automaat T5 blijft hangen in lage versnelling

Gestart door ERWEKA, 01-01-2013 21:29:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ERWEKA

De automaatbak van mijn 850 T5 (1994, 340d KM) schakelt op zich soepel, maar soms blijft hij bij opschakelen te lang in een lage versnelling hangen, vooral na koude start maar soms ook bij warme motor&bak. Overigens gebeurt dit niet altijd, maar wel steeds vaker. Bij de pook even naar neutraal zetten en weer in drive gaat het meestal over (maar niet altijd, m.n. niet als hij op de snelweg in een derde? versnelling blijft hangen). Soms, maar meestal niet, gaat na enige tijd de storingsindicator (knipperend pijltje) enige tijd branden. De bak is door mijn garage van nieuwe olie voorzien, die konden zo 1-2-3 geen ander probleem vinden.

Enig idee wat hier aan de hand is?

UserID6342


Jack v

haal de pook eerst maar eens een tig keer heen weer zonder lopende motor.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

NinaPaul

Citaat van: Dirk342 op 01-01-2013 21:31:47
Foutcodes ?

Inderdaad, zonder foutcodes kan ik niets zinnigs zeggen/helpen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Rvd

Zou het niet kunnen zijn dat de toerental sensor en of gaskabel sensor wat kuren beginnen te geven?

ERWEKA

Ik heb de foutcodes gechecked, er was 1 code: 3-2-2 wat staat voor incorrect gear ratio. Herhaald heen en weer bewegen van de pook lijkt wel wat te doen, maar dat is altijd moeilijk te zeggen met een klacht die af en toe optreedt. Vandaag in elk geval probleemloos gereden en soepel geschakeld.

-D©©©L-

Meestal is de uitgaande toerental sensor op de bak (of de bekabeling/stekker van de sensor) de veroorzaker van dit probleem.
Voor de bak van jou bouwjaar vind je deze aan de zijkant, in de buurt van de rechter steekas. Iets lager en naar de achterkant van de auto. 

ERWEKA

Die suggestie over de toerentalsensor neem ik mee. Ik lees op dit forum vaak over een defecte schakelstandensensor. Zou het ook daaraan kunnen liggen, laatst schakelde de achteruit/versnelling opeens zeer ruw, het pijltje ging knipperen. Na uitschakelen en opnieuw starten schakelde de wagen weer prima, howel het pijltje nog een dag bleef branden.

de Boeing

Ik had laatst hetzelfde, pnp switch vervangen (=schakelstandensensor) en daarna deed ie het weer normaal. Bij mijn schakelde de bak niet meer op, enkel als ik het gas losliet schakelde de bak op (heb bij mij wel nooit een knipperende pijl gehad)

Heb je ook al gecheckt of het oliepeil van je bak nog ok is? (met draaiende motor nakijken!)

ERWEKA

Oliepeil is goed, de olie is net nog vervangen. De wagen gaat morgen naar de garage. Ik zal jullie tips meegeven.

ERWEKA

De wagen is dus vandaag bij de garage geweest (een hele plezierige en betrouwbare garage die veel 850's doen en de wagen voor mij onderhoudt zolang ik hem heb = 12 jaar). Hier is alles nog eens bekeken en doorgemeten, en er konden geen afwijkingen in de schakelstandensensor of de andere sensoren gevonden worden. Conclusie is dat het waarschijnlijk in de bak zelf zit. Ik vind dat toch wel raar bij een probleem dat er soms wel en meestal niet is, en een bak die doorgaans heel soepel schakelt. Heeft iemand nog suggesties, of kent iemand een goed adres voor een "second opinon"?

NinaPaul

Eerst foutcodes uitlezen, deze helpen met de juiste diagnose.

temperatuur sensor controleren:

Citaat van: NinaPaul op 02-01-2013 23:23:35
Temperatuur sensor doormeten of rijden tot het probleem zich voordoet en direct uitlezen.
Code (235) blijft zolang de olie te warm is.

Temperatuur weerstandtabel
Celsius......................................Ohms
0 .............................................. 2000
20 .............................................. 900
40 ............................................. 400
80 ............................................. 125
100 ............................................. 75
150 ............................................. 27

Verder zou ik de lock-up solenoid controleren:

Citaat van: NinaPaul op 10-06-2011 11:53:50
foutcodes van de bak uitlezen. (A1, zie obd 1 uitlezen)

Ik denk dat het om een magneet klep (solenoid) gaat die blijft hangen, om dit zeker te weten

Test Mode 4

Contact aan (motor uit) Pin in A1
4 keer na elkaar op de knop drukken (0,5 tot 1sec elke keer)
Wacht tot led brandt
Bij brandend lampje toets code invoeren, eerste cijfer
wacht tot led brandt
tweede cijfer invoeren
wacht tot led brandt
derde cijfer invoeren

CODES:
3 – 4 – 2 activeer S1 solenoid
3 – 4 - 3 activeer S2 solenoid
3 - 4 – 4 activeer the SL (shift lock or lock-up) solenoid

Magneet klep moet klikken elke keer dat de led oplicht.





"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ERWEKA

Nou ja, ik heb voor een schappelijke prijs inmiddels een erg mooie 855 T5 met 198000 km (124000 miles) aangeschaft uit Japan zonder krassen of deuken en hopelijk zonder technische defecten. Alles wat net vernieuwd was aan mij nederlandse 850 wordt nu overgezet, en dan ga ik weer jaren met plezier rijden...