850R 2.0 K24 (Schutten Tuning / Öhlins / Brembo)

Gestart door EricL, 14-12-2013 00:20:44

Vorige topic - Volgende topic

fbm

Bij mij was een laag voldoende!

Had trouwens een wat dikkere hars gebruikt, duurde ook iets langer voor hij droog was.

cornelis-b

Citaat van: fbm op 09-02-2014 22:12:03
Bij mij was een laag voldoende!

Had trouwens een wat dikkere hars gebruikt, duurde ook iets langer voor hij droog was.

Top Remco, dan ga ik met koolstof aan de gang, rij wel even naar Polyservice dat ligt bijna om de hoek.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

EricL

LekkeRRRR

Is dit een optie?

http://www.nonpaints.com/nl/plastic-stapling-kit-kunststof-reparatieset

Heb zoiets gebruikt (via een schadeherstelbedrijf) om wat een wat kleinere auto met scheuren te repareren..

;)/jan

EricL

Citaat van: LekkeRRRR op 09-02-2014 22:57:10
Is dit een optie?

Heb zoiets gebruikt (via een schadeherstelbedrijf) om wat een wat kleinere auto met scheuren te repareren..

;)/jan

Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie. Dit zou ook een optie kunnen zijn.
Voorlopig zal eerst geprobeerd worden om het met koolstofvezel te herstellen.
Mocht het onverhoopt niet lukken kan deze oplossing in overweging worden genomen. Echter, als ik de prijs van de reparatieset afzet tov de prijs van een nieuwe bumper is dat laatste misschien toch interessanter.

Eric

cornelis-b

Citaat van: EricL op 10-02-2014 00:24:43
Citaat van: LekkeRRRR op 09-02-2014 22:57:10
Is dit een optie?

;)/jan

Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie. Dit zou ook een optie kunnen zijn.
Voorlopig zal eerst geprobeerd worden om het met koolstofvezel te herstellen.
Mocht het onverhoopt niet lukken kan deze oplossing in overweging worden genomen. Echter, als ik de prijs van de reparatieset afzet tov de prijs van een nieuwe bumper is dat laatste misschien toch interessanter.

Eric

Jan,

Omdat de bumper niet te lassen is, gebeurt met warmte (300 + graden ), denk ik dat op dit materiaal het systeem met elektrisch verwarmde krammen ook niet werkt. Het is zeker bruikbaar voor andere bumper materialen, die wel versmelten, maar dan is de aanschaf voor de restauratie van een incidentele bumper vrij hoog, voor een bedrijf uiteraard een goede aanschaf. Het insmelten van RVS gaas is voor een enkele bumper natuurlijk veel goedkoper. In dit geval gaan we werken met epoxyhars en koolstofband.

Uiteraard bedankt voor het mee denken, hoe meer gedachten hoe makkelijker de reparatie.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

KIM

Goed bezig Henk. Dit zijn de klussen die het forum zinvol maken. Is het een idee om dit proces in een aparte how-to op te nemen?

cornelis-b

Citaat van: KIM op 10-02-2014 12:00:27
Goed bezig Henk. Dit zijn de klussen die het forum zinvol maken. Is het een idee om dit proces in een aparte how-to op te nemen?

Het is inderdaad een leuk idee om er uiteindelijk een How-to van te maken maar ook in dit topic zal ik de stappen zo goed mogelijk beschrijven.

Zeg maar Henk tegen mij

cornelis-b

Vandaag weer een stapje verder gegaan met Eric's R bumper. Na een drukke ochtend kwam mijn kameraad even wat RVS draad brengen zodat ik kon beginnen met het fixeren van de breuken. Ik zou net beginnen komt er een maatje aan de deur met de vraag of ik hem wilde helpen met het plaatsen van een andere wissermotor. Ja hoor Jim dat doen we wel even, wat een hok om een wissermotor te vervangen: Een Twingo.

Uiteindelijk ben ik om vier uur vanmiddag begonnen. Het was een beetje puzzelen om de boel zo strak mogelijk naar elkaar te brengen maar het is gelukt. De bumper zit met RVS draad weer aan elkaar. Op foto 1 en 2 zie je dat ik de RVS draad aan de kant van het midden rooster aan de binnenkant van de bumper heb getwist, dit is gedaan omdat ik geen ruimte had om aan de buitenkant te twisten. Morgen hoop ik verder te gaan met het ontvetten en opruwen rond de barsten met een roterende staalborstel zodat we met koolstofband en epoxy aan de gang kunnen. De koolstofband verbindingen worden eerst in repen tussen het RVS draad aangebracht en na uitharding worden de draden verwijderd en komt er een brede en sterke koolstofband verbinding overheen.

Een paar foto's

Zeg maar Henk tegen mij

850 R

ik weet dat het veel werk is, maar is het niet een idee om van een goede of gerestaureerde R bumper een mal te maken en daar een glasvezel of carbon replica uit te maken met versterkte middensteuntjes, zon beetje elke R bumper heeft dit probleem
3e motor, 3e bak, 2e interieur, 2e set deuren, 2e laklaag, 2e frontje, volans zijn aan restauratie toe, maar originele uitlaat :)

henry classic v70

Dus als ik het goed begrepen heb is de R-bumper van een 850 van een ander soort materiaal gemaakt dan de R-bumper van een X70...?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

cornelis-b

Citaat van: henry classic v70 op 10-02-2014 20:42:52
Dus als ik het goed begrepen heb is de R-bumper van een 850 van een ander soort materiaal gemaakt dan de R-bumper van een X70...?

Helemaal juist Henry, de R bumper van een X70 is prima te lassen maar de R bumper van de 850 laat zich niet versmelten. De standaard bumper van de 850 is weer wel lasbaar.

Evan, het is bekend dat bij de R bumper de midden steuntjes kwetsbaar zijn. Hij is natuurlijk door elke 850 rijder makkelijk te versterken. Het onderstuk van de bumper is zo gedemonteerd en na demontage zou je de bumper aan de binnenkant goed kunnen ontvetten en en met PUR schuim kunnen versterken, je zou ook glasvezel of koolstof mat kunnen gebruiken.

Een mal maken is een behoorlijke klus omdat de binnenkant totaal anders is dan de buitenkant.

Zeg maar Henk tegen mij

NinaPaul

Als je dat punt steviger maakt dan breekt hij toch ergens anders?! Waarschijnlijk op een veel vervelendere plaats.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

cornelis-b

De nu te repareren "tussen spijlen" zijn altijd al een stuk sterker dan de rest van de bumper alleen zijn ze niet bestand tegen een botsing met een stoeprand of iets dergelijks. Ik verwacht dus niet dat door het herstellen van deze breuken er op andere plaatsen zwakkere punten komen.

Oja even ter info: Het is niet Eric geweest die er mee tegen een stoep oid heeft aan gereden.

Zeg maar Henk tegen mij

NinaPaul

De punten worden ook niet zwakker door iets te versterken. Maar door het zwakke punt te verbeteren zal iets anders dus de zwakke plek worden.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz