De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow

Gestart door 855T5+, 14-06-2013 23:18:42

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Fantastisch gedetailleerde beschrijvingen van je upgrades, leuk om te lezen!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

855T5+

Hier heb ik informatie over een kant en klare verstelbare bestelbare Brodit iPhone houder uit een post van een ander forumlid toegevoegd.
Volvo: Mutatis Mutandis

855T5+

Vandaag een andere spiegel aan de bestuurderkant gemonteerd: de oude was "lam"/boog terug in de rijwind.

Zo´n makkelijk klusje dat een beschrijving ervan een beetje overkill is.
Toch maar wat tips:
De spiegel kan verwijderd worden door het driehoekige kapje vooraan de deur bij de A-stijl araf te rukken (of wip met speciale plastic fishbone 9814071).
Ja, want het zit met een soort drukknoppen van plastic vast (2 stuks).
Daarachter zitten drie schroeven (torx), maar eerst de deurbedekking verwijderen:
- verwijder de speakerkap: vooraan loswippen (gebruik 9814071, niet bovenaan, want daar zitten de insteekruiters) dan losklikken (op drie plekken, 2 vooraan, eentje achteraan),
- schroeven verwijderen van de speaker, speaker verwijderen (twee schuifhulsen van de bedrading losmaken)
In principe zie je nu achter de deurbedekking de steker van de spiegel zitten, maar je kunt er niet goed bij, dus deurbedekking verder losmaken:
- vier schroeven (kleinere torx) onderaan de deur losmaken,
- één schroef vooraan bij de A-stijl onderaan losmaken (kruiskop), nog steeds uit de deurbedekking
- deurkaart loswippen (drie klikkers, voorzichtig doen, anders breekt de deurkaart, is nl. hardboard)
- twee grote torx losmaken achter deurkaart
- deurbedieningshandelkapje (drie maal woordwaarde) in de richting van de stand ervan lostrekken naar boven
Pak nu de deurbedekking onderaan en geef een zachte ruk naar boven, de deurbedekking komt los
De steker van de spiegel wordt zichtbaar
Terwijl je de spiegel blijft vasthouden (raam al dan niet open doen, wat je prettig vindt), maar de drie schroeven van de spiegel los.
Neem de spiegel rechtstandig vanaf de deur naar de zijkant uit, geleid het snoer en neem de rubber tule ook mee uit.

En ja, monteer de nieuwe/andere spiegel in omgekeerde volgorde terug. Maar test hem eerst even door de steker aan te sluiten alvorens te monteren: contact op 2)
Pas op: steek bij het terugplaatsen van de deurbedekking eerst de deurbedieningshandel door het bedoelde gat,
druk daarna voorzichtig de bedekking omlaag, terwijl de ronde slotknop bovenaan netjes in het bijbehorende gat steekt.

Foto´s zijn overkill, denk ik....

:eusa_dance: ::)

Ik zal later nog eens beschrijven hoe je de afzonderlijke onderdelen van de spiegel uiteen neemt, spiegelglas, kap, etc.
Daar zijn ook wat trucjes voor.

855T5+

Enkele weken terug heb ik via martkplaats 4 Titans (met originele Pirelli 205/45R17 banden uit 1998!!!) gescoord voor (heel) weinig.
De advertentie werd geplaatst op een zondagochtend 11:00 uur, om 19:00 was hij er alweer af, want had ze opgehaald.
Was toevallig precies onderweg van een grote rit die ik moest maken.

Vandaag de oude banden eraf laten halen.
2 Titans uit 2000, en twee uit 1995. Hetzelfde en toch verschillend.
Volgende week naar Wheelcare, denk ik, vooral voor die uit 1995. Die uit 2000 hebben vrijwel geen opknapbeurt nodig.
Geen foto´s nog. Die komen wel als ze klaar zijn. Ik zal dezelfde stappen doorlopen als bij mijn Volans, dus niets nieuws te melden,
Zelfs de kleur 932 is hetzelfde als bij de Volans.

Komt er binnenkort een supermooie Mimas set vrij!

hertogjan6

Ik zieaar al te Graag foto's!!!
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

mehn

Citaat van: 855T5+ op 10-06-2014 22:09:51

Die uit 2000 zullen 932 zijn. Die uit 1995 donkerder ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

855T5+

Citaat van: mehn op 10-06-2014 23:04:05
Citaat van: 855T5+ op 10-06-2014 22:09:51

Die uit 2000 zullen 932 zijn. Die uit 1995 donkerder ;)

Ik zie geen verschil, hoogstens in glans in bepaald licht, maar zelfs dan moet ik staren en ben vervolgens niet zeker of er wel echt verschil is  ???.
Op de foto´s die ik gemaakt heb is al helemaal geen verschil te zien, wel veel beschadigingen  :eusa_wall:
De informatie over de titans die ik heb (o.a. x70 accessoire pdf, etc.) vermeldt maar één kleur bij titans: anthraciet.
Dus waarom 1995 donkerder? Was er toen toch een andere kleur?
Of zijn vrijwel alle wielen uit 1995 al een keer gecoat en (dus) anders van kleur? 8) ;D :eusa_think: :P

Of gewoon viezer? ;D

855T5+

OK, hier dan een teaser fotootje van één van de Titans.

Het verhaal is dat ze uit een opslag van een (overleden) "familielid" van de verkoper kwamen.
Kan wel kloppen, gezien de banden uit week 46 van 1998 (DOT 468<).
Die banden zijn dus vandaag verwijderd, ook al zat er nog genoeg profiel op. Ze zijn domweg te oud.
Bleek ook wel, van hoewel van buiten nog goed lijkend, waren ze van binnen helemaal gepoederd, dus vielen uit elkaar.
Valt te verwachten van een band die ouder is dan 10 jaar.
Zo had ik ook nog enkele zeer mooi uitziende Michelin banden met 6,5 mm om Columba´s liggen,
maar toen we die wilden "omleggen" naar iets anders, bleken ze bij de bandenboer te scheuren.
Onderzoek leerde dat ze uit 2003 waren. Het was toen 2013.
Dus 10 jaar is teveel en een accident waiting to happen.

Hieronder een afdruk van de accessoire folder x70 over de titan velg:

PDF is uit 2006, dus als iemand info van Volvo zelf uit 1995 heeft ?

mehn

Vóór 1997 had Volvo meerdere verschillende donkere kleuren (zonder kleurnummers). In 1997 zijn alle donkere velgen 932 geworden.

Sindsdien hebben de Columba, Titan, (smalle) Comet, Meteor, Canisto, Satellite en Volan dezelfde donkere kleur.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

855T5+

De titans zijn terug van Wheelcare. Ik heb besloten ze niet te laten poedercoaten, omdat de kleur op dit moment teveel afwijkt (te donker) van 932.
Bij eerste controle bleken de titans uit 2000 perfect recht en van eentje uit 1995 moest een slag gehaald worden, maar dat wist ik van tevoren, gezien de deuk in de rand.
Die deuk is eruit, de velg is recht en alle randen zijn weer als nieuw. Heel mooi. Ik denk dat verder opknapwerk van de titans uit 2000 alleen bestaat uit schuren en opnieuw spuiten en die uit 1995 ietsje meer werk dan dan. Heb ik weer wat te doen in de zomer.

Sbv

Hebben ze nu zelf ook door dat de kleur te donker geworden is ? Het lijkt totaal niet meer op 932

855T5+

In het weekend bij Bouke langsgeweest op de terugweg van een familiebezoek in het zuiden des lands.
Na een geanimeerd gesprek besloten het hart (RICA chipped ECU) of brein zo je wilt van zijn inmiddels gesloopte 855 T-5 aut 418-11 met standaard motor en bak setup tijdelijk over te planten in de mijne (precies dezelfde T-5 aut 418-11, tot aan de Volans en spoilers aan toe en verder ook standaard, behalve dan LPG).
Spannend, want het was niet bekend wat voor een variant van RICA het was, want Bouke had hem zelf niet geplaatst, maar zat er al in toen hij de 850 kocht.
Bekend was alleen dat de 4(?) jaar die Bouke hem heeft gehad hij geen problemen heeft gehad en dat de vermogensopbouw heel soepel verloopt.
Op het laatst was zijn automaat in de soep gelopen, maar dat bleek te wijten aan een interne olie naar koelwaterlekkage in de radiator, wat uiteindelijk tot twee kapottee automaten heeft geleid (vlak na elkaar) en de beslissing sloop.

Ik had al een een gechipte T-5R op LPG van jrkalf gereden en wist wat een een RICA chip stage 1 ongeveer kan (op benzine en LPG), maar ken dus vooral het verschil met de standaard T-5 setup (ook al niet langzaam).

Enfin, batterij eraf, drie minuten wachten, oude ECU eruit (type eindigend op 074), vermeende RICA variant erin (vermeend, want er staat niets van kenning op dat ´t RICA is) , batterij eraan, even wachten, contact aan en starten dus. Stap 1, gehaald. Voor alle zekerheid permanent op benzine geschakeld voor de tests. LPG nog even uit dus.
Dan rijden, Bouke op de passagiersstoel. Eerst het dorp uit, niets te merken, toeren blijven onder 2500rpm. Prima dus. Geen rare dingen te merken.
Dan het dorp uit en wat snellere tests. Eerst vanaf 80 naar ? optrekken, nog niet echt een enorm verschil te merken. Dan van 50 naar 80. En toen werd het duidelijk: waar mijn T-5 vanaf 50 veel te langzaam opspoelt, sleurt de RICA eraan dat het een lieve lust is, overigens zeer eenparig. Eindelijk de vermoeidheid weg uit de onderste regionen. Iets waar ik het afleg tegen zowat iedere Skoda. Dat is voorgoed voorbij. Eigenlijk was ik toen al overtuigd, maar toch nog wat verder getest.
Welke snelheidtests we hierna gedaan hebben, daar kan ik hier niets concreets over schrijven (...), maar laat ik het volgende zeggen:
- daar waar de turbometer bij de originele 074 ECU ongeveer tot de helft van het witte gedeelte uitsloeg maximaal, doet hij dat nu tot bijna het eind (meestal tot iets meer dan 3/4, er is dus een verschil, maar in absolute termen niet uit te drukken, er staan geen meetwaardes bij de meter immers en de nauwkleurigheid kennen we ook niet
- de versnelling is veel eenpariger dan voorheen, alsof er geen eind lijkt te komen aan de versnelling, gek genoeg dus minder piekerig dan verwacht, maar ook minder piekerig dan bij de standaard setup,  de versnellingsbeleving is nog verslavender bij deze 073/074 RICA ECU dan bij de standaard setup
- vooral de versnelling bij hogere snelheden is fenomenaal: de eerste seconde lijkt het hetzelfde, na indrukken van ´t gaspedaal, maar daarna schiet hij ervan door
- de ervaringen tot nu toe komen precies overeen met de eerdere ervaringen die ik opgedaan heb met de eergenoemde T-5R met RICA chip
- voorts lijkt het wel of ik bij gewoon rijden veel minder gas hoef te geven. Voldoende versnellen kan nu ook met half gas en dan heb je nog heel gas om er van tussen te spuiten

Tot zover op benzine. De vraag is of dit problemen gaat geven op LPG, immers de LPG computer regelt ongeveer +20% meer inspuiting om een gelijke ervaring als bij benzine te krijgen (bla, bla, etc.). Nu wist ik al dat mijn LPG G3 van Mesman ietsje feller is dan op benzine, vooral in de onderste twee versnellingen. Ook heb ik geen 6e injector en standaard injectors.

Toch maar eens geprobeerd:
- op LPG en optrekken vanaf 50 km/h geeft een bespottelijk snelle versnelling die de voorwielen niet helemaal kunnen bijhouden, de turbodruk meter tot voorbij het wit doet uitslaan (kortstondig) en meestal tot het eind van het wit. Dat is schrikken. Toch lijkt de motor of aut. bak zich niet te verslikken. Verder ongeveer gelijk , maar feller dan bij benzine.

De vraag blijft of er bij vollast en  bij LPG een niet te schraal/arm mengsel ingespoten wordt, gezien alle verhalen hieromtrent, met alle gevolgen van dien.

Voorlopig dus nog even voorzichtig blijven en de standaard ECU terugplaatsen. Daarna met de RICA ECU naar Mesman om de boel te laten controleren en eventueel wijzigingen in het LPG systeem te laten doorvoeren om toekomstige problemen te voorkomen.

Conclusie:
De RICA chipped ECU doet wat ie moet doen. So far so good. Nu sparen voor nieuwe voorbanden... ;D :eusa_wall:

)()()sT

Wat voor injectoren heb je bij je LPG-installatie? Ik weet namelijk niet wat Mesman daadwerkelijk test als je langsgaat.
Wellicht een AFR-meting doen ergens in je buurt?

855T5+

Citaat van: Sbv op 23-06-2014 15:41:55
Hebben ze nu zelf ook door dat de kleur te donker geworden is ? Het lijkt totaal niet meer op 932

Ja. Wheelcare erkent het ook. Het verhaal erachter is bij doorvragen aan Wheelcare als volgt, althans ze vermoeden het:

De coatingmethode is omwille van milieueisen veranderd. Er mag minder coating naast de velg terechtkomen dan voorheen bij het spuitproces. In de coatingsetup is de spuitmethode daarop aangepast.
Het ongewilde bijeffect hiervan lijkt dat de gemengde coatingvlokken (net zoals bij gewone verf wordt een kleur gevormd door diverse andere kleuren te mengen) door het veranderde spuitproces zich ook tijdens het droogproces anders gaan gedragen. Het lijkt erop dat de verschillende pigmenten van de coating een verschillend soortelijk gewicht hebben. Bij het vorige proces kwamen de meer lichte pigmenten tijdens het droogproces meer bovenaan te drijven/liggen dan de donkerdere, uiteindelijk gelijkend op de kleur 932. Als je een gecoate velg van de oorsponkelijke methode zou opschuren komt er een donkere kleur tevoorschijn. Bij het nieuwe coatingsproces, bij gebruik van precies dezelfde kleurverhoudingen in de coating (dus ongewijzigde mix), lijken de donkerdere vlokken nu meer bovenop de komen drijven tijdens het droogproces, met als gevolg dat de kleur veel donderder uitpakt.

Maar waarom dit gebeurt, blijft onduidelijk, ook de importeur van de coatings heeft er geen verklaring voor. Sterker nog, die beweert gewoon dat het onmogelijk is (?).
Wij weten inmiddels beter. De kleur is veel donkerder dan voorheen, niet een tintje, maar dag en nacht verschil. Alsof (niet dat) iemand het remstof twee jaar op z´n velg heeft laten zitten, zo´n verschil.
Mij te donker (en sbv ook), dus daarom niet laten coaten. Jammer, maar helaas.

Tot zover mijn twee cent.

855T5+

Citaat van: )()()sT op 23-06-2014 15:54:10
Wat voor injectoren heb je bij je LPG-installatie? Ik weet namelijk niet wat Mesman daadwerkelijk test als je langsgaat.
Wellicht een AFR-meting doen ergens in je buurt?

Ik ga rondvragen. Wacht tot nader bericht, ajb.