Nondepatat: nieuw, en zojuist een 850 estate 2.5 10v aangeschaft!

Gestart door Nondepatat, 28-06-2013 20:20:23

Vorige topic - Volgende topic

Nondepatat

dag allemaal,

ik heb zojuist mijn laatste van een lange rij Saabs verkocht en heb nu - wegens aanstaande gezinsuitbreiding - mijn zinnen gezet op een mooie V70 of 850 Estate. Heb me mede dankzij dit forum inmiddels goed ingelezen en ben gewapend met die kennis op zoek naar een mooie auto.
Mijn eisen: ik wil graag een automaat, een 20-klepper of een turbo. Nu heb ik er eentje op het oog: een V70 2.5t uit 1997, 350k op de teller en volgens mij goed onderhouden: recent (-25.000km) distributie vervangen, nieuwe luchtmassameter, krukassensor, nokkenassensor, bougiekabels en rotor, draagarmen, stabilisatiestangen, achterbanden. Auto schijnt wat te lekken bij de olieretourslang van de turbo.

Waar ik op ga letten bij aankoop: olielekkage tussen bak en blok, schakelgedrag automaat (met 1500 toeren wegrijden en kijken of schakelen schokvrij verloopt), werking airco (doet het wel maar moet worden bijgevuld volgens verkoper), mogelijke blauwe walm uit uitlaat (turbo/klepseals), watersporen rond expansievat, carterdruk (motor laten draaien met oliepeilstok losgedraaid), ...

Mis ik nog iets? Ik kom graag goed beslagen ten ijs ;-) En zijn er nog dingen die ik na moet gaan bij de verkoper? Zou jammer zijn als ik voor niks een ritje van 220km helemaal naar het noordelijkste puntje van Groningen maak...

Oh, en klopt het dat de 2.5t relatief minder robuust is dan de andere blokken ivm dunnere cilinderwanden?

Dank vast voor jullie eventuele antwoorden :-)

UserID6342

Welkom hier, zou je eerst even goed inlezen vanavond voordat je morgen naar Groningen gaat betreffende de 2.5T en wat de ervaringen met die motoren zijn ;D :evil: :evil:.

Als je een goed blok hebt rijd het fantastisch, het is alleen jammer dat ze niet echt lang goed blijven ;D ;D.  Er zijn in de afgelopen weken al 2 complete ombouwprojecten hier op het forum geweest van dergelijke motoren naar 2.3 turbo blokken.

hendrik32

scania164

Gewaarschuwd mens telt voor 2!
Wordt niet voor niets gezegd..

Ries van de Zilverschuit

Nou ja, als je het zeker wil weten: compressietest, een kvs-co2-test en de kvs afpersen  ;D.

Slaagt die auto voor al deze testen (plus testen die je al noemde) dan heb je een kans dat het een goed blok betreft.

Maar voor hoelang? 'Ze zeggen' dat deze blokken allemaal kapot gaan ;)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

BBS

Ze gaan lang niet allemaal naar z'n grootje ;) Het wordt nu voor gedaan alsof die 2,5T blokken bij de eerste de beste belasting ploffen. :eusa_doh:
En dat is absoluut niet waar. Wat wel waar waar is dat dit wel de "zwakkere" broeders zijn die Volvo ooit gebouwd heeft.

Gegroet,

BBS (die naar volle tevredenheid een 2,5T heeft met werkende AWD)
Volvoloos....

Nondepatat

Dank! Denk dat ik die 2.5t dan toch maar ga vermijden. Betrouwbaarheid is cruciaal. Met kleine op komst ga ik wat minder tijd hebben om te knutselen gok ik ;-) Is de motorinhoud van de T5 daarom ook iets kleiner - dikkere cilinderwanden, grotere koelkanalen?
En de automaat? Hoor ik ook wisselende verhalen over. Gek genoeg wordt dezelfde bak ook gebruikt in diverse Saabs en daar hoor je er veel minder klachten over. Hoe dan ook, bakolie verversen wordt het eerste dat ik ga doen, welke auto ik ook mocht gaan kopen...

Miel850

Koop gewoon een 10 of 20 kleppert. Prima als gezinswagen.
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

)()()sT

De boring van een T-5 is idd. kleiner en dus dikkere wanden.
De automaten sneuvelen idd. ook wel, maar sommige draaien ook zo 5 ton en meer ;)

Succes met de zoektocht! Een 2.5T rijdt overigens fijn, en hoeft niet perse slecht te zijn!

henry classic v70

Citaat van: Miel850 op 28-06-2013 21:53:34
Koop gewoon een 10 of 20 kleppert. Prima als gezinswagen.

Inderdaad de 2.5 10V is een heel betrouwbaar blok en een bewezen km-vreter, uitstekend geschikt voor lpg ;)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Teddy81

Wat een onzin allemaal. Ja er gaat wel eens een 2.5T blok kapot maar het zijn absoluut hele fijne motoren.
Ik heb ook al eens een 2.0 5cyl en een 2.3 5cyl kapot gehad, op zich gaan alle motoren kapot als er geen goed onderhoud aan uitgevoerd wordt. Onderhoud is het allerbelangrijkste.
Staar je dus niet blind op 2.0, 2.3 of 2.5 maar kijk liever naar onderhoudshistorie.

En automaten? Ja ook die gaan kapot. Uiteindelijk gaat alles ooit een keer kapot natuurlijk. ;D

Julius C.

Citaat van: Nondepatat op 28-06-2013 20:20:23
dag allemaal,

ik heb zojuist mijn laatste van een lange rij Saabs verkocht
Welkom  ::) ik ken het gevoel, maar je komt er over heen hoor!
Ben vanwege precies de zelfde reden Estate gaan rijden (geen gezinsuitbreiding, maar die trutten van mij begonnen opeens veel te hard te groeien).
Volvo = zelfde verhaal als Saab, onderhoud is cruciaal en dat 2.5T verhaal....ach...denk aan het Black-Sludge spook...al die jaren éénmaal bij Peter Zenden zo'n blok gezien, van een GB Aero die in de soep was gedraaid door VERKEERD gebruik (T5 en niet een T7, dus dat fabeltje kon ook weer terug naar de Mythbusters) denk maar zo...een motor die al een dikke 3 ton heeft gelopen en 'opeens' zijn armpjes uitsteekt?
Opa kan best de Vierdaagse aan, maar elke dag de Marathon van NY wordt een beetje te gortig.  :eusa_angel:
Her name is Victoria and she has many secrets!
Jij mag Vicki zeggen...

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Teddy81 op 01-07-2013 09:35:59
... op zich gaan alle motoren kapot als er geen goed onderhoud aan uitgevoerd wordt. Onderhoud is het allerbelangrijkste.

De typische kwaal van een 2.5T is volgens mij een scheur in het onderblok. Lijkt mij dat dit geen verband heeft met welke vorm van onderhoud dan ook, maar meer met een vorm van materiaalmoeheid. Kwestie van geluk en ongeluk dus, al vermoed ik dat de kans wel groter wordt naarmate het aantal gereden kilometers stijgt.

Het zou natuurlijk wel fijn zijn als je deze kwaal met onderhoud zou kunnen voorkomen. Dan ga ik dat direct uitvoeren.  ;)

Overigens kan het lang goed gaan. Kijk maar:  http://www.autoweek.nl/video/2681/op-rollenbank-volvo-v70-25t. Vermogen en koppel nog vrijwel intact na 356.000 km! Afgezien van het olieprobleempje dan.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Julius C.

Insteek moet eigenlijk zijn...het is ronduit kl*te als je blok toedeledoki zegt!  :eusa_boohoo:
Maar goed onderhoud is ook preventief bedoeld.
Persoonlijk vind ik er vaak een heel Doomsday scenario aan vastzitten; alsof elk 2.5 blok een oneway ticket to disaster is. Er zijn vele die het niks vinden, er zijn ook vele die het prima vinden.

Beetje als recensies...100 goed, maar die 5 slechte daar wordt over gesproken.

Her name is Victoria and she has many secrets!
Jij mag Vicki zeggen...

articgypsy

Rij een V70 T5 met een geholpen motor ca 270 pk met 370K op de klok, gaat als een kogel en loopt als een zonnetje.  8)
feel the need for speed!