Op zoek naar `n C70, welk blok?

Gestart door luuk123456, 13-07-2015 09:44:01

Vorige topic - Volgende topic

luuk123456

Beste lezer,

na 3 jaar zeer tevreden te hebben rondgereden in onze trouwe V70 2.5 10v uit 98`, zijn we nu toch aan het kijken naar `n C70.
Wat me alleen opvalt tijdens het verzamelen van informatie (hier op het forum en daarbuiten), zijn de ervaringen van de verschillende motoren.

Het beeld dat ik nu heb is dat de 2.5T en de 2.4T niet aan te raden zijn i.v.m. het  risico op het scheuren van het (onder?) blok.
De 2.3 T5 `n sterk blok is, maar niet meteen aan te raden wanneer je zelf niet handig bent en dus niet in staat bent de auto zelf te onderhouden/repareren.

Dan blijft over de 2.4 non turbo en de 2.0T.
Buiten het feit dat deze blokken niet zo spectaculair zullen presteren, lees ik over deze motoren weinig tot geen 'typische' zwakke punten.
Let wel; Ik ben `n Volvo liefhebber, géén kenner, dus ik wil benadrukken dat dit het beeld is wat ik op dit moment heb, niet dat dit de waarheid is of een op feiten gebaseerd verhaal!

De vraag die ik nu dus eigenlijk heb;
is er `n uitvoering van de C70 die, met het juiste onderhoud etc. nét zo betrouwbaar kan zijn als onze huidige V70 met de 2.5 10v motor?
Als jullie mening is dat dit model echt `n auto is waarvoor je (technische) kennis nodig hebt, dan is het, voor de bloeddruk en de portemonnee, misschien verstandiger om `n Volvo met het 2.5 10v blok te blijven rijden.

Bij voorbaat dank voor eventuele tips/advies

gr. Luuk

Johann

2.4/2.5T, LPT, scheurende blokken is lullificatie. Ja er scheuren blokken maar dat is volledig inherent aan de staat van onderhoud.
Denk dat de LPT de beste allround motor is. T5 is sterker ja maar misschien wel te sterk voor de Nederlandse wegen.
Wil je een meters makende auto dan ga je voor de T5, wil je lekker soepel ga je voor de LPT.
De 2.4 NA en 2.0T zijn van die cruise motoren. Wil je er op den duur meer uit halen ben je beperkter qua mogelijkheden.

Alle turbomotoren zijn qua benodigde kennis gelijk trouwens.

Wil je net zo rijden als met de V70 10V dan passen alle genoemde motor varianten in je straatje.

cornelis-b

Luuk je zegt het zelf al, een non turbo en een 2.0T presteren minder dan een T5 hoewel een 2.0T met een goede tune ook prima van zijn plek komt. Ik persoonlijk zou voor een T5 kiezen en wat het onderhoud betreft zijn er forumleden genoeg die je daar behulpzaam bij kunnen zijn. Succes met de zoektocht.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70R-obert

Met een 10v als referentie maak ik op dat snelheid en kracht niet direct prioriteit heeft maar meer comfortabel en 'normaal' rijden? De t5 is een heerlijke motor maar zeer krachtig en uitdagend. De 2.4t is een heel mooi compromis tussen snelheid en comfort als je het mij vraagt. De 2.0t met 163pk is vrij eenvoudig te tunen tot 200pk en is hiermee ook snel, comfortabel en 'zuinig' zo'n 9 liter op 100km, waarden die je niet gaat halen met de overige motoren.

daanium

Waarom is een 2.3T5 moeilijker in onderhoud?
Qua oliefilter, bougies enz is dat toch hetzelfde? Of mis ik iets?
Heb zelf een C70 T5 en ik ben ook een liefhebber en geen kenner ;)
Gaat eigenlijk allemaal prima :)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

luuk123456

Bedankt voor de input mensen!
Wat je binnen `n kwartier toch veel kan leren! ;D

Pure snelheid is inderdaad niet m`n top prioriteit, sneller dan de 10 klepper dan weer wel...
De T5 is inderdaad misschien wat 'overkill' voor deze eenvoudige rijder...

Dus ik denk dat de kwalificatie redelijke vlotte comfort rijder goed past!
Ik neig, door de door jullie gegeven info, naar `n 2.4T of de 2.0T.

V70geRwin

Citaat van: daanium op 13-07-2015 10:17:26

Er zit meer op en dus kan er meer kapot.

Als de tienklepper nu ook voldoet lekker een turboloos blok zoeken.
Anders is de 2.4t met zijn "diesel" karakter een heerlijk blok, zeker icm een automaat.

De T-5 heeft veel kracht maar wel wat meer bovenin de toeren.
Wel snel(ler) maar ook veel sportiever met navenant geluid.

Voor ieder wat wils dus!

luuk123456

Citaat van: V70geRwin op 13-07-2015 10:23:14
Citaat van: daanium op 13-07-2015 10:17:26

Er zit meer op en dus kan er meer kapot.

Als de tienklepper nu ook voldoet lekker een turboloos blok zoeken.
Anders is de 2.4t met zijn "diesel" karakter een heerlijk blok, zeker icm een automaat.

De T-5 heeft veel kracht maar wel wat meer bovenin de toeren.
Wel snel(ler) maar ook veel sportiever met navenant geluid.

Voor ieder wat wils dus!

Ja, dat vergeet ik in m`n enthousiasme dan weer te vermelden...
We zouden inderdaad graag `n automaat willen:)

V70R-obert

Automaat.... Gefeliciteerd met de aankoop van jullie toekomstige 2.4t!

NinaPaul

Vergeet niet dat de C70 een stuk zwaarder is dan jouw 10V, bij mijn zoektocht naar een C70 (voor vrouwlief) heb ik er verschillende gereden.
Het is waar dat je verschillende motoren makkelijk kunt chippen, maar ook dit kost geld en de meeste mensen rijden een standaard auto voor het gemak.

Heb enkel automaten gereden, aangezien dat een vereiste was.
- 2.0T vond ik zeer matig presteren, qua gevoel over heel de lijn een onder bemeten motor voor de C70.
- 2.4T auto voelt vlot en levendig aan je hebt niet het idee dat je veel gas moet geven, bovenin echter niet zo super sportief.
- T-5 auto voelt traag aan onder in toeren, je hebt constant het idee dat je toeren moet maken om lekker te rijden.

Voor ons is het dus een 2.4T geworden, maar mijn advies is: rijd zelf met alle uitvoeringen en ga af op jouw eigen gevoel.

(Edit: mocht je net als wij op lpg willen rijden, met een ringtank waardoor de vloer iets omhoog komt, boodschappen doen is dan gelimiteerd.)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

luuk123456

Citaat van: V70R-obert op 13-07-2015 10:37:17
Automaat.... Gefeliciteerd met de aankoop van jullie toekomstige 2.4t!

Dank Robert!

luuk123456

Citaat van: NinaPaul op 13-07-2015 10:52:40
Vergeet niet dat de C70 een stuk zwaarder is dan jouw 10V, bij mijn zoektocht naar een C70 (voor vrouwlief) heb ik er verschillende gereden.
Het is waar dat je verschillende motoren makkelijk kunt chippen, maar ook dit kost geld en de meeste mensen rijden een standaard auto voor het gemak.

- 2.0T vond ik zeer matig presteren, qua gevoel over heel de lijn een onder bemeten motor voor de C70.
- 2.4T auto voelt vlot en levendig aan je hebt niet het idee dat je veel gas moet geven, bovenin echter niet zo super sportief.
- T-5 auto voelt traag aan onder in toeren, je hebt constant het idee dat je toeren moet maken om lekker te rijden.

Voor ons is het dus een 2.4T geworden, maar mijn advies is: rijd zelf met alle uitvoeringen en ga af op jouw eigen gevoel.

(Edit: mocht je net als wij op lpg willen rijden, met een ringtank waardoor de vloer iets omhoog komt, boodschappen doen is dan gelimiteerd.)

Dank voor je nuttige tips!
Ik dacht in eerste instantie dat je doelde op het meer betalen van belasting, want dat is namelijk in de meeste gevallen maar één schaal hoger, dat vond ik dus wel meevallen.
Maar je bedoelt natuurlijk dat er meer pk`s nodig zijn om e.e.a vlotjes te laten verlopen:)
gas is voor ons geen overweging aangezien we daar te weinig kilometers voor maken.
Ik zal inderdaad zelf in moeten/mogen stappen, maar als jij de 2.0T als ondergemotoriseerd hebt ervaren dan begin ik al zwaar te twijfelen.
Buiten het feit dat de V70 véél te groot is geworden voor ons, is `n flink stuk meer vermogen toch ook wel meer dan welkom.
Ik ga me de komende tijd toch eens focussen op de 2.4T automaat...

Nogmaals dank, ik waardeer het zeer!

Gr. Luuk

V70geRwin

Citaat van: NinaPaul op 13-07-2015 10:52:40

Hoeveel meer zwaarder is de C70 dan een V70?

Hengeveld

Citaat van: luuk123456 op 13-07-2015 11:25:08
Buiten het feit dat de V70 véél te groot is geworden voor ons, is `n flink stuk meer vermogen toch ook wel meer dan welkom.

Een C70 is groter dan een V70, van buiten.

Hengeveld

Citaat van: V70geRwin op 13-07-2015 11:30:05
Hoeveel meer zwaarder is de C70 dan een V70?

Een V70 AWD is zwaarder dan een C70  ;)