De Pearlen Regentesse en de Cream Yellow

Gestart door 855T5+, 14-06-2013 23:18:42

Vorige topic - Volgende topic

855T5+

Startpagina aangepast aan de recente werkzaamheden.
Volvo: Mutatis Mutandis

Sbv

Citaat van: 855T5+ op 23-06-2014 15:58:54
Citaat van: Sbv op 23-06-2014 15:41:55
Hebben ze nu zelf ook door dat de kleur te donker geworden is ? Het lijkt totaal niet meer op 932

Ja. Wheelcare erkent het ook. Het verhaal erachter is bij doorvragen aan Wheelcare als volgt, althans ze vermoeden het:

De coatingmethode is omwille van milieueisen veranderd. Er mag minder coating naast de velg terechtkomen dan voorheen bij het spuitproces. In de coatingsetup is de spuitmethode daarop aangepast.
Het ongewilde bijeffect hiervan lijkt dat de gemengde coatingvlokken (net zoals bij gewone verf wordt een kleur gevormd door diverse andere kleuren te mengen) door het veranderde spuitproces zich ook tijdens het droogproces anders gaan gedragen. Het lijkt erop dat de verschillende pigmenten van de coating een verschillend soortelijk gewicht hebben. Bij het vorige proces kwamen de meer lichte pigmenten tijdens het droogproces meer bovenaan te drijven/liggen dan de donkerdere, uiteindelijk gelijkend op de kleur 932. Als je een gecoate velg van de oorsponkelijke methode zou opschuren komt er een donkere kleur tevoorschijn. Bij het nieuwe coatingsproces, bij gebruik van precies dezelfde kleurverhoudingen in de coating (dus ongewijzigde mix), lijken de donkerdere vlokken nu meer bovenop de komen drijven tijdens het droogproces, met als gevolg dat de kleur veel donderder uitpakt.

Maar waarom dit gebeurt, blijft onduidelijk, ook de importeur van de coatings heeft er geen verklaring voor. Sterker nog, die beweert gewoon dat het onmogelijk is (?).
Wij weten inmiddels beter. De kleur is veel donkerder dan voorheen, niet een tintje, maar dag en nacht verschil. Alfof iemand het remstof twee jaar op z´n velg heeft laten zitten, zo´n verschil.
Mij te donker (en sbv ook), dus daarom niet laten coaten. Jammer, maar helaas.

Tot zover mijn twee cent.
Ik heb recent mijn Satelite's laten coaten en ben zeker niet tevreden over de kleur. Ik ben geen poetser dus er zit bij regelmaat veel remstof op mijn velgen, maar het is mij te donker. Nu heb ik nog een set liggen die ik eigenlijk wat wil laten opknappen, maar dat gaat het dus niet worden, of elders eventueel.

855T5+

Vandaag heb ik een vrijwel nieuwe set van 2 originele Volvo dakdragers type (2x load retainers 9499306 (vierkant model)),
compleet met originele installatieinstructie (9172589), 4 beschermrubbers (protection !  ::)) 8682248)
en moment-inbussleutel (8624192 torq wrench), ontvangen van de PostNL.
Zijn bedoeld als dwarsdragers (load retainers / load carriers)op de bestaande dakdragerlijsten (roof rails) op mijn 855,
maar past op veel meer Volvo´s (t.w. 245/745/855/945 V40/V70 (-00)/V70 (00-)/V90)
Aangeschaft via marktplaats voor relatief weinig (ca. 1/4 nieuwwaarde).
Ziet er idd. als nieuw uit! Kan ik eindelijk mijn dakkoffer plaatsen!

855T5+

Citaat van: 855T5+ op 26-06-2014 15:54:19
Vandaag heb ik een vrijwel nieuwe set van 2 originele Volvo dakdragers type (2x load retainers 9499306 (vierkant model)),
compleet met originele installatieinstructie (9172589), 4 beschermrubbers (protection !  ::)) 8682248)
Zijn bedoeld als dwarsdragers (load retainers / load carriers)op de bestaande dakdragerlijsten (roof rails) op mijn 855,
maar past op veel meer Volvo´s (t.w. 245/745/855/945 V40/V70 (-00)/V70 (00-)/V90)

Grr, passen dus alleen op de achterste helft van de roof rails, voor het voorste deel zijn ze te kort.
Ra, ra, hoe kan dat? :eusa_wall: Er staat toch duidelijk 855 op de handleiding erbij...weer een mys(t)erie erbij,
niet eentje om wakker van te liggen, maar ik heb nu drie sets die niet passen...
(een universele die o.a. op een Peugeot 406 break past en nog eentje van onbekende herkomst, die ook niet past en deze volvo set dus)

Bouke

855T5+

hertogjan6

wanneer komt die foto?  :angel:  :eusa_doh:

..roofrails hebben wij waarschijnlijk over....wij moeten nieuwere type (thule) anders kan de MTB Niet op dak  :eusa_doh:
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

855T5+

Citaat van: hertogjan6 op 28-06-2014 12:42:58
wanneer komt die foto?  :angel:  :eusa_doh:

..roofrails hebben wij waarschijnlijk over....wij moeten nieuwere type (thule) anders kan de MTB Niet op dak  :eusa_doh:
Je bedoelt van de Titans ? (voorlopig niet: denk aan na de zomer, ergens in september?)
Of de saaie dak dragers? Het zijn de vierkante types die je ziet als je de url onder het woord handleiding klikt.
Laat ff weten wat je hebt in PM, graag, met vootoo in e-mail oid.

hertogjan6

Citaat van: 855T5+ op 28-06-2014 12:52:46
Citaat van: hertogjan6 op 28-06-2014 12:42:58
wanneer komt die foto?  :angel:  :eusa_doh:

..roofrails hebben wij waarschijnlijk over....wij moeten nieuwere type (thule) anders kan de MTB Niet op dak  :eusa_doh:
Je bedoelt van de Titans ? (voorlopig niet: denk aan na de zomer, ergens in september?)
Of de saaie dak dragers? Het zijn de vierkante types die je ziet als je de url onder het woord handleiding klikt.
Laat ff weten wat je hebt in PM, graag, met vootoo in e-mail oid.

idd... zelfde als die wij hebben dus... maar dan wel de juiste maat  ;D ik laat het je weten! originele 850 dragers al naar gekeken?  :eusa_think:
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

855T5+

Automatic Gear Shifter Knob Exchange / Automaatknop vervangen.

Een paar weken geleden had ik een donker grijze lederen automaat knop op de kop getikt.
Deze kwam uit een V70 classic en moest mijn standaard T-5 donkergrijze kunststof knop vervangen.
Niet omdat deze stuk was, integendeel, maar ik wilde leder.

Onderzoek:
Uiteraard heb ik zoals gebruikelijk eerst onderzoek gedaan.
Onderzoeksvragen waren o.a. hoe weet ik zeker dat een knop uit een V70classic 1998 past in mijn 855?
Daarnaast wilde ik weten hoe je die vervanging eigenlijk moet doen, zonder schade aan te richten uiteraard.
Al snel kwam ik op het spoor van een serie video´s van ene Robert op youtube.
Zoekwoorden op youtube waren: Volvo 850 DIY.
Tussen de vele videos stond er eentje over Shifter Knob Repair.
Het blijkt dat de deblokkeerknop van de automaathandel na verloop van tijd stuk gaat en dan kun je
(voor veel te veel geld overigens) een vervangingssetje kopen, maar dan moet de knop er ook af.
Dat laatste was voor mij van belang, hoewel bij levering van de lederen knop ook bleek dat de deblokkerknop erin gebarsten was.
Daar die in in mijn kunststofknop nog geheel goed was moest die overgezet worden, dus had ik uiteindelijk de hele video nodig.
Deze youtube video is het: klik hier.
Werkt de link niet meer? Zie hieronder voor een download and play:

Klik op het plaatje om de video te laden.
Filmpje is 720p en ca. 86MB, duurt eventjes voordat je het ziet. Werkt op Windows 7 en iDevices.
beter niet te gebruiken op 3G, maar mag wel natuurlijk ;-)

In de bijschriften stond o.a. dat de deblokkeerknop op veel verschillende modellen past en dat de demontageinstructie
ook voor al die modellen gold. Dat was een goede indicatie dat ´t uitwisselbaar zou zijn, hoewel ik geen enkele
maat ter vergelijking had.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar exploded views van zowel de automaatknop van de 855 als de V70classic.
Deze staan hier voor de 850: (klik op plaatje voor een grotere weergave)

De automaat selector handel voor de 850.

en hier voor de x70classic: (klik...)

De automaatselectorhandel voor de x70.

Op basis van die plaatjes is heel moeilijk te zien of ze uitwisselbaar zijn, maar het lijkt erop dat de onderdelen waar
het om gaat indentiek zijn, ook al zijn de bestelnummers ervan allemaal afwijkend.

Nadat ik van de verkopende partij een maat van het gat (2x2cm, met foto) had ontvangen, heb ik besloten de gok te nemen en te kopen.
Dat bleek goed uit te pakken.

Installatie:
Zoals gezegd heb ik de instructie van Robert op Youtube gevolgd.

In mijn geval ging het allemaal heel erg voorspoedig.

- Handrem aan

- Shifter in neutraal

- Draai de lederen manchet onderaan de knop een halve slag kloksgewijs en duw de manchet een beetje naar beneden, hij komt dan los.
 Noot: In de manchet zit bovenaan een ring die rond uitsteeksels van de erbovengelegen knop is geklikt.
 Dus die ring blijft in de manchet na losname.

- Op de bijrijderstoel gezeten zitten (stuur zit anders in de weg), een goede houding zoeken (bril af!),
 grijp de pook met beide handen stevig beet en geef een korte ferme ruk naar boven, precies in het verlengde van de pookstaaf,
 kort en ferm, niet hulk-achtig (anders botsing met voorhoofd of erger, dak. De knop komt los en kan afgeschoven worden.
 Bij mij waren twee pogingen voldoende.

- Pak de nieuwe knop (compleet gerepareerd, zie later), druk die op de blootgelegde staaf.

- Vat de ring in de manchet en friemel die op de uitsteeksels onderaan de zojuist geplaatste knop.

- Test de werking van de deblokker knop door de selector te verplaatsen naar alle standen.

- Selector in P

- Handrem los (tenzij op helling).

Bij mij duurde die hele procedure nog geen twee minuten!

Meer tijd kostte het overzetten van de goede deblokkeerknop naar de lederen knop met gebarsten (maar niet defecte) deblokkeerknop.
Uitleg hoe je dat precies moet doen, is uitstekend beschreven in de youtube video van Robert, zie hierboven.
Daar heb ik niks aan toe te voegen.

Hierna enkele foto´s van de oude en nieuwe knop samen en tenslotte in geinstalleerde toestand:

Links de donkergrijze kunstof standaard T-5 selectorhandelknop. Rechts de donkergrijze lederen knop uit een V70classic uit 1998 (uitvoering onbekend).
De lederen knop is iets groter dan de kunststofknop, wellicht omdat het leder gewoon om de kunststofknop is gewrapt?

Links kunststof, rechts leder.

De lederen knop met overgezette deblokkeerknop van de kunststofknop. Dat past dus gewoon.

Geïnstalleerd in mijn 855. Ziet er gaaf uit! De knop was ook nog super gaaf, geen krasjes, niks. Alleen een beetje glim.

Conclusie:
Hoewel sommigen moeite kunnen hebben met het lostrekken van de selectorhandel, viel dat bij mij gelukkig heel erg mee.
Daardoor werd het, maar vooral door de video van Robert, een super eenvoudig klusje. Totale werktijd: 30 minuten.
Uitzoekwerk en bestellen niet meegerekend ;-)

Meta:
Shifter,knob,automaathandel,selector,deblokkeerknop

855T5+

Squeaking frontbrakes / Piepende voorremmen

Sinds een week kwam er een zeer luid gepiep ergens bij de voorremmen vandaan (want bij remmen).
Het geluid werd steeds erger, dus tijd voor een inspectie. Dat was gisteren.

Bij oppervlakkige inspectie van buiten lijkt er niets aan de hand te zijn, behalve dan dat de blokken wat dun zijn geworden.
Toch maar wielen eraf. Bij het linker voorwiel begonnen trof ik dit blok aan de buitenkant aan:

Er zit een spleet tussen het remmateriaal en de drager. Niet goed. Binnenzijde blokken waren veel dikker nog (50%) en niet defect.
Zodra ik er een schroevendraaier in steek valt er een deel af. Ai.
Zie hier:

Foute boel.
Dat veroorzaakte dus dat gepiep. Het materiaal stond op het punt los te laten en resoneerde.
Maar wat heeft die gap veroorzaakt? Waarschijnlijk: hard remmen in combinatie met dun materiaal veroorzaakt "heatflash"
die het hechtingsmateriaal verbrandt, water komt ertussen, roest ontstaat, eh voila, kapoerowitz.
Maar dat is een educated guess. Vervangen is het credo. Dat is een standaard klusje,
dus alleen wat foto´s hier:

Old vs. New. Oops.

Nieuwe originele Volvo blokjes (had ik "toevallig" nog liggen).

Gemonteerde blokken (rechts, clip ontbreekt nog). Naaf mooi roestvrij gemaakt.

Opmerkelijk was dat de 302 mm schijven links en rechts resp. 26,2mm en 26,3mm dikte maten. Opmerkelijk, want volgens Volvo zijn ze nieuw 26mm.
Toch heb ik goed opgelet dat ik niet de roest aan de randen gemeten heb. De bekjes van de schuifmaat zijn "recessed",
dus vallen mooi vlak op ´t oppervlak. Waarschijnlijk zijn dit dan geen originele Volvo 302mm schijven, want dikker.
Ik had ze zelf niet gekocht, maar overgenomen: origine onbekend. 320mm schijven zijn nieuw wel dikker dan 26mm, t.w. 28mm,
maar wat deze nieuw waren, weet ik dus niet. Enfin, ik heb nu een meting bij een km stand van 234.871km. Kan ik het in de gaten houden.

En nu maar wachten of ook deze blokken piepen...

Conclusie:
Ondanks eenvoudig klusje, ben ik hier toch wel enkele uren mee bezig geweest, helaas.
Vooral vanwege een slechte krik (heb nieuwe besteld inmiddels).

Meta:
Front,brake,disc,pad,voorrem,remblok,piepen,piepend,squeak,squeaking

855T5+

Citaat van: 855T5+ op 27-06-2014 21:22:21
Citaat van: 855T5+ op 26-06-2014 15:54:19

Grr, passen dus alleen op de achterste helft van de roof rails, voor het voorste deel zijn ze te kort.
Ra, ra, hoe kan dat? :eusa_wall: Er staat toch duidelijk 855 op de handleiding erbij...weer een mys(t)erie erbij,
niet eentje om wakker van te liggen, maar ik heb nu drie sets die niet passen...
(een universele die o.a. op een Peugeot 406 break past en nog eentje van onbekende herkomst, die ook niet past en deze volvo set dus)

Ik heb inmiddels het volgende uitgedokterd: het bestelnummer van juiste dakdragers is inderdaad 9499306.
Maar die zouden dus 128 cm lang moeten zijn, heb ik zojuist in een oude accessoire brochure gevonden.
Die ik heb gekregen zien er precies zo uit, maar dan ook precies als bestelnummer 9499306, maar zijn slechts 122 cm lang op het langste punt.
6 cm te kort. Tja en dan past het niet.
Ik ben dus op het verkeerde been gezet door de plaatjes en de handleiding die erbij was afgebeeld, met daarop 245, 855, V40, V70, V90 genoemd.
Die handleiding is waarschijnlijk gemaakt voor alle lengtes, want de dakdragers zijn qua uitvoering verder hetzelfde.

Wie weet voor welke Volvo de lengte 122cm geschikt is?  En wat is dan het bestelnummer daarvan?
Heb ik nog niet kunnen vinden.

Het lijkt erop, na enig Googlen, dat deze Volvo dakdragers van 122cm geschikt zijn voor o.a. V70N/XC70 (2000-2013),
XC90, V50 en V40 (oudere type V40 heeft slechts 108cm nodig, maar dat past dus ook). Het bestelnummer erbij is dan 31428932.
Dezelfde installatiehandleiding kan erbij gebruikt worden...Tjonge, waarom kan ik dat nooit vóór de koop vinden? Prut.
Na ja, binnenkort te koop dus, bijna niet gebruikte z.g.a.n. Volvo dakdragers compleet met sleutel en handleiding.
Voor V70n etc, maar dan wel op marktplaats en V70 forum. :eusa_wall:

855T5+

Mijn garagekrik werd wat shabby, dus een nieuwe moest besteld.
Het werd een Omega 2,25 ton garage krik, maandagavond besteld.

Vandaag, woensdag, aangekregen. Wel een beetje jammer dat ie defect blijkt:

- de as aan het hefblok blijkt aan één eind ingedeukt, waardoor de borgring niet meer paste, die lag dan ook onderin de doos.
- witte lak van de hefboom is er op diverse plaatsen af, bevestigingsschroefjes ervan los in doos in plaats van in bestemde gaten of zakje.
- hefboom kon slechts met uiterste inspanning (blaren!) gedraaid worden, zonder duidelijke eindstanden.
- de krik doet verder niets (komt niet omhoog) in geen enkele stand, ook niet na x keer proberen.

Na telefonisch raadplegen met de leverancier de vuldop van het hydraulisch reservoir gelocaliseerd (want handleiding totaal onduidelijk op dat punt) en losgedraaid. Level hoort direct onder de schroef te staan, maar is er minstens 1 cm onder, dus te weinig olie. Bij terugdraaien van de vuldop blijkt deze lam te zijn en sluit dus niet goed. Kennelijk is de olie hierlangs weggelekt in transport of door een andere reden. Toch was de originele verpakkingsdoos niet nat van olie en ok het apparaat zelf niet. Dat moet dus buiten deze doos gebeurd zijn.

Wat zou er gebeurd zijn met dit ding: gevallen, tweede hands, demo, slechte kwaliteitscontrole of malicieuze levering, who knows. We zullen het a.s. maandag weten, want na overleg zal er omruil plaats vinden, zonder verdere kosten voor mij.
Wel weer mooi k-*-t, mijn score bij webbestellingen is meer dan 50% fail.

855T5+

Ondertussen rijdt de vrouwe dagelijks met de Volvo naar werk op en neer.
Dat gaat gelukkig prima!

UserID6342

Waarom die (overigens erg goede) krik niet gewoon bij een gereedschappenboer gehaald ??  Dat zijn (in mijn ogen dan) geen artikelen die je via webshops e.d. moet WILLEN bestellen.

Hier komt of de gereeedschapsboer (Snap-On) hier, of ik rij er naar toe (Facom, luchtgereedschap, krikken), maar nooit via webshops.  Althans, ook ik heb wel eens een ringsteek 34 via een webshop besteld, maar dan weet ik wat ik krijg en kunnen ze helemaal nies aan verk*tten....