Trilling bij harder rijden dan 120

Gestart door kaneelschep, 04-06-2013 11:56:56

Vorige topic - Volgende topic

kaneelschep

hij trekt inderdaad wat naar rechts dus dat kan ook. ;) voor zitten echter wel nog erg goede banden.
als schijven erop zitten en banden vervangen zijn wordt ie ook uitgelijnd dus dan merk ik dat meteen!  :D

Volvo850Luxury

Citaat van: kaneelschep op 06-06-2013 15:35:40
hij trekt inderdaad wat naar rechts dus dat kan ook. ;) voor zitten echter wel nog erg goede banden.
als schijven erop zitten en banden vervangen zijn wordt ie ook uitgelijnd dus dan merk ik dat meteen!  :D
Ja als de banden nog nieuw zijn kan je het idd niet goed zien of die goed uitgelijnd is.
Gewoon even uit laten lijnen inderdaad dan heb je ook geen schuin afslijtende banden zoals mij.

UserID6342

Citaat van: Volvo850Luxury op 06-06-2013 15:17:02
Heb hetzelfde probleem bij 140 of sneller.
Heb het probleem al gevonden, hij is niet goed uitgelijnd aan de voorkant ( buitenkant van de banden zijn een stuk meer afgesleten dan de binnenkant )
Kijk dus goed je banden na.
Verkeerde uitlijning geeft absoluut geen onbalans !

Volvo850Luxury

Citaat van: Dirk342 op 06-06-2013 16:26:10
Citaat van: Volvo850Luxury op 06-06-2013 15:17:02
Heb hetzelfde probleem bij 140 of sneller.
Heb het probleem al gevonden, hij is niet goed uitgelijnd aan de voorkant ( buitenkant van de banden zijn een stuk meer afgesleten dan de binnenkant )
Kijk dus goed je banden na.
Verkeerde uitlijning geeft absoluut geen onbalans !
Wel als je banden al scheef zijn afgesleten zoals die van mij.
Over de hele band is het profiel perfect behalve aan de buitenzijde's die zijn echt een heel stuk afgesleten.

UserID6342

Je hebt gelijk, klaar !  Heb geen zin in onzinnige discussies hier meer.

Volvo850Luxury

Citaat van: Dirk342 op 06-06-2013 16:50:29
Je hebt gelijk, klaar !  Heb geen zin in onzinnige discussies hier meer.
Jammer dat je niet wilt Discussiƫren waar dit forum voor bedoeld is.
Ik blijf erbij dat een band die vrij ernstig scheef is afgesleten, nooit goed in balans kan zijn.

Graag wil ik je mening hierover, mij lijkt het heel raar dat een afgesleten band gewoon perfect in balans is.

hertogjan6

eventueel kan er ook een deuk(je) (in de velg rand(en) zitten aan de achterzijde wat een probleem kan veroorzaken ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

The Demon

Onbalans van een band heeft niets met de slijtage (scheef of niet) te maken.
Je kan eigenwijs doen maar elke bandenprofessional zal het beamen.

Groet,
The Demon.

hertogjan6

Citaat van: The Demon op 06-06-2013 20:28:17

Groet,
The Demon.
het kan ook na die tijd zijn gebeurd en qua slijtage heeft hij ook gelijk in ;)

maarja dat valt denk ik niet te zien aan die oude viking banden  :eusa_whistle:  ;D
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

BBS

V.w.b. het trillen, heb je de naaf en de binnenkant van de velg al eens netjes opgeschuurd met een stukje schuurpapier?
Als er wat oxidatie/rommel etc tussen zit loop je ook de kans de boel gaat trillen...
Ik heb het zelf ook gehad, nadat alles echt schoon was de boel weer gemonteerd en nu nergens last meer van.

Maar als de rem aanloopt zonder dat je de rem aantikt, kan het zijn dat je schijf krom is, of je remklauw komt niet geheel los...
Volvoloos....

Volvo850Luxury

Citaat van: The Demon op 06-06-2013 20:28:17

Groet,
The Demon.
Mhhh dus toch balanceren dus voor mij...
Ik geloof jullie wel en wil niet eigenwijs doen, maar het leekt mij heel logisch dat als een band flink scheef gesleten is, dat die natuurlijk niet optimaal presteert bij hoge snelheden.
Maar scheef afgesleten banden doen dus niks qua weggedrag?

UserID6342

Jawel en absoluut !  Maar hebben niets met onbalans te maken.  Je praat iedere keer over heel verschillende dingen, die met een band te maken hebben, maar niet met elkaar in rechtstreeks verband staan.

Uitlijning
onbalans
kromme velg
cuppen

etc, etc.

kaneelschep

Zoals ik al zei zijn bij de bandentoko beide achtervelgen en banden:
Van elkaar los gehaald.
Van binnen en buiten schoongemaakt en gecontroleerd op lekkage.
met een licht schuursponsje de randen schoongemaakt.
De banden leeg gestofzuigd.
Gecontroleerd op kromme velgen op de machine.
Randen met wat spul ingesmeerd zodat de band weer goed aansluit.
En weer gemonteerd met nieuwe ventielen en daarna gebalanceerd.
Ik vond de man dan ook zeer doeltreffend en compleet in zijn service en denk dat als de banden gecupt waren dat hij het me meteen had verteld. Hij legde namelijk alles uit en zei meteen dat de banden niet meer de nieuwste waren, maar wel nog binnen de marges waren van wat hij nog zou willen gebruiken.
Dus ik denk persoonlijk sterk dat we de banden in dit geval gewoon even kunnen vergeten. ;) hahaha

Wat dirk zegt is ook mijn ervaring. Ik heb vroeger veel hokken gereden naar verre bestemmingen op veel tweedehands banden. Soms wel met 4 verschillende banden met verschillende maten van winter tot zomer soort op 1 auto. :P En dan ook vaak nog te hard rijdend.. Jaja.. Je bent jong en je doet maar wat :P
En dat veroorzaakt zeker prachtig weggedrag maar geen noemenswaardige trillingen.
Trillingen lijken mij voort te komen uit onbalans in het draaiende gedeelte.
Dus fusee, lager, wiel of schijf, of vanuit beweging in het hele subframe.

Ik ga de schijven dus vervangen.
De klauwen goed bekijken op functie.
En de fusee helemaal schoonmaken voor ik dit alles weer monteer.

uitlijning komt als ik nieuwe banden heb.

The Demon

Uitlijnen kan ook met oude banden, heeft net als slijtage op balanceren, geen invloed omdat de wielen (lees: velgen) het referentiepunt zijn in deze.

Als een bandenboer zegt dat het niet de nieuwste banden zijn maar nog binnen de marges vallen gaan bij mij al een paar belletjes rinkelen.
1. Wil hij graag een nieuwe set banden verkopen?
2. Hoe lang duurt het tot je buiten die marges komt? 10km of 1000km?
3. Wat zijn de marges die hij hanteert?

Kortom, denk goed na over je banden, het is het enige contact met de aarde wat je hebt en dat oppervlak is niet veel groter als een pakje sigaretten.

Groet,
The Demon.

P.S. Neem ook geen risico's met je remmen want behalve een muur of boom, is het de enige manier om te stoppen.

V70geRwin

Was de aanslag goed vlak en schoon?
Schijf er niet even snel afgehaald?
Had je de handrem ook ff kunnen bekijken....