850 10V Vakantieliefde - Verkeerde ashoes besteld...

Gestart door Dionvr, 29-07-2015 15:31:29

Vorige topic - Volgende topic

Dionvr

To do voor APK

Ashoes LV
Draagarm LV
Handrem stellen
Koplamp R omhoog stellen (stelmotor is vernield door vorige eigenaar..)
Nieuw rubber voorwielen

Zo, toch maar een blog beginnen aangezien ik het zelf ook leuk vind om het van anderen te lezen!
Ik ben Dion, 21 jaar oud uit de omgeving Sliedrecht.

Het begin
Samen met mijn vriendin hadden wij het idee om naar Italie op vakantie te gaan. Aangezien ze nog geen rijbewijs heeft, betekende dat dat ik zelf moest rijden. Nu konden we de Ford ka (bj. 2010) van mijn moeder lenen, alleen vond ik dat een minder plan. Boven de 120 is de fut er toch wel aardig uit... om maar niet te beginnen over prestaties in "de bergen".

Er moest dus een auto worden gehuurd. Om een lang verhaal kort te maken, dit kost gewoon veel geld. We hadden ons hier eigenlijk al bij neergelegd toen ik met het idee kwam, om gewoon een auto te kopen voor de vakantie. Een beetje huurauto voor 10 dagen kost circa €700,-. Eerst gaan zoeken in de klasse Ford Mondeo, Passat etc, het moest sowieso een auto zijn die comfortabel rijdt op lange afstand en waar ook nog een beetje pit in zit. Veel van deze modellen zijn helaas afgetrapt, of dusdanig oud dat ik er weinig vertrouwen in had.

Vervolgens na wat lezen al snel de keuze gemaakt dat het een Volvo 850 (of v70, maar vaak te duur) moest worden. Op een zaterdag (2 dagen nadat ik het idee had om een auto te kopen...) bij 3 auto's wezen kijken. Allemaal voorzien van een 2.5 10v.

1) Handbak, geen airco en geen elektrische ramen. Toch maar even proefrijden aangezien het misschien toch een mooie deal is. Toen meteen ervaren dat een 2.5 10v prima is, zat vermogen. Toch kriebelde het wel om een automaat te hebben, aangezien dit wel gewoon erg fijn is op lange afstanden (en juist ook binnendoor...).

2) Automaat, Airco (die niet werkte) en elektrische ramen. Nadat de garage eigenaar de auto uit de "loods" haalde lag er een grote plas olie onder de auto.... Geen goed teken dus. Ook zat er in de grill onderin een stuk karton, wat volgens de verkoper er voor was dat "die wat sneller op temperatuur kwam in de winter"... ja ja. Ook tijdens de proefrit bleek dat dit hem absoluut niet ging worden, automaat schokte verschrikkelijk, alles kraakte en rammelde, je trok bijna de hele midden console mee als je het klepje opende.

3) Nadat we de moet al hadden opgegeven voor die dag (ondertussen al 14:00...) even snel op marktplaats gekeken of er nog iets anders in de buurt stond. Toen kwam ik, de auto die nu dus in mijn bezit is, tegen. Deze stond helemaal achteraan het terrein van een "echte" autohandelaar. Eerste indruk was goed, de tweede en derde ook  ;D. Tank was bijna leeg, dus met wat horten en stoten kwam die toch tot leven na wat nieuwe benzine. Heel klein proefritje gemaakt met de verkoper ernaast, omdat er geen groene platen waren en hij dus niet verzekerd was  :eusa_wall:.

Aangezien we er beide (een vriend en ik) goed gevoel bij hadden, hij goed reed en te koop stond tegen een nette prijs de koop gesloten  :eusa_dance:. Toch geen verkeerde éérste auto.

Het is een: 850 uit 1996, 2.5 10v, automaat, elektrische ramen voor en half leder.

Wat was er mis toen ik hem kocht?

• Remlicht schakelaar kapot
  • Airco leeg
  • Thermostaat kapot
  • Temperatuursensor kapot
  • Thermostaat kapot
  • Geen radio aanwezig

Bovenstaande puntjes zijn ondertussen allemaal gerepareerd of opgelost.

In de volgende berichten zal ik vermelden wat er allemaal ondertussen aan gedaan is.

Dionvr

Elektrisch raam kapot

Niet echt handig op vakantie als je raam niet meer dicht wilt. Eerst dacht ik dat de oorzaak vanuit het raammechanisme kwam. Complete paneel eruit gehaald en de stekker die normaal op de motor van het raam komt doorgemeten. Allemaal perfect...

Zou het dan de schakelaar zelf zijn? Knopje eraf gewipt, en ja, de contactjes waren helemaal vuil. Schoongemaakt en vervolgens teruggeplaatst. Helaas heeft het raam daarna nog wat kuren gehad, waardoor het knopje nu niet meer lekker in de complete behuizing klikt en er dus losjes bovenop ligt.

Thermostaat en sensor vervangen

Aangezien de meter in het dashboard niet omhoog kwam, de thermostaat vervangen + de sensor. Het was nog de originele thermostaat uit '96, hij was ook redelijk krom en stond daardoor altijd een klein beetje open.

De oude

Ondertussen nog voordat de vakantie begon al best wat kilometers er mee gereden. En natuurlijk ideaal voor het mountainbiken, of vervoeren van barbecues... :eusa_shhh:

Dionvr

Vakantie naar Italie

Nadat de problemen met de katalysator waren opgelost met een gerust hart de auto ingepakt en klaargemaakt voor de vakantie!

In de nacht van 1 op 2 juli om half 1 vertrokken richting Peschiera del Garda, de vakantie waarvoor deze auto is gekocht. In de maand hiervoor al dusdanig veel kilometers in de Volvo gemaakt dat ik er stiekem een beetje gehecht aan begin te raken, wat een heerlijke auto. Natuurlijk zijn er wat puntjes, maar wat wil je met een auto van bijna 20 jaar oud, voor dit bedrag (onder de €1000,-...).

Rond de klok van 7:30 in de ochtend zaten we aan de 2e echte stop in Fussen, Oostenrijk! Wat een geweldige reis auto. Vriendin lekker slapen onderweg. Paar espresso naar binnen gejakkerd, tank volgegooid en door naar Italie. Tussen Fussen en de eindbestemming nog 1 keer gestopt om even wat te drinken en eten en toen weer verder. Rond 12:00 waren we in Peschiera!

Hier hebben we 1 week gezeten, waarna we naar het meer van Iseo zijn geweest, hier 4 nachten gezeten en uiteindelijk nog 1 dag in een hotel in Bormio, bij de Stelvio  ;D! Erg leuk rijden daar altijd, ik was er al een keer geweest met de racefiets, maar met de auto is het ook wel erg leuk.

In de 2 weken die we weg zijn geweest vele tripjes gemaakt naar verschillende plaatsen om het gardameer en het meer van Iseo. In totaal hebben we 3006km gereden in 2 weken, met een gemiddeld verbruik van 1 op 9.2! Totaal niet slecht, met 2x de Stelvio erin, vele stukken flink doorgereden op de Autobahn en allemaal korte stukjes naar supermarkt, plaatsjes etc.

Wat foto's van de auto op vakantie...

Ook op dit soort snelheden deed de auto het werkelijk perfect, en omdat we net voor de grote vakantie periode richting italie gingen, was het ook nog lekker rustig!

Dionvr

leons850

Citaat van: -D©©©L- op 29-07-2015 15:37:11
Nog maar een plekje, ik zou ook mijn eerste bericht kunnen aanpassen maar ben wel van het dwars over 3 vakken parkeren.  ;D

Kom je altijd met een aanhangwagen?
Die kuga is niet groot genoeg voor 3 plekken denk ik. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Marty__Mouse

Na de aankoop dus al lekker bezig Dionvr, en sowieso een fijne keuze; een 850 als vakantieauto  :D

Maarre, heb je ook nog foto's van je bolide? Dat wordt altijd wel gewaardeerd! ;)
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Dionvr

Citaat van: Marty__Mouse op 29-07-2015 15:56:16
Na de aankoop dus al lekker bezig Dionvr, en sowieso een fijne keuze; een 850 als vakantieauto  :D

Maarre, heb je ook nog foto's van je bolide? Dat wordt altijd wel gewaardeerd! ;)

Hmm, vanuit dropbox werkt dus toch niet. Zal ze even ergens anders uploaden!

rpakuypers

Citaat van: Dionvr op 29-07-2015 16:46:03
Citaat van: Marty__Mouse op 29-07-2015 15:56:16
Na de aankoop dus al lekker bezig Dionvr, en sowieso een fijne keuze; een 850 als vakantieauto  :D

Hmm, vanuit dropbox werkt dus toch niet. Zal ze even ergens anders uploaden!

Kan wel, moet je ze in de map Public zetten en de link hier plaatsen .......

Groet,
Roger

Dionvr

Weer wat informatie toegevoegd over de vakantie en de auto!

De vakantie is weer voorbij, morgen gaat de auto voor een voorkeuring van de APK, ik ben benieuwd wat er allemaal aan gedaan moet worden om eind oktober door de APK te komen. Als er dusdanig veel aan gedaan moet worden (vooral wat betreft kosten), dat het niet meer rendabel is, zal ik er helaas afscheid van nemen. Toch hoop ik het allemaal meevalt.

UserID6342

850blues

Ik sluit me bij Dirk aan, leuke intro  :eusa_clap:

En ik heb het idee dat het niet bij een vakantieliefde blijft als ik het zo lees. Het 850-virus heeft al toegeslagen.

Je lijkt me bovendien handig genoeg om zelf evt. APK-klusjes op te lossen mochten die er zijn. En anders gewoon ff melden wat er gedaan moet worden en je krijgt vast van alle kanten suggesties, tips en misschien zelfs wel hulp aangeboden.
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

petrolhead2.5

leuke auto; keep 'm rolling. De stelvio is een leuke beproeving, wel relaxed omhoog tuffen met een automaat door die krappen haarspeld bochtjes.  ;) ;D

V70geRwin

Mooi verhaal en dit wordt vast een blijvertje  ;)

Dionvr

Ik begin er al redelijk gehecht aan te raken ondertussen.
Ben zelf redelijk handig over het algemeen, had alleen weinig kennis van auto's tot nu toe. Mede door dit forum en de vele informatie op het internet ben ik er van overtuigd ik vele klusjes en reparaties zelf uit kan voeren, en evt. met wat extra hulp  ;D!

Stelvio was inderdaad best een beproeving. Dit was samen met wat bergwegen rond Iseo de enige keer dat ik wel een handbak had gewild. Ook naar beneden is gewoon even aanpassen, Locken in de 3, en evt naar 2 met de Winter stand. Kreeg samen met mijn vriendin bijna een hartverzakking toen we ergens bovenop wegreden en hij nog in winter stand stond, dacht dat de koppeling ermee was gestopt  ::)... bleek gelukkig de Winter knop te zijn.

Nu naar de APK-voorkeuring!

Dionvr

Voorkeuring APK

Zojuist met de 850 langs de garage geweest.

Punten die moeten worden vervangen voor apk:

- Ashoes linksvoor
- Fuseekogel linksvoor
- Handrem stellen, of vernieuwen
- Twee nieuwe voorbanden, huidige zijn bijna versleten
- Rechter koplamp stellen (door de vorige eigenaar is de stelmotor kapot gemaakt...)

Valt dus nog mee wat betreft kosten. Nu alle onderdelen (ashoes en fuseekogel) bestellen en z.s.m. monteren  :eusa_clap:

Iemand tips waar ik deze het beste kan bestellen? Estateservice? Europeantuning? Winparts?