850R 2.0 K24 (Schutten Tuning / Öhlins / Brembo)

Gestart door EricL, 14-12-2013 00:20:44

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

Citaat van: -D©©©L- op 09-02-2014 13:59:08
De bumper is gemaakt van PUR, en dat is geen thermoplast.

Test al uitgevoerd en goed versmeldbaar met bumper eigen materiaal.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

blastaway

Man, das een klussie. hoop dat het lukt! Ben benieuwd naar het resultaat uiteindelijk.
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

EricL

Ja het wordt een flinke klus inderdaad, maar ik heb wel het vertrouwen dat het goedkomt!
Henk heeft in het verleden al vaker een R-bumper opgeknapt (zie hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,38795.msg777260.html), en die waren net zo slecht als deze.

cornelis-b

Citaat van: EricL op 09-02-2014 14:51:06
Ja het wordt een flinke klus inderdaad, maar ik heb wel het vertrouwen dat het goedkomt!
Henk heeft in het verleden al vaker een R-bumper opgeknapt (zie hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,38795.msg777260.html), en die waren net zo slecht als deze.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,63113.msg1431441.html#msg1431441
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Sbv

waarom niet een nieuwe erop zetten ?

marrrcel

Het stuur is erg netjes geworden Eric! Ben benieuwd naar het eindresultaat van de bumper. Daar gaat wel wat werk inzitten.

cornelis-b

Citaat van: Sbv op 09-02-2014 16:54:36

Een nieuwe kopen kan altijd nog, dit is toch geweldig om te doen. Ik vind het echt een uitdaging hem gerepareerd te krijgen en dan is Eric ook weer blij.

Morgen hoop ik weer wat foto's te plaatsen van de reparatie.

Zeg maar Henk tegen mij

EricL

Citaat van: Sbv op 09-02-2014 16:54:36

Henk vindt het een leuke uitdaging om deze bumper aan te pakken. Mocht de bumper uiteindelijk toch teveel beschadigd zijn kan ik alsnog een nieuwe bestellen.
Maar gezien zijn eerdere bumpers denk ik dat het wel goedkomt en zelf heeft hij er ook vertrouwen in. Aan de ene kant dus cost-effective en aan de andere kant ook beoefening van de hobby.

Citaat van: marrrcel op 09-02-2014 17:03:55
Het stuur is erg netjes geworden Eric! Ben benieuwd naar het eindresultaat van de bumper. Daar gaat wel wat werk inzitten.

Thanks! Ja behoorlijk, de bumper is echt flink beschadigd. Als die weer strak is laat ik 'm ook opnieuw spuiten.

Sbv

Succes met opknappen Henk, ben erg benieuwd. Ik ben zelf meer van het gemakkelijke en zet er dan een nieuwe op(na spuiten uiteraard)

cornelis-b

Citaat van: Sbv op 09-02-2014 17:24:25
Succes met opknappen Henk, ben erg benieuwd. Ik ben zelf meer van het gemakkelijke en zet er dan een nieuwe op(na spuiten uiteraard)

Sander "succes wensen" heb ik zeker nodig bij dit project maar ik zie het vooralsnog niet echt somber in, het is de derde bumper die ik onder handen neem en vergeleken met de eerste kan ik zeggen dat deze ongeveer gelijke schade heeft.

De eerste 850R bumper heb ik gerepareerd met een glasvezel die ook in de scheepvaart wordt gebruikt en na een las test op een oude 850 bumper die in tegenstelling wat Marco zij, zich goed liet versmelten ga ik nu eerst RVS gaas insmelten en daarna een "deklaag" bumper eigen materiaal eroverheen smelten. De kans is groot dat ik daarna alsnog een glasvezelmat ga aanbrengen als totale versteviging.

Eerst morgen de boel eens met draad fixeren zodat de scheuren mooi tegen elkaar aan liggen. Updates volgen uiteraard  ;D

Zeg maar Henk tegen mij

-D©©©L-

Citaat van: cornelis-b op 09-02-2014 17:49:25
Citaat van: Sbv op 09-02-2014 17:24:25

Sander "succes wensen" heb ik zeker nodig bij dit project maar ik zie het vooralsnog niet echt somber in, het is de derde bumper die ik onder handen neem en vergeleken met de eerste kan ik zeggen dat deze ongeveer gelijke schade heeft.

De eerste 850R bumper heb ik gerepareerd met een glasvezel die ook in de scheepvaart wordt gebruikt en na een las test op een oude 850 bumper die in tegenstelling wat Marco zij, zich goed liet versmelten ga ik nu eerst RVS gaas insmelten en daarna een "deklaag" bumper eigen materiaal eroverheen smelten. De kans is groot dat ik daarna alsnog een glasvezelmat ga aanbrengen als totale versteviging.

Eerst morgen de boel eens met draad fixeren zodat de scheuren mooi tegen elkaar aan liggen. Updates volgen uiteraard  ;D

Ik ben best wel benieuwd of het lukt, tot nog toe heb ik alleen R bumpers van PUR gezien. De standaard bumper is van PP-EPDM meen ik ( is al even geleden dat ik er mee aan het lassen was).
Als het lassen niet lukt, is er misschien nog iets te bereiken door oplossen met aceton.

fbm

Voor de 850 R bumper te repareren zijn dit toppers!

http://www.polyservice.nl/Koolstofband-10-cm-p-16401.html
http://www.polyservice.nl/Poly-Pox-THV-500--200-gr-epoxyhars-p-16173.html

Even de harder er bij bestellen en dan komt het goed! Zelf ook bij mijn 850 R bumper gedaan.

PP-EPDM bumpers zijn heel goed te repareren door te verwarmen en PP-EPDM lasstrips te gebruiken.

Ben benieuwd wat je ervan maakt!

cornelis-b

Bij deze moet ik Marco gelijk geven, het materiaal van de R bumper is inderdaad anders dan de standaard bumper. De las test had ik gedaan op een oude 850 bumper en dat werkte perfect net als op de X70 R bumper maar deze R bumper laat zich niet versmelten.

Over naar plan B

Remco schreef het al Polyservice. Die had ik ook benaderd toen ik de eerste R bumper ging doen en die adviseerde me een vol geweven glasvezel mat met een epoxyhars die taai en sterk was maar wel iets flexibel, de zelfde materialen waar ze reparaties mee doen aan polyester speedboten.

Koolstofband heb ik geen ervaring mee dus Remco als je daar wat meer over kan vertellen. Werkt het makkelijker dan bv glasvezel?

In elk geval gaan we deze dus aanpakken op de manier zoals we de eerste 850R bumper hebben gedaan. Ik wacht alleen nog even een reactie van Remco af.

Zeg maar Henk tegen mij

fbm

Citaat van: cornelis-b op 09-02-2014 21:24:08
Koolstofband heb ik geen ervaring mee dus Remco als je daar wat meer over kan vertellen. Werkt het makkelijker dan bv glasvezel?

Het is zo geweven dat je in zowel lengte en als breedte niet uit elkaar kan trekken, iets wat bij glasvezelmatjes (de geweven) wel kan!
Dus met andere woorden de verbinding wordt heel veel sterker!

Wat ook een verschil is is dat de koolstofband zo flexibel is en de glasvezel/polyester matjes dat juist niet zijn. ;)

cornelis-b

Citaat van: fbm op 09-02-2014 21:59:16
Citaat van: cornelis-b op 09-02-2014 21:24:08

Het is zo geweven dat je in zowel lengte en als breedte niet uit elkaar kan trekken, iets wat bij glasvezelmatjes (de geweven) wel kan!
Dus met andere woorden de verbinding wordt heel veel sterker!

Wat ook een verschil is is dat de koolstofband zo flexibel is en de glasvezel/polyester matjes dat juist niet zijn. ;)

OK duidelijk Remco, ga ik daar eens mee aan de gang. Jij hebt er al mee gewerkt is één laag voldoende of heb jij nog een tweede laag aangebracht?
Zijn best heftige breuken namelijk.

Zeg maar Henk tegen mij