Ratelende geluid/getik in bochten

Gestart door Volvo S70, 28-12-2012 21:32:17

Vorige topic - Volgende topic

Volvo S70

Wat kan het zijn als er bij het nemen van bochten naar links én rechts er ratelende geluiden ofwel getik komt? betreft een V70 2.5D aut bj 99. Dit doet hij op alle snelheden, ook bij het keren, bv tijdens parkeren. Het wordt steeds erger. De banden/velgen/remmen zijn in orde. hij rijdt verder goed, automaat schakelt goed, geen gezoem of iets, dus denk geen wiellager.

Ik dacht zelf aan de aandrijfas? wel werd er speling geconstateerd in de draagarm. wat kan het zijn en waar te beginnen met kijken  :eusa_think:

KIM

grijzev70tdi

Als ik je verhaal zo lees denk ik homokineet (en)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

wiffie

als het ratelende geluid niet zo heftig is kunnen het de abs ringen zijn van de aandrijfassen,ik heb het ook  gehad met naar links en rechts sturen en daar kwam een ratelend geluid vanaf,het leek eerst de versnellingsbak maar bleek dat beide abs ringen geknapt waren door roestvorming,twee nieuwe ringen van 27 euro per stuk erop en klaar.
je kan het evt testen door de tracks in te schakelen,bij mij was het geluid toen weg.

sucses ermee

razorx

Citaat van: wiffie op 28-12-2012 23:47:59
als het ratelende geluid niet zo heftig is kunnen het de abs ringen zijn van de aandrijfassen,ik heb het ook  gehad met naar links en rechts sturen en daar kwam een ratelend geluid vanaf,het leek eerst de versnellingsbak maar bleek dat beide abs ringen geknapt waren door roestvorming,twee nieuwe ringen van 27 euro per stuk erop en klaar.
je kan het evt testen door de tracks in te schakelen,bij mij was het geluid toen weg.

sucses ermee
Om verwarring te voorkomen: De tracs kan je alleen uitschakelen.

wiffie

Citaat van: razorx op 29-12-2012 00:21:40

sucses ermee
klopt,zo kan je het ook bekijken,dus dat het lampje gaat branden op je display. ;)

Volvo S70

het is wel een heftige getik en de hele straat hoort het, niet normaal ! hij kraakte al een tijdje als je tijdens het parkeren, dus stilstaand de stuur helemaal naar rechts of links draait, al weet ik niet of het er iets mee te maken heeft?

en de tracks uitschakelen, wat heeft dat er eigenlijk mee te maken  :eusa_think: 

en als het de assen zijn, kunnen het beide zijn die dan stuk zijn of éen kant? dus dit kan ik testen met de tracks uitschakelen? tikt hij dan niet meer ofzo? 

UserID6342

Rij gewoon met dat ding naar iemand met verstand van zaken (zoals ik je een poos terug ook al eens heb gezegd) met dat ding en laat 'm daar eens goed nakijken / offerte vragen voor reparatie.

Dit schiet zo allemaal niet op want je hebt volgens mij geen flauw idee wat er allemaal bedoeld word.

KIM

TRACS is tractiecontrole. Dat systeem grijpt in dmv afremmen van de doorslippende wielen en gaat gepaard met een tikkend geluid vanuit het vooronder. Wanneer je ABS ringen defect zijn blijft het systeem ingrijpen; door het uitschakelen kun je dit ingrijpen stopzetten.
Wanneer je zegt dat het in de straat is te horen, dan verwacht ik niet dat het TRACS is.

Wordt de frequentie van het tikken hoger wanneer de snelheid toeneemt?

Volvo S70

Citaat van: Dirk342 op 29-12-2012 09:36:57
Rij gewoon met dat ding naar iemand met verstand van zaken (zoals ik je een poos terug ook al eens heb gezegd) met dat ding en laat 'm daar eens goed nakijken / offerte vragen voor reparatie.

Dit schiet zo allemaal niet op want je hebt volgens mij geen flauw idee wat er allemaal bedoeld word.

ik wil het eerst  zelf even uitzoeken en kijken of ik er zelf mee aan de slag kan. het is dus niet zo dat ik geen flauw idee heb wat er allemaal bedoeld word  :eusa_eh:  daarom vraag ik het ook op de forum, anders kon ik natuurlijk ook direct naar de garage om het aan de monteur te vragen. daarvoor hebben we deze forum toch? je leert hier heel veel over onze volvo's   :eusa_clap:

kan het zijn dat de beide assen tegelijk stuk kunnen zijn? want dat in de bochten heeft hij sinds een paar dagen, en het wordt dus steeds meer  :eusa_think:

jeroen74

Maar soms is een auto in real life aanschouwen zoveel makkelijker dan proberen vage geluiden te beschrijven op een forum. Reparatie kun je natuurlijk eventueel gewoon zelf doen.

Volvo S70

mochten het de assen zijn wil ik het zelf proberen, er zullen vast wel mensen zijn die dit hebben beschreven op de forum. maar voor ik begin, even kijken wat er geadviseerd wordt door mede-gebruikers van onze Volvo's  ;)

weet iemand toevallig of de assen voor een automaatbak apart zijn dan handgeschakeld. het lijkt er idd op dat het de assen zijn vrees ik...  :-\

thuur

Citaat van: razorx op 29-12-2012 00:21:40

sucses ermee

Incorrect. De eerste variant TRACS moet je handmatig inschakelen. Er brandt dan een rood LEDje in de schakelaar.

Citaat van: KIM op 29-12-2012 09:39:20
TRACS is tractiecontrole.

Incorrect. TRACS is geen volwaardige tractiecontrole. Het is een wegrijdhulp en werkt prima op ijs of wegen met veel losse sneeuw.

Gr 8)

wiffie

Citaat van: KIM op 29-12-2012 09:39:20
TRACS is tractiecontrole. Dat systeem grijpt in dmv afremmen van de doorslippende wielen en gaat gepaard met een tikkend geluid vanuit het vooronder. Wanneer je ABS ringen defect zijn blijft het systeem ingrijpen; door het uitschakelen kun je dit ingrijpen stopzetten.
Wanneer je zegt dat het in de straat is te horen, dan verwacht ik niet dat het TRACS is.

Wordt de frequentie van het tikken hoger wanneer de snelheid toeneemt?
goed uitgelegd kim :eusa_clap:

The Demon

Heb je nou al eens onder de auto gekeken?
Het komt op mij over dat je verwacht dat er een diagnose gesteld kan worden aan de hand van een omschrijving van het geluid dat jij waarneemt.
Als je het zonodig zelf wil doen moet je wel op onderzoek uitgaan en dus even de auto opkrikken aan de voorzijde en de wielen eraf om te kijken of er niet een paar gescheurde ashoezen zijn, als ja, dan zijn je homokineten verrot.
Zelf sleutelen is leuk een leerzaam maar zorg wel dat je eerst basiskennis hebt.

Groet,
The Demon.