Koppeling versleten of toch iets anders?

Gestart door koen.s, 11-01-2013 19:44:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

michel88


jeroen74

Is de normale test daarvoor niet met de handrem erop trachten weg te rijden in 2de versnelling?

Enfin, ik denk dat je er aan moet geloven...

jeroen74

Probleem is dat je weinig meer vanaf de buitenkant kan doen ;)

Misschien hangt het pedaal omdat het druklager te ver bediend moet worden omdat de platen zo dun geworden zijn.

Er zijn wel dingen die acuut kapot kunnen gaan natuurlijk. Gebroken diafragmaveer bijvoorbeeld.

jeroen74

Kwartiertje of zo...

...en nog een uur of 8 om alle onderdelen erom heen te verwijderen/terug monteren om er bij te kunnen. En dat is voor iemand met ervaring...

Ik geloof dat medeforummer dennis850estate hier de forumskoppelingsvervangingsspecialist is met een zeer redelijk tarief.

michel88


reneetje

Citaat van: koen.s op 15-01-2013 21:40:30
Citaat van: jeroen74 op 15-01-2013 21:36:37
Kwartiertje of zo...

...en nog een uur of 8 om alle onderdelen erom heen te verwijderen/terug monteren om er bij te kunnen. En dat is voor iemand met ervaring...

Ik geloof dat medeforummer dennis850estate hier de forumskoppelingsvervangingsspecialist is met een zeer redelijk tarief.

8 uur, dan doe ik het een keer op een zaterdag.

Als je dat niet eerder hebt gedaan bij deze motoren dan kun je dat mooi op je buikje schrijven .....gaat je niet lukken in 8 uur.

224 dkm schrijf je , staat erop , is dat de afgelezen stand en tevens de echte stand  ???

Trekhaak eronder , die wellicht een zwaar leven heeft gehad?

Met 224 dkm (echte km !) is het vrijwel onmogelijk de plaat versleten te hebben , tenzij er dag en nacht een zware paardentrailer oid er achter heeft gezeten.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

jeroen74


grijzev70tdi

Voet op de rem, handrem erop en koppeling op laten komen in 1 of 2e versnelling. Slaatieaf slipt ie niet, blijft de motor lopen slipt de koppeling en word het dus vervangen
Grolsch, het klinkt al lekkerder

grijzev70tdi

Citaat van: koen.s op 15-01-2013 22:07:44
Citaat van: jeroen74 op 15-01-2013 21:53:31
Weet je wel waar je aan begint?  :eusa_think:

Heb al diverse koppelingen vervangen, alleen nog niet bij een Volvo.

Het is echt veel werk, heb dan automaatbak achter weg gehad (qua werk niet meer of minder werk) en ben er toch 1,5 dag mee zoet geweest... Alleen om een keerring te vervangen
Grolsch, het klinkt al lekkerder

reneetje

Motor moet goed op bedrijfs temperatuur zijn , gewoon wegrijden in 1 , schakelen naar 2 en daarna meteen door naar 3 , koppeling heftig laten opkomen en meteen volgas......

Joelt ie dan de toeren in dan slipt ie , maar is inmiddels dat pendaal al gemaakt zodat ie weer in de normale stand terug komt?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

reneetje

Citaat van: koen.s op 15-01-2013 22:20:31
Citaat van: reneetje op 15-01-2013 22:17:07
Motor moet goed op bedrijfs temperatuur zijn , gewoon wegrijden in 1 , schakelen naar 2 en daarna meteen door naar 3 , koppeling heftig laten opkomen en meteen volgas......

Joelt ie dan de toeren in dan slipt ie , maar is inmiddels dat pendaal al gemaakt zodat ie weer in de normale stand terug komt?

Nee, het koppelingspedaal staat nog steeds iets lager dan het rempedaal.

Juist , dan weet je wat je als eerste moet doen  ;)

Heb je wel een vrije slag nu ?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

dennis850estate

Citaat van: koen.s op 15-01-2013 22:10:38
Citaat van: grijzev70tdi op 15-01-2013 22:05:41
Voet op de rem, handrem erop en koppeling op laten komen in 1 of 2e versnelling. Slaatieaf slipt ie niet, blijft de motor lopen slipt de koppeling en word het dus vervangen

In zowel de 1e en 2e versnelling slaat ie af.

onze koppelingen slippen nagenoeg nooit als ze aan vervanging toe zijn. De zwakke plek is ook niet de plaat maar de drukgroep en het lager. Voordat hij zal gaan slippen is je druklager al uit elkaar gevallen. Ik kan het weten want ik heb er al een paar gezien  ;D

Jack v

Hans en ik hadden het ook nog nooit gedaan. Maar hebben het ook gered in 8 uur. incl warme maaltijd.
Wel onder het genot van een 2 kollomsbrug met versnellingsbaksteun en goede tips van Gerben Brouwer.

Het kan wel.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Jack v

Het subframe aan de bakkant zover laten zakken tot je de bak ertussen door past. Je kan de motor zover laten zakken tot de uitlaat op de middensteun ligt.
Als je zo'n balk hebt die over de motor gespannen kan worden kun je hem aan de bakkant iets verder laten gaan dan moet het lukken. Het gehele subframe hoeft er dus niet onder vandaan
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

dennis850estate

Citaat van: koen.s op 16-01-2013 22:25:49
Citaat van: Jack v op 16-01-2013 21:42:26
Het subframe aan de bakkant zover laten zakken tot je de bak ertussen door past. Je kan de motor zover laten zakken tot de uitlaat op de middensteun ligt.
Als je zo'n balk hebt die over de motor gespannen kan worden kun je hem aan de bakkant iets verder laten gaan dan moet het lukken. Het gehele subframe hoeft er dus niet onder vandaan

Oke bedankt voor de tip.


als je de motor te ver laat zakken gaat de doorvoer van de kachelradiateur kapot en heb je drie uur extra werk. Tijdens het zakken opletten dat die twee slangen niet strak komen te staan