een vervolg afspraak gemaakt worden om in dit geval een olie lekkage nader te onderzoeken. De gemiddelde zomer/winter/airco check heeft iets van 20 min tot max een half uur in de planning staan

NinaPaul

Ik denk dat die gedachtegang zeer goed is, maar helaas kan je dat niet vertalen naar grote bedrijven, iedereen zit "vast" aan/in zijn functie.
Een monteur heeft gewoon de vrijheid niet, een zzp of kleine lokale/dorps garage meestal wel.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 24-07-2020 10:53:20
Dinsdag afspraak bij mijn eigen garage, dan gaan we het zien. Ik hoop stiekem op iets simpels als retourleiding van de turbo of een andere gemakkelijk toegankelijke keerring.

Nou ja, liever deze kant dan de bak kant.
Is je distributie al aan de beurt, kan je eea combineren.

Wouter1973

Citaat van: V70geRwin op 24-07-2020 11:29:38
Nou ja, liever deze kant dan de bak kant.
Is je distributie al aan de beurt, kan je eea combineren.
Goeie. Even gecheckt, deze is 73.000 km terug (2018) vervangen. Volgens mij gaat ie 120.000 km mee voor een 850, dus dat is wel wat aan de vroege kant...

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 24-07-2020 14:45:54
Goeie. Even gecheckt, deze is 73.000 km terug (2018) vervangen. Volgens mij gaat ie 120.000 km mee voor een 850, dus dat is wel wat aan de vroege kant...

Het riempje zelf zijn de kosten niet waarschijnlijk...  ;)

Wouter1973

Citaat van: V70geRwin op 24-07-2020 14:49:33
Het riempje zelf zijn de kosten niet waarschijnlijk...  ;)
Nee, inderdaad. Eerst maar eens goed bekijken waar de olie vandaan komt. Als de boel dan toch los moet bij de distributie laat ik het riempje zeker meenemen.

arjenT5R

Wat nou je kan niet zelf een verdamper reviseren!? ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 25-07-2020 17:26:00
Wat nou je kan niet zelf een verdamper reviseren!? ;D
Ik werd ontmoedigd door die man van Verdampere, die me vertelde dat ze gestopt waren met revisie van mijn type verdamper omdat ze na revisie gas bleven lekken. Ik heb Verdampere erg hoog zitten qua kennis en kunde, dus na die opmerking dacht ik dat de kans ongeveer nul was dat het zou lukken :-)

de Boeing

Bij een Mitsubishi turbo is de oliedruppel onderaan de compressor een soort van standaard feature (ik heb meerder nieuwe exemplaren gezien die al heel snel deze oliedruppel hadden).

Blauwe rook na stationair zou toch wijzen op klepsteelrubbers maar deze zijn dus al vervangen? (origineel??)

PTC nipple is idd ook vaak vettig, het is wel belangrijk dat deze nog mooi open is en luchtdicht in aanzuigbuis zit (rubber lubbert na verloop van tijd wat uit). Carterventilatiesysteem is bij de volvo blokken altijd belangrijk (trekt de handschoen nog mooi naar binnen/vacuüm op de olievuldop?). Want als deze verstopt zit kan het ook nog olie in het inlaatsysteem gooien.

ATF lekage kan komen via te veel zwetende oliekoelerslangen of via lekke keerringen bij aandrijfas (deze niet te diep erin drukken!!!)

En dan heb je ook nog de beruchte motor olie koeler leidingen (distributie kant) die een lekkage kunnen geven. Komt er olie tss versnellingsbak en blok dan is je krukaskeerring lek, wat wel een flink klusje wordt...)

Wouter1973

Genoeg om te checken. Handschoenen test meteen even gedaan, die verdween bijna naar binnen door de zuiging!
PTC is open. En rubber mof zit nog goed (mede dankzij extra tiewrap verbinding)😉
Turbo zelf is kurkdroog. Retour leiding ook.
Wat ook nog zo is, is dat de oude turbo natuurlijk echt vrij veel olie doorliet waardoor er best wat olie in intercooler kan zitten. Wel eens gelezen dat het zomaar enige tijd kan duren voor dat al die olie weer weg is.
De atf inmiddels ook al achterhaald, gezien de slang naar reservoir voor de stuurbekrachtiging ook wat nat was.
Donderdag nog maar eens goed kijken.

Wouter1973

De schade na een korte inspectie: lekkage bij olie peilbuis en een lekkende binnenste ashoes links voor. Het kan erger.... :eusa_whistle:

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 30-07-2020 13:08:50
De schade na een korte inspectie: lekkage bij olie peilbuis en een lekkende binnenste ashoes links voor. Het kan erger.... :eusa_whistle:

Mazzelaar, had de dealer in 10 minuten kunnen zien 😜