Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

pcpg.janssen

30 augustus 2016 - Mercedes SLK 214200KM - Koelsysteem vervangen
Na het feestje van de 28e heb ik rustig een dag in bed gelegen, maar dinsdag moest ik aan de gang om de Benz vakantie klaar te maken. Na de vervelende ervaring met de doorgeslagen radiator van de Volvo (waarbij er koelvloeistof in de automaat is gekomen), had ik me voorgenomen om dit in de toekomst te voorkomen. En als je de radiator eruit hebt, heb je veel ruimte voor andere kleine dingen, dus die heb ik zoveel mogelijk meegenomen.

Eerst begonnen met het leeg laten lopen van de auto. Olie eruit en aansluitend het filter wisselen:


Bakvloeistof eruit (die rode streep) en koelvloeistof af laten vloeien met een stukje groene tuinslang (de koelvloeistof zelf is blauw).


Toen alles een beetje uitgelekt was, kon de demontage aan de voorkant beginnen. Eerst de radiator en ventilator eruit gehaald en de twee V-snaren verwijderd.


Nadat de radiator eruit was, heb ik de waterpomp (dat ding met 2 pijpjes in het midden) maar eens vervangen. Deze was origineel en omdat de Mercedes een dubbele distributieketting gebruikt die nooit vervangen wordt, wordt de waterpomp niet zo regelmatig vervangen als bij de Volvo.


Onder de originele pomp, daarboven de nieuwe pomp van SKF. SKF zou ik zonder zorgen in de Volvo schroeven en dus durf ik dat met de Mercedes ook wel aan.


Daar moet-ie komen.


De pullie er weer op en we kunnen weer een stuk gaan opbouwen.


Nieuwe Contitech v-snaren:


En ze zitten er ook zo weer om. De spanners kun je makkelijk met een torkx dop terugdraaien en als je de ventilator eruit hebt, heb je een overvloed aan ruimte om dat makkelijk te doen (dat is dus die metaalkleurige staaf die je uit 1 van de poelies aan de linkerkant ziet steken)


De originele radiator en z'n nieuwe broertje van Nissens. Niet origineel, maar ik durf daar weer rustig 15 jaar of 200.000km mee te rijden. De originele radiator werd destijds gemaakt door Hella/Behr in Duitsland. Ik begreep echter dat ze de productie verhuist hebben en dat de kwaliteit daarmee ook achteruit gehold is. Jammer, maar wel een goede reden om geen radiator te nemen van ruim 450 euro te kopen.


De verse radiator gaat er redelijk makkelijk in:


Ventilator erin, expansivaatje monteren en alle slangen weer goed vast zetten. Verse koelvloeistof erin (niet origineel, maar wel MB goedgekeurd volgens de BEVO website van Mercedes Benz) en we kunnen weer bijna naar huis.


Er zijn nog twee klusjes over en ik ben begonnen met de meest smerige: differentieel olie vervangen. Volgens Mercedes moet dat eens in de 60.000KM maar ik heb geen idee wanneer het voor het laatst gebeurd is. Vreemd genoeg was de originele Mercedes vloeistof de goedkoopste olie die ik kon krijgen en die gecertificeerd was voor deze klus. Dus die gaat erin gepompt worden:


Voor de zekerheid maak je eerst de vulplug open. Hiervoor had ik een paar imbusdoppen besteld van Gedore. Kost wat, maar dan weet je ook zeker dat het gaat lukken... Maar niet met je gewone ratel. Ik had de vulplug en aflaatplug al enkele keren (in de dagen ervoor en op de dag zelf) ingespoten met Imal. Uiteindelijk een groot wringijzer gepakt en met enige overredingskracht wilde de vulplug open. De vulplug doe je altijd als eerste, want als je die niet openkrijgt nadat je de aflaatplug hebt opengemaakt, heb je een probleem. Hier zie je het gapende gat waar de verse difolie zometeen ingepompt kan worden:


En aan de andere kant zit, iets lager, de aflaatplug. Deze kreeg dezelfde behandeling met het wringijzer en werkte uiteindelijk ook netjes mee.


De difolie is 85W90 olie. Het lijkt meer op schenkstroop bij kamertemperatuur. Het erin pompen lukte wel, maar het is echt een smerig klusje. Want natuurlijk pomp je er net teveel in, stroomt het differentieel over en zit alles onder de stroop.

Van het laatste klusje krijg je gelukkig weer schone handen: het brandstoffilter vervangen. Ik kon niet vinden wanneer dit voor het laatst is gedaan, dus dat neem ik dan maar even mee. Na de originele bout uitgeboord te hebben, kon het nieuwe Mahle filter erin. Grappig dat Mercedes exact hetzelfde filter van Mahle gebruikt en er gewoon een ster op laat printen. Dat zal ongetwijfeld met hele dure inkt gebeuren ;-)


That's is, morgen weer een dag!


31 augustus 2016 - Mercedes SLK 214300KM - Cardanas
Sinds een tijd had ik wat last van trilling bij bepaalde snelheden. Dus eerst de auto laten uitlijnen, er waren al nieuwe banden opgelegd en alles was netjes gebalanceerd, dus wat kan het dan zijn. De wiellagers maken geen geluid en ik kon geen speling vinden in de ophanging. Waarschijnlijk iets in de aandrijflijn. Na even inlezen, zag ik dat de zogeheten flexdisks kunnen verslijten en op die manier speling op de cardanas mogelijk maken. Ook zou er een lager onder de auto moeten zitten die de cardanas vasthoudt.

De cardanas loopt helaas boven de uitlaat langs en dus was het een heel gekl**t om die as er netjes uit te krijgen. Je moet onder andere het hitteschild bij de uitlaatdempers weghalen en dat vereist een kleine krachtinspanning.

Hoewel ik een redelijke Lemförder fetish aan het ontwikkelen ben, kon ik het aslager niet vinden van Lemförder dus is er een Febi lager besteld. En dat was maar goed ook. Het rubber waar het lager in zat vast flink gescheurd, dus de ondersteuning van de as vlak bij het scharnierpunt was niet ideaal:


Voor de flexdisks kon ik wel Lemförder krijgen via een bedrijf in Engeland. Hier zit de nieuwe aan de bakzijde:


En hier zie je waar de as weer moet komen: boven de uitlaat.


Geen heel leuk klusje, maar het resultaat mag er zijn. De auto heeft nu bijna geen trillingen meer. Alleen rond de 110 voel je een klein beetje onbalans, maar daarboven en daaronder is het heerlijk rustig.


1 september 2016 - Mercedes SLK 214500KM - Interieur schoongemaakt
Nog 2 dagen voordat de roadtrip naar Italië begint. De auto was inmiddels gewassen van buiten en nu was het interieur aan de beurt. Geen lang verslag, maar deze emmer spreekt boekdelen (en dit kwam alleen van het stuur af)



2 september 2016 - Volvo V70 443900KM - Airbag sleepring
Morgen zouden we op vakantie gaan. Mijn vriendin wilde nog even een boodschap doen en dan zou de Volvo 3 weken relatieve rust krijgen bij mijn ouders. Helaas is ze nog geen 5 minuten weg als ze belt met de melding dat het airbag lampje aan staat. Bij terugkomst Vida eraan gehangen en eens gekeken:


Dat is mooi. De stuurairbag doet het niet en waarschijnlijk is dat een defecte sleepring. Gelukkig had ik er nog een liggen uit een sloper, dus met een uurtje was de oude eruit en zat de nieuwe er weer in.


Even het lampje resetten, de motor opnieuw starten en nogmaals uitlezen:


Perfect! Dan kan de Volvo 3 weken gebruikt worden door mijn ouders en hoef ik me nergens zorgen om te maken :-)


3 September - D-Day
Het is begonnen. Vandaag rijden we via Fort de Schoenenbourg aan de Maginotlinie in Frankrijk naar Zuid Duitsland voor de eerste overnachting. Daarna door naar Rome, Pompeï, Pisa, Milaan, Lago Magiore en het Gardameer om afsluitend over de Oostenrijkste Alpen terug te rijden naar Nederland. Een heerlijke vakantie waarin mijn vriendin en ik veel met open dak hebben gereden (een slordige 5000 km in totaal), veel moois hebben gezien en lekker hebben gegeten en gedronken, want dat kunnen die Italianen wel.


De Mercedes was het ideale speeltje in de bergen: lekker compact maar toch voldoende vermogen om vlot weg te kunnen na een haarspeltbocht en vervolgens weer hard te remmen voor de volgende. Voor degenen die eens in de buurt van het Garda meer zitten: zoek de SP38 eens. Mooi stukje weg waar je je heerlijk een ruim uur kunt uitleven. En als je daar klaar bent, kom je terug langs het meer voor wat mooie uitzichten en wat goede tunnels :-)


De Mercedes heeft het keurig gedaan: zonder problemen hebben we hem regelmatig goed op z'n staart kunnen trappen. Het was ook nog verbazingwekkend comfortabel. Uit de Volvo stap je vaak uitgeruster uit, maar ik moet zeggen dat de stoelen beter waren dan wat ik had gedacht. Zelfs na een hele dag rijden (uurtje of 10 in de auto), hadden we beiden geen last van onze rug of dergelijken. Ik ben in ieder geval weer helemaal opgeladen voor het komende jaar!

razorx

Mooi verslag weer. Een plezier om te lezen.

leons850

Mooi verslag om te lezen, complimenten.  :eusa_clap:
Leuke vakantie ook, zo'n foto heb ik ook nog ergens. ;)



Niet mijn auto, wel mijn foto. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

pcpg.janssen

Mooie foto! Is dat bij de Stelvio?

Die hadden we ook overwogen, maar we zaten (helaas?) te ver naar het oosten met onze hotels tegen het einde van de trip, dus vandaar hebben we de Timmelsjoch Hochalpenstraße gepakt. Die was erg mooi, lekker rustig (weinig verkeer) en het asfalt was prima. Kleine impressie:



Was een goed einde van de vakantie  ;D

pcpg.janssen

Even een kleine vraag: ik heb sinds een tijdje last van een trilling op de achter as en ik kan niet helemaal vinden waar het zit. De auto trilt duidelijk tussen 70 en 100, maar daarboven blijft hij ook trillen (minder voelbaar maar wel waarneembaar door een blikje in de bekerhouder die resoneert).

De achteras is redelijk recent aangepakt met nieuwe rubbers en alles zit goed vast. Ik heb alles dit weekend nog gecontroleerd met een momentsleutel en dat zat goed. Ik heb meteen gekeken of ik ergens speling kan constateren in de ophanging (niets gevonden) en de wiellagers (niet voelbaar met de blote hand). De veren zijn heel en de nivomats zijn volgens mij ook niet slecht (de auto deint niet na, als je op de trekhaak springt).
De auto staat sinds kort op nieuwe banden (volgens mij goed gebalanceerd) en is correct uitgelijnd door Karelsen in Soest.

Het is met opgevallen dat het trillen in een bocht naar rechts zo goed als weg is en in een bocht naar links nog heftiger lijkt dan op een recht stuk. Ik snap alleen niet waar ik dit moet zoeken. Heeft iemand suggesties?

peteRRR

Kijk eens of er toch niet hoogsteslag zit in de banden ondanks dat ze nieuw zijn.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

volvobug

Zijn je remklauwen achter goed gangbaar?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

pcpg.janssen

Na ruim anderhalf jaar radio stilte is het weer tijd voor een (hele grote) update. Er is in de tussentijd veel gebeurd: nieuwe werkgever, huis gekocht en bij de eerder genoemde werkgever per 1 januari 2018 weer een nieuwe functie. Alles bij elkaar was het misschien te veel en daarom heb ik nu even verplicht rust. Het advies was om leuke dingen te gaan doen waar je energie van krijgt en dat is een mooie aanleiding om weer eens lekker het WDB bij te werken. Want ondanks dat het druk was met van alles, zijn de Volvo en Mercedes beiden gebleven en met twee oude(re) auto's heb je nu eenmaal regelmatig onderhoud.

4 oktober 2016 - Volvo V70 445.900KM - Strips op de kofferbak verwijderd
Omdat ik hier ergens op het forum gelezen had dat deze strips eruit konden en het er op de foto's goed uit zag, ben ik ook maar eens aan de gang gegaan. Een paar tangen gepakt, een busje kruipolie en dan kan de trek-wedstrijd beginnen. Maar ze zijn eruit gekomen:


4 oktober 2016 - Volvo V70 445.900KM - Kleine interieur dingen
Een paar irritatie puntjes aan de binnenkant aangepakt. Ik had wat kapotte lampjes achter een paar knoppen en onder de automaat pook. En daarnaast zat de voetensteun aan de linkerkant los. Ik kan slecht tegen dit soort kleine dingen, dus de auto verwend met wat verse onderdelen:


4 oktober 2016 - Volvo V70 450.000KM - Mooie KM stand
Wat valt erover te zeggen: is gewoon leuk om te halen :-)


22 januari 2017 - Volvo V70 459.500KM - Ontsteking vervangen en remmen achter
Zoals te zien op de foto hieronder, hadden de bougiekabels hun beste tijd wel voort gehad.


De motor liep ook niet meer zo rustig als eerst, dus ik had wat goodies besteld voor de 10 klepper: Nieuwe rotor, verdelerkap, bougiekabels en natuurlijk de bougies zelf.


Daarnaast was ik het gehobbel/gedribbel achter helemaal zat. Omdat ik de remklauwen achter al eens had vervangen door gebruikte, heb ik het nu maar goed aangepakt: nieuwe klauwen, schijven en blokken besteld.


Alles netjes gemonteerd:


Ziet er geweldig uit, maar hij hobbelt achter nog steeds  >:(

7 maart 2017 - Volvo V70 466,800KM - Airbag melding
De vrees van elke Volvo rijder: het airbag lampje gaat aan. In de meeste gevallen goed voor een duur bezoekje aan de dealer. Gelukkig was ik voorbereid. Laptop met Vida gepakt en maar eens gekeken waarom het SRS lampje aan stond:


De stoelairbag maakt geen contact. Na twee minuten werd ook duidelijk waarom: één van de draden was los gekomen uit de stekker. Dus het draadje opnieuw vastgezet, melding gereset en we mochten weer verder. Dan kan mijn vriendin weer veilig rijden (want die rijdt het meest met mijn auto).


30 april 2017 - Volvo V70 474.600KM - Kofferbak slotplaat
Ook zo´n klein ding wat kan gaan irriteren (en dat deed het bij mij ook). M'n kofferbak rammelde. Omdat de schuld vaak wordt gegeven aan de slotplaat, heb ik die een nieuwe besteld en gemonteerd. Klusje van niets, maar het is wel weer rustig achter me.


25 mei 2017 - Volvo V70 479.400KM - Vering en dempers
Eindelijk weer een echte klus. De huidige veren en demper zaten er al een tijd onder. Ik had ze nog nooit vervangen in de 130.000KM dat ik de auto had en gezien de staat waarin ik hem kocht, vermoed ik dat de vorige eigenaar er ook nooit naar gekeken heeft. Ze zaten er dus al een tijd onder en dat was ook wel een beetje te merken. Tijd dus voor wat nieuws: originele veren voor, originele nivomat veren achter, nieuwe Sachs Super Tourer dempers voor en om alles af te maken ook de veerpootlagers en rubbers vervangen. De benodigde goodies (voor de voorkant):


Oude demper eronder uit


En de nieuwe veerpoot kon er weer onder:


Op de foto moeilijk te zien, maar ook de draagarmen en stabilisatie stangetjes zijn direct mee vervangen. Je hebt het toch al min of meer in je handen, dus dan kun je het net zo goed even mee pakken. Het is geen moeilijke klus en prima in een dag op de grond te doen.

Het oud ijzer:


Veerpoot rubber was niet meer in topconditie.


Setje nieuwe nivomat veren en rubbers:


En het zit er weer onder


1 juli 2017 - Volvo V70 485.200KM - Verse nivomats
Met heel veel geluk voor een heel klein prijsje een setje mooie nivomats kunnen scoren.


Geen foto's van de montage, maar het rijdt wel weer goed strak :-)

pcpg.janssen

8 juli 2017 - Volvo V70 486.400KM - Binnenste homokineet hoes
In juni 2016 had ik de buitenste homokineten vervangen. Prima, niets aan het handje. Alleen raad ik iedereen die een dergelijke klus uitvoert aan om ook direct de hoezen van de binnenste homokineten te vervangen. Je hebt de as toch al in je handen en je kunt er donder op zeggen dat als de buitenste hoes door ouderdom is gescheurd, dat de anderen binnenkort ook gaan. Dus de assen mochten er weer onder vandaan:


Het kleine scheurtje.


Beun de haas zou proberen het te lijmen en een amateur zou je een nieuwe as voorschrijven omdat de binnenste homokineet er niet af zou kunnen. Gelukkig kun je het goed oplossen voor relatief weinig geld en ik hoop je hieronder te laten zien hoe.

Haal eerst de as los bij het fusestuk/de wiellager, zodat je de as uit de bak kunt trekken. Als je de as los hebt liggen, haal je de hoes van de binnenste homokineet los, trek het asdeel los en haal je met een (papieren) doek het grootste deel van het vet weg. Als het goed is zie je dan het onderstaande plaatje:


Bovenop de homokineet zit een borgringetje. Met een spits tangetje kun je deze uit elkaar drukken. Gebruik een tweede tangetje om de ring vast te pakken als er er iets onder kunt komen. Dan kun je voorkomen dat het ringetje weg springt en dat er paniek in de tent is.


Omdat de as gebalanceerd zou zijn, heb ik voor de zekerheid de stand van de homokineet afgetekend. Ik vraag me af of dit nodig, maar zie hieronder de 2 streepjes:


Je kunt de homokineet er nu gemakkelijk met een kleine pulley trekker af trekken. Als je die niet hebt, kom je ook weg door met een kleine beitel en een hamer de homokineet er af te tikken. Let dan wel goed op dat je de lagers niet raakt! Als het goed is, heb je het onderstaande uitzicht:


Trek de nieuwe ashoes over de as heen en let goed op dat je de juiste ashoes hebt. Op mijn 1999 model, zitten de ashoezen van een Volvo S40/V50 en niet die van de 850/V70. Ik weet niet wanneer de overgang heeft plaats gevonden, maar het was wel vervelend, want ik kon de oude zooi tijdelijk terug zetten om een andere hoes te gaan halen. De hoes die ik mee had gekregen, had niet de 3 inkepingen, waardoor hij met geen mogelijkheid afsloot.


Zet de ashoes vast met een setje klemmen. Ruim eerst even zo veel mogelijk rondgeslingerd vet aan de onderkant van je auto op en duw de hele as weer terug in je versnellingsbak. Zet hem aan de wielzijde weer opnieuw vast en je bent weer zo goed als nieuw.

28 oktober 2017 - Volvo V70 500.000KM - Eindelijk ingereden
Blijft magisch  :angel:

pcpg.janssen

Inmiddels is het 2018 en ondanks het feit dat de Volvo goed rijdt en dit jaar tot nu toe probleemloos rijdt (direct afkloppen) zijn er altijd dingen te doen.

9 juni 2018 - Volvo V70 525.000KM - Spoiler
Al enige tijd heb ik een metalic zilveren spoiler in de garage liggen, maar omdat ik een blauwe auto heb, is die er nooit opgegaan. Gelukkig bood Arjan een blauwe aan en die ben ik op 9 juni gaan ophalen als cadeautje voor de auto voor z´n 525.000e kilometer (en natuurlijk ook voor mezelf):

Dat staat 'em goed!

15 juni 2018 - Volvo V70 526.200KM - 302mm rem upgrade
Omdat de remmen aan vervanging toe waren, heb ik gezocht naar de 16 inch rembrackets. Bij Estate Services hadden ze die op voorraad, dus maar eens besteld. Voor degenen die ze nog zoeken, ze staan bekend onder Volvo nummer 8602456 of 8251319.


Setje nieuwe nieuwe remblokker, ATE Powerdisc remschijven en remslangen lagen al te wachten en op 15 juni mocht het er allemaal onder. Eerst de schijf met bracket:


En je krijgt dan ook direct spijt dat je de remklauwen niet ook even zwart hebt gespoten. Had toch net wat mooier gestaan.
Het opvangbakje van de remvloeistof gleed uit m'n handen maar gelukkig lag er ruim karton onder, dus het schoonmaak werk viel mee... Het hele systeem gevuld met ATE type 200 remvloeistof en rustig ontlucht. Het is niet alsof je een anker uit gooit, maar het remt (voor een V70 classic) weer prima.

NinaPaul

De binnenste hoezen scheuren bijna nooit, omdat deze nagenoeg niet op rek en trek worden belast, wat de buitenste door sturen en veren wel veelvuldig te verduren krijgen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

-D©©©L-

Vijfhonderdvijventwintigduizend kilometer. Respectabel !
Staat er ook mooi bij.

arjen850

Hoop werk aan gedaan hoor, en de spoiler staat hem idd goed ;)

-D©©©L-

Mooi om te zien  stapel onderdelen waar een gemiddeld sinterklaasfeest bij zou verbleken, gebruikt wordt om een toch al goed verzorgde roffel in nóg betere staat te brengen.
Ik hou daar wel van (en doe t zelf ook).

The Volvoboy

Da's echt mega fijn, zo'n compleet nieuw onderstel en nieuwe remmerij! :) Ik ben benieuwd hoe die ATE Powerdiscs zich bij jou houden. Ik was er niet kapot van eerlijk gezegd.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km