850R 2.0 K24 (Schutten Tuning / Öhlins / Brembo)

Gestart door EricL, 14-12-2013 00:20:44

Vorige topic - Volgende topic

pwberg

Citaat van: NinaPaul op 11-02-2014 15:41:36
De punten worden ook niet zwakker door iets te versterken. Maar door het zwakke punt te verbeteren zal iets anders dus de zwakke plek worden.

En zo zul je altijd een zwak(ste) plek houden  ;D
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

cornelis-b

Laten we hier geen discussie houden of er nou wel of geen zwakke plekken zijn of komen. Daar wordt Eric zijn blog niet duidelijker van.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

NinaPaul

Je zat fout, of hebt het slecht verwoord.

Het gaat mij er enkel om, dat blijven verstevigen geen optie is, het einde is dan zoek.
En er vaak een reden is voor een bepaald ontwerp.

Voorbeeld uit de praktijk LaRo (steek)aandrijfassen zijn de zwakste schakel in de aandrijflijn. Niet, omdat ze die niet steviger kunnen maken, maar wel, omdat deze het simpelste mee te nemen zijn en te vervangen in het veld. Een gebroken aandrijfas is vervelend, maar een gebroken versnellingsbak vaak het einde.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

pwberg

Citaat van: pwberg op 11-02-2014 16:23:27
En zo zul je altijd een zwak(ste) plek houden  ;D

Citaat van: cornelis-b op 11-02-2014 16:33:58
Laten we hier geen discussie houden of er nou wel of geen zwakke plekken zijn of komen. Daar wordt Eric zijn blog niet duidelijker van.

Hoho, wilde geen discussie aangaan, bedoelde alleen te zeggen dat welke constructie ook altijd een zwakste punt zal hebben.

Ben verder niet thuis in het hele bumperverhaal en ga me hier dus verder pook niet in mengen.....  :eusa_whistle:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

EricL

Citaat van: NinaPaul op 11-02-2014 16:41:31
Je zat fout, of hebt het slecht verwoord.

Het gaat mij er enkel om, dat blijven verstevigen geen optie is, het einde is dan zoek.
En er vaak een reden is voor een bepaald ontwerp.

Voorbeeld uit de praktijk LaRo (steek)aandrijfassen zijn de zwakste schakel in de aandrijflijn. Niet, omdat ze die niet steviger kunnen maken, maar wel, omdat deze het simpelste mee te nemen zijn en te vervangen in het veld. Een gebroken aandrijfas is vervelend, maar een gebroken versnellingsbak vaak het einde.

Je hebt gelijk wat betreft het feit dat als je het zwakste deel van een bumper of wat dan ook verstevigd, het op één na zwakste gedeelte automatisch het zwakste zal worden.
Echter gaat het hier om restauratie en niet om verbetering van de constructie van de bumper. Stel dat je een nieuwe bumper op alle mogelijke punten verstevigd dan blijft deze in totaliteit toch nog steeds een zwak onderdeel?

Die koolstofmatten zijn nodig om de bumper weer bruikbaar te maken, anders zou die vroeg of laat aan flarden waaien op de snelweg, dat is dus ook de reden om 'm te verstevigen.

850 R

sorry voor de vervuiling, maar ik denk overigens toch dat ik t ga doen, een mal maken. de binnenkant is makkelijk na te maken door op alle montagevlakken gewoon plaatjes alu oid in het hars te verwerken, op die manier heb je alleen een buitenmal nodig. overigens gaan de middensteuntjes ook door normaal gebruik kapot. ik weet 100% zeker dat er geen stoeprandjes of iets mee zijn geraakt, en toch is mijne al 4 keer kapot gegaan. daarom denk ik ook dat een sterker flexiebeler materiaal dan plastic, zoals carbon of kevlar, beter is.
3e motor, 3e bak, 2e interieur, 2e set deuren, 2e laklaag, 2e frontje, volans zijn aan restauratie toe, maar originele uitlaat :)

fbm

Citaat van: 850 R op 11-02-2014 20:10:18
daarom denk ik ook dat een sterker flexiebeler materiaal dan plastic, zoals carbon of kevlar, beter is.

Carbon is echt niet flexiebeler dan waar de R bumper van is gemaakt, dan breekt hij nog veel eerder!

850 R

grote vlakken carbon zonder scherpe hoeken is heel flexiebel, je kan ook de flexibiliteit aanpassen door materiaaldikte, toch als je het uit enkele matten maakt ipv allerlei verschillende zal het echt niet snel breken, in de huidige bumper komt de ''onbreekbaarheid'' van het kunstof, bij cf komt de voorm van het kunstof maar de sterkte van het carbon zelf, dus zal niet snel breken. carbon is overigens vaak niet meer flexiebel omdat er veeeel teveel hars word gebruikt, dit maakt m niet alleen zwaarder, maar ook zelfs slapper en minder flexiebel
3e motor, 3e bak, 2e interieur, 2e set deuren, 2e laklaag, 2e frontje, volans zijn aan restauratie toe, maar originele uitlaat :)

NinaPaul

Carbon kan zo gemaakt worden als je wil, mogelijkheden zijn eindeloos.

Maar dan moet je wel alle vezels uitlijnen in de juiste configuratie. (de meeste "matjes" zijn kruislings wat "slecht" is voor de flexibiliteit.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

cornelis-b

Vandaag weer verder gegaan met de bumper en de koolstofband over de breuk aangebracht, enig nadeel is dat de epoxyhars 24 uur moet uitharden, voordeel er van is dat hoe langer de uitharding duurt hoe sterker de verbinding wordt.

Advies bij Polyservice was erg goed na uitgelegd te hebben waar het voor was werd er geadviseerd een zeer sterke maar enigzinds flexibele hars te nemen, er zit immers altijd beweging in een bumper. Een keiharde hars zou breuken kunnen gaan vertonen op lange termijn.

Morgen de boel opruwen met een roterende staalborstel, op advies van polyservice, en een tweede laag aan brengen. De RVS draad kan er morgen uit, deze verbinding is al sterk genoeg om de boel bij elkaar te houden,  dus kan ik gelijk alles afwerken van de breuk zodat ik als het mee zit donderdag de voorkant van de breuk opvullen met epoxy en koolstofpoeder, eigenlijk gemalen vezels. Daarna gaan we beginnen met schuren en plamuren.

Paar foto's van het verloop.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

EricL

fbm

Citaat van: 850 R op 11-02-2014 21:46:12
grote vlakken carbon zonder scherpe hoeken is heel flexiebel, je kan ook de flexibiliteit aanpassen door materiaaldikte, toch als je het uit enkele matten maakt ipv allerlei verschillende zal het echt niet snel breken, in de huidige bumper komt de ''onbreekbaarheid'' van het kunstof, bij cf komt de voorm van het kunstof maar de sterkte van het carbon zelf, dus zal niet snel breken. carbon is overigens vaak niet meer flexiebel omdat er veeeel teveel hars word gebruikt, dit maakt m niet alleen zwaarder, maar ook zelfs slapper en minder flexiebel

Citaat van: NinaPaul op 11-02-2014 22:45:37
Carbon kan zo gemaakt worden als je wil, mogelijkheden zijn eindeloos.

Maar dan moet je wel alle vezels uitlijnen in de juiste configuratie. (de meeste "matjes" zijn kruislings wat "slecht" is voor de flexibiliteit.

Waarom geen polyester, kost veel minder en als je hem aan barrels rijdt heb je de mal nog om een nieuwe te maken!

Carbon is echt niet zo makkelijk om goed te verwerken, komt wel wat bij kijken en dan de kosten. Welke carbon soort ga je gebruiken, hars keuzes en vacumeren enz. En bij hoeveel bumpers denken jullie uit de kosten te zijn?

Ben benieuwd of je er voor gaat!

Henk dat gaat goed komen! Prettig spul toch?

cornelis-b

Ja werkt lekker Remco, makkelijker te verwerken dan die stekelige glasvezel ;D
Hoewel meneer van Polyservice vertelde dat een laatste laag van glasvezel de boel nog sterker maakt. Ik ga het zien, er zit schot in de zaak  :eusa_dance:

Zeg maar Henk tegen mij

cornelis-b

Vandaag door drukte helaas niet verder gegaan dan het verwijderen van het RVS draad, een ding is zeker de breuk zit prachtig tegen elkaar. Morgen weer verder.

Eric doe het nog maar even lekker met de standaard bumper, heeft zonder de bumperlip minder lucht weerstand dus je wagen is momenteel zuiniger ;D ;D ;D ;D

Zeg maar Henk tegen mij

850 R

fbm, hetzelfde geld voor glasvezel, ook verschillende diktes, verschillende weefsels, verschillende harsen enzovoorts, het grote verschil is idd de prijs. bij mij persoonlijk gaat het er gewoon om, dat als ik een product heb wat ik beter wil hebben, ik niet in de verbetering ook de kwaliteit verminder door de kosten, anders had ik het origineel wel gehouden. de bumper staat heel laag op mijn prioriteitenlijst dus het gaat nog wel ff duren, maar hij gaat er zeker komen.

cornelis-b, mooi gedaan man! heb zelf ook goede ervaring met de gasten van polyservice.