Project E85 ECU remap.

Gestart door Hendrix, 22-10-2015 10:31:13

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Als het qua centen krap zit raad ik aan alleen maar voor te bereiden. ;)

Hendrix

Citaat van: MrCain op 25-10-2015 22:38:42
Als je (gratis  :eusa_dance:) TunerPro download, een OBD VAG kabel besteld (maximaal €25,-) kan je met http://volvospeed.com/vs_forum/topic/169380-m43-tuning-salvation-free-for-personal-use/ je ecu al programmeren zonder je chip te vervangen ;)

Goedkoper kan t bijna niet ;D

Heb je logging en alle programmeer mogelijkheden die je zoekt!

BTW: ken t gevoel, mijn vrouw was ook hoogzwanger toen ik aan mn M4.4 project begon ;D

Dat "on the fly" of "in place" programmeren kan toch niet met de mijne ??? Die heeft een EPROM, geen EEPROM...

Bovendien heb ik geen OBDII stekker, maar dat dubbele zwarte kastje met dat ledje en draadje... Kan wel zelf een OBD aansluiting maken (als ik de schema's kan opduiken ergens) maar ik had begrepen dat dit zowieso je nog niet de mogelijkheid geeft om naar de ECU te schrijven. Daarom mijn vraag of de EPROM vervangen kan worden voor een EEPROM, m.a.w. kan ik mijn ECU Flash capabel maken?

Had de betreffende bestanden al gedownload maar bovenstaande lijkt me essentieel  ???

Citaat van: razorx op 25-10-2015 22:46:13
Als het qua centen krap zit raad ik aan alleen maar voor te bereiden. ;)

Dat ben ik dus aan het doen... heb de reserve ECU al...(althans die is onderweg)
Heb een 10A 13,8V gestabiliseerde lab voeding (was van mijn CB radio van vroeger met 100W kachel  ;D)
Heb een goede soldeerbout
Heb een goede tin-zuiger
Heb experimenteer printen en een breadboard (met bundel draadjes) voor snel schakelingen testen en opbouwen.
Heb een ruim assortiment aan weerstanden en condensators en een lading ouderwetse Liniaire, CMos en TTL ic's voor experimentele schakelingen
Heb een grote rol soldeertin met kristall400 flux
Heb een enorme hoeveelheid vrije tijd  ;D ;D
Heb een oude P4 Thinkpad R51 laptop met 2GB RAM en XP
Heb een stel Sub-D (male) connectoren liggen (nieuw)

Dus... als ik een schema van de kabel die ik nodig heb kan vinden (met eventueel een interface schakeling erop..) kan ik die ook zelf maken...

Dus ik moet alleen nog een willem programmer hebben of mijn ECU ombouwen zodat ie geflashed kan worden in plaats van EPROM's uit wisselen.

Iemand suggesties.... die tot nu toe waren al zeer waardevol... was effe bang dat iedereen met verstand van dit soort dingen al lang niet meer op het forum rond zouden hangen... meeste data en info is van voor 2010.. ::)

razorx

Ah een elektronicus, dat scheelt. ;)
Zelf zou ik die EPROM niet zomaar vervangen door een EEPROM. Als de ECU zo oud is zou het kunnen zijn dat de EEPROM programmeer functies niet aanwezig zijn.

Dan heb je niets meer ook geen rijdende wagen. Een M4.3 ECU moet nu relatief goedkoop zijn. Meerdere mensen stappen over van M4.3 naar M4.4.

De nieuwe mogelijkheden qua logging e.d. zijn voor M4.3 nog niet zo bekend.

Wat de VAG-KKL kabel aangaat: Er staan genoeg schema's op internet.
Dit is een relatief domme kabel: letterlijk signaalniveau conversie.

Een ELM327 kabel heb je niets aan.

De VAG-KKL kabel werkt met ftdi schipset.

En het belangrijkste: Have fun!

Hendrix

Citaat van: razorx op 26-10-2015 20:32:51
Ah een elektronicus, dat scheelt. ;)
Zelf zou ik die EPROM niet zomaar vervangen door een EEPROM. Als de ECU zo oud is zou het kunnen zijn dat de EEPROM programmeer functies niet aanwezig zijn.

Dan heb je niets meer ook geen rijdende wagen. Een M4.3 ECU moet nu relatief goedkoop zijn. Meerdere mensen stappen over van M4.3 naar M4.4.

De nieuwe mogelijkheden qua logging e.d. zijn voor M4.3 nog niet zo bekend.

Wat de VAG-KKL kabel aangaat: Er staan genoeg schema's op internet.
Dit is een relatief domme kabel: letterlijk signaalniveau conversie.

Een ELM327 kabel heb je niets aan.

De VAG-KKL kabel werkt met ftdi schipset.

En het belangrijkste: Have fun!

De extra reserve ECU is dus al betaald en onderweg.. met een EPROM...geen flash...
Ik heb net iets gelezen  (linkjes gevolgd) over een Osterich  ??? Als ik mijn EPROM  zou kunnen vervangen door zo'n ding, dan kan ik dus via USB meteen de boel tweaken met tunerpro..tijdens het rijden... beste optie so far..

Kan dat bij zo'n oude Motronic 4.3 met een EPROM 27C256 (label TOMAS)?  en waar kan ik zo'n ROM emulator met USB aansluiting kopen, en wat kost dat?.......ok gevonden..175$...da's me te duur (nu nog)
Kan ik zo'n ding niet zelf bouwen? schema's zijn welkom.. tijd genoeg..

Ik ben er wel achter dat je niet zomaar de EPROM kan vervangen voor een EEPROM, de EPROM is 28 pins en de EEPROM is 32 pins.. ook andere pin layout (EEPROM heeft A15, 2 N(ot)C(onnected) en natuurlijk W(rite)E(nable) extra.
Als ik het goed begrijp heeft de EEPROM dus 512K en de EPROM 256K dus dat levert ook een probleem op?

Nou ja... ik hoop meer ideeën te horen.. so far pretty interessant i.i.g.  ;D

cornelis-b

Hendrix, Toivotan teille onnea projekti
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Piet

Jammer dat je die M43 al hebt gekocht.
Voor denk hetzelfde geld hadden we je een M44, geschikt gemaakt om in de auto te flashen en met software geschikt voor je 850 airco kunnen leveren.
Had je gelijk met remappen kunnen beginnen :)

Maarten-t5

Hallo Hendrix,

Weet je zeker dat je niet kunt schrijven naar een van die ecu's? Mijn oude 549 ecu was gewoon beschrijfbaar.
Ik ben er nog geen tegen gekomen welke niet flashbaar was.
Op de software uit deze ecu heb ik uiteindelijk mijn software gebaseerd.
Ik zou gewoon beginnen met de bin die ik geschreven heb kaal in de reserve ecu te flashen met een vag-com kabel.
Je kunt daarvoor vrij eenvoudig een bench flash setup maken (staat in de wiki beschreven).
Deze bin is gewoon de standaard t5 bin met logging toegevoegd.

Draadje vanaf pin b5 (k-line bij m43) naar de cabine trekken, vag-com kabel even aanpassen zodat je m kan voeden met een sigarettenplug en je de k-line erop aan kunt sluiten en je kunt de logging aan de gang proberen te krijgen.
Of je legt even een obd2 plug aan met deze drie aansluitingen op de juiste pins (ook in de wiki te vinden).

Dit kost allemaal niet veel en je kunt er al leuk mee hobbyen.
Je kunt de logging gebruiken om dingen te doorgronden en dan hoef je nog niet eens gelijk te gaan tunen.
De volgende stap is dan een wideband afr meter en voorzichtig sleutelen aan de maps.

Daarna kun je s gaan omkijken naar een m44 conversie.
Met de juiste software kun je die er zo in schuiven zonder hardwarematige modificaties.

Een ostrich is heel handig, maar niet per se nodig. Uiteindelijk kom je met gewoon flashen ook een heel eind.
Ik zou dat geld in die wideband steken.

Ohja ook nog iets wat betreft de e85: Wat voor injectoren heb je?
Om tot hetzelfde vermogen te komen heb je voor e85 flink grotere injectoren nodig dan op bijv 98.
Ik zie mensen vaak dubbel zo groot gaan om een beetje headroom te houden. Er moet op e85 flink meer brandstof ingespoten worden om dezelfde hoeveelheid energie op te wekken.

Hendrix

Bedankt weer voor de info heren,

Ik weet nog niet hoe de onderweg naar mij toe zijnde ECU er van binnen uit ziet. da's afwachten dus.

Ik kan wel nog aan een 0261 203 852 komen van een automaat. Ik weet niet of daar nog iets mee te doen valt voor mijn T5, ik bedoel is het alleen de software die anders is ? (plus wat ongebruikte pinnen voor de automaat die ik niet heb :) )

Daar kan ik morgen al aan komen...

Morgen verder studeren op dit projectje...

thanks alvast voor zover.... gaat erg interessant worden dit.. ;)

Enne over die M43 die ik al betaald heb, als ie het niet doet krijg ik mijn geld terug van Ebay.... dan PB ik jullie allemaal wel effe voor een M44 (als die in de mijne kan)  ;D ;D

Piet

automaat Ecu (m43 en m44) kun je gebruiken voor een MT(andersom niet).
M44 kam in de jouwe (met software aanpassing ivm airco)

UserID6342

Heb er niet zoveel verstand van, maar de K-line zit bij een 4.3 ECU toch op een andere plek als bij een 4.4 ECU ? B5 op een 4.3 tov B36 bij een 4.4 ?

Deze zal TS dan toch ook hardwarematig moeten aanpassen, neem ik aan als hij Wilt overstappen ?

Piet

Hij heeft nog een auto zonder OBD stekker.
Om te kunnen loggen en "in car"  flashen zal hij sowieso een K-lijntje moeten trekken vanuit de ECU voet, zowel bij M43 als M44.

Om ermee te kunnen rijden is het een kwestie van de ECU zo in de voet prikken, ook bij de M44 met (software) aircomod zonder verdere aanpassingen aan de auto.

Hendrix

Citaat van: Piet op 27-10-2015 09:03:11
Hij heeft nog een auto zonder OBD stekker.
Om te kunnen loggen en "in car"  flashen zal hij sowieso een K-lijntje moeten trekken vanuit de ECU voet, zowel bij M43 als M44.

Om ermee te kunnen rijden is het een kwestie van de ECU zo in de voet prikken, ook bij de M44 met (software) aircomod zonder verdere aanpassingen aan de auto.

Ik heb een manuele airco (alles of niets  ;D ), maakt dat nog uit, ik weet dat als de airco aangaat bij stationair, de ECU het stationair even verhoogt als reactie op de extra vermogen vraag door het aanschakelen van de compressor, voor de rest is de airco een vrij autonoom systeem dat alleen afgeschakeld wordt als je (veel  ;D) gas geeft. (plus wat koel Fan sturing)

Als ik Piet goed begrijp, kan ik elke M43 gebruiken, zolang ik maar de juiste software flash (ik heb immers een MT).
Klopt dat? specifiek nu voor de 0261 203 852, omdat als ik de compatibiliteit tabel op usb turbotuners website bekijk, zou dit volgens hun niet uitwisselbaar zijn.. kan ik vanmiddag misschien nog aan komen.

P.S. begin toch wel erg geïnteresseerd te raken in de m44 (met name vanwege de betere boost piek verwerking.. t.b.v. de performance en levensduur van je zuigerstangen  ;D )

Enne @cornelis-b
Citaat van: cornelis-b op 26-10-2015 22:56:55
Hendrix, Toivotan teille onnea projekti
Paljon kiitoksia, mistä sinä oppit suomen kieli?
terveisin Hendrix

Oh edit onderweg n.a.v. maarten-t5's opmerkingen

Citaat van: Maarten-t5 op 26-10-2015 23:56:31
Hallo Hendrix,

Weet je zeker dat je niet kunt schrijven naar een van die ecu's? Mijn oude 549 ecu was gewoon beschrijfbaar.
Ik ben er nog geen tegen gekomen welke niet flashbaar was.
Op de software uit deze ecu heb ik uiteindelijk mijn software gebaseerd.

Nee dat weet ik niet zeker, ik wil mijn huidige niet openmaken en als reserve houden wanneer ik met deze gein begin  ;)
En de nieuwe is nog niet binnen, moet uit de UK komen dus dat duurt nog effen, vandaar mijn vraag of die 0261 203 852 te gebruiken is, die kan ik vanmiddag al hebben.

Ik zou gewoon beginnen met de bin die ik geschreven heb kaal in de reserve ecu te flashen met een vag-com kabel.
Je kunt daarvoor vrij eenvoudig een bench flash setup maken (staat in de wiki beschreven).
Deze bin is gewoon de standaard t5 bin met logging toegevoegd.

Draadje vanaf pin b5 (k-line bij m43) naar de cabine trekken, vag-com kabel even aanpassen zodat je m kan voeden met een sigarettenplug en je de k-line erop aan kunt sluiten en je kunt de logging aan de gang proberen te krijgen.
Of je legt even een obd2 plug aan met deze drie aansluitingen op de juiste pins (ook in de wiki te vinden).

Mijn idee, dat is ook mijn plan... eerst eens op zoek naar een kabel dan maar...

Dit kost allemaal niet veel en je kunt er al leuk mee hobbyen.
Je kunt de logging gebruiken om dingen te doorgronden en dan hoef je nog niet eens gelijk te gaan tunen.
De volgende stap is dan een wideband afr meter en voorzichtig sleutelen aan de maps.

Daarna kun je s gaan omkijken naar een m44 conversie.
Met de juiste software kun je die er zo in schuiven zonder hardwarematige modificaties.

Een ostrich is heel handig, maar niet per se nodig. Uiteindelijk kom je met gewoon flashen ook een heel eind.
Ik zou dat geld in die wideband steken.

Inderdaad, die wideband AFR is onontbeerlijk wil ik ook maar in de buurt van een redelijke en bruikbare remap voor de E85 komen

Ohja ook nog iets wat betreft de e85: Wat voor injectoren heb je?
Om tot hetzelfde vermogen te komen heb je voor e85 flink grotere injectoren nodig dan op bijv 98.
Ik zie mensen vaak dubbel zo groot gaan om een beetje headroom te houden. Er moet op e85 flink meer brandstof ingespoten worden om dezelfde hoeveelheid energie op te wekken.

Dat is correct, ik heb helaas nog niet de centjes om ook nog eens grotere injectoren te kopen, maar dat zie ik dan maar als stage 5  ;D. Het vermogen verlies neem ik op de koop toe, bovendien is het vermogen niet zo heel belangrijk nu, eerst maar eens leren hoe alles werkt, vermogen op benzine, als oefening met tunen, eerst maar eens maximaliseren en dan remappen naar E85 en daarna ...volgend jaar in de zomer met een kleine krijsende baby naast me, gaan we wel eens aan grote injectoren denken.. ;D

Groetjes uit donker, nat, niet zo heel koud en vochtig Finland

Piet

Elke M43 is goed. Die nummers slaan eigenlijk alleen maar op de versie van de software die er in zit.
Maar die ga je toch vervangen door een eigen software.
Of er ook (vroege) versies zijn met een eprom in plaats van een eeprom weet ik niet zeker, ik ben er nog niet eentje tegengekomen.
M44 zijn in ieder geval wel altijd met eeprom.
Ook voor een manuele airco in een 850 heb je een airco (software) mod nodig, anders gaat de airco het niet doen.

Hendrix

OK thanks Piet,

Ga ik die andere ECU gewoon ook kopen (heb 30€ geboden), kan ik er 1 verprutsen  :P

Die kabel, is deze de goeie?
http://www.ebay.com/itm/KKL-VAG-OBD2-Scanner-Diagnose-Interface-USB-Cable-Scan-Tool-for-VW-Audi-Seat-/191679387960?hash=item2ca0fb5938:g:rSUAAOSwMmBV5UdW

en misschien dan voor het makkelijk aansluiten deze:
http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Audi-VW-VAG-2x2-KKL-2-2-to-OBD2-16-pin-Adaptor-Diagnostic-Cable-/110845760401?hash=item19ceec1391:m:m2pYO2hCGTYXEvc7CxANyoQ

Witte 2 pin en zwarte 2 pin stekkertje eraf en dan resp. + GND T / R aansluiten? of is Transmit en receive (K lijntje) over hetzelfde lijntje en de andere ader dus ook ground....(heb de schema's zo gauw nog niet gechecked  :-[ )

Graag jullie advies voor ik bestel  ;)

PS het kan goedkoper maar dan komen ze uit china en duurt het 4 weken (als je pech hebt meer).. deze komen uit de UK/DE en zijn hier volgende week dinsdag

KIM

De 1e kabel is prima, voor de 2e zou ik iets anders kiezen.
Ik heb destijds een verloopkabel gemaakt van spullen die ik heb besteld bij de http://www.obd-supplies.nl/.