Pim's 855 Custom 2.3 T5 RN

Gestart door remeeus, 10-04-2014 23:27:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

remeeus

Citaat van: razorx op 24-07-2014 20:19:23
Veel plezier  met de tuning!

dank je, denk dat het nog wel even duurt voor dat ik dat echt onder de knie heb.

remeeus

Citaat van: de Boeing op 25-07-2014 00:58:52
Netjes! :eusa_clap:

en wat is de goede vag-com kabel? ga ik die alvast ook maar eens bestellen :)

begin hier maar eens te lezen: http://m44.wikia.com/wiki/M44_Wiki

je hebt nog een lange weg te gaan :eusa_shifty:

remeeus

Zo we zijn er weer  ughe ughe , wel stoffig hier ;D

Ik kon er even niet de kracht en tijd voor vinden om alle belevingen hier bij te houden :-\

Er is een hoop gebeurt in de tussentijd.

De LPI installatie werkt inmiddels, ik heb de bedrading nog maar eens goed bekeken en ik bleek de injector onderbreking verkeerd om aangesloten te hebben :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_whistle:
Na dit hersteld te hebben loopt hij prachtig op LPG :eusa_dance:

De problemen met de bak bleven helaas aanwezig en vervelend: niet vrij in N en een vrij lompe overschakeling van 1 naar 2.
Ik had bedacht dit wel even aan te zien en mijn aandacht even bij de software te houden, tot het noodlot toesloeg...... :'( :'( :eusa_sick:

Nee de bak is niet in de soep gelopen, ik reed al loggend van zeist terug naar huis over de A28 toen er plots een vreselijke scheeuw onder de motorkap vandaan kwam :o  Al snel kwam ik erachter dat ik deze scheeuw met mijn rechtervoet kon bedienen...... Kak! m'n turbo in de soep gedraait.
Ik ben toch maar heel rustig naar huis gehobbeld, wegens drukte heeft hij daar zeker een week gestaan :angel:

Toen ik eindelijk wat tijd gevonden had toch maar besloten om het complete blok er weer uit te halen.

Turbo eraf gehaald en open gepeld..... :o



Deze was niet echt meer te reden, gezien de huizen nog prima zijn en ik het vermogen van de 16T prima vind heb ik een losse cardridge gekocht (de oude met kromme schoepen op de achtergrond)



Ik heb nog wel even getwijfeld ;D



Nou de turbo was geregeld maar de oorzaak nog niet achterhaald, dus cartepan eronder vandaan en daar lag de gouden/ messing waas over de olie


De pan door de spoelbak heen


alles nieuw eronder en de pan er weer aan



Nou alles was weer schoon maar de oorzaak nog niet gevonden, had de olie toevoer leiding al doorgeblazen met lucht maar het zat me niet lekker.... toch nog maar een keer naar die leiding kijken, er komt wel wat door maar niet genoeg. Dus aan het klooien gegaan met een stuk lasdraad en remreiniger maar ik kwam er niet doorheen.
Met het idee om er toch gewoon een nieuwe leiding onder te zetten heb ik de slijptol er maar in gezet:


Ok het was dus duidelijk waarom de turbo in de soep was gelopen, sterker nog, het was een wonder dat hij het nog zo lang heeft uit gehouden :o
Na wat pieren en nog een keer slijpen :o :o


Nieuw:


En toen de klus die ik voor me uit had geschoven..... de versnellingsbak.
De stoute schoenen aangetrokken en toch de bak maar volledig uit elkaar gehaald, ik had ook nog een bak van de 20 klepper liggen dus die ook onder het mes om alles te kunnen vergelijken.

De bakken zijn identiek op de eind overbrenging na. Verschil in diameter van het bovenste tandwiel, deze loopt tegen het differentieel aan wat dus ook verschilt.



Alle koppelingsplaten vergeleken en verwisselt want wat bleek de platen van de bak met 386k op het klokje waren in betere conditie


Deze horen 1.77mm te zijn


maar deze ook!!


Ook de remband waar ik de vorige keer ruzie mee had heeft betere tijden gekend ( kijk langs het oppervlak)


Alles weer schoon in elkaar





En dan maar duimen dat alles weer functioneert want verder heb ik eigenlijk niks bijzonders kunnen vinden :eusa_think:

Gelijk nog een irritatiepuntje aangepakt, er zat een soort weerstand/ dood punt in m'n gaspedaal waar je iedere keer doorheen moest trappen dus gewoon rustig gas geven was er niet bij. Dit reed echt niet lekker dus besloot ik dat ook dit aangepakt moest worden.
kleine aanpassing aan het mechanisme waar de gaskabel aan vast komt


En de positie ten opzichte van het gasklephuis weer identiek aan het origineel gemaakt, dus alleen de afstand (het stangetje) blijft langer.
Voor het getrainde oog ;D


Toen kon alles weer terug :eusa_whistle:  na een dagje sleutelen de sleutel weer omgerdraait en prrrrrr daar ging het naaimachientje weer :eusa_dance: :eusa_dance:  Als een zonnetje zo mooi, en de bak is weer als nieuw!! het schakelen is nagenoeg niet te merken echt heerlijk!

zo dit was het weer even,  voor diegene die naar de meet op nulde komen tot zondag en voor de rest, welterusten ;)


rogerV701998


)()()sT


Ries van de Zilverschuit

Met woorden: die olietoevoerleiding van de turbo zat dus gewoon een beetje verstopt?

Waar voor een zooi kwam daar uit en hoe heeft dit kunnen ontstaan? (Dit heb ik op dit forum nog niet eerder gezien namelijk.)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Knap werk hoor, ook dat je de oorzaak hebt gevonden!

de Boeing

Hulde!!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

en knap dat je ook "gewoon" weer ff die automaatbak open trekt, zijn er niet veel die dat kunnen/durven...

En netjes die carterpan zo fris, zijn hier nog speciale reinigingsproducten aan te pas gekomen (of enkel standaard ontvetter + spoelbak). Ben nog een beetje in dubio of ik mijn pan loshaal om goed te reinigen voor ik hem terugbouw in de 850 of hem laat zitten en er een motorflush in gooi.

KIM

Kijk daar hou ik van, dergelijke blogs. Erg leerzaam.
Die AT wil ik ook nog eens uit elkaar halen (heb hier al heel lang een sloper liggen om eens te beoordelen). Het ontbreekt me helaas aan tijd.

Vulk

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 11-11-2014 10:07:14
Met woorden: die olietoevoerleiding van de turbo zat dus gewoon een beetje verstopt?

Waar voor een zooi kwam daar uit en hoe heeft dit kunnen ontstaan? (Dit heb ik op dit forum nog niet eerder gezien namelijk.)


Hier heb ik ook vragen bij? Een vorige eigenaar die heel goedkope olie gebruikt heeft en er heel lang mee doorgereden?

volvobug

Citaat van: Vulk op 11-11-2014 11:09:40
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 11-11-2014 10:07:14
Met woorden: die olietoevoerleiding van de turbo zat dus gewoon een beetje verstopt?

Waar voor een zooi kwam daar uit en hoe heeft dit kunnen ontstaan? (Dit heb ik op dit forum nog niet eerder gezien namelijk.)


Hier heb ik ook vragen bij? Een vorige eigenaar die heel goedkope olie gebruikt heeft en er heel lang mee doorgereden?
De relatie met de prijs van de olie ontgaat me even.

Hulde voor je werkzaamheden. Je beschrijft het ook alsof het even gebeurd terwijl de aardappelen op het vuur staan  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk


blastaway

Motverdorie, erg knap staaltje werk. Heel erg veel respect dat je dit zomaar aanpakt!
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

Ewout Schalkwijk

Sow hee, da's een mooie klus. Een blok opentrekken is nog te bevatten, maar een (automaat)bak is toch ff weer wat anders. :laugh:

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx