Koppeling versleten of toch iets anders?

Gestart door koen.s, 11-01-2013 19:44:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jeroen74

Vervang je het druklager niet? En bekende keerring?

jeroen74

Nee, die zijn niet standaard lek, maar als je er toch 'in de buurt' bent... dingetje kost 13 euro of zo.

Vulk

Als je de subframebouten losdraait, draai er dan ook gewoon nieuwe in.
Anders is de kans groot dat die achteraf terug wat loskomen.

ed

Citaat van: dennis850estate op 18-01-2013 21:24:53
Citaat van: koen.s op 18-01-2013 21:09:14
Citaat van: Jack v op 18-01-2013 21:02:02
Ik denk dat het sneller werkt Koen als je via de bovenkant je blok en bak eruit haalt.
Als je geen beschikking hebt over een brug liefst een 2 kollommer.

Op mn werk heb ik een eigen brug, dat is een 2 kollommer.
Zo dat echt sneller zijn, blok en bak boven vandaan eruit?


voor een koppelingwissel is het kul om het blok te verwijderen of het subframe volledig weg te halen. gewoon luisteren naar de expert en alleen rechts de bouten iets lossen en links laten zakken. Is veruit de makkelijkste en snelste methode. Ik kan het weten  ;D

Ik geloof je meteen, maar ben dan wel benieuwd hoe je de bak eraf krijgt zonder speciale "vork baksteun". Je hebt immers een steun nodig die de bak er als een soort vork boven het subframe langs uit krijgt. Met een normale baksteun lukt dat niet. Hoe doe jij dat dan, of heb je de Volvo steun gekocht?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

scania164

#64
Jammer geld nieuwe subframe bouten..... gewoon aanknallen en klaar!!
:D

Jack v

Citaat van: scania164 op 20-01-2013 12:57:19
Jammer geld nieuwe subframe bouten..... gewoon aanknallen en klaar!!
:D
voor die 16 euro het risico lopen dat ze afbreken?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Vulk

Citaat van: scania164 op 20-01-2013 12:57:19
Jammer geld nieuwe subframe bouten..... gewoon aanknallen en klaar!!
:D

Waar haal je die wijsheid vandaan?
De subframebouten zijn rekbouten en horen niet herbruikt te worden.
Als zo'n bout een beetje los gaat zitten kan je werkelijk lang gaan zoeken naar de 'pokgeluiden' die uit het onderstel komen.

Jack v

Citaat van: Vulk op 20-01-2013 13:14:45
Citaat van: scania164 op 20-01-2013 12:57:19
Jammer geld nieuwe subframe bouten..... gewoon aanknallen en klaar!!
:D

Waar haal je die wijsheid vandaan?
De subframebouten zijn rekbouten en horen niet herbruikt te worden.
Als zo'n bout een beetje los gaat zitten kan je werkelijk lang gaan zoeken naar de 'pokgeluiden' die uit het onderstel komen.
kleine correctie
het zijn niet echt rekbouten maar gewoon 10.9 bouten. Die zijn harder dan de 8.8 en horen onder een bepaald moment vastgezet te worden. Zet je hem te los vast heeft ie niet zn volledige sterkte en zal los gaan zitten. Zet je hem te vast dan zal ie oprekken en bij een beetje zijdelinkse kracht gewoon knappen.
Na een bepaald aantal keren vast te hebben gezet zijn ze gewoon tever opgerekt en breken af.
Vandaar dat je ze ook verder moet aandraaien als je ze los hebt gehad, je gaat de grens van zn treksterkte verleggen met alle gevolgen vandien.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Vulk

De bouten die er uit kwamen waren toch enkele mm langer dan de nieuwe.

Jack v

Dat bedoel ik Thomas. Je gaat zn rekgrens verleggen tot max. en dan is het pang :-[
en kan het huilen betekenen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Vulk

Laten we zeggen dat het een 'rekbaar' begrip is. ;D

Vulk

Als je het helemaal leuk wil maken, dan kan je de rubbers ook vervangen.
Is wel een serieuze extra klus, maar als je het toch zou willen doen binnen een bepaalde tijd...

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,50900.0.html

UserID6342

Citaat van: Jack v op 20-01-2013 13:26:04
Dat bedoel ik Thomas. Je gaat zn rekgrens verleggen tot max. en dan is het pang :-[
en kan het huilen betekenen.
Strikt officieel gezien, zou je idd nieuwe bouten moeten gebruiken, toch zet ik hier een maar bij.....  Heb ze genoeg los gehad en ook weer vastgezet, als je dat met een beetje beleid en een goede luchtsleutel (!) doet valt het allemaal wel mee. Ik vergelijk de bouten die eruit komen altijd wel met een paar die ik hier gewoon standaard heb liggen en monteer altijd de kortste weer terug.

Ik heb in ieder geval nog geen loslopende subframebouten of rare knoepen meegemaakt hier.

Vulk

De gemiddelde 850 rammelt en kraakt zo hard dat die extra kraken en pokken niet opvallen...

Vulk

Citaat van: Vulk op 20-01-2013 19:32:59
De gemiddelde 850 rammelt en kraakt zo hard dat die extra kraken en pokken niet opvallen...

Laat ik het wat verduidelijken.

Onze auto's zijn bijzonder gevoelig aan rammeltjes, kraakjes, en andere bijgeluiden. Niet alleen in het interieur, maar ook in het onderstel. Ik geloof best dat het vaak goed zal gaan als je de bouten niet vervangt, maar de kans is ook groot dat ze wel breken of loskomen.

Door te besparen op meerdere van deze pietlulligheden krijgt men na een tijd een auto met een groot aantal 'problemen' die moeilijk te traceren zijn. Hoeveel mensen zouden hun 850 al niet hebben weggedaan omwille van een samenhang van een hoop van deze 'problemen'.

Als je dan toch de centen uitgeeft om een koppeling te vervangen (of iets anders), doe het dan gelijk ook goed. Wees kritisch!

Goed onderhoud = behoud!