SD11

Gestart door Johann, 19-09-2014 22:14:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Ja we zijn inmiddels bij nummer 11.  :)

Nummer 1 begon bijna 12 jaar geleden zo,



Als opvolger voor SD1 had ik destijds een Witte 850 Estate in gedachte maar kon geen prijsbewuste witte T5 zonder schuifdak vinden.

SD2 is toen een S70 T5 geworden. Op de auto stond "SDII".

Ruim twee weken geleden kwam ik 's avonds op MP een bijzonder prijsbewuste Witte Estate tegen. Vaste vraagprijs van 999 Euro maar dacht laat ik eens iets bieden via meel.
Volgende morgen reactie, bod was akkoord. Tsja.. Dan moet je 'm maar ophalen.  ;D
Tegen de middag op de plaats van bestemming de auto even bekeken maar dat was eigenlijk niet nodig. Staat van de auto was eigenlijk niet echt interessant.
Paar kleine deuken en krassen en een beetje kleurverschil op de voorspatborden maar onder de kap zag het er eigenlijk allemaal nog wel acceptabel uit.
Het lederen interieur heeft een mooi barst patroon maar verder ook wel in redelijke staat.
En een trekhaak! Wat wil je nog meer.
Ding moest gewoon mee naar huis. Half uurtje later stond ie op de Carrier en een uurtje later voor de deur,



Maar eens een klein stukje mee gereden, zat nog verzekering op en tenaamstelling moest wachten op een nieuwe code...
Motor sputterde als de turbodruk er op kwam en er zat een rammel in de rechter voorpoot. Klonk als verdwenen veerschotel rubber.



Teller stond op 257000 maar daar stond ie volgens een papiertje in 2009 ook al op..  :lol:
Meneer Schutten, de OBD goeroe, is even aan het uitlezen geslagen en de teller stopte bij 517d KM. ..  :roll:   :shock:   :D
Het is een model jaar 1995 Italiaanse 2.0 T5.
Paar dagen later juiste codes binnen gekregen en de auto op naam gezet en daarmee officieel het SD stempel er op mogen zetten.
Na een reeks andere projecten is het dus 11 geworden...
Daar het een SD betreft moesten er wel gelijk een paar dingetjes anders. O.a iets omlaag en iets andere wielen. Ook mocht er wel een andere voorspoiler op.
Ik had net een R bumper bij de spuiter liggen om Porsche 137 groen te laten spuiten maar heb maar doorgegeven er Volvo 189 van te maken. Ook even de achterspoiler er afgehaald en naar de spuiter gebracht daar deze in een witte knikkerbus lak gespoten was. Leek bijna primer.

Voor de verlaging een goedkoop JOM coilover setje aangeschaft. Niet veel duurder dan een stel redelijke veren en minder werk om er onder te zetten.



Achter de veerhoogte verstelling weggelaten om nog iets meer te kunnen zakken,



Voor de wielen had ik de keuze uit een brakke 18" Pegasus set, ben wel Pegasus fan, of een set Team Dynamics Racing ProRace 2 wielen welke ik 7 jaar geleden voor een C30 heb aangeschaft. Ze lagen al behoorlijk te verstoffen,



Besloten om de TDR's maar eens te proberen alleen passen deze zo niet. C30 naaf is 63,4 mm diameter, de 850 65,1 mm. Ook is de ET waarde aan de hoge kant, ET50, maar de velg breedte is smaller dan een Pegasus namelijk 7.5J ipv 8j voor de Peg (ET46). Aan de binnenkant komt de velg dan nagenoeg gelijk uit met de Pegasus. Buitenkant staat grofweg een centimeter verder naar binnen. Zou met een kleine aanpassing moeten passen dus maar aanpassen,



Bandenmaat is anders dan C30. Moesten wel nieuwe banden komen. Gekozen voor Kumho KU39. Een leuke band voor een redelijke prijs.





En onder de auto,



Klein probleem is dat de naaf kap zo niet meer past. Nog even iets voor verzinnen. Ook gaan er binnenkort nog 10 mm spacers achter om ruimte te maken voor Brembo klauwen.

Vandaag de bumper en spoiler bij de spuiter mogen ophalen. Daar het lekker weer was maar buiten aan het knutselen geslagen,



En het resultaat is leuk te noemen,


EricL

Ziet er goed uit.
Welke Brembo's ga je gebruiken?

elianmars

Wat een paar andere velgen en een R bumper al niet doen  :eusa_clap:

classicT5

Wow, respect voor je voortvarende aanpak.

Mooi kenteken, zonder cijfers, je loopt voor op de rdw? ;)

t5joost

Gaaf johann had vande week al een foto voorbij zien komen.  En hoopte al op een mooi verhaal

Johann

Citaat van: classicT5 op 19-09-2014 22:24:02
Mooi kenteken, zonder cijfers, je loopt voor op de rdw? ;)

Is een reflectie van het motor gedrag.  ;)

Sputter lag trouwens hier aan,



@EricL: Heb een set van Wouter overgenomen. 330 mm. Krijg ik volgend weekeinde via forum transport als het goed is.

Bouke

Ik had hem al in de voor premiere gezien, maar dit word vast weer een leuk project :eusa_dance:

Pimmers

Beter te snel dan nooit gedaan 😄

classicT5

Hoe rijden die JOM coilovers in vergelijking met origineel?

Zijn echt niet duur, best interessant om rondom alles te vernieuwen.

maruska

leuk project !
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Johann

Citaat van: classicT5 op 19-09-2014 22:35:25
Hoe rijden die JOM coilovers in vergelijking met origineel?

Ze zijn wel een stuk stugger. Iets minder geciviliseerd.
Echt hoge snelheid heb ik er nog niet mee gedaan.  

)()()sT

Leuk ding! 8)

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

cornelis-b

Gaaf project Johann ik ga dit zeker volgen
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

t5joost

twin turbo?