Re: Sietse's V70 2.4. Alweer bijna een jaar verder...

Gestart door Sweij, 13-06-2014 12:58:27

Vorige topic - Volgende topic

Sweij

Woensdag avond, het eten in de buik, de koffie op, de keuken weer aan kant, de baby met moeders in bad... dus ik heb weer een uurtje klustijd!

Vorig jaar had ik een set winterbanden op stalen velgen gekocht, maar met iets meer roest op de velgen als me lief was. Om te zorgen dat ze iets langer mee gaan heb ik ze vorige week met de staalborstel op de boormachine van de dikke roest ontdaan, en ben ze gaan schilderen. Nee, niet spuiten, maar schilderen!. Inderdaad, met Hammerite, in het satijn zwart. Niet geweldig mooi, wel goed tegen de roest. Dankzij de wieldoppen is er niets van te zien.

Voor:

En na:

Sweij

Zo, aangezien het na ruim 235.000 km wel eens tijd wordt voor nieuwe lambdasondes, veren, dempers en geen nivomats meer ben ik gaan shoppen. Eerst op mister-auto.de, alleen werd dat geen succes, zie hier. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,75661.msg1593143.html#msg1593143

Door de nuttige tips in het zojuist genoemde topic ben ik uiteindelijk uitgekomen bij auto-onderdelen24.nl, waar de prijzen me goed bevallen!

- lambdasondes: 81,- en 90,- p/st
- 'taatspot' (veerschotel achter) voor de nivomat conversie: 21,- p/st
- Sachs schokdemper voorzijde: 84,- p/st
- Sachs schokdemper achterzijde: 43,- p/st

Dan moet de wagen nog wat omlaag, daarvoor heb ik op ebay.de gekeken en ben uitgekomen bij car-parts24.eu. Daar heb ik een Eibach pro-kit gekocht voor 206,- inclusief verzendkosten.

Goed zoeken loont dus wel degelijk! Binnenkort dus weer wat sleutelen... en hopelijk van het motorstoringslampje af. Foto's van de verlaging volgen natuurlijk.

V70geRwin

Citaat van: Sweij op 19-05-2015 10:44:07
Zo, aangezien het na ruim 235.000 km wel eens tijd wordt voor nieuwe lambdasondes, veren, dempers en geen nivomats meer ben ik gaan shoppen. Eerst op mister-auto.de, alleen werd dat geen succes, zie hier. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,75661.msg1593143.html#msg1593143

Door de nuttige tips in het zojuist genoemde topic ben ik uiteindelijk uitgekomen bij auto-onderdelen24.nl, waar de prijzen me goed bevallen!

- lambdasondes: 81,- en 90,- p/st
- 'taatspot' (veerschotel achter) voor de nivomat conversie: 21,- p/st
- Sachs schokdemper voorzijde: 84,- p/st
- Sachs schokdemper achterzijde: 43,- p/st

Dan moet de wagen nog wat omlaag, daarvoor heb ik op ebay.de gekeken en ben uitgekomen bij car-parts24.eu. Daar heb ik een Eibach pro-kit gekocht voor 206,- inclusief verzendkosten.

Goed zoeken loont dus wel degelijk! Binnenkort dus weer wat sleutelen... en hopelijk van het motorstoringslampje af. Foto's van de verlaging volgen natuurlijk.

Neem je gelijk de rubbers en lagers van de voorveerpoten mee?
Die neem je toch los en dan is alles weer fris.
Op ebay heb je een SKF set van lagers en rubbers voor rond de 150,-

Sweij

... ik heb er over getwijfeld, maar eigenlijk is het idioot om dat laatste dan niet mee te pakken, helemaal gezien het spul al 235.000 oud is.

Ik heb SKF zien staan, Sachs en Febi; betreft prijs schelen ze niet geweldig veel. SKF ken ik en is ongetwijfeld goed, de vraag is of dat voor Febi en Sachs ook geld. Effe ervaringen zoeken op het forum...

V70geRwin

Citaat van: Sweij op 19-05-2015 13:09:31
... ik heb er over getwijfeld, maar eigenlijk is het idioot om dat laatste dan niet mee te pakken, helemaal gezien het spul al 235.000 oud is.

Ik heb SKF zien staan, Sachs en Febi; betreft prijs schelen ze niet geweldig veel. SKF ken ik en is ongetwijfeld goed, de vraag is of dat voor Febi en Sachs ook geld. Effe ervaringen zoeken op het forum...

zijn alledrie prima hoor maar die SKF set is prijstechnisch zeer interessant zul je ontdekken  ;)

http://www.ebay.de/itm/251585303092?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Sweij

Citaat van: V70geRwin op 19-05-2015 13:13:17

zijn alledrie prima hoor maar die SKF set is prijstechnisch zeer interessant zul je ontdekken  ;)

http://www.ebay.de/itm/251585303092?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Oeh, da's wel erg interessant, thankxs!! Moet zeggen dat ik voor dat spul dan weer niet op ebay had gekeken. Dat wordt bestellen!! Besteld! 8)

855T5+

Citaat van: Sweij op 19-05-2015 13:24:40
Citaat van: V70geRwin op 19-05-2015 13:13:17

zijn alledrie prima hoor maar die SKF set is prijstechnisch zeer interessant zul je ontdekken  ;)

Oeh, da's wel erg interessant, thankxs!! Moet zeggen dat ik voor dat spul dan weer niet op ebay had gekeken. Dat wordt bestellen!! Besteld! 8)
Die set zit inmiddels ook onder mijn auto, ook via ebay besteld. Niet alles via eBay is goed, maar dit kennelijk wel.
Hier staat een fotootje tussen van de domlagers uit die set,
maar ik zie nu wel dat ik geen overzichtsfoto van de hele set heb geplaatst daar,
hoewel ik die foto's wel heb natuurlijk.
En hier blijk ik al de tip ernaartoe geplaatst te hebben, was ik vergeten...(ik vond het nu pas zelf met de zoekfunctie, m'n eigen entry...) :eusa_doh:
Volvo: Mutatis Mutandis

Sweij

Thankxs voor de foto's. En goed om te lezen dat ik goed spul voor een nette prijs in huis heb gehaald. Dat wordt klussen binnenkort!

Eerst een oldtimer caravan op kenteken krijgen... Constructam Comet 5, foto volgt.

Sweij

Zie hier, onze Constructam Comet 5 uit 1969, die morgen op mag voor zijn/haar kentekenkeuring. Nu maar hopen dat de keurmeester morgen ochtend met zijn goede been uit bed stapt...  ;D

edit: let er op hoe mooi recht de wagen staat en de caravan dus ook. De caravan helt zelfs een klein beetje achter over; binnenkort de nivomats er onder uit en de Eibach prokit met originele dempers er onder... en hopen dat de wagen dan nog zo mooi recht blijft staan. Zo niet, plan B verzinnen...

Sweij

Zo, de caravan mag op kenteken ( :eusa_dance:), en dat ZONDER test van de remmerij. Ik kan er niet mee zitten, dat het ding remt dat voel ik zelf maar al te goed dus ik durf er vlot de weg mee op.

Vandaag wordt ook de grote "bezorg Sietse al zijn auto-opnderdelen dag" als ik de tracking nummers mag geloven... zullen ze blij me zijn hier op de zaak aangezien ik daar alles laat bezorgen. ;D

De plannen voor het Pinksterweekend: de gladde dakstrips op de wagen en wellicht de veerpoten alvast in elkaar zetten. Wel eerst ergens veerspanners scoren...

Spin!

Heeft jouw zwager ook zo'n constructam? Of is dit 'm?

www.vm-parts.nl

Sweij

Mijn zwager die had inderdaad ook een Construcam, maar dat was een nieuwer geval; deze is uit 1969 en die van hem ergens uit  de jaren 70 dacht ik. Daarnaast is deze ook wat langer waardoor het bed ook in de lengte gebruikt kan worden, en daar was het mij om te doen. Met je 1.91 ontspannen tussen de wandjes liggen (1.98 breed) dat lukt mij niet.

cornelis-b

Geweldig die caravan in RAL6040 met zwart camo. Heerlijk om langs een bosrand te zetten en gewapend met camera en telelens wild te spotten.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Sweij

Ieder z'n hobby zullen we maar zeggen. En dat is maar goed ook, anders werd het wel heel druk aan de bosrand! ;D

We hebben het ding zo gekocht voor een interessante prijs; de buitenkant 'ziet er niet uit' maar het ding is behoorlijk strak en van binnen nog authentiek en compleet. De kleur gaat toch echt ooit anders worden. Eerst dit jaar op vakantie, dan in het najaar en de winter de vloer vervangen en wellicht ook de buitenkant schuren en lakken, alhoewel dat dus geen prio heeft.

Sweij

Zo, ondertussen is het al bijna een jaar geleden dat er hier iets geplaatst is, bij deze maar eens een update.

Onze kleine vent loopt ondertussen al, klimt zelf de trap naar boven op, zegt "ja" en "nee" op de meest schattige manier maar weet toch verdomd goed wat "nee" betekend en slapen is nog steeds zijn grootste hobby niet. Die van ons als pappa en mamma wel... ooit zal hij hele nachten door slapen hopen we.

En dan is er nog een grijze V70, die ondertussen de 250.000 heeft gezien, die verse versnellingsbakolie heeft gekregen, waar eindelijk de zelfgemaakte shortshifter in zit en die voorzien is van platte dakstrips.

De foto's:

Het bewijs:

Het verschil, voor en na wassen + lijnolie:

De klemmetjes in de tectyl:

De "kale kano":

Daarnaast zitten de verse veerpoten in elkaar en kunnen ze, een jaar na aanschaf, eindelijk onder de wagen gezet worden! Moet zeggen dat het nu wel hard tijd wordt, want de V schudt met z'n kont bij kleine stuuruitslagen op snelheid (80 - 120 km/h) bij een volle kofferbak vakantiespullen of een caravan aan de haak. En ja, keurig 50 kg op de kogel zoals het hoort.

Plaatje bij het praatje:

Wanneer binnenkort de wagen op de verse Eibach/Sachs pootjes staat volgt daar een fotooke van.