Afslaan na starten en hikken

Gestart door Marc O., 29-10-2014 18:14:56

Vorige topic - Volgende topic

hansie1968

Nu het slechte starten er bijkomt, zou ik de nokkenassensor controleren of desnoods vervangen.
wil Zaterdag wel ff in Vida voor je kijken.
Volgens mij is die te meten, maar weet ik niet zeker

Groetjes hans

Marc O.

Update: Gisterenavond de gastank helemaal leeg gereden (band lek gereden, dus er helemaal niet meer bij stil gestaan om te tanken) en de laatste 10km op benzine gedaan. Vanmorgen, dus nog steeds met lege gastank, weg gereden en warempel, na een paar kilometer nog steeds geen hikken.

Omdat een steekproef van 1 niet echt representatief is heb ik vandaag geen gas getankt zodat ik morgen nogmaals kan kijken of het hikken weg blijft.

Als dat zo is, wat zou dan de oorzaak van het hikken kunnen zijn? Ik denk zelf richting het LPi-onderbreekrelais. Immers, als de gastank is gevuld dan hikt ie op zowel gas als benzine wat volgens mij dan zou worden veroorzaakt doordat ie op twee brandstoffen tegelijk (en dus veel te rijk) loopt.

Logisch?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Laguna-S60R

mijn eerste gedachte was ook dat LPG onderbreek relais, wordt vaak ook bij het schutbord gemonteerd. Dus die zal je dan wel horen..
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

Ries van de Zilverschuit

Foutcodes al uitgelezen? En je fueltrim (die verraadt zeker dat je op twee brandstoffen rijdt)? Kan met de app TorquePro voor Android, misschien ook wel Apple en een dongle.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ludo

Op dubbele brandstof zou je meer symptomen hebben zoals het effect van op 4 cilinders draaien.

Je kan alleszins eens proberen, als je het relais hoort klapperen zoals je schrijft, een paar tikjes tegen het relais geven.
Niet geschoten is altijd mis...

Marc O.

Dat klapperen van het relais lijkt iets eenmaligs te zijn geweest en heb ik na die ene keer niet meer gehoord. Iemand een linkje naar zo'n dongle of er eentje te leen voor een paar dagen?

Zijn die relais alleen te verkrijgen via Mesman e.d.?

Ries van de Zilverschuit

Dat relais heeft elke gasboer. Ze weten precies welke je bedoelt hoor. Zelf heb ik hem indertijd via een webshop gekocht.  

Zo'n dongle kun je al voor een prikkie via ebay krijgen. Staat hier ergens een topic  over. Zoek even op TorquePro
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Marc O.

Vanmorgen wederom met lege gastank naar kantoor gereden, en wederom geen hikken. Het lijkt dus wel degelijk iets met de gasinstallatie te maken te hebben.

Gastank leeg en op benzine rijden: Geen hikken
Gastank vol en op gas rijden: Hikken. Daarna overschakelen naar benzine: Nog steeds hikken

@ Ludo: Je geeft aan dat als je op dubbele brandstof rijdt je andere symptomen zou moeten hebben. Ik kan dat wel bevestigen, omdat ik in mijn eerste V70 een storing heb gehad waardoor hij ook op twee brandstoffen liep. Wat zou het volgens jou dan nog meer kunnen zijn?

Ludo

Dubbele brandstof krijgt de motor niet (tijdig) verwerkt.
Dan krijg je symptomen alsof de motor op een cilinder minder draait, afslaan van de motor...
Voornamelijk meest merkbaar tijdens koude start.
Als je dat bevestigd is het hoogstwaarschijnlijk een brak onderbrekingsrelais, waardoor 1 of meerdere benzineinjectors blijven aangestuurd.

Een relais die klappert heb ik wel nog nooit gezien of gehoord.

Marc O.

Nee, het is niet alsof ie op 4 cilinders loopt (dat had ik bij mijn vorige V70 wel, maar nu niet), het is echt hikken/inhouden alsof ie te weinig brandstof krijgt. Maar die symptomen blijken zich niet voor te doen als ik op benzine rijd met een lege gastank.

Ludo

Citaat van: Marc O. op 06-11-2014 23:10:12
het is echt hikken/inhouden alsof ie te weinig brandstof krijgt.

Dit soort symptomen krijg je dus ook door tevéél brandstof, je geeft gas en er is geen actie...

Als één of meerdere contacten in de relais niet goed zijn, worden zowel de benzine als lpg injectors aangestuurd.
Dat je dit symptoom niet hebt als de lpg tank leeg is, is normaal, een lpg injector kan dan wel openstaan, maar als er geen brandstof door komt gebeurt er ook niks.

Ludo

Marc, de lpg tank is nu leeg.
Ga dan tanken, maar blijf benzine rijden.

Komt het euvel weer terug, dan ben je 100% zeker dat er dubbele brandstof is.

Hengeveld

Defect of haperend injectoronderbreekrelais kun je ook testen door de injectorstekkers los te nemen van de benzine-injectoren, op het moment dat je een hikkende motor hebt, op LPG. Dan weet je het zeker en kun je zelfs testen welke (2) injectoren dubbel aangestuurd worden (door ze een voor een weer aan te sluiten met draaiende motor).

Maar sluit relais 103 nog niet uit. Dat je nu met lege LPG-tank geen probleem hebt, kan ook toeval zijn.

Marc O.

Citaat van: Hengeveld op 06-11-2014 23:22:10
Maar sluit relais 103 nog niet uit. Dat je nu met lege LPG-tank geen probleem hebt, kan ook toeval zijn.

Relais 103 had ik al vervangen (ik had er nog een paar liggen van de VKB #jeweetwel ;D). Toeval geloof ik nu niet meer in na wekenlang dagelijks hikken, wat ineens stopt als de gastank leeg is. ;)

Marc O.

Ook de derde dag met lege gastank hikvrij kunnen rijden. Vanmiddag een nieuw relais gehaald bij Mesman (ca. €50,-) dus ik ben benieuwd of dat het probleem oplost.

Inmiddels ook zo'n dongle besteld voor een paar Euro, maar met een beetje mazzel heb ik die niet meer nodig (althans niet voor dat hikken).