Wat is wijsheid - ombouw 850R naar B5244T5

Gestart door de Boeing, 25-05-2014 17:28:26

Vorige topic - Volgende topic

RoelNL

Wat is goed is goed. Maar als je hem makkelijk kan vervangen zou ik gewoon een  nieuwe erin zetten en niet klooien met een goede gebruikte. Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou er een nieuwe indoen.

Anders zou ik gewoon degene laten zitten die erin zit omdat deze toch lekvrij is.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Sbv

gewoon nieuwe erin. Distributie komt er toch ook nieuw op. Ben je hier voorlopig van verlost

henry classic v70

Altijd vervangen voor één met metalen schoepen, doet mijn kameraad standaard als hij een distributieriem vervangt.. voor een paar tientjes wil je toch geen narigheid hebben lijkt me (en je kan nu overal makkelijk bij..)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

UserID6342

Citaat van: de Boeing op 29-10-2015 11:42:08
en als we dan toch bezig zijn met dilemma's:

De waterpomp

In 2013 is er op dit blok een nieuwe distributiekit gekomen (maar zonder de waterpomp te vervangen lijkt me, gezien de prijs van 117 pond)
De waterpomp (datum stempel: 04 î 07 dus uit 2004??) lijkt me dus nog gewoon de originele die er dus nu ongeveer 180k km heeft opzitten, geen lek te zien en draait ook soepel /spelingsvrij, en kan er dus nog wel ff tegen...

Maar ik heb dus ook nog de waterpomp uit mijn 850 (datum stempel Volvo: 09 î 04) die is in 2010 vervangen en heeft maar 80k km erop zitten, volgens mij is
het exact dezelfde pomp, deze overzetten met nieuwe pakking of is dat een slecht idee?
Als je de 4 torxen los hebt kun je de oliepomp vrij gemakkelijk even iets helpen, door een schroeven draaier achter de lipjes te zetten en daarmee ruimte maken zodat de pomp over de krukas los schuift (uiteraard is je distributietandwiel al eraf).  Erg goed schoonmaken, nieuwe veer, O-ring en pakking monteren en de olie pomp nu zonder keerring terugplaatsen met beleid (zorg dat de pomp rechtblijft en niet kromtrekt) als hij aanzit vastschroeen met die 4 torxboutjes en dan pas de keerring erin zetten.

de Boeing

Citaat van: Dirk342 op 29-10-2015 21:03:21
Citaat van: de Boeing op 29-10-2015 11:42:08
en als we dan toch bezig zijn met dilemma's:

De waterpomp

In 2013 is er op dit blok een nieuwe distributiekit gekomen (maar zonder de waterpomp te vervangen lijkt me, gezien de prijs van 117 pond)
De waterpomp (datum stempel: 04 î 07 dus uit 2004??) lijkt me dus nog gewoon de originele die er dus nu ongeveer 180k km heeft opzitten, geen lek te zien en draait ook soepel /spelingsvrij, en kan er dus nog wel ff tegen...

Maar ik heb dus ook nog de waterpomp uit mijn 850 (datum stempel Volvo: 09 î 04) die is in 2010 vervangen en heeft maar 80k km erop zitten, volgens mij is
het exact dezelfde pomp, deze overzetten met nieuwe pakking of is dat een slecht idee?
Als je de 4 torxen los hebt kun je de oliepomp vrij gemakkelijk even iets helpen, door een schroeven draaier achter de lipjes te zetten en daarmee ruimte maken zodat de pomp over de krukas los schuift (uiteraard is je distributietandwiel al eraf).  Erg goed schoonmaken, nieuwe veer, O-ring en pakking monteren en de olie pomp nu zonder keerring terugplaatsen met beleid (zorg dat de pomp rechtblijft en niet kromtrekt) als hij aanzit vastschroeen met die 4 torxboutjes en dan pas de keerring erin zetten.

ok thx voor de extra uitleg. Had al gelezen dat je voorzichtig moet zijn met het terug monteren en pas als laatste idd die keerring.
Enkel die veer zie ik niet in Vida, is dat niet pas als je hele de pomp zelf ook uit elkaar schroeft?

UserID6342

Veer zie je idd pas als je de pomp uit elkaar haalt (2 inbusboutjes) maar dat moet je toch doen als je de pomp goed wilt schoonmaken. Veren zijn in 3 maten verkrijgbaar afhankelijk van de druk die je wilt hebben. De standaard veer voldoet voor de meeste. Je zult ook zien dat een nieuwe veer net iets langer is als degene die eruit komt. Hierdoor heb je dus automatisch al een iets hogere oliedruk.

de Boeing

Afgelopen week tussen de bedrijven door nog even wat aan mijn blok kunnen doen

Oliepomp dus losgehaald, viel me alleszins nog mee:

intern zag de pomp er nog heel schoon uit, ik heb deze dan verder ook niet opengedaan

goed schoongemaakt

nieuwe pakking:

pomp terug monteren met de speciale Volvo tool:

idem voor de nieuwe (kleine) krukaskeerring (waarvoor diezelfde tool ook handig is  ;D )

Daarna de nokkenaskeerringen, eerst alles goed afgetekend:

Valt ook nog op dat de uitlaatnokkenas een kleiner stelbereik heeft dan de inlaatkant.

Nog flink lopen klungelen om de oude keerringen eruit te krijgen (ff een schroef indraaien lukt niet zomaar gezien er metaal in zit)

Helaas krasje gemaakt tijdens het verwijderen, al is het gelukkig niet op een draaiend deel dus ik maak me er niet direct zorgen over...
Eenmaal als je het trucje doorhebt is de andere keerring er zo uit (zonder beschadiging).

Nieuwe keerringen heb ik er ook ingezet met de hiervoor geschikte volvo tool (voelt toch net iets fijner dan op het gevoel, geen foto van helaas)

En dan last but not least, de grote krukaskeerring, hiervoor heb je een grotere Volvo tool nodig (die ik ook ter beschikking had) alleen moest het nu snel gaan (wegens sluitingstijd). Heb de tool wel gebruikt maar niet kunnen vastschroeven (het geleiderdeel wat je tegen de krukas aan moet schroeven) En omdat dit misschien wel de belangrijkste keerring is van ze allemaal zit met dat niet helemaal lekker .. :-\

Het eerste wat opvalt is dat de oude keerring een soort vilt laag heeft die de nieuwe keerring niet meer heeft:

deze eruit krijgen koste ook nog de nodige moeite...

daarna het deel van de krukas (voor de keerring) lichtjes opgeschuurd (radiaal en niet axiaal zoals vida het vermeld

En de nieuwe erin, zonder die vilt laag:

heb zo het gevoel dat deze er dieper in zit, al zou dat niet moeten kunnen daar ik de tool heb gebruik ...?

UserID6342

Keerringen krijg je er gemakkelijker uit door eerst een klein gaatje (2 mm) voorzichtig door de keerring heen te boren en dan een grotere schroef erin te draaien.  Dan trek je 'm er in 1x zo uit.

Krukaskkeerring zit niet goed !  Ligt te diep en dit komt omdat je de tegenhouder niet aan de krukas zelf hebt geschroefd (waar de bus overheen loopt).  Deze bepaald namelijk de maat / positie van de krukaskeerring.  Eruit en opnieuw plaatsen dus en het gereedschap nu wel compleet en goed gebruiken.

Qua oliepomp blijven we verschillen van mening, maar als ik die pruttel zie op het blok, nadat je de pomp had verwijderd, en op de oude pakking, zou ik de pomp toch even losmaken en schoonmaken (eventueel nieuwe veer plaatsen)...

de Boeing

heren, bedankt voor de info!

Maar denk dat ik deze toch maar opnieuw ga doen, het kan goed gaan, maar if not is dit wel de vervelendste om te moeten herdoen...

Dus weer even langs dealer deze week...

Dirk, pakkingen zag er inderdaad vies uit maar intern was de oliepomp naar mijn mening wel heel schoon (kan misschien ook liggen aan de forte olie flush die ik nog heb gedaan voor het blok uit elkaar ging).

Moeilijk om op de foto te zetten:

855T5+

Ik zat met verbazing te kijken naar de kwaliteit van de foto's, fantastische belichting, scherptediepte, kleurbalans en dacht, dit kan geen smartphone zijn en sure enough the exif data revealed: it's Canon EOS 6D en dat is een serieuze camera, toevallig eentje die zeeeer hoog op mn verlanglijstje staat (eigenlijk die van mijn dochter, die heeft hem uitgezocht, maar OK). Chapeau! Vooral die laatste foto: dat is gewoon kunst, magazine worthy!
Volvo: Mutatis Mutandis

rappendaf

juist gegoogld giene prul eh Raf die  Canon EOS 6D
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

UserID6342

Citaat van: de Boeing op 12-11-2015 14:29:13
heren, bedankt voor de info!

Maar denk dat ik deze toch maar opnieuw ga doen, het kan goed gaan, maar if not is dit wel de vervelendste om te moeten herdoen...

Dus weer even langs dealer deze week...

Dirk, pakkingen zag er inderdaad vies uit maar intern was de oliepomp naar mijn mening wel heel schoon (kan misschien ook liggen aan de forte olie flush die ik nog heb gedaan voor het blok uit elkaar ging).

Moeilijk om op de foto te zetten:

http://home.scarlet.be/~spb15610/volvo/oliepompintern.jpg

Gave foto !  Maar idd is hij, zo te zien, gewoon schoon

de Boeing

ok we dwalen hier even af van het onderwerp ... maar inderdaad fotografie is 1 van mijn andere (goedkope  :eusa_liar:) hobby's. Al probeer ik met de foto's hier toch eerder iets functioneels dan iets artistieks te bereiken ...  ;D Maar goed, 6d inderdaad, heel fijn apparaat, al is het belangrijkste deel van het waarom de foto's er zo uitzien toch de combinatie van een full frame sensor met lichtsterk lensje. Ik krijg wekelijks de vraag: 'welke camera moet ik kopen?' en mijn antwoord is dan standaard: Canon 5D (1) met een lensje als 35mm f2 of 50mm of 85mm f1.8, daarmee kan je heel mooi spelen met scherptediepte. Die 5d is mss al wat ouder maar ik vind de beelden die daaruit komen nog altijd heel mooi (heb mijne zelf ook nog altijd). Voordeel van de 6d is dat deze zo weinig ruis heeft dat je bijna nooit flitslicht nodig hebt (waar foto's over het algemeen niet mooier van worden...). Maar meestal hoor ik dan later dat ze toch gewoon naar winkel/mediaMerde zijn geweest om de laatste nieuwe canon/nikon/sony/... crop body met een standaard trage zoomtoeter te kopen, tja ... maakt prima foto's... zoals de gemiddelde telefoon dat tegenwoordig ook doet...

soit, back to business:

Ik heb de grote krukaskeerring opnieuw gedaan...  :eusa_wall:

de oude eruit (wat in vergelijking met de vorige, het oude ontwerp, heeeel makkelijk ging...)

Dit keer de krukas grondig schoongemaakt (schuurpapiertje p600 + schoonwrijven met doek)

daarna de nieuwe keerring (31339213) op de tool, waarbij er wat olie is gegaan op de binnenkant van de keerring, tool en krukas zodat deze er gemakkelijk over kan schuiven

die ik dit keer wel correct heb vastgeschroefd!!

daarna met de grotere dop de keerring erin geschroefd tot deze niet verder kon

Vorige keer had ik dit dus niet gedaan en voorzichtig met een rubberen hamer op de tool getikt rondom, maar dan tik je de binnenste geleider toch net een beetje schuin waardoor je de keerring er iets dieper indrukt (al zat deze niet achter tegen en was het wellicht goed gegaan ...) deze zit nu ongeveer 0.4 mm minder diep ...)

Toen ik van de week weer bij de dealer binnenwandelde voor:  'opnieuw die ene keerring?!' zijn ze me maar (ongevraagd) korting gaan geven (elk nadeel heb zijn voordeel... en ik kan weer gerust slapen  ;D )

UserID6342

Erg goede en verstandige beslissing om die keerring opnieuw te zetten, hij zit er nu ook een heel stuk beter in  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

rappendaf

Wat gebeurd er als de keering te diep zit en je gaat rijden .lekkage of erger ?
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T