855R "Blackie"

Gestart door cornelis-b, 05-09-2014 18:19:40

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

Citaat van: Vulk op 13-11-2014 06:53:33
Hoe helpt een bril in het donker?

In het donker doet een bril weinig of niets :D Maar met het licht van de originele lampen is het een goed hulpmiddel. Hij blijft nu lekker in het bakje onder de asbak liggen ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

leons850

Citaat van: Vulk op 13-11-2014 06:53:33
Hoe helpt een bril in het donker?

Ik heb zelf een bril voor naar bijvoorbeeld een beamer kijken e.d. (komt nog uit m'n schooltijd).
De bril heeft hele lage sterktes (-0.5 en -0.75).
Wanneer ik in het donker rij en iets vermoeid ben doe ik hem ook wel eens op, hoef je ongemerkt toch minder goed je best te doen.
Net wat rustiger aan de kop dus. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Vulk

Ah, op die manier. Weer wat geleerd.

855T5+

Xenon in groot licht plaatsen heb ik niet overwogen omdat groot licht óf gebruikt wordt voor signaleren óf vaak niet zo lang.
Xenon werkt bij signaleren (lichtflitsen geven) niet goed, want heeft immers na enkele seconden pas volle lichtsterkte en
mag na gebruik ook niet gelijk weer ontstoken worden (er staat ca. 15-25 seconden voor dat ´t uit moet tussen uit en opnieuw ontsteken),
althans als je wilt dat ´t een tijdje blijft werken. Niet aan te raden dus.
Ja, maar, zul je zeggen, ik ken diverse moderne auto´s die Xenon ook in het grootlicht hebben?
Dat is correct, maar dat werkt niet met twee afzonderlijke reflectoren maar met één multifacetted reflector en één Xenon lampje
dat helemaal niet uit gaat bij ontsteken van het grootlicht.
In plaats daarvan wordt de frontreflector (dat is dat kleine ding dat voor de lamp zit) elektro-mechanisch van positie veranderd,
waardoor het licht anders op de grote reflector valt met een grootlichtbeeld als gevolg.
Op die mannier kun je flitsen en groot licht kort gebruiken zonder dat de Xenon lamp zelf aan of uit gaat, die blijft gewoon aan staan.
In een Volvo 850 is het dus niet aan te raden Xenon voor groot licht te gebruiken, maar als je perse wilt kan dat wel: werkt alleen bij signaleren niet goed en kan snel stuk gaan.
Volvo: Mutatis Mutandis

cornelis-b

Citaat van: 855T5+ op 13-11-2014 19:12:13
Xenon in groot licht plaatsen heb ik niet overwogen omdat groot licht óf gebruikt wordt voor signaleren óf vaak niet zo lang.
Xenon werkt bij signaleren (lichtflitsen geven) niet goed, want heeft immers na enkele seconden pas volle lichtsterkte en
mag na gebruik ook niet gelijk weer ontstoken worden (er staat ca. 15-25 seconden voor dat ´t uit moet tussen uit en opnieuw ontsteken),
althans als je wilt dat ´t een tijdje blijft werken. Niet aan te raden dus.
Ja, maar, zul je zeggen, ik ken diverse moderne auto´s die Xenon ook in het grootlicht hebben?
Dat is correct, maar dat werkt niet met twee afzonderlijke reflectoren maar met één multifacetted reflector en één Xenon lampje
dat helemaal niet uit gaat bij ontsteken van het grootlicht.
In plaats daarvan wordt de frontreflector (dat is dat kleine ding dat voor de lamp zit) elektro-mechanisch van positie veranderd,
waardoor het licht anders op de grote reflector valt met een grootlichtbeeld als gevolg.
Op die mannier kun je flitsen en groot licht kort gebruiken zonder dat de Xenon lamp zelf aan of uit gaat, die blijft gewoon aan staan.
In een Volvo 850 is het dus niet aan te raden Xenon voor groot licht te gebruiken, maar als je perse wilt kan dat wel: werkt alleen bij signaleren niet goed en kan snel stuk gaan.

Je hebt hier wel een punt, als ik bovenstaand verhaal lees dan geen xenon in het grootlicht en maar eens op zoek naar een H1 lamp die ook daadwerkelijk helder wit uitstraalt want wat er nu in zit is een beetje geelachtig. Als iemand een tip heeft betreffende een echt wit uitstralende H1 lamp dan hoor ik het graag want er zijn er best veel die claimen dat ze wit stralen maar om ze allemaal te gaan testen wordt me wat te veel ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

)()()sT

Ik lig er totaal niet wakker van dat het grootlicht "geelachtig" is in vergelijking met xenon; hoevaak rij je langdurig met het grootlicht aan? :)

KIM

Ik heb bij de Xenon geen grootlicht meer nodig. Voegt weinig toe naar mijn idee.

leons850

Gewoon dikke 100w hallo geen licht lampen er in doen.
Dan heb je voldoende licht denk ik zo. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

cornelis-b

Citaat van: )()()sT op 13-11-2014 19:41:12
Ik lig er totaal niet wakker van dat het grootlicht "geelachtig" is in vergelijking met xenon; hoevaak rij je langdurig met het grootlicht aan? :)

Hier in de polder rij ik met alles aan Joost en als ik in Frankrijk ben en ik rij s'nachts in de bergen (Alpen) dan voer ik ook zo veel mogelijk licht. Ik vind het in het donker erg prettig zo veel mogelijk licht te voeren en xenon ben ik heel tevreden over maar alles wat meer kan wil ik gebruiken. Mits er geen tegenliggers zijn.

Misschien inderdaad een goed idee om een setje 100W lampen in het groot licht te zetten ;D

Zeg maar Henk tegen mij

henry classic v70

...wordt alles wel loei-heet met 100W
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

UserID6342

Ik heb dan overal xenon inzitten, zowel dimlicht, grootlicht als mistlicht ivm de kleur en werkt gewoon goed.  Ook in het grootlicht, nu zal het wel aan mij liggen maar ik sein ook niet zo bar veel met grootlicht (ook nooit gedaan trouwens), dus de pitten hebben tijd zat om op te warmen als ik met grootlicht rijd.

blastaway

Ik had 100w in mijn eerste v70n 2.5D van 2000. Ze worden echt heel warm en bij mij was het binnenwerk gesmolten!
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

Lunadust

Is led een optie?
Techneut, geen dichter.

)()()sT

Citaat van: cornelis-b op 14-11-2014 00:33:26
Citaat van: )()()sT op 13-11-2014 19:41:12

Hier in de polder rij ik met alles aan Joost en als ik in Frankrijk ben en ik rij s'nachts in de bergen (Alpen) dan voer ik ook zo veel mogelijk licht. Ik vind het in het donker erg prettig zo veel mogelijk licht te voeren en xenon ben ik heel tevreden over maar alles wat meer kan wil ik gebruiken. Mits er geen tegenliggers zijn.

Misschien inderdaad een goed idee om een setje 100W lampen in het groot licht te zetten ;D

Ik bedoel R dus mee: het is idd. in vergelijking met de xenon erg geel, maar ik gebruik ze alleen om zelf meer te zien, en dat het qua looks minder fraai is kan me weinig interesseren. Voor de looks (zelf en van buiten ;D) is de xenon al voldoende.
Met 100W gaan klooien voel ik zelf niet veel voor, dus ik laat het maar zo.

Citaat van: KIM op 13-11-2014 22:52:37
Ik heb bij de Xenon geen grootlicht meer nodig. Voegt weinig toe naar mijn idee.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Met het grootlicht erbij aan zie je wel verder weg meer. Dichtbij de bulk licht van het xenon, en voor wat meer zicht verderweg het grootlicht in de rimboe van het zuid Limburgse heuvelland.

Citaat van: Redolpho op 14-11-2014 00:39:16
Man de polderbaan van schiphol is er niks bij  :eusa_wall:

:D !

gero

ik had op marktplaats een setje gekocht voor 25 euro, en deze gemonteerd in mijn groot licht.

xenon plaatsen in het groot licht is ook veel makkelijker, je zit niet zo te klooien met die klemmetjes.

seinen met xenon(grootlicht) doe ik ook niet vaak , eigenlijk helemaal niet, en als ik het grootlicht aandoet ,dan

minimaal een seconde of 30(beter voor je ballasten)

en het is ook zo als je xenon dimlicht heb dan heb je eigenlijk geen groot licht meer nodig,maar op hele donkere wegen ,
als je dan je grootlicht aanzet dan heb je toch  veeel meer licht.

gr.

Audy