Schudden auto,ABS de oorzaak? OPGELOST

Gestart door ray001, 29-06-2013 16:11:28

Vorige topic - Volgende topic

ray001

Mijn C70 doet al heel erg lang schudden als ik flink gas geef
Dan gaat de auto aan de voorkant schudden van links naar rechts

Dit is heel erg irritant en waardeloos

Vandaag bij Dirk geweest en we dachten dat het lek boven was.
Dirk dacht dat de abs contr/sensors de oorzaak kunnen zijn omdat de auto op blokken met de wielen vrij v/d grond totaal geen trilling/schudden vertoonde.

Maar helaas met het rijden kwam/was het schudden er weer...

Nu is eigenlijk de vraag;  Zou schudden van een auto te maken kunnen hebben met iets electronisch zoals het ABS systeem?

Heb al veel vervangen,,,eigenlijk alles voor behalve aandrijfassen en wiellagers

Volvo850Luxury

Maat van me met een bmw 320i had hetzelfde.
Bij hem waren de voorveren zo lek als een mandje.

UserID6342

Even ter aanvulling, C70, automaat (AW50-42), ETM, '99:

Subframe staat op bokken, draagarmen ook zodat de aandrijfassen recht staan / in lijn zijn met normaal rijden. Auto laten lopen in de D, doet tot ca. 40-45 km/h erg vreemd door de Tracs en ABS (is een heel normaal verschijnsel), lampjes van ABS / Tracs springen aan, gasgeven tot 80-120 km/h en auto trilt absoluut niet.  Bokken eronder uit en proefrijden met de beide lampjes aan (en geen werkende snelheidsmeter), trillen is compleet weg.

Foutcodes gereset, snelheidsmeter werkt weer, proefrijden en trillen was weer terug.  Daarop de stekker van zowel de controller als pomp afgehaald en Raymond is naar huis gereden.  Helaas met een trillende auto (wat ik niet had verwacht).

Van Marco gehoord dat de bak-ecu ook zijn signaal krijgt van de ABScontroller dus volgende week bak-ECU eruit en kijken of we het in noodloop ook kunnen reproduceren. Ook andere ABS controller er even op schroeven.

Als je tijdens het draaien in D (bij circa 80-120 km/h) onder de auto kijkt, nergens geen rare trillingen oid te zien, gewoon prima voor elkaar !  Let wel, praktisch alles (op assen / wiellagers na) is al vernieuwd aan de auto en heeft niets geholpen. Trilling bleef.

Voor de bijdehandjes onder ons, nee is niet door mij vernieuwd maar doet ook niets terzake !

ray001

Citaat van: Dirk342 op 29-06-2013 16:23:54
Even ter aanvulling, C70, automaat (AW50-42), ETM, '99:

Subframe staat op bokken, draagarmen ook zodat de aandrijfassen recht staan / in lijn zijn met normaal rijden. Auto laten lopen in de D, doet tot ca. 40-45 km/h erg vreemd door de Tracs en ABS (is een heel normaal verschijnsel), lampjes van ABS / Tracs springen aan, gasgeven tot 80-120 km/h en auto trilt absoluut niet.  Bokken eronder uit en proefrijden met de beide lampjes aan (en geen werkende snelheidsmeter), trillen is compleet weg.

Foutcodes gereset, snelheidsmeter werkt weer, proefrijden en trillen was weer terug.  Daarop de stekker van zowel de controller als pomp afgehaald en Raymond is naar huis gereden.  Helaas met een trillende auto (wat ik niet had verwacht).

Van Marco gehoord dat de bak-ecu ook zijn signaal krijgt van de ABScontroller dus volgende week bak-ECU eruit en kijken of we het in noodloop ook kunnen reproduceren. Ook andere ABS controller er even op schroeven.

Als je tijdens het draaien in D (bij circa 80-120 km/h) onder de auto kijkt, nergens geen rare trillingen oid te zien, gewoon prima voor elkaar !  Let wel, praktisch alles (op assen / wiellagers na) is al vernieuwd aan de auto en heeft niets geholpen. Trilling bleef.

Voor de bijdehandjes onder ons, nee is niet door mij vernieuwd maar doet ook niets terzake !

Zeer mooi en compleet verhaal Dirk,en natuurlijk de service en begrip voor de situatie......
Maar zoals jij zegt,komt goed.....

UserID6342

Zal waarschijnlijk wel hulp van anderen nodig hebben om het te vinden, maar goed komen doet het altijd !  Het is me eer te na, om dit zo te laten gaan.  Bovendien vind ik dit soort dingen altijd wel leuk dus kan me hart weer eens ophalen aan iets echt leuks ;D.

ray001

Citaat van: Dirk342 op 29-06-2013 16:46:19
Zal waarschijnlijk wel hulp van anderen nodig hebben om het te vinden, maar goed komen doet het altijd !  Het is me eer te na, om dit zo te laten gaan.  Bovendien vind ik dit soort dingen altijd wel leuk dus kan me hart weer eens ophalen aan iets echt leuks ;D.

Zou toch iets zijn als het een electronisch probleem mocht zijn....maar we gaan het meemaken....

MEN-O

Het hele verhaal komt me bekend voor ; ook ik had wel eens de ABS+STC lampjes aan het branden tot plotseling ook de snelheidsmeter uitviel, en de auto (licht) begon te trillen. Omdat ik hier al over het probleem had gelezen een afspraak met Thuur gemaakt, die mijn controller weer gefikst heeft.

Omdat mijn auto een handbak heeft is het misschien makkelijker te constateren, maar ik voel een enorm verschil in het rijgedrag van de auto als ik STC uitzet ; ik lees nergens dat het probleem zich ook voordoet bij uitgeschakelde STC, misschien iets om te proberen ?

UserID6342

Lampjes branden normaliter niet !  Ik heb ze geheel expres aan het branden gemaakt door de manier van werken en dus met voorbedachte rade. Denk ook dat je het niet goed gelezen hebt want als de lampjes juist branden, was de storing (het trillen dus) over.

MEN-O

Op die manier ; inderdaad verkeer begrepen dan ; maar dan kan je misschien wel snel proberen wat er gebeurt met STC uit. (Al snap ik zelf ook niet wat het precies doet, en waarom er 'iets' veranderd als het uitzet).

Heb overigens geen specifieke technische kennis, alleen een redelijk soortgelijke auto, vandaar dat ik reageer om eventueel te kunnen vergelijken oid  ;)

Sbv

welke foutcodes hebben jullie aangetroffen ? waar is eea mee uitgelezen ? Vida ? Brickdiag ? Vol-Fcr

UserID6342

The Demon

Misschien een stomme redenering Dirk, maar als de bak met signalen van de ABS werkt, kan het dan niet zijn dat door een storing in de ABS controller het diff rare dingen gaat doen?
Als Ja, dan zou het dus kunnen zitten in een sensor van het diff/de bak.

Groet,
The Demon.

UserID6342

Diff is puur mechanisch Walter, zit geen enkel electronica in.  Wil zondag een paar dingetjes proberen met de bak ECU en ABS controller maar sta open voor andere suggesties.

ray001

Citaat van: Dirk342 op 29-06-2013 20:26:30
Diff is puur mechanisch Walter, zit geen enkel electronica in.  Wil zondag een paar dingetjes proberen met de bak ECU en ABS controller maar sta open voor andere suggesties.

Hoop op 14 juli weg te rijden met een auto die niet "schudt".........we gaan het zien en meemaken.....

Jack v

tot hoeveel km/h werkt de tracs eigenlijk?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.