Motor S70R loopt onregelmatig en rookt. CV in blok volledig dicht. Loopt weer nu

Gestart door Sbv, 15-01-2016 07:32:27

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Piet

Citaat van: RemkoT5 op 17-01-2016 15:19:29
Piet, kun je zo dan ook de rook die Sbv heeft verklaren of denk je dan aan klepsteelrubbers?

Het potje dient om met de meegeblazen olie in de blowby gassen af te scheiden en weer terug te voeren naar het carter via het kanaal wat dus verstopt zat.
Omdat de olie niet weg kan loopt het potje vol olie en wordt de olie meegeblazen het inlaat systeem in en komt dus met de in de inlaatgassen in de compressiekamer terecht en daar verbrand waardoor blauwe rook.
Bougies worden ver waardoor rot lopen van de motor.

Sbv

De vaatwasser heeft zijn werk gedaan

Kanaal mooi open

Piet

Citaat van: KIM op 17-01-2016 15:17:39
Ik rij ook al zeker 200.000 op.Shell Helix. Maar eens een kijkje nemen.

Die sludge ontstaat veel meer door vocht in de olie ten gevolge van het rijden van vele korte stukjes.
Ik weet niet of de ene olie daar nou zo veel gevoeliger voor is dan de andere.

Piet

KIM

Maar dit is meer black sludge; die ontstaat als gevolg van heel andere zaken.
Witte sludge is duidelijk een gevolg van vocht en olie.

Sbv

Ik vroeg het of er bezwaar was dat ik carterpan en inlaatspruitstuk in de vaatwasser mocht doen. Was geen probleem. Vette pannen gaan er toch ook gewoon in. ;D

Piet

Citaat van: Sbv op 17-01-2016 15:31:11
Ik vroeg het of er bezwaar was dat ik carterpan en inlaatspruitstuk in de vaatwasser mocht doen. Was geen probleem. Vette pannen gaan er toch ook gewoon in. ;D

Haha, in die vergelijking van vette pannen met motorolie besmeurde auto onderdelen trapt mijn vrouw helaas niet.

t_w

Citaat van: Piet op 17-01-2016 15:29:58
Citaat van: Sbv op 17-01-2016 15:26:48

http://i916.photobucket.com/albums/ad3/sbv6/Diversen/C4F6D4D2-C4CA-4D5F-AB42-46E32BA548F5_zpslfwpj8ix.jpg

Kanaal mooi open
http://i916.photobucket.com/albums/ad3/sbv6/Diversen/0467CFB9-3B97-4238-ABA2-1FBC3F41A90C_zpsjhjcostz.jpg

Juliie hebben maar meegaande vrouwen, ik zie me nog niet een auto onderdeel in de vaatwasser leggen zonder zeer afkeurende blikken van mijn vrouw :)

Ik zeg net hetzelfde tegen mijn vrouw, terwijl ik iets later je reply lees :D

Wel een leerzaam topic zo! Blijft geniaal dat er altijd wel iemand is die foto's en of ideeën heeft en ook dit soort problemen in mum van tijd 'opgelost' worden (of oplossingsrichtingen gegeven worden).

hulde!

Piet

Citaat van: KIM op 17-01-2016 15:30:16
Maar dit is meer black sludge; die ontstaat als gevolg van heel andere zaken.
Witte sludge is duidelijk een gevolg van vocht en olie.

Dat is grap juist. White sludge heeft de neiging over te gaan in black sludge door allerlei chemische reacties en polymerisatie, zeker waar het nogal in contact komt met blowby gassen of uitlaargassen etc.
In olie zitten wel allerlei toevoegingen om dit tegen te gaan. Zou dus best kunnen dat de ene olie er beter in is dit te voorkomen dan de ander.
Maar de primaire oorzaak moet mijn inziens toch gezocht worden in een motor die onvoldoende tijd warm genoeg wordt om het vocht uit de olie te houden zoals het merendeels rijden van (te) korte ritjes.

Als je veel korte ritjes moet maken kun je dan ook het beste een electrisch auto'tje kopen zoals bv een Zoe voor de korte ritjes en je echte auto voor de langere stukken houden
::)

RemkoT5

Citaat van: Piet op 17-01-2016 15:25:46
Citaat van: RemkoT5 op 17-01-2016 15:19:29
Piet, kun je zo dan ook de rook die Sbv heeft verklaren of denk je dan aan klepsteelrubbers?

Het potje dient om met de meegeblazen olie in de blowby gassen af te scheiden en weer terug te voeren naar het carter via het kanaal wat dus verstopt zat.
Omdat de olie niet weg kan loopt het potje vol olie en wordt de olie meegeblazen het inlaat systeem in en komt dus met de in de inlaatgassen in de compressiekamer terecht en daar verbrand waardoor blauwe rook.
Bougies worden ver waardoor rot lopen van de motor.

Duidelijk  ;D

Ewout Schalkwijk

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is dit meer iets voor benzine motoren dan voor diesels. Ik herinner me de carterbak van Old Faithful nadat ik die eraf had geschroefd bij 450K en die had dit helemaal niet. Gewoon zwarte olie en verder geen enkel residu. Helaas kan ik de foto's van het carter niet meer vinden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Citaat van: Johann op 17-01-2016 14:46:24
Citaat van: Marc O. op 16-01-2016 23:47:26
Ben toch wel heel erg benieuwd hoe dit is gekomen. Iemand daar een theorie voor?

Shell Helix.  ;)

Laatste twee beurten van de V70 Castrol gebruikt. De drie keer daarvoor Shell Helix. Ook net Helix in de C gedaan  :eusa_shifty:

Taranis

Ach ik rij ook al jaren op Shell Helix, ik vervang alleen om de 15k. Ik vind de motor er lekkerderder op lopen dan op Castrol.

De C30 loopt op Meguin. Ik kende het niet maar hij loopt er prima op dus misschien de volgende keer ook eens proberen.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-01-2016 15:59:39
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is dit meer iets voor benzine motoren dan voor diesels. Ik herinner me de carterbak van Old Faithful nadat ik die eraf had geschroefd bij 450K en die had dit helemaal niet. Gewoon zwarte olie en verder geen enkel residu. Helaas kan ik de foto's van het carter niet meer vinden.

Het scheelt misschien ook een beetje dat je (zeker in het Nederlandse belastingklimaat) diesels over het algemeen inzet voor lange afstanden. Dat blok wordt dus altijd wel warm.

Hans Duiven

Citaat van: Piet op 17-01-2016 15:29:58
Citaat van: Sbv op 17-01-2016 15:26:48

http://i916.photobucket.com/albums/ad3/sbv6/Diversen/C4F6D4D2-C4CA-4D5F-AB42-46E32BA548F5_zpslfwpj8ix.jpg

Kanaal mooi open
http://i916.photobucket.com/albums/ad3/sbv6/Diversen/0467CFB9-3B97-4238-ABA2-1FBC3F41A90C_zpsjhjcostz.jpg

Juliie hebben maar meegaande vrouwen, ik zie me nog niet een auto onderdeel in de vaatwasser leggen zonder zeer afkeurende blikken van mijn vrouw :)

Ik vind het eerlijk gezegd ook smerig.

Wat kost dat nu om dat ding even naar de ultrasoon jongens te brengen?