De tussenpaus: 855 2.5T Aut 1996

Gestart door Patrick Fluyt, 20-03-2016 21:55:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Patrick Fluyt

Zo'n verblijf is altijd korter dan je zou willen..
De rit ging op twee dingen na zeer voorspoedig.
Om middernacht vertrokken, je rijdt dus echt zeer ontspannen met deze uitvoering. Echter dat veranderde nadat ik twee vrachtwagens had ingehaald, krijg ik te maken met een behoorlijk slingerende caravan. Waarschijnlijk de combinatie van snelheid, net ingehaald en naar beneden rijdend. Een puur aderaline momentje zal ik maar zeggen. Bij het volgende tankstation bleken diverse kastjes open te zijn gevlogen, had veel erger kunnen aflopen.
De klim in Luik was saai. Met 90 omhoog en reserve zat, grappig om auto's in te halen die je kort daarvoor nog voorbij vlogen. Ergens in Frankrijk op de peage hoor ik een pofje en meteen geen turbodruk meer.
Slangklem op de stationairloop overleden. Bij het tweede tankstation een setje slangklemmen gevonden.
Na dit vervangen te hebben geen problemen meer gehad, beklimmingen in de Jura stelden de 10V nog voor een mooie uitdaging, met dito geluid, maar met de LPT gaat het zoveel makkelijker. Nergens heeft de motor meer dan 4000 toeren gemaakt, met de 10V was dat wel anders.
Wel met de automaat in sport gereden en gebruik gemaakt, daar waar nodig van de 3. De L was niet nodig.
De uitlaat is schoongebrand, tot en met het eindstuk aan toe.
1 liter olie op 2400 km bijgevuld, kvs niet noemenswaardig. Verbruik is ongeveer hetzelfde als dat met de 10V, 1:4.8 op benzine of LPG, maakt niet uit. Betreft ook een zware combinatie, caravan zal 1400kg gewogen hebben.
Tanken in Luxemburg was erg prettig, 95 was 1.07 en LPG was 0.39.

Van de week met de airco aan de gang, de laptop is in reparatie zal wanneer deze terug is foto's plaatsen.

Patrick Fluyt

Geprobeerd de magneetkoppeling af te stellen, met geen mogelijkheid los te krijgen...
-of ik bouw de oude compressor over, wel al het koelmiddel weg
-of ik zoek een forumlid...
Ondertussen nog steeds een dode laptop...

Patrick Fluyt

Update:
Dik 23dkm verder, het overbouwen van de lpi installatie is zeer lonend gebleken.
Ritje heen en weer Oostenrijk, geen enkel probleem, 215 km op de gps en er zat nog wat uitloop in. Ik verwacht de opgegeven topsnelheid wel te halen.
Het oliedruppeltje bij de turbo is gebleven.

Wel een paar dingen gedaan,
T5R interieur overgezet.
Achterwissermotor vervangen.
Rechterdraagarm vervangen bij 250dkm
Oliewissel incl filter 260
Linker ashoes bij 263
Maandag APK.

Ervaring opgedaan: je vrouw legt 4,5 liter frituurvet in de auto, zonder dat jij het weet, en je hoort een bonkje...
Resultaat is 2 leeggelopen flessen, en een boel plekken onder de auto.

Patrick Fluyt

Hoe gewoon kan het zijn:
Instappen, contact, starten, gordel, wegrijden.

Echter nu niet, een klein prutteltje en verder niets.
Dan maar met de cabrio naar het werk.

Forum raadplegen: relais 103, zekering brandstofpomp, brandstofpomp, nokkenassensor, krukassensor.
Mooi.
Eerst druk in het brandstof systeem testen, pruttelen en afslaan, duidt op een vonk en geen brandstof, de auto rook ook niet verzopen.

Ventiel brandstofrail ingedrukt, geen druk.
103 gelust, geen resulaat.
Zekering? Waar zit dat bij een 855? Arjan 850 gebeld. Dank voor de tip!
Pomp krijgt stroom. Tik erop helpt niet, polariteit wissel ook niet.

Pomp gewisseld met mijn geschorste classic... aanslaan en ze klinkt alsof er niets aan de hand is.

Heerlijk zo'n kennisbank als dit!
266.000 km

Brandstofpomp relais 103

Ries van de Zilverschuit

Leuk hè! Ben van plan hier zo lang te blijven als mijn roffel het toelaat.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Patrick Fluyt

Vandaag de airco willen herstellen, de pomp sloeg na een paar min uit.
Blijkt de leiding, het deel waar de vulnippel en de druksensor opzit, lek. Onder de druksensor sist het bij het vullen.... een zoekslag op het forum dan maar....

Ries van de Zilverschuit

Eentje uit een sloper proberen? Niet vaak gehoord dat die leidingen kapot gaan. Anders even bij de dealer informeren? Misschien valt de prijs mee.

Of zit daar ergens nog een o-ringetje die lekt? Ik kan het me niet meer herinneren, is al weer vijf jaar terug dat ik dit onder handen had.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Er zit een O-ring onder de druksensoren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Patrick Fluyt

Klopt van dat ringetje. Door de druksensor te bewegen klonk er meer gesis, en de sensor zelf zat goed vast. Lekspoor op de aansluiting zelf.
Ik heb de v70 nog staan, op zoek naar het juiste gereedschap om de leiding op de juiste manier los te halen.

volvobug

Citaat van: Patrick Fluyt op 29-05-2017 12:49:59
Klopt van dat ringetje. Door de druksensor te bewegen klonk er meer gesis, en de sensor zelf zat goed vast. Lekspoor op de aansluiting zelf.
Ik heb de v70 nog staan, op zoek naar het juiste gereedschap om de leiding op de juiste manier los te halen.

Waarom leiding loshalen? Druksensor schroef je er zo af om het o-ringetje te inspecteren/vervangen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Patrick Fluyt

O-ring was goed. De bevestiging van de sensor op de leiding zelf is de schuldige. Lijkt op een breuk, mss was het vervangen van de sensor 1 jaar geleden wel de nekslag. Bij het bewegen van de voet hoor je gesis. De sensor had ik er al afgenomen.
Vandaag de Midlock 7050 gekocht, de koppelingen van de donor alvast in de kruipolie gezet, ik hoop woensdag ochtend tijd te hebben, ik scoor wel alle O-ringen bij de dealer.

Patrick Fluyt

O-ringen gehaald bij de dealer, de leiding van de donor losgehaald, tip: neem de droger los, kan de leiding meer bewegen. Gebruik van een waterpomptang om het de special tool in de koppeling te drukken is aan te raden.

Bij de 855 moest ik eerst het gas wegbouwen voordat de leiding genoeg ruimte had om uit te nemen.

Aircotest doorstaan en afgevuld, heerlijk koel.
Onderweg kreeg ik het gevoel, hij doet het niet.
Wat blijkt, de magneetkoppeling werkt niet meer.
Zekeringen in orde.
Relais bij het kachelhuis klikt bij inschakelen airco knopje op de ecc.
Druksensor overbruggen (wat voorheen de koppeling inschakelde) geen ins hakelende koppeling.

Hmmm, wederom zoektocht... op het forum.

UserID6342

Ook hier idd vooraan beginnen, op ECC paneeltje alles op auto zetten, temp koud en aircoknop op aan, de speling van de pomp heb je natuurlijk van te voren al gecontroleerd dat deze niet al te groot is, stukje draad in stekkerverbinding drukken bij de lagedruk sensor bij schutbord, pomp zou nu in moeten slaan als de speling niet te groot is van de magneetkoppeling.  Beweeg de stekker in alle richtingen want een draadbreuk komt hier vrij regelmatig voor.

Als pomp niet inslaat, pak je een stukje draad van de + van de accu en verbind deze rechtstreeks even op de pomp bij stilstaande motor, pomp moet inslaan (als hij niet inslaat pomp defect of speling te groot), als hij wel inslaat waarschijnlijk ECC paneeltje defect (gebeurt ook vrij regelmatig)

Patrick Fluyt

Ik snap er niets van.
Ik stap in de auto. Temperatuur is 26 gr en de airco slaat aan!!!!

Patrick Fluyt

Om na 1 km weer uit te vallen... Ik ga de koppeling checken...