Welke olie gebruik jij?

Gestart door Woger, 04-04-2016 11:55:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

peteRRR

10W60 is gewoon goed en wel even wat langer warm laten worden ( ietsje begin slijtage meer ) heb er zelf 2 jaar mee gereden en op het forum ook nog wel andere oa Johann. ( en misschien ook wel als deze olie op werktemperatuur is een betere filmlaag )

Maatje rijdt al tig jaar met het spul in de getunde VW en goed.

Blok en Turbo gaan toch niet eeuwig mee en slijten doet het toch met welke olie dan ook.

Groet

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

UserID6342

Precies, is ook al zat hier op het forum over te vinden...  En koud is die olie net zo dik als de 10W40, dus geen verschil in koude toestand.  Het gaat juist, specifiek, over hoe de olie zich gedraagt bij warme, zo niet echt hete (!), olie.  Rest is oninteressant verder nu.

jkV70

Dank voor de verduidelijking.

Dat er zoveel op het forum te vinden is over 10W-60 is voor mij niet evident want moeilijk te vinden binnen een topic.

Ben benieuwd naar het resultaat.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

Piet

Voor mijn mitsubishi turbo met glijlagers doe ik er graag 5W40 in.

V70R^2

Citaat van: Dirk342 op 21-06-2016 20:56:49
Precies, is ook al zat hier op het forum over te vinden... En koud is die olie net zo dik als de 10W40, dus geen verschil in koude toestand.  Het gaat juist, specifiek, over hoe de olie zich gedraagt bij warme, zo niet echt hete (!), olie.  Rest is oninteressant verder nu.

Een onterechte aanname helaas

Grote kans dat een hoop smeer en koel plekken bij jou nu minder smering/koeling krijgen, t gaat niet direct stuk, maar slijt zeker weten harder..

Ga niet kloten met de viscositeit, koop gewoon betere olie, meer beschermende additieven, dan komt het ook eerder op oliedruk, heeft een dikkere beschermende oliefilm en kan prima de extreemste temperaturen aan die jij zult halen.

10w-60 is bij 135 graden zelfs nog te dik, waar dan de 10w-40 nog op de juiste waardes zitten voor onze motoren.

En al haalt de olietemperatuur sporadisch de 140-145 graden, 10W-40 is de way to go (met nagenoeg nieuwe motor kan 5w-40 ook wel).

Piet

#50
mwa 5W40 "kan ook wel" voor een nagenoeg nieuwe (ofwel vers gereviseerde) motor.....

5W40 is de geadviseerde viscositeit door volvo voor de turbomodellen.


V70R^2

uiteraard, maar ik zou het niet in een afgeleefde classic met 5 ton gooien ;D ervaring leert dat de oudjes dan simpelweg flink meer olie verbruiken..

Piet

#52
Zeker waar :), maar bij dat soort afgeleefde motoren maakt het eigenlijk ook niet zo heel veel meer uit wat je er in gooit  ;D
Beetje dikke olie mag dan wel om nog een beetje smering in die uitgelubberde lagers te krijgen  ;D

JeroenP

Mij is geadviseerd om er 5W30 in te gooien (en dat zit er dus ook al even in). Nu zie ik dat echt helemaal niemand in dit topic dit gebruikt. Moet ik me zorgen gaan maken?
Volvo C70 2.3 T5 '98 Pacific /Nautic / Dark blue pearl met 365.000km

Piet

Nee hoor, zolang je olieverbruik nog binnen de perken is zou ik er me zeker geen zorgen over maken.

leons850

Citaat van: classicT5 op 21-06-2016 19:02:51
Ik heb 10w60 in motorfiets, maar daar is het nodig omdat die luchtgekoeld is.

Is er iemand met olietemp meter in zijn R? Vraag me af of die olietemperaturen bij stampen echt zo hoog wordt. Verwacht niet meer dan 120 graden, maar kan er best naast zitten.

Ik heb een olietemperatuurmeter in mijn S70 T5 zitten.
Deze zit bij mij tussen oliefilter en het carter gemonteerd.
Heb ik gecontroleerd met een fluke warmtebeeld camera (2x, 2 verschillende camera's door de vuldop)
Bijna geen afwijking te constateren, nu is het een analoge meter dus klein beetje interpretatie afhankelijk. Zelden tot nooit zie ik mijn olie (en ook water temperatuur) boven de 100graden komen, ook met echt hard stampen.
Afgelopen vrijdag nog een heel stuk 240 in Duitsland gereden en als ik dan de snelweg af kom loopt hij even hard op naar de 100 misschien 105 graden en daarna koelt hij net zo hard weer af en blijft hij netjes op 90 graden hangen. Ik rijd met 10/W40, met beide blokken en ook met mijn oude 10v.
Olie verbruik oude blok was een halve liter op 6500 en met deze motor niet meetbaar aan de peilstok.
Huidige motor heeft net 30dkm gelopen na revisie.
Auto rijdt op LPG en 19T die beide af en toe flink worden aangesproken, nooit temperatuur problemen.

Ik geloof het wel, ik blijf gewoon lekker hier mee rond rijden.
Mocht je andere olie er in willen gooien dan heb je mijn inziens elders een probleem omdat de boel dus blijkbaar te warm word...
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Chris

Citaat van: elianmars op 04-04-2016 13:14:21
In de V70 gebruik ik 0w30. Zo dun als water en ik moet om de 5000 km een halve liter bijvullen.

Idem. Ik gooi ook de 0W30 in de T5 (N) conform voorschrift, maar vond het olieverbruik wel vrij hoog in vergelijking met de S60 waar 5W40 in ging, zeker als je wat langere tijd stevig gas hebt gegeven. Ik had het idee dat het wel zou komen door rijgedrag en een al wat oudere motor. Maar niet perse vreemd dus.

Wellicht toch eens kijken wat hij doet op 5W40 op termijn.

Sbv

5w30 nemen als alternatief ? niet dat het heel veel scheelt

leons850

ik gooi 10w40 in de V70N T5.
verbruik kan ik nog niets over zeggen, carterventilatie zat dicht. Ben benieuwd wat hij nu gaat doen...
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Lunadust

xw30 oliën zijn er alleen om een lagere co uitstootcijfer te krijgen.
die voegen niks toe aan betere filmlaag of bescherming, enkel lager interne wrijving (dunnere filmlaag)
zodat het blokje minder weerstand heeft, zie het als een soort sjoemelharware.

10w60, ach, nergens voor nodig, veel te dik, leuk in een endurance raceauto, nutteloos tot schadelijk in een straatauto.

Wel vreemd trouwens dat er de laatste tijd zoveel lagers uitlopen bij getunede auto's.
Techneut, geen dichter.