SA's 854 DOP T-5R

Gestart door Silverarrow, 28-06-2014 18:26:39

Vorige topic - Volgende topic

Silverarrow

Twee maanden terug heb ik een tweedehands Volvo veerpootbrug besteld. Toen ik 'm via de post binnen kreeg heb ik 'm gelijk geprobeerd te monteren, maar de auto was +/- 0.5 tot 1 cm te smal of de veerpootbrug te breed. Ik heb toen contact opgenomen met de verkoper, bij hem paste de vpb gewoon maar hij was gelukkig wel bereid de vpb terug te nemen (hulde daarvoor).

Meteen dezelfde avond heb ik een spiksplinternieuwe vpb besteld, maar tot vandaag had ik de kans niet om hem te monteren. Vandaag heb ik het met de nieuwe vpb geprobeerd, maar liep ik al snel tegen hetzelfde probleem aan (ook met wat extra duwen en trekken).

Al met al een vreemd probleem, is er iemand die een idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen? Zou het kunnen dat de drie stukken schroefdraad zo scheef boven de veerpootsteunen uitsteken dat ik daardoor de vpb niet gemonteerd krijg?

Vulk

Heb je een scherpe foto van onder de kap?
De stukjes schroefdraad zouden al enorm veel speling moeten hebben opdat het niet zou lukken.

Silverarrow

Ik heb zo even geen foto (misschien kan ik er morgen één maken), maar dit is hoe het er uit ziet wanneer ik de platen op de veerpoten gemonteerd heb (niet aangedraaid) en de brug er tussen probeer te plaatsen (Donkergrijs = brug, lichtgrijs = bevestigingsplaat):

Hij zit dan dus aan één kant vast op de bevestigingsplaat en aan de andere kant mis ik net een halve centimeter, waardoor de bout er niet in kan.

cornelis-b

de bouten aan de tussenstang er in laten zitten en gedeeltelijk los draaien dan moet de VPB te monteren zijn. Als je de tussenstang aan een kant los haalt gaat het niet werken.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

GroKo

Krik de auto maar op midden onder het subframe. Je zal zien dat de vpb dan wel past. ;D
Rij de auto eerst even op een verhoging zodat de krik midden onder het subfram past met daar tussen een stuk hout te bescherming.

Succes!!

Silverarrow

@Henk: Dat hebben we inderdaad ook geprobeerd. We hebben de vpb met 3 man op de steunen geprobeerd te forceren, op een gegeven moment zijn we gestopt omdat we anders de schroefdraad op de draadeinden zouden beschadigen.

@GroKo: Ik dacht dat dat juist niet de goede manier was? Het is dus geen probleem als de vpb onder voorspanning op de steunen zit?

Iig bedankt voor het meedenken!

GroKo

Citaat van: Silverarrow op 28-06-2014 20:32:21
@Henk: Dat hebben we inderdaad ook geprobeerd. We hebben de vpb met 3 man op de steunen geprobeerd te forceren, op een gegeven moment zijn we gestopt omdat we anders de schroefdraad op de draadeinden zouden beschadigen.

@GroKo: Ik dacht dat dat juist niet de goede manier was? Het is dus geen probleem als de vpb onder voorspanning op de steunen zit?

Iig bedankt voor het meedenken!
Bedenk dat een auto van 16 17 jaar oud een heel wat lossere carrosserie heeft dan wanneer hij nieuw van de band rolt.
Rij eens een stoeprandje af of op. Je voelt de complete koets werken. Dit zelfde werken heb je ook wanneer je over een forse hobbel gaat en de auto ver uit zijn vering komt. Het kan dus echt geen kwaad om je auto op te krikken en dan de vpb te monteren. 

cornelis-b

Ik heb al heel wat veerpoot bruggen gemonteerd maar nog nooit een auto er voor hoeven opkrikken.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Ludo

Citaat van: GroKo op 28-06-2014 20:36:43
Bedenk dat een auto van 16 17 jaar oud een heel wat lossere carrosserie heeft dan wanneer hij nieuw van de band rolt.
Rij eens een stoeprandje af of op. Je voelt de complete koets werken. Dit zelfde werken heb je ook wanneer je over een forse hobbel gaat en de auto ver uit zijn vering komt.

Als dat je eigen ervaring is, is je auto rijp voor de sloop.

GroKo

Citaat van: Ludo op 28-06-2014 20:47:16
Citaat van: GroKo op 28-06-2014 20:36:43
Rij eens een stoeprandje af of op. Je voelt de complete koets werken. Dit zelfde werken heb je ook wanneer je over een forse hobbel gaat en de auto ver uit zijn vering komt.

Als dat je eigen ervaring is, is je auto rijp voor de sloop.
Haha neehoor. ;)
Ik heb een R. En ik vermoed dat de vpb daar standaard op zit. Maar dat een carrosserie werkt is toch niet vreemd?
Waarom is er anders een vpb? En onder ons hebben sommige er zelfs een in de koffer :)

Ludo

Een carroserie kan iets werken ja, maar wat jij wil beweren is dat als je de auto in het midden opkrikt, dat de veerpoten uit elkaar gaan.
Als dat werkelijk zo zou zijn, is je carroserie écht zo gammel als maar kan.

GroKo

Dat durf ik wel te beweren. Zal geen centimeter zijn, maar een enkele mm wel hoor.

Vulk

Dan nog, als de auto vlak staat moet je die brug netjes kunnen monteren.

Silverarrow

En het is onmogelijk dat de veerpootlagers (en daardoor de bijbehorende draadeinden) zo gemonteerd zijn dat het allemaal net niet goed uit komt met de aluminium steunen van de vpb?  

V70 classic

Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.