De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 08-05-2018 18:33:50
Ik heb het ook met standaard boutjes gedaan. Gewoon rustig iedere keer de volgende een paar slagjes geven. Niets aan de hand. Je hoeft geen 100 kilo te verplaatsen o.i.d.
Alles ligt in de subtiliteit. :eusa_whistle:
Dat is wel besteed aan Ronald over het algemeen

Taranis

Dat deel laat ik dan wel even aan Kornelis over :P

Taranis

Tijdens het vervangen van de verdamper heeft Arjen de pakkingen van de olieretourleiding ook vervangen in de hoop daarmee de olielekkage te verhelpen. Arjen wist te melden dat de pakkingen van de olieretourleiding weliswaar lek waren maar dat het niet de enige lekkage was: de oliekoeler achter op het carter was ook lek. Omdat ik de vlekken op de oprit een beetje zat begin te raken, gisteravond maar onder de auto gekropen en wat nieuwe delen gemonteerd:

Voor diegenen die dit klusje ook gaan doen: aan de 1/2" torx 40 dop rechtsonder op de foto heb je dus niets: die past niet langs de wisselaar. Je hebt een lange torx 40 dop of sleutel nodig.

Eerst olie en koelvloeistof afgetapt en daarna schroeven maar. Ik had gelukkig nieuwe slangen mee besteld, de oude waren hard geworden en hebben het niet overleefd. De slangklemmen waren zo verroest dat de dop er amper nog op paste. Uiteindelijk bleek dat de oude keerringen ook hard geworden waren en er bij demontage van de koeler direct uit vielen:

Mooi 2 verse keerringen erin dus:

En een stuk sneller dan de oude onwillige verroeste zooi eraf kwam, zat het nieuwe spul op z'n plek:

De foto's zien niet heel bijzonder van kwaliteit maar ik lag niet echt lekker onder de auto in de druppels koelvloeistof ;D

Daarna olie en koelvloeistof gevuld en het koelsysteem ontlucht. Omdat ik van Arjen een standje kreeg dat er wel erg veel black sludge in de motor aanwezig was, heb ik na wat googlen voor Shell Helix HX6 10W40 gekozen. Als ik de verhalen moet geloven dan werkt het redelijk goed om de motor wat schoner te krijgen. Voorlopig maar wat vaker verversen, ik heb even geen zin om er ATF bij te gooien met de vakantie in het vooruitzicht.

arjenT5R

Nice fix! Was erg nodig! :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 09-05-2018 20:40:55
De foto's zien niet heel bijzonder van kwaliteit maar ik lag niet echt lekker onder de auto in de druppels koelvloeistof ;D

Jij hebt echt iets met koelvloeistof he? ;D

Maak je het verder rondom het 'plaats delict' nog schoon om te zien of het nog ergens lekt? :eusa_think:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: arjenT5R op 09-05-2018 21:26:18
Nice fix! Was erg nodig! :D

Dat klopt ;D Helaas is het tankje van de stuurbekrachtiging ook lek dus ik heb nog een lekkage te verhelpen.

Eerder in dit topic bood KIM aan om te helpen met het werkend krijgen van de airco. Vandaag was daar een mooie dag voor dus vanmorgen vroeg met de kap omlaag achter de regen aan naar KIM gereden. Na een paar bakjes koffie en even bijpraten de how-to van het forum erbij gepakt en de M5x25 boutjes in de magneetkoppeling gedraaid:

Vervolgens de centrale bout eruit draaien en de M5x25 boutjes er zo ver mogelijk in tot de magneetkoppeling er af ligt. Dat is flink ratelen en omdat het op de grond niet echt fijn ligt, was het om beurten ratelen. Uiteindelijk hadden we wat hulp nodig om de koppeling van tussen het blok en de chassisbalk te krijgen:

Met de koevoet lukte het wel en uiteindelijk was ie daar:

Alle 3 de shims bleken nog aanwezig te zijn, blijkbaar was het nog nooit uit elkaar geweest. In principe was 1 shim verwijderen voldoende maar ik was eigenwijs dus we hebben er 2 tussenuit gehaald: de speling is nu minimaal maar ik heb geen zin om de koppeling in de komende tijd nog eens af te moeten stellen ;D

Vergeleken met het verwijderen van de koppeling is het monteren een peulenschil: erop zetten, M6 bout erin draaien, 2x M5 erin draaien om met de schroevendraaier de magneetkoppeling op z'n plek te houden terwijl je de M6 bout aandraait en daarna de M5 boutjes eruit. Multiriem er terug op (ook daar was de koevoet handig, wat is die torx-spanner van de riem een )%#%#!(&# ding  >:( ) en starten maar. Helaas sloeg de pomp nog steeds niet in, ook niet na het doorverbinden van de lagedruksensor. Er was dus nog iets mis. Dan de slangen er maar aan en kijken hoeveel er nog in het systeem zit:

Dat bleek zowat niets te zijn. Scheisse... dan de boel maar eens stevig vacumeren:

Dat ging verrassend goed. Ondertussen lekker geluncht en na de lunch bleek het vacuüm nog niet gewijzigd. Het systeem was dus dicht. Raar :eusa_think:
Dan de boel maar eens flink op druk zetten met 7 bar stikstof:

Gek genoeg bleef die druk ook keurig in stand. Tot Kornelis de slang verwijderde en toen klonk er gesis:

Het ventiel lek :eusa_wall:
Op Hemelvaartsdag is er geen automaterialenzaak open dus dat werd een rondje forummers bellen. Sandor reageerde als eerste dat ie een ventiel in een sloper had zitten wat we mochten komen halen dus dat was in de cabrio naar Hedel:

Daar aangekomen leek er wel een forummeeting gaande :o Leuk om een aantal even te spreken bij een bakje koffie maar daarna snel door: we hadden een missie :) Helaas waren we het gereedschap vergeten en met een punttang wilde het niet dus dan maar kwaadschiks (ja Claudia, heel subtiel):

De leiding er van tussen gezaagd en mee terug naar huize KIM genomen. Als je dan de gevraagde fooi in de koffiepot wil stoppen, blijk je nul euro cash bij je te hebben  :eusa_shifty: :eusa_doh: @ Sandor: sorry, de envelop is onderweg :)

Terug in KIM's garage het ventiel over gezet en het systeem gevuld:

Terwijl Sbv ook arriveerde om eens mee te komen kijken en wat te drinken, sloeg de airco keurig in. Keurig 4 graden aan de koude zijde, eindelijk steenkoude lucht uit de roosters :eusa_dance:

Na een colaatje met de kap omlaag weer terug naar Zeeuwse getoerd. Ik ben blij dat de airco ein-de-lijk werkt en de cabrio weer een stukje 'beter' geworden is :D Het afstellen van de magneetkoppeling is niet moeilijk maar je hebt erg weinig ruimte en je moet het een keertje gezien hebben :) Het leeghalen, vacumeren en druktesten van de airco is mooi om eens te zien maar voor mij nog even een brug te ver. Wel weer wat nieuwe dingen geleerd vandaag, ook leuk 8)
Kornelis onwijs bedankt voor de hulp en je tijd en gezelligheid! :D

Als bonus hebben we vandaag ook de rammel in het onderstel gevonden: de ankerplaat rechtsvoor blijkt los geroest te zijn. Binnenkort even een nieuwe bestellen dus.

Taranis

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-05-2018 21:05:32
Jij hebt echt iets met koelvloeistof he? ;D

Ja, ik heb er een hekel aan. Vieze stinkzooi. Niet mijn ding. Zelfde voor diesel overigens. Alleen krijg ik het telkens voor elkaar om er zelf onder te zitten ;D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-05-2018 21:05:32
Maak je het verder rondom het 'plaats delict' nog schoon om te zien of het nog ergens lekt? :eusa_think:

Ik heb het een beetje schoongemaakt met remmenreiniger. Vandaag ruim 300 km getoerd, zaterdag eens kijken of het een beetje droog gebleven is. Ik zie in elk geval geen verse plekken op de oprit liggen dus ik heb goede hoop :)

Sbv

Het zou ook wel saai zijn als er niets mis zou gaan/zijn. Ik was even niet thuis toen je belde maar ik had idd ook nog een ventiel liggen.

Hopelijk blijft eea het nu allemaal goed doen en heb je straks in Italie een lekker koele auto.

Ankerplaat nemen we samen met onderstel wel mee

elianmars

Wat een geweldige foto! :D

Ewout Schalkwijk

mee eens goede foto, en dat nog wel voor een Selfie  8)

mij is het nog nooit gelukt om een leuke selfie te maken
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Zie je hoe makkelijk lachen is bij een selfie Marcel?  :P

Marc O.

Mooi dat dat ook weer opgelost is mannen!  :eusa_clap: :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

Citaat van: KIM op 10-05-2018 22:44:22

Ik zal de volgende keer aan deze woorden denken, Kor. Ik heb nu een lach op mijn gezicht ;D

big ben

Alweer een reparatie die bijdraagt aan het rijgenot !, en zoals vaker is gezegd een mooie blog update, met bijbehorend fotomateriaal  8).

KIM

Citaat van: elianmars op 11-05-2018 00:32:04
Citaat van: KIM op 10-05-2018 22:44:22

Ik zal de volgende keer aan deze woorden denken, Kor. Ik heb nu een lach op mijn gezicht ;D

Vasthouden!  ;D