Project E85 ECU remap.

Gestart door Hendrix, 22-10-2015 10:31:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: Hendrix op 28-10-2015 19:25:42
Citaat van: remeeus op 28-10-2015 18:30:34
Hier staan ze ook: https://drive.google.com/open?id=0B1Ua98JDXr1ndlNMQzkzVTltQmc

Edit: hè die had ik nog niet, dank je Piet (en Yits). Ook staan hier de foto's uit de M4.4 wiki (in de map 850)

Thanks, die obd moest ik hebben, bij de jpg staat dat het de socket is dus de connector is gespiegeld,  met andere woorden als ik in het vrouwtje kijk (voel me net een gynaecoloog soms  ;D) zitten de aansluitingen als getekend, correct?

Dus als ik de female connector ga maken, bekijk je hem van de achterkant om de pinnetjes in de connector housing te doen, en is ie dus gespiegeld aan de aansluit zijde..= aan het mannetje VAG kabel buitenkant, voor de voeding dus weer terug spiegelen  (zoals getekend) als de vag kabel open is en je van de achterzijde van de connector de aansluiting voor de voedingsspanning maakt.

Nou duizelt het me, van deze zin...
Op de jpg kijk je in de (female) socket van het OBD in de auto.

Citeer
Ideetje voor een modificatie voor het geheel, wordt een aparte (buiten het contactslot om) sleutel schakelaar met relais om spanning op de ECU en VAG kabel te zetten zonder de rest van de auto van spanning te voorzien (kan alleen als het contact uit is) voor het flashen, hoef je dan geen stekkers van allerhande stroom verbruikers lost te trekken om aan de 13,5V te komen..

Moet je nog wel ergens 13.8 volt (13.5 is meestal te weinig om te kunnen flashen) vandaan halen.
Bovendien moet die spanning op pin B8 gezet worden om de ECU in bootmode te zetten, waarin je hem kunt flashen.
We bouwen hiervoor een step-upconvertertje in de ECU in, met een schakelaarje op de ECU naar pin B8 om hem in en uit bootmode te kunnen zetten

razorx

Wat het laatste aangaat: Turboforslund heeft daar een mooie oplossing voor. Staat een linkje naar op de M4.4 Wikia.
(Boost up convertertje van nog geen 5 euro)

Dit plaatje geeft de OBD nummering het minst verwarrend weer. Al staan de nummertjes vaak in het plastic van de plug:

Piet

Boost up convertertje = step-up convertertje :)

Hendrix

Citaat van: Piet op 28-10-2015 19:40:11

Nou duizelt het me, van deze zin...
Op de jpg kijk je in de (female) socket van het OBD in de auto.

Dat bedoelde ik ja, ach mijn vrouw volgt me ook vaak niet  ;D ;D (ligt vast aan mij, en als ik het soms terug lees dan .. ik snap mezelf soms ook niet  ;D ;D)

@razorx, thanks... zo kan ik het niet fout doen  ;)

Piet

Hendrix

Moet je nog wel ergens 13.8 volt (13.5 is meestal te weinig om te kunnen flashen) vandaan halen.
Bovendien moet die spanning op pin B8 gezet worden om de ECU in bootmode te zetten, waarin je hem kunt flashen.
We bouwen hiervoor een step-upconvertertje in de ECU in, met een schakelaarje op de ECU naar pin B8 om hem in en uit bootmode te kunnen zetten

Ik heb net bedacht dat ik de laptop batterij (14,2V) daarvoor ga gebruiken, hoef ik niks in de ECU aan te passen, alleen B8 ook bedraden naar de verloop kabel voor de VAG kabel, en daarin verwerken.. en an de VAG kabel een extra kabeltje naar de laptop batterij.

Heb ik een dedicated ECU flash laptop.. 8)

Hendrix

Ow bijna vergeten, voor ik gruwelijk de mist in ga, even checken voor de zekerheid, de ECU pinning, A is links en B is rechts, maar je kan hem omdraaien en dan ziet ie er hetzelfde uit... dus..

De aluminium koelplaat met 6 torx-jes van de ECU is de onderkant in de pin layout toch? (als ik het fotootje bekijk i.i.g. wel).

Piet

Met die plaat naar beneden en de connector naar je toe is het linker deel A en het rechter deel B
(Als je goed kijkt is het in het plastic in de voet ook weergegevenr)

Citaat van: Hendrix op 28-10-2015 20:34:07

Ik heb net bedacht dat ik de laptop batterij (14,2V) daarvoor ga gebruiken, hoef ik niks in de ECU aan te passen, alleen B8 ook bedraden naar de verloop kabel voor de VAG kabel, en daarin verwerken.. en an de VAG kabel een extra kabeltje naar de laptop batterij.

Heb ik een dedicated ECU flash laptop.. 8)

Is ook een idee.
Ecu trekt echter wel ongeveer 0.3 tot 0.4 ampere.

Piet

Of je moet alleen B8 op de lapttopaccu zetten en de ECU gewoon op de auto accu, met een gezamelijke aarde.
In principe hoeft alleen B8 een voltage te hebben van zo'n 14 volt.

Schakelaarje ertussen, zodat je de VagCom ook uit bootmode aangesloten kan houden, hmm niet gek...

Hendrix

Citaat van: Piet op 28-10-2015 20:59:16
Of je moet alleen B8 op de lapttopaccu zetten en de ECU gewoon op de auto accu, met een gezamelijke aarde.
In principe hoeft alleen B8 een voltage te hebben van zo'n 14 volt.

Schakelaarje ertussen, zodat je de VagComook uit bootmode aangesloten kan houden, hmm neit gek...

Was ik niet zeker van, maar ik dacht dat ook, thanks voor de "confirmation"

Piet

Let ook op de pin nummering die is op B tov A gedraaid, omdat het dezelfde stekkers zijn maar dan 180 gr tov elkaar gedraaid.
Als je goede ogen hebt (of een vergrootglas) zie je dat er nummertjes zichtbaar zijn op het plastic van de ECU voet (naast de pinnetjes)

Hendrix

Citaat van: Piet op 28-10-2015 21:03:39
Let ook op de pin nummering die is op B tov A gedraaid, omdat het dezelfde stekkers zijn maar dan 180 gr tov elkaar gedraaid.
Als je goede ogen hebt (of een vergrootglas) zie je dat er nummertjes zichtbaar zijn op het plastic van de ECU voet (naast de pinnetjes)

Hehe, die had ik al gechecked, nu stekkertjes aan het oogsten... ;D

stap 2,5  ;D

razorx

Hendrix

Citaat van: razorx op 28-10-2015 21:34:19
Dat gaat lekker rap!

Ik moet helaas wachten op de VAG kabel... die komt pas volgende week.. :(

Zaterdag effe een OBD female halen..voor paneel montage 3 euries bij mijn lokale radio shack (maar dan op zijn fins..  ;)) zijn nu uitverkocht... >:(

Hendrix

Ik was het internet even aan het afstruinen toen ik een forum vond waar ik (volgens de gebruikers) originele map files kon downloaden,

Ik heb nu 2 maps gedownload van de betreffende site:

Volvo 850 T5 2.3T 225HP-0261200549-358639.zip met daarin de file:
  Volvo 850 T5 2.3T 225HP-0261200549-358639.ori

en
Volvo 850 T5 2.3T 225HP-0261200549-358073.zip met daarin de file
  Volvo 850 T5 2.3T 225HP-0261200549-358073.ori

Waar kan ik dit bestand mee lezen? is dit werkelijk de originele software ingepakt in een of ander formaat? wat is het verschil tussen die 2 files (versie).

Ik weet dat ik de ECU can flashen met de bin file van maarten, maar ik kwam dit tegen en wilde er meteen het fijne van weten natuurlijk.

Het komt van de site www.chiptuners.org, degene die het gepost heeft is Gunnar

Ben zelf nog aan het zoeken op de site naar welke software wordt gebruikt voor het flashen..heb het nog niet gevonden (of kan dit alleen met een apparaat genaamd Galletto?)

De hele site is nog een beetje Hebreeuws voor me... :P